Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-09-03, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Om de har någon närstående i Marocko. Men de barn som saknar föräldrar i hemlandet kan inte skickas tillbaka, enligt reportaget.

.

Där måste vi ändra lagen, eller skapa en undantagslag, skapa ett samarbete med marockanska barnhem och sänd ungdomarna direkt till barnhemen, sen får systemet att betala barnen att gå i skola starta i Marocko.
Problemet är Marockos, inte Sverige, vi har ingen skyldighet att ta hand om Marockos gatubarn sänder vi sådana signaler kommer Brasiliens miljoner gatubarn söka sig hit, och detta vore ohållbart.

Om inget görs kommer mörka krafter börja mörda dessa ungdomar till slut. Och den lösningen vill ingen av oss ha.
Citera
2015-09-03, 11:22
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Vet inte om du hörde vad de sa i programmet, de vill inte bo på hem, de vill bara gå i skola, men gå i skola och bo på gatorna är ohållbart, de vägrar fosterhem och HVB hem, så det finns ingen lösning för detta problem. Det kommer inte få dom att fatta hur det Europeiska systemet ser ut eftersom de inte har någon grundutbildning, vägarna till att få deras förståelse är låsta.

Herregud, läs vad jag skrivit tidigare. En 14 åring kan inte få bestämma vad de vill ha för åtgärder, de är inte myndiga. Det handlar inte om vad de vill och inte, utan Sverige har skyldighet att hjälpa dem, att ge dem stödboenden, utbildning etc. De kan de inte själva bestämma om.
Citera
2015-09-03, 11:23
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det går säkert att ordna så att du kan bli stödfamilj till ett sådant "barn" om du vill.
Ut o ragga upp ett.

Var, var de små barnen, de jag såg var vuxna kriminella män?
Men jag såg iof. sig bara halva programmet.

Jag är för ung för att vara stödfamilj. Vuxna kriminella män? Det enda jag såg var lidande, utsatta tonårspojkar.
Citera
2015-09-03, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Herregud, läs vad jag skrivit tidigare. En 14 åring kan inte få bestämma vad de vill ha för åtgärder, de är inte myndiga. Det handlar inte om vad de vill och inte, utan Sverige har skyldighet att hjälpa dem, att ge dem stödboenden, utbildning etc. De kan de inte själva bestämma om.

Så är det. Problemet som jag har förstått det ligger i att socialtjänsten inte har befogenhet att hålla dem kvar på boenden med tvångsåtgärder. Därför försvinner barnen direkt efter de blivit placerade. De har inget förtroende alls för myndigheter eller andra vuxna. Det krävs ett stort arbete för att vinna dessa individers förtroende och hopp om ett bättre liv, men det måste göras för att kunna rädda dem från kriminalitet, missbruk och en för tidig död.
Citera
2015-09-03, 11:28
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Där måste vi ändra lagen, eller skapa en undantagslag, skapa ett samarbete med marockanska barnhem och sänd ungdomarna direkt till barnhemen, sen får systemet att betala barnen att gå i skola starta i Marocko.
Problemet är Marockos, inte Sverige, vi har ingen skyldighet att ta hand om Marockos gatubarn sänder vi sådana signaler kommer Brasiliens miljoner gatubarn söka sig hit, och detta vore ohållbart.

Om inget görs kommer mörka krafter börja mörda dessa ungdomar till slut. Och den lösningen vill ingen av oss ha.

Ja det är nödvändigt. Att svenska politiker tycker det är bättre att bäbisarna lever så här än att de bor på barnhem i sitt hemland är skandal.
Dessutom tror jag att det poppar upp en eller annan förälder när bäbisarna väl är på plats på hemmet.
De skakades ju fram en pappa till de två bäbisligisterna på Malmö Central...
Citera
2015-09-03, 11:33
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
...Sverige har skyldighet att hjälpa dem, att ge dem stödboenden, utbildning etc. De kan de inte själva bestämma om.

På vilken grund är det Sverige som har skyldighet att hjälpa dem? För att Sverige röstade ja till öppna gränser 1994? Är EU-omröstningen en arvssynd?

När du talar om "skyldighet" låter det som härskarteknik från en psykopat. Man måste ingenting, utan tvärtom går livet ut på att använda sitt förnuft för att göra val. Speciellt gäller det moraliska och etiska val, där mycket står på spel.

Menar du "stödboenden" som Sundbo utanför Fagersta? Några andra stödboenden kan ju inte hålla kvar dem, eftersom de inte får droga där.

Jag upprepar min tidigare fråga: Det finns många människor som far illa i världen. Varför skall man välja att hjälpa just dem som gör en illa? Varför just dem som aldrig själva kommer att bli kapabla att hjälpa någon annan? Varför inte istället starta hjälpkedjor genom att hjälpa dem som har potential att hjälpa andra i sin tur?
Citera
2015-09-03, 11:33
Medlem
Citat:

Problemet är att de rymmer, de blir våldsamma om de sätts i fosterhem och på HVB hem, det går inte sätta in sådana lösningar och det framgick tydligt i programmet.
Att förnuftigt resonera med dom går heller inte eftersom de inte tänker Västerländskt.
Det är som att prata med människor från medeltiden, de kommer aldrig förstå systemet i Europa, och därför existerar det ingen hjälp för dom här eftersom dom vägrar ta emot den hjälp de får.
Sverige kan omöjligt hjälpa dem eftersom de vägrar ta emot ekonomiskt stöd, du såg ju även om socassistenten i programmet var jävligt fyrkantig och krävde saker som inte behöver krävas i lagen så slutade det ändå med att killen stack.

Det skulle slutat så i slutändan, du hörde hans resonemang på båten, hur hjälper man en person som aldrig tagit emot hjälp och som lärt sig av gatan att det alltid finns baktankar med att ge hjälp.

Att sprida ut att de inte blir utvisade går heller inte eftersom dom inte litar på myndigheter, de förstår inte våra tankemönster om barnens rätt och därför går det inte att nå fram till dessa ungdomar.
Citera
2015-09-03, 11:35
Citat:

Ja men problemet är återigen att de inte är intresserade av de åtgärder samhället har att erbjuda. Allt ska ske på deras premisser, 14 åringen ska alltså bestämma över samhället annars är samhället elakt. Om det nu är som de säger, att de vill vara med och bygga upp det svenska samhället, på vilket sätt ska det ske när de byter namn varje dag? De är ju tillräckligt smarta att framföra sina ambitioner för att vinna sympati, men sen när det krävs den minsta ansträngning till samarbete då saknas den helt. Lagarna är väl som andra lagar tolkningsbara på olika sätt, dessutom är de väl inte anpassade för en ständig utveckling och förändring i världen.
Senast redigerad av pe11e 2015-09-03 kl. 12:05.
Citera
2015-09-03, 12:13
Medlem
De lever på droger, svt åkte med när han levererade till finland, annars skulle han inte ha råd eller anledning att åka finland tur och retur.
Citera
2015-09-03, 12:44
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Var det ingen som såg hur "Omar" uttryckte en tanke om att "vi kommer hit och har ingenting, vi behöver mat, pengar, boende och... pengar till vår familj och så där. Sverige borde hjälpa oss".

Mådde lite dåligt när jag hörde det. Varför ska vi försörja marockanska gatubarn och deras familjer?
Det ska vi givetvis inte men det är signalen svenska politiker sänder ut runt om i världen, "Kom hit så får du massa cash och boende"
Citera
2015-09-03, 13:18
Medlem
Citat:

Ungefär så sa Polisen i filmen också, jag måste hålla med både dig och polisen.
De verkar inte fatta sitt eget bästa.
Citera
2015-09-03, 13:22
Medlem
Bara jag som grät?

Det blir så tydligt hur lite insikt och förståelse om såna här saker man har, innan man börjar skrapa på ytan...

Tyckte det var så jävla sorgligt när man verkligen såg ångesten i deras ögon... Hur mycket de hatade det livet de levde och egentligen inte ville något annat än leva ett normalt liv med familj och arbete...

Jag vet själv hur det är att vara hemlös.
Man blir tvungen att bli stenhård.
Man har inte råd eller energi att bry sig om vare sig lagen eller om andra, all energi går åt till att överleva.

Jag vill/vågar/orkar inte ens föreställa sig hur det vore att leva så som barn, och dessutom i ett främmande land där man knappt kan språket...

Usch vad hårt den dokumentären tog på mig alltså... Var så jävla ledsen hela tiden...

Senast redigerad av Haschpundaren 2015-09-03 kl. 13:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in