2015-09-03, 00:28
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andram
Ajs son
Har han två? Mycket intressant alternativ.
2015-09-03, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ajs son

logiskt, aldrig trott att MGM är skyldig.
2015-09-03, 00:29
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ja

Du menar altså att AJs 52-åriga son GJ, som har en adress i Stockholm, är "den 4 mannan" ?

Och i så fall, hur vet du att det är han?
2015-09-03, 00:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Skrev om det tidigare att polisen måste haft något mer att gå på än det som stått i media. Den MGM bl.a fick ögonen på sig iom handsken i ladan, sen när bl.a MGM beteende var inadekvat när MP närmade sig Martorp lade polisen 1+1 och tog in dem till förhör.
Det verkar varit i ett låst utrymme i ladan de hittade handsken, eftersom åklagare LGW (om jag inte minns fel), sa att de kunde ringa in x antal personer som hade tillgång dit, bla MGM.

Något av övriga föremål, ett eller flera, skulle kunna ha hittats i ett låst utrymme. Inte handsken däremot eftersom polisens hypotes i början var att den hade blåst in i ladan.
2015-09-03, 00:30
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Tage Åstroms kommentar om NB personutredning "Han är ingen mördare"

Baserat på NB:s egen berättelse om sin barndom kan han alltså säga detta! Märkligt!

Varför skulle NB, i den situation han befinner sig i, berätta egendomligheter om sin barndom/tidigare leverne?

Utredningen består ju i hans egen berättelse och preferenser från AJ.
Medlem
Citat:
Ja vet inte vad han jobbar med vet bara att han var här sen när hon försvann drog han utomlands

Okey tack för info. Upplands Väsby mordet kan vara i intresse i sådana fall om han bor där i närheten...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Har han två? Mycket intressant alternativ.
Ja känner ej honom så vet inte hur många söner han har vet bara att den som e misstänkt har tidigare varit dömd och han har varit nämnd i tråden tidigare
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
"man hittade tillhörigheter till Lisa Holm ganska tidigt då så att säga, i den här ladan, och dels där man senare har hittat andra tillhörigheter, och dels då när man hittade Lisa Holms kropp, så att säga. De här platserna är inte så allmäntillgängliga för vem som helst, utan då blir ju direkt kretsen som man kan titta på ganska begränsad. Det var ju sammantaget med lite andra uppgifter då som vi fick in."

Ladan och där man hittade kroppen är inte allmäntillgängliga.
Snyggt skrivet från intervju men länk o källa vem som sagt vad gör din trovärdighet SÅ mycket större.
2015-09-03, 00:33
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Vi har inte hört detsamma från Lisas familj, att de är goda vänner, att de uppmuntrat att hålla caféet öppet etc. Att ringa vid stängningsdags varje dag, kan vara tecken på ett kontrollerande som inte enbart är av godo , det kan också få de unga flickorna att känna sig kontrollerade, vilket ofta gör att man måste ljuga eller tiga om sanningen, för att undkomma straff eller ett fördömande, om något inte stämmer. Om det har hänt något ovanligt, att Lisa gått tidigare eller stannat längre eller sagt något om ett hemligt möte är det inte säkert att de andra flickorna vågat säga detta. Det är inget "suspekt" med LS, utan snarare hennes sätt att vara som kan göra att sanningen undanhålls.

Både hennes syster och mor har ju jobbat där. Och nej, vi har inte hört från Lisas familj att det stämmer att de ville att caféet skulle vara fortsatt öppet. Varför skulle de prata i media om den saken? De har gjort en intervju och har varit tydliga med det. Verkar inte vara nån bra arbetsplats om det är det skräckscenario du beskriver, inte direkt det intrycket man får från bilder och intervjuer. Inget ställe många skulle vilja vara kvar på en längre period i så fall gissar jag.
2015-09-03, 00:34
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Baserat på NB:s egen berättelse om sin barndom...
Mitt fetat. Du menar referenser - utlåtanden om - inte "preferenser" - sådant han föredrar, gillar.
2015-09-03, 00:35
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Baserat på NB:s egen berättelse om sin barndom kan han alltså säga detta! Märkligt!

Varför skulle NB, i den situation han befinner sig i, berätta egendomligheter om sin barndom/tidigare leverne?

Kan bara hålla med dig i det resonemanget.

Sen så flyttade NB till sina mor eller farföräldrar när han var fjorton år. Inte för det kanske är ovanligt men vad som är ovanligt är att hans familj adopterar tre andra barn. Att plötsligt få ytterligare tre nya syskon är nog inte så vanligt eller oproblematiskt.
Fast det kanske är vanligt i Litauen, vad vet jag
Att det skulle göra honom till mördare? Knappast, men nog finns det mer att berätta om barndomen
2015-09-03, 00:36
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför nämner du lillebror i det här? Kan det inte lika gärna vara vem som helst?

"Vem som helst" som begått mordet varefter NB städat upp är ett typiskt exempel på det som Bergakungen nämner: Spekulationer om scenarion som saknar stöd i förundersökningen. Oavsett vad du personligen tycker så borde du ha lärt dig från Marina- och Vatchareeyafallen att domstolen i normalfallet inte köper sådant som grund för rimligt tvivel.

Min "alternativhypotes" här (är det bara du som får ha såna? ) är att förundersökningen skulle kunna vara i ett läge där man absolut inte har substans nog för ett åtal mot lillebror, men samtidigt har problem med att avfärda honom som inblandad på ett eller annat vis. Det behöver absolut inte vara så - han kanske t ex satt och skypade med frun där hemma från strax efter sex och fram till att brorsan kom och slet med honom för att köpa pizza. Men OM det är så har försvaret åtminstone en potentiell möjlighet att så tvivel. Om sen NB skulle ställa upp på en sån linje är väl en annan sak. Kanske kommer Olsson in och kör den vid en fällande TR-dom.

Ta det för vad det är: Ett scenario som rätt sannolikt inte kommer att bli aktuellt. Kanske satsar advokaten allt på att försöka attackera DNA-bevisen och bortförklara vad det nu kan finnas för annat i hopp om en helt friande dom. Kanske kommer ett erkännande i elfte timmen.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Jag tänker inte fråga varifrån du har fått queerdam, utan jag nöjer mig med att du väljer att insinuera att det finns likheter med vatchareeyafallet men vågar inte visa upp dem av rädsla för denna queerdam som har slagit dig på fingrarna i vatchareeyafallet flera gånger tidigare. Det är ett fult sätt att skapa poänger. "Jag vet något, men tänker inte berätta för då kanske jag blir rättad".

Insinuera du - jag känner mig inte slagen på fingrarna. Visst kan jag tala ur skägget om du vill - det har ju ett visst intresse som exempel även i denna tråd. Blodplanteringen (även om den inte åberopades av någon av advokaterna vid huvudförhandlingen): Det är en "hjälphypotes" som inte bygger på någon observation i förundersökningen utan endast på en "logikkedja" som går så här:

1. Kristoffer har blod från mordoffret i sin bil
2. Men jag tror inte att Kristoffer kan vara skyldig
3. Alltså måste någon annan ha planterat blodet

Sen vet jag att det gjordes tappra försök att utifrån blodmängd och hur blodet avsatts på kant och matta påstå att detta på något vis skulle utgöra indikationer på plantering och inte på en naturlig och oavsiktlig kontaminering av mördaren själv. Pseudoargument alltihop och tillkomna i efterhand för att rättfärdiga resonemanget ovan. Ingen lyckades med någon som helst trovärdighet visa på att kontamineringarna inte skulle kunna uppkomma på naturlig väg.

Vi ser redan tendenser i den här tråden till sådan argumentation och man kan ju gissa på att det blir mer av den saken även när FUP släppts. Även om all bevisning som pekar mot någon annan saknas kommer säkert några att t ex argumentera:

1. NB har avsatt DNA via blodbesudling på en av offrets tillhörigheter
2. Men jag tror inte att NB kan vara skyldig
3. Alltså måste mördaren ha förvarat tillhörigheterna inne på Martorp på något ställe där NB blött vid något tidigare arbete och oavsiktligt kontaminerat saken med hans blod/DNA.

Om du tycker att båda kedjorna låter som cirkelresonemang så har du helt rätt - det är precis vad de är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in