2015-09-03, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
En möjlighet är att man tagit fel på person då ägarinnans dotter verkar vara den som ensam anlände på moped i normalfallet.

Ja det är väl en bra spekulation som nån annan, faktiskt läst värre
Men då får du nog utveckla den lite till, varför skulle ägarinnans dotter vara av intresse annat än hon åker moped?
Utöver man tar fel på person
2015-09-03, 13:35
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Antingen var BO vid liv när de transporterade bort henne i bilen, och att hon hade möjlighet (och sinnesnärvaro) att kasta ut tillhörigheterna från bilen i hopp om att någon skulle hitta dem och spåra henne.

Mer troligt dock, att GM snabbt ville göra sig av med offrets tillhörigheter, bl.a. för att undvika spårning av hennes mobil kopplad till den plats som de avsåg att transportera henne till.

Dessutom, GM kunde nog i det ögonblicket inte i sin vildaste fantasi förutse vilken ofantlig uppmärksamhet och rekordstort sökpådrag som Lisas försvinnande skulle framkalla.

När de insåg vidden av alla människor i området, fick de kalla fötter och begav sig tillbaka till platserna där de slängt Lisas tillhörigheter i syfte att undanröja tillhörigheterna innan någon annan hittade dem. Men det visade sig att Missing People redan hittat sakerna.

Mobilen kan jag förstå att de ville göra sig av med. Men varför resten av tillhörigheterna?
2015-09-03, 13:37
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hypotesen att det kan ha handlat om kidnappning har sina poänger. Om det finns något av värde att pressa fram från LH:s anhöriga är i så fall en parameter.

Men ett misslyckat kidnappningsförsök som slutar i mord (för att dölja vem som är gärningsman) kan fu förklara dödsfallet, eventuell frånvaro av sexuellt våld och att det blivit viktigt att göra sig av med alla komprometterande föremål precis som det varit viktigt att göra sig av med kroppen.

Jag har tidigare sagt att man kan släppa motivet ("varför") tills man vet "hur" och "vem", men som en tänkbar anledning till mord duger "kidnappningsförsök som inte fungerade" rätt bra.

Jo, det finns absolut en poäng med kidnappningshypotesen. Pappan var ju militär.

Vad duger för dig att vi ska diskutera i tråden?
2015-09-03, 13:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Du glömmer att det finns andra alternativ som polisen borde analysera och eventuellt avfärda.
Tex likheten mellan Ida Johansson och Lisa Holm - möjlig seriemördare?

Även pappan måste polisen undersöka ordentligt.
Hans redogjorda reaktioner är helt helt fel.
Hans eventella post-traumatiska stressymptom från sin SOG-tid.
Han reagerade dessutom inte när han förhörde balterna
(dvs hade sett om de dolt något).
Dalby-mördaren hade liknande bakgrund, och mördade sin dotter och hustru. Det är inte ovanligt med elitsoldater som går bananas pga PTS.
Det finns tillräckligt mycket där som polisen borde vara tvingad att granska ordentligt. Han var den förste på plats - utan orsak dessutom. Den förste att röra mopeden (utan vittnen). Dessutom tränad att mörda, med egen erfarenhet av att döda bla barn i Afrika.

Det finns den som flydde landet till Dubai du talar om, som även han borde undersökas av polisen.

I alla dessa tre fall så borde det vara tjänstefel av polisen att inte försäkra sig om deras ev oskuld.

Jag blir ent mörkrädd när jag läser dina poster.
Vad är det du sitter och hittar på?
Att komma med sådana grava anklagelser mot Lisas pappa tycker jag tamejfan är för jävligt.
Nu tar du och visar vilka underlag du har för alla de fetade beskyllningarna ovan.
Annars kan du bara ta och hålla tyst.
Det är rent ut sagt ärekränkning om du inte kan påvisa någon källa.
2015-09-03, 13:48
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Dessutom har jag väldigt svårt att se dessa 3 sitta över tex kökslampan och planera detta.
För ska man kidnappa någon krävs planering&att dessutom i detta fall då LH, avlider /mördas innan man ens hinner skicka ett typ"vi har din dotter"..

Tar på mig dumstruten!

Själva planeringen kan mycket väl ha gjorts hemma vid "kökslampan".

Tänk på att MGM ju enligt uppgifter innan brottet begicks jobbade på ett tak där de hade uppsikt över cafét där Lisa jobbade. Enligt uppgift "kände sig personalen iakttagna" av MGM. Bröderna skulle gott och väl suttit på taket och en idé om kidnappning börjar växa fram.

Betänk också att Lisa enligt uppgift alla tidigare dagar hade skjutsats av sina föräldrar till och från jobbet. När MGM då satt på taket kunde de se att hon kom körandes i en (förmodligen) ganska hyfsad bil, de kunde kanske av Lisas (och föräldrarnas) klädstil se att familjen hade det förhållandevis gott ställt e.t.c.

När Lisa den ödesdigra dagen dock kom ensam till jobbet på sin moped, så såg MGM sin chans. De hade då i stort sett hela dagen på sig att göra sina sista "kidnappningsförberedelser" fram till dess att Lisa ensam gick till sin moped för att köra hem.

Att MGM aldrig skickade ett utpressningsmeddelande till föräldrarna kan ju bero på att kidnappningsförsöket inte gick så lätt som MGM tänkt sig. Lisa verkar ha varit en förhållandevis vältränad tjej som gjorde oväntat mycket motstånd. Så någonting ledde till att hon blev mördad istället - och inget meddelande om krav på lösensumma hann skickas till familjen.
2015-09-03, 13:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jo, det finns absolut en poäng med kidnappningshypotesen. Pappan var ju militär.

Vad duger för dig att vi ska diskutera i tråden?

Konventionell utredningsvisdom brukar lyfta fram att i ett läge där man har en GM ("vem") och vet "hur" är det ju betydligt enklare att komma fram till "varför". Jag menar att de riktigt skarpa förslagen på "varför" behöver säkerheten i "vem" och "hur".

Ponera nu en annan teori, att MGM varit full (och dum) och kört på LH med bilen, kanske dödligt. I bästa fall (litet taffligt uttryckt) handlar det då om en olycka med dödlig utgång, inte ett allvarligt brott.

Om man då vet "hur" och "vem" kan man ganska lätt komma vidare med saken, medan det skulle vara i stort sett omöjligt innan man vet "hur" (knivskuren, strypt, misshandlad till döds, överkörd etc) respektive vem som kan ha gjort det (MGM, AJ, AJ:s okände son, pappan, valfri förbipasserande bilist etc etc)

Kidnappning som initiator till mordet är inte sämre än bilolycka och minst lika bra som misslyckad vit slavhandel, lustmord, våldtäkt där offret måste tystas eller någon annan teori (jag har säkert missat någon av de mer hejdlösa).

Ungefär så.
2015-09-03, 13:57
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

Tänk på att MGM ju enligt uppgifter innan brottet begicks jobbade på ett tak där de hade uppsikt över cafét där Lisa jobbade. Enligt uppgift "kände sig personalen iakttagna" av MGM. Bröderna skulle gott och väl suttit på taket och en idé om kidnappning börjar växa fram.

Betänk också att Lisa enligt uppgift alla tidigare dagar hade skjutsats av sina föräldrar till och från jobbet. När MGM då satt på taket kunde de se att hon kom körandes i en (förmodligen) ganska hyfsad bil, de kunde kanske av Lisas (och föräldrarnas) klädstil se att familjen hade det förhållandevis gott ställt e.t.c.

När Lisa den ödesdigra dagen dock kom ensam till jobbet på sin moped, så såg MGM sin chans. De hade då i stort sett hela dagen på sig att göra sina sista "kidnappningsförberedelser" fram till dess att Lisa ensam gick till sin moped för att köra hem.

Att MGM aldrig skickade ett utpressningsmeddelande till föräldrarna kan ju bero på att kidnappningsförsöket inte gick så lätt som MGM tänkt sig. Lisa verkar ha varit en förhållandevis vältränad tjej som gjorde oväntat mycket motstånd. Så någonting ledde till att hon blev mördad istället - och inget meddelande om krav på lösensumma hann skickas till familjen.

Är du man? För om du hade varit kvinna, som jag, så vet du att byggnadsarbetare/hantverkare/målare alltid stirrar på dig och "klär av dig med blicken" och ibland visslar efter dig när du går förbi dom. Det är alltså inget konstigt med att litauerna skulle ha spanat in flickorna som jobbar på kafét.
2015-09-03, 13:59
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Antingen var BO vid liv när de transporterade bort henne i bilen, och att hon hade möjlighet (och sinnesnärvaro) att kasta ut tillhörigheterna från bilen i hopp om att någon skulle hitta dem och spåra henne.

Mer troligt dock, att GM snabbt ville göra sig av med offrets tillhörigheter, bl.a. för att undvika spårning av hennes mobil kopplad till den plats som de avsåg att transportera henne till. (Att man hittade skalet till mobilen i terrängen kan ev. bero på att GM i hastigheten avsåg att kasta allt som hade med Lisas mobil att göra. Och ev. andra tillhörigheter kan ha följt med av bara farten).

Dessutom, GM kunde nog i det ögonblicket inte i sin vildaste fantasi förutse vilken ofantlig uppmärksamhet och rekordstort sökpådrag som Lisas försvinnande skulle framkalla.

När de insåg vidden av alla människor i området, fick de kalla fötter och begav sig tillbaka till platserna där de slängt Lisas tillhörigheter i syfte att undanröja tillhörigheterna innan någon annan hittade dem. Men det visade sig att Missing People redan hittat sakerna.

Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Mobilen kan jag förstå att de ville göra sig av med. Men varför resten av tillhörigheterna?

Angående resten av tillhörigheterna, se här ovanför med fetad text tillägget som jag gjorde i mitt tidigare inlägg.
2015-09-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det finns inte så många sätt att avsätta DNA på. Avfärdar inget men hans förklaring som vi känner är inte tillfredsställande.

Angående mobilen var det en retorisk fråga. "Finns det blod på den kan det ha gått till så här........"

Något som jag haft i mina tankar gällande blod på Lisas tillhörigheter (vi vet nu inte vilka) och gällande advokatens uttalande om plantering, så är det inte omöjligt att MGM haft en handduk/trasa som har funnits på arbetsplatsen, denna handduk/trasa kan ha använts till att torka av både händer, armar och ansikte, från blod som uppstått genom skador. GM har då kunnat lindat in hennes tillhörigheter i trasan och sedan slängt ut tillhörigheter vartefter man har åkt vidare.
2015-09-03, 14:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Om man nu bryr sig om att länka så väntar man sig att länken ska handla om ämnet man uttalar sig om. Håller du inte med om det?
(FB) Ouppklarade mord i Skåne sedan 1981. (Just nu: Gösta Fessé, Eslöv //Mod)
2015-09-03, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Det är en sak att avslöja sig själv, en annan att avslöja sin
källa, eller hur?
Du får äran av att plöja igenom det jag skrivit.
Skvatt galen är inte mitt utryck, det är ditt!
Om han var skvatt..... Så hade detta fall varit löst
för två månader sedan

Anade att du skulle sparka bakut, därav "vill du?"
Sorry, du skrev "inte skvatt galen" du nöjde dig med galen.
2015-09-03, 14:10
Medlem
Citat:

Jag har faktiskt betänka detta och jag har fattat det som att byggställning vart stulna ett tag innan GM hade möjlighet och ligga på hett plåttak..
Hoppas verkligen hon gav honom en sån jävla smäll som fick honom att blöda över hela blomberg!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in