Citat:
Ursprungligen postat av
Tungsvensk
Han marockanen som fått uppehållstillstånd som berättade hur det verkligen ligger till är en riktig hjälte, modigt !
Just den sekvensen säger en hel del om situationen; mannen som fått uppehållstillstånd sade bl.a. att de här barnen "tjuvar" och "slår sönder folk".
Grabbarna som käftade emot frågade i princip vad alternativen var, vilket ju innebär att de tillstår att det som den äldre mannen sade stämmer.
I måndags besökte jag Stockholm och mitt på ljus dagen vid Sergels torg fanns en hel uppsjö ungdomar liknande dessa. Stämningen var allmänt spänd och otrygg, och en svensk gatumusikant stod och skrek upprört åt dem "go home" (troligtvis efter att man stört honom och/eller tagit pengar ur hans bössa).
I våras skulle jag spendera några timmar en vardagsnatt på Nils Ericsson Terminalen i Göteborg efter att jag landat sent på Landvetter och skulle ta ett tidigt tåg hem nästa morgon. Redan ganska tidigt på kvällen började många suspekta typer, framförallt ungdomar, driva omkring inne på stationen. Obehaget var stort och det dröjde inte länge innan ett par stycken gick fram och oprovocerat skallade och utdelade ett knytnävsslag i ansiktet på personen som jag satt bredvid och småpratade med. Jag fick i panik fly ut i en taxibil och ringa 112 för att själv undvika att bli rånad eller misshandlad.
Att man inte kan känna sig trygg på exempelvis Sveriges näst största buss- och tågstation en vanlig vardagskväll säger en hel del om hur extremt allvarligt läget i landet är. De här ungdomarna borde inte få driva omkring där överhuvudtaget, men när de nu gör det måste man väl ändå kunna förvänta sig att polis eller ordningsvakter finns på plats och håller koll på dem?
Sådant här gör att jag själv inte skulle bosätta mig i vissa större svenska städer, när det på riktigt är riskabelt att vistas ute vissa tider på dygnet.