2015-09-02, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroadSvensk
Kan det vara så att polisen genom att uttala sig på det här sättet försöker stressa eventuell gärningsman som de för tillfället har span på? Byströms kommentarer känns så uppenbara på något vis..
I och med att kroppen hittades ganska precis i mitten av partiet mellan "öglan" och det stora motionsspåret (50-70m från båda slingorna) tror jag att gärningsmannen kände till att "öglan" fanns.
50 meter är också en lång och riskabel sträcka att släpa en livlös kropp, så min gissning är att hon hotats till fyndplatsen där hon sedan mördats. Vanligast vapen vid såna här tillfällen lär vara kniv.

Plats och tidsförlopp, samt tid på dygnet gör det svårt att tro att någon sexuellt motiverad tortyr skulle ägt rum, däremot så kan säkert dessa perverterade personer stoppa upp saker i offrets vagina i tro om att det skulle undanröja DNA från sperma etc..

Tror inte BO kände GM.

Bevisar fyndplatsen att GM kände till "öglan" i Runby, vad tror ni?

Personer som kommer in och öser skit över personers inlägg för inte tråden vidare alls, personliga poänger kan man väl ta någon annanstans?

Precis det du tar upp här om att Ida hittades ca 50m från båda slingorna tycker jag är högintressant. Jag tror det säger väldigt mycket om gärningsmannens psyke och motiv. Han tycks ha haft en väldigt specifik plan och var villig att ta stora risker för att slutfölja den. Just detta känns mycket oroande.
Citera
2015-09-02, 17:08
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej det är långt ifrån, men det finns säkert flera boenden i kommunen.

Det här tyckte jag iofs var lite intressant. Edshemmet ligger vid på andra sidan Mälarvägen vid Eds Kyrka och det är faktiskt inte alls så långt från mordplatsen. Några minuters cykelväg från mordplatsen. Kanske 10 minuters promenad.

Vad är Edshemmet då?

Såna ställen kan mycket väl riskera flyga under radarn, då polisens DNA-topsningar antagligen utgår från masttömningen och vilka som är skrivna i området. De på Edshemmet är nog inte alla gånger skrivna där.
Citera
2015-09-02, 17:10
Bannlyst
Hon kanske t.om har träffat någon via nätdejting eller liknande. T.om kanske en KK som ingen annan visste om. Är ju relativt vanligt att tjejer inte nämner det för sina kompisar för att inte få slampa-stämpel.
Citera
2015-09-02, 17:21
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DelusionGrandieure
Hon kanske t.om har träffat någon via nätdejting eller liknande. T.om kanske en KK som ingen annan visste om. Är ju relativt vanligt att tjejer inte nämner det för sina kompisar för att inte få slampa-stämpel.

Hon skulle ut och springa, inte knulla.
Citera
2015-09-02, 17:22
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DelusionGrandieure
Så kan det mycket väl vara..tex kontakt på BC..
Citera
2015-09-02, 17:39
Medlem
Känns bara för slumpmässigt att just när Ida är tillbaka i U-V så händer detta. Kan GM ha varit någon hon haft kontakt med som hade svårt för att hon flyttade till umeå för att plugga? Kan de ha bestämt träff?

Det mest logiska om hon bestämt träff med någon hade ju varit om de träffades vid parkeringen och stod och pratade där, inte mitt i spåret. GM kanske följde efter henne upp mot spåret när de pratat klart?

Det är så jävla vanligt att man har kontakt med folk utan att ens en närmaste vet om det.

Om det är en total främling som inväntade första bästa offer;
Då borde GM absolut känna till området alt. ha någon speciell koppling till området. Troligtvis lär GM då ha befunnit sig i spåret flera gånger tiden innan mordet på IJ. Kan GM träna regelbundet själv vid spåret? Kan GM ha något att göra med närliggande verksamheter som gör att han/hon känner sig "hemma" i området (skolan, edshemmet)
Kan personer som varit i området dagarna innan ha sett någon?

Finns oändligt med teorier, men personligen tror jag att IJ har träffat på/bestämt träff med någon hon har träffat tidigare.

Hur som helst följer jag tråden och lider med IJ's familj något oerhört. Så jävla tragiskt och jag hoppas innerligt att GM kommer hittas så familjen kan tänkas få lite frid efter detta.
Citera
2015-09-02, 17:40
Medlem
niceanddices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Så kan det mycket väl vara..tex kontakt på BC..

Ja men skulle det vara BC eller nåt via nätet så skulle nog polisen redan har gått igenom hennes dator.
Citera
2015-09-02, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gemvision
Känns bara för slumpmässigt att just när Ida är tillbaka i U-V så händer detta. Kan GM ha varit någon hon haft kontakt med som hade svårt för att hon flyttade till umeå för att plugga? Kan de ha bestämt träff?

Det mest logiska om hon bestämt träff med någon hade ju varit om de träffades vid parkeringen och stod och pratade där, inte mitt i spåret. GM kanske följde efter henne upp mot spåret när de pratat klart?

Det är så jävla vanligt att man har kontakt med folk utan att ens en närmaste vet om det.

Om det är en total främling som inväntade första bästa offer;
Då borde GM absolut känna till området alt. ha någon speciell koppling till området. Troligtvis lär GM då ha befunnit sig i spåret flera gånger tiden innan mordet på IJ. Kan GM träna regelbundet själv vid spåret? Kan GM ha något att göra med närliggande verksamheter som gör att han/hon känner sig "hemma" i området (skolan, edshemmet)
Kan personer som varit i området dagarna innan ha sett någon?

Finns oändligt med teorier, men personligen tror jag att IJ har träffat på/bestämt träff med någon hon har träffat tidigare.

Hur som helst följer jag tråden och lider med IJ's familj något oerhört. Så jävla tragiskt och jag hoppas innerligt att GM kommer hittas så familjen kan tänkas få lite frid efter detta.

Polisen har varit tydliga med att de tror att GM är någon som Ida inte känner. Vi vet ju inte vad de vet, men något lär de veta som pekar mot detta. Men...OM det är någon hon känner så tror jag att hon har nämnt till den personen att hon ska springa slingan och sedan ta öglan. På så sätt kunde den personen vänta på henne uppe vid toppen av öglan och överraska henne. Kanske träffade hon på någon under löpturen om bara för en kort stund. Och jag tror som du att GM löper regelbundet i spåret och har god områdeskännedom. Något annat som ingen verkat prata om här är att det kan vara en GM från Umeå som under den dagen befann sig i Stockholm. En man från Umeå som hon känner och som på något sätt har en koppling till Väsby. Hoppas polisen kollar upp hennes Umeå-bekanta också. Speciellt starka män med bra kondis.
Citera
2015-09-02, 18:20
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niceanddice
Ja men skulle det vara BC eller nåt via nätet så skulle nog polisen redan har gått igenom hennes dator.
Ja..men sen är det att hitta personen och säkra bevis..
Citera
2015-09-02, 18:31
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirginiaW
Polisen har varit tydliga med att de tror att GM är någon som Ida inte känner. Vi vet ju inte vad de vet, men något lär de veta som pekar mot detta. Men...OM det är någon hon känner så tror jag att hon har nämnt till den personen att hon ska springa slingan och sedan ta öglan. På så sätt kunde den personen vänta på henne uppe vid toppen av öglan och överraska henne. Kanske träffade hon på någon under löpturen om bara för en kort stund. Och jag tror som du att GM löper regelbundet i spåret och har god områdeskännedom. Något annat som ingen verkat prata om här är att det kan vara en GM från Umeå som under den dagen befann sig i Stockholm. En man från Umeå som hon känner och som på något sätt har en koppling till Väsby. Hoppas polisen kollar upp hennes Umeå-bekanta också. Speciellt starka män med bra kondis.
En "bekant" från Umeå skulle göra detta mot henne i Upplands-Väsby, dessutom med bra kondis och god lokalkännedom
Sluta läs serietidningar eller sök hjälp för dina fantasier.
GM är med största sannolikhet helt obekant med Ida, ett svenskt psykfall eller en utlänning som det allt som oftast är vid den här typen av brott.
En störd svensk man eller en MENA invandrare (afrikan eller arab) ute på grönbete är det som gäller.
Citera
2015-09-02, 18:32
Medlem
Gabriel Knights avatar
Tragiskt fall på det hela taget och tyvärr tror jag att gärningsmannen är ett gammalt ex utifrån vad som har framkommit in tråden med att hon själv skrivit att hon hade en efterhängsen typ som ville vara tillsammans med henne trots att hon inte ville samt artikeln där mamman talar om kärleksbekymmer. Det kan ha varit orsaker till att hon valde att läsa på socionomprogrammet i Umeå och inte i sina hemtrakter.

Under veckan har det hållits en minnesstund för henne i Umeå.
Citera
2015-09-02, 18:33
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtFuck
Konstigt med alla i tråden och ingen som är inne på likheterna med andra joggingattackerna i spåren på annat håll i Sverige. Seriemördare? Eller copycat?

Jodå, likheter med andra joggingattacker har diskuterats här i tråden. Exempelvis överfallet på en kvinna i 20-årsåldern som överfölls under en joggingrunda i ett elljusspår i Katrineholm den 28 juli, se http://kkuriren.se/nyheter/katrineholm/1.3342727 och http://kkuriren.se/nyheter/katrineholm/1.3368483
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in