Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-09-03, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Den enda hjälpen de ville ha var ju uppehållstillstånd vilket de inte behöver då de är "minderåriga" och inte kan utvisas, såg du inte programmet? Ska soc skaffa sig en stor sedelbunt och börja dela ut kontanter till folk utan leg eller vad menar du ska hända?

Problemet är att ungdomarna inte fattar myndighetssystemet i Europa, lagarna som förbjuder ungdomar att arbeta som vuxna, att få jobb innebär flera år av utbildning, dom har redan förlorat flera år av skolgång och de är dömda till evig arbetslöshet, det är så verkligheten ser ut.
Den enda möjlighet Sverige har idag är utvisning tillbaka till Marocko eftersom vi har inte den eftertraktade framtiden för dom i och med att det kräver minst 15 år utbildning med grundskola inbakat att få ett anständigt jobb i det här landet.

Om vi inte gör något drastiskt kommer de här ungdomarna bli kriminella om bara några få år, och vi kommer ha dom härjande i Sverige fullständigt livsfarliga och hänsynslösa.
Citera
2015-09-03, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Problemet är att ungdomarna inte fattar myndighetssystemet i Europa, lagarna som förbjuder ungdomar att arbeta som vuxna, att få jobb innebär flera år av utbildning, dom har redan förlorat flera år av skolgång och de är dömda till evig arbetslöshet, det är så verkligheten ser ut.
Den enda möjlighet Sverige har idag är utvisning tillbaka till Marocko eftersom vi har inte den eftertraktade framtiden för dom i och med att det kräver minst 15 år utbildning med grundskola inbakat att få ett anständigt jobb i det här landet.

Om vi inte gör något drastiskt kommer de här ungdomarna bli kriminella om bara några få år, och vi kommer ha dom härjande i Sverige fullständigt livsfarliga och hänsynslösa.

Men så ser ju situationen ut redan idag för dessa ungdomar.
Citera
2015-09-03, 11:02
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Detta är barn som lämnas vind för våg. Ingen myndighet vill ta sitt ansvar här. De hamnar så att säga mellan stolarna och utlämnade åt sitt öde. Detta är barn som far mycket illa. De blir utnyttjade av äldre kriminella och tvingade att utföra olika kriminella handlingar. Det sa polisen själv i reportaget. En strimma hopp tändes i slutet iaf när de sa att de mest av allt vill få ett jobb och bygga det här landet. Det var det de kom hit för från första början. Om inget görs kommer dessa barn gå en mycket hemsk framtid till mötes. Sjukt.

Jo, jag vet. Och det är ju just det som är sjukt, att de kan falla så djupt mellan stolarna. Någon måste ta ansvar! Jag menar, de här barnen var ju liksom i grundskoleåldern. Att det ska vara så svårt att sätta de i skolan, och hos en stödfamilj? Sjukt Sverige har blivit år 2015...
Citera
2015-09-03, 11:03
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Den enda hjälpen de ville ha var ju uppehållstillstånd vilket de inte behöver då de är "minderåriga" och inte kan utvisas, såg du inte programmet? Ska soc skaffa sig en stor sedelbunt och börja dela ut kontanter till folk utan leg eller vad menar du ska hända?

Ja, jag såg de. Men som polisen i programmet sa, så små barn kan inte själva få välja vad de vill ha. Utan de bara ska få hjälp från samhället med stödfamilj/HVB-hem, skola, mat osv.
Citera
2015-09-03, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Ja, dom har ju flytt från ett krig eller liknande så dom har rätt att ta del av det Sverige har att erbjuda.

Jag förstår inte hur 90% av flashback tänker när dom påstår att invandrare är dåliga för sverige.

Som någon skrev så är invandrare bra för vår ekonomi, vilket gör att alla ni som hatar invandrare borde betala mer i skatt.

Tycker du att invandrare tillför något ? Självklart finns det en och annan som har utbildning och integrerar sig. Men jag vet flera som bott i 5 år eller mer som inte ens har lärt sig Svenska, vad tillför dom oss. Jag har bott i 2 år i ett Spanien land och lärt mig språket och får acceptera deras kultur och deras synpunkter. Jag gör mig förstådd, har arbete och stortrivs. Mertalet som kommer hit har enbart kommit hit för
Citera
2015-09-03, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Men så ser ju situationen ut redan idag för dessa ungdomar.

Ja och därför är enda lösningen direkt utvisning, eller hemtransport som ett bättre uttryck , för vi kan omöjligt lösa deras problem, de kommer fastna på gatorna för evig tid, soc kommer heller inte kunna hjälpa dem eftersom de vägrar ta emot hjälp.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Jo, jag vet. Och det är ju just det som är sjukt, att de kan falla så djupt mellan stolarna. Någon måste ta ansvar! Jag menar, de här barnen var ju liksom i grundskoleåldern. Att det ska vara så svårt att sätta de i skolan, och hos en stödfamilj? Sjukt Sverige har blivit år 2015...

Det går säkert att ordna så att du kan bli stödfamilj till ett sådant "barn" om du vill.
Ut o ragga upp ett.

Var, var de små barnen, de jag såg var vuxna kriminella män?
Men jag såg iof. sig bara halva programmet.
Citera
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Det finns en lösning, läste på UG:s chatt detta.

Peter: Hej, Jag har mer än 15 års erfarenhet av Marocko och bor där tidvis. Det enda som fungerat där är att betala barnen för att gå i skola. De pengarna håller dem borta från gatan. Det måste vara lika mycket som de kan tigga normalt. Projekt finns i alla större städer. Det finns också barnhem och liknande men problemen är att de inte stannar. Det är inte så att Marocko inget gör!

Så det gäller att sprida att Marocko gör något åt problemen, sociala myndigheter borde utvisa direkt till barnhem i Marocko, då skickar man en tydlig signal att kommer man till Sverige från Marocko är det direktutvisning som gäller.

Det där kan ju faktiskt inte vara så svårt att få till stånd?
Citera
2015-09-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel

Vet inte om du hörde vad de sa i programmet, de vill inte bo på hem, de vill bara gå i skola, men gå i skola och bo på gatorna är ohållbart, de vägrar fosterhem och HVB hem, så det finns ingen lösning för detta problem. Det kommer inte få dom att fatta hur det Europeiska systemet ser ut eftersom de inte har någon grundutbildning, vägarna till att få deras förståelse är låsta.
Citera
2015-09-03, 11:11
Medlem
Citat:
Ja och därför är enda lösningen direkt utvisning, eller hemtransport som ett bättre uttryck , för vi kan omöjligt lösa deras problem, de kommer fastna på gatorna för evig tid, soc kommer heller inte kunna hjälpa dem eftersom de vägrar ta emot hjälp.

Om de har någon närstående i Marocko. Men de barn som saknar föräldrar i hemlandet kan inte skickas tillbaka, enligt reportaget.

.
Citera
2015-09-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det där kan ju faktiskt inte vara så svårt att få till stånd?

Tyvärr, Sverige kommer aldrig gå med på att skicka tillbaka personer under 18 år.
Citera
2015-09-03, 11:14
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Var "Samir" 14 år?
Min son är 22 och han ser yngre ut än vad "Samir" gör.
Men det är klart, gatan är hård.

Självklart varför de inte vill visa leg för kommer hans riktiga ålder fram blir han föremål för utvisning då Marockaner saknar skäl för asyl. Visar de leg och visar att de är omyndiga så blir det HVB hem, där vill de inte bo och då blir de utvisade den dagen de fyller 18. Att då vara id identifierad så blir det svårt att hålla sig undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in