2015-09-02, 22:04
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me4Victory
Ska försöka hålla mig objektiv även om jag är sd:are.
Tjatig debatt, det märks att jimmie har varit ifrån politiken ett tag. Få men i och för sig starka argument. Hjälp på plats, minska sveriges attraktivitet för flyktingar osv.
Borde ha gett ett tydligt svar direkt vid frågan angående vad man ska göra med flyktingarna som redan tagit sig till eu.

Annie lööf kom med önskningar snarare än lösningar som hon själv tydligen ansåg att det var. Snabbare in i arbete, lära sig svenska snabbare m.m.
Pratar om att jimmie ska ta ansvar men har inga lösningar själv.
Argumentet om många invandrare som är läkare kanske når fram till nån.

Vinnande citat: Jag har inget ansvar för det kaos ni har skapat (jimmie) //något liknande
Svar på lööf's påstående angående att jimmie ej tar ansvar för integrationspolitiken.

Kan som SD hålla med dig delvis. Även om inte Åkesson kom med en direkt lösning så finns det en anledning till det.

Vi hade nämligen riktigt bra integration och en låg arbetslöshet för några år sedan när flyktingströmmen inte var lika stor och alla dessa problem skulle alltså kunna i princip försvinna om de faktiskt fanns chans att integrera sig i samhället men eftersom det varken finns jobb eller bostäder så går integration åt helvete.

Bättre integration = minskad invandring.
Citera
2015-09-02, 22:05
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Med Jimmies politik behövs inte någon omfattande "integrationspolitik", pga att det kommer betydligt färre till landet som ska integreras. Enkel logik.

Varför behövs inte en integrationspolitik? Önskar Sverigedemokraterna segregering av grupper i samhället? Om inte? Hur vill de verka för att detta skall ske efter att gränsbevakningen stärkts?

Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Det är ju de politiker som skapat röran som skall ha lösningar inte SD som hela tiden förutspått att det kommer gå åt He-e.

Ditt resonemang är inte logiskt.

Om nu Sverigedemokraterna anser att det finns en stor röra kanske det är läge att ta steget längre mer än att just konstatera detta. Hur skall denna "stora röra" lösas?

"Ja vi vill ju rikta om flyktingpolitiken...." jaha? Spännande svar. So 2015!

Som jag redan sagt är det helt uppenbart att den Sverigedemokratiska retoriken har stagnerat. Åkessons vision är att genom att stärka gränsbevakningen också utlösa en naturlig kedjereaktion där svensken får lov att vada i lycka av upplevd öppenhet, tolerans och trygghet.
Citera
2015-09-02, 22:05
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Annie Lööf tuggade endast om mera jobb, lära sig svenska språket, och bättre utbildning.

Precis samma tugg som de senaste 25 åren alltså.

Och ändå blir integrationen sämre för varje år som går....
Ja, att satsa ännu mer på det som redan är en bevisat misslyckad politik, är inte särskilt begåvat. Inser inte Lööf och Centern det?
Citera
2015-09-02, 22:07
Medlem
Floragatans avatar
Åkesson var lagom aggressiv och levererade ett lättbegripligt budskap. Lööf framstod som osäker, hon tittade betydligt mer på programledaren än på sin motdebattör vilket gav ett ängsligt och falskt intryck. I övrigt rapade hon upp den gamla vanliga smörjan.
Citera
2015-09-02, 22:07
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Varför behövs inte en integrationspolitik? Önskar Sverigedemokraterna segregering av grupper i samhället? Om inte? Hur vill de verka för att detta skall ske efter att gränsbevakningen stärkts?

Om nu Sverigedemokraterna anser att det finns en stor röra kanske det är läge att ta steget längre mer än att just konstatera detta. Hur skall denna "stora röra" lösas?

"Ja vi vill ju rikta om flyktingpolitiken...." jaha? Spännande svar. So 2015!

Som jag redan sagt är det helt uppenbart att den Sverigedemokratiska retoriken har stagnerat. Åkessons vision är att genom att stärka gränsbevakningen också utlösa en naturlig kedjereaktion där svensken får lov att vada i lycka av upplevd öppenhet, tolerans och trygghet.

Jag ser fortfarande inte varför SD skall komma med lösningar för något de inte skapat.

Tids nog när SD tar över kommer det finnas lösningar.
Citera
2015-09-02, 22:08
Medlem
Rammsbergs avatar
Skälen till att SD alltid vinner den här typen av debatter är att SD har rätt och sjuklövern fel. Det vet, de i ett hörn inmålade, sjuklöverpolitikerna också.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
"En ny person per 200" låter i mina öron väldigt mycket. Tror hennes taktik i det fallet var kontraproduktivt.

Det är EXTREMT mycket. En hel årskull svenskar är omkring 100.000 personer. Vi tar alltså in en halv årskull per år, vilket helt förändrar den demografiska sammansättningen i Sverige.

Man kan också se det så här: En ny person per 200 per år, det blir 1 person per 10 på 20 år. Det betyder att andelen MENA/araber/afrikaner ökar med 10 procentenheter på 20 år. Det är enormt mycket, och en snabbare demografisk förändring än något annat västland haft vad jag vet.

Annie hade tränat in "En ny per 200", antagligen för att man ska tänka sig en stor grupp med 200 personer, och så kommer det en till... Det gör väl inget, det är så lite, ska man tänka. Men jag tror inte att svensken är så dum (ännu).

Förresten, bara i Augusti kom 11000 (!) pers läste jag idag. Det är något annat än 44000 per år det..
Citera
Medlem
Jimmie blev slaktad i denna debatt. C kommer få 20% i nästa opinionsmätning och SD kanske under 4% spärren?
Citera
Medlem
Hur kan Annie Lööf ha det förtroende hon har när hon är så otroligt blåst? Ingen som helst verklighetsförankring, är otydlig och ljuger..

"44.000 uppehållstillstånd, 1-200 det ska vi väl klara av" Lägg till anhöriginvandring så blir det 1-100, VARJE år som ska ha bidrag, boende, sjukvård, tandvård och utbildning som vi skattebetalare ska stå för! Hur kan hon inte inse att det skapar en otrolig påfrestning på samhället!?

Jimmie Åkesson skötte sig bra, tydliga svar förutom det om hur dom ska lösa integrationen. Ett simpelt "Med dagens nivåer så är det omöjligt att lösa, vi måste minska invandringen" Hade räckt. Han sa ju iofs det hela tiden men det hade kunnat vara bra med ett förtydligande när dom envisades om ett rakt svar

Sedan att SVT sände ett inslag om flyktingar innan debatten är inte så konstigt då debatten skulle handla om just det, sen hur inslaget var utformat kan man diskutera..

Och att SVT tar Annie Lööfs sida i debatten var ju inte särskilt förvånande, vänstervridet skräp. Hoppas folk säger upp TV licensen så dom inser att folk inte tänker ta nå mer skit från dom.
Citera
2015-09-02, 22:09
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vesc
Har Löfven ingen kompetent nog att debattera Åkesson med?

Morgan Johansson tackade ju nej. Löfven själv svamlar ju mest. Kommer inte på någon.
Senast redigerad av madchance 2015-09-02 kl. 22:12.
Citera
2015-09-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Varje komuns skall alltså varje år bygga ett hyreshus på skattebetalarnas bekostnad för att inhys aanhöriginvandrare.
På 10 år blir det +100000 pers. Flertalet av dom kommer statistiskt sett aldrig att arbeta.

Det hjälper inte vad som är anständigt när mottagssystemet brakar ihop och välfärdssytemet kollapsar. För det gör det, det är bara en fråga om tid. Att hela tiden lägga sig till med ökade fasta kostnader utan att höja inkomsterna i motsvarande grad leder till konkurs. Oundvikligt, vare sig det är ett företag eller ett land. I båda fallen tvingas med restruktrera. Det blir intressant när 2 miljoner MENA-personer får socialbidrget sänkt med 30% eftersom det inte finns mer att betala med. Den dagen kommer. Det går till och mer att räkna ut ungefär när det inträffar.

Gillas.
Enkel och rak logik och otäcka siffror som borde sätta skräck i vilken skattebetalare som helst.
Tyvvärr tror jag de flesta som läser är alldeles för korkade att räkna ut detta och tom så korkade att de inte förstår trots att det skrivs dom på näsan.
Citera
2015-09-02, 22:10
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Jag tycker att Åkesson är riktigt dålig på att förvalta de frågor han får. Han står som en repad grammofonskiva och upprepar sig hela tiden.
Åkesson måste slipa på sina argument och vara mer förutseende. Istället för att bara prata om "hjälpa på plats" när han får frågan på vad som ska göras med de som redan är på väg så måste han argumentera bättre för tillfälliga uppehållstillstånd och trycka hårdare på att vi måste bedriva signalpolitik.

Åkesson får ta och skärpa till sig. Han vet på förhand hur debatten artar sig och då måste han ha ett par riktigt slagfärdiga argument att slänga fram. Har han öppet mål måste han slå in bolljäveln och inte dribbla runt för att kråma.

Håller inte med om tillfälliga uppehållstillstånd.

De försämrar nog integration som faaaan och ger NOLL motivation att skaffa sig ett jobb eller lära sig språket.

Då är det bättre att satsa på färre permanenta uppehållstillstånd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in