Citat:
Ursprungligen postat av
CannonDorf
Jag tycker att det mest anmärkningsvärda, i texten du citerar, är att hon t o m drar paralleller till en diktatur och varför det är viktigt med anonymitet. Men uppenbarligen inte om du bor i Sverige och har fel åsikter. Nu riskerar förvisso inte JC att bli fängslad eller mördad (åtminstone inte av staten), men att inte respektera "kontroversiella" personers vilja att förbli anonyma, leder ju till ett sådant samhälle. Man satte knappast kritiker i Gulag från dag 1 i Sovjet.
Precis. Det är också därför Sverige är i någon mening ett värre skräckvälde än Sovjetunionen (vilket även utländska bedömare dragit), som förvisso utförde angreppskrig och annekteringar med "anti-fascism" som dragplåster, men man var en tillräckligt stor karikatyr på ett skräckvälde att befolkningen själva insåg sin fasansfulla situation under sina anti-fascistiska tyranner. Det var en av lärdomarna Frankfurtskolan drog när man utformade sin ingenjörskonst att det viktigaste vore om folket själva hade uppfattningen att man levde i frihet, trots sin ofrihet. Karin Pettersson pratar alltså Orwell-språk när hon i artikeln pekar på "diktatur" (ordets associationer och inte innebörd är det viktigaste här) som något som en diffus bortre gräns. Att handlingarna i många fall överensstämmer är inte det viktiga så länge den sociala ingenjörskonsten för användandet av ord är på plats.
Jag pekar på några exempel i mitt inlägg hur staten i det här fallet ger incitament till ett standardutförande liknande valfri "diktatur", men där istället avskalade aktörer med tydliga kopplingar till staten utför smutsjobbet. Under tiden kan staten kan ha sina händer fria, medan äldre skräckvälden ofta tog en aktivare roll.
Citat:
Det är ju uppenbart att detta är en krigsförklaring mot regimkritiker: "Håller ni inte käften och rättar er in i ledet, så hänger vi ut er till allmän bestraffning". Man får vara bra korkad om man inte ska se detta för precis vad det är: ett direkt hot mot invandringskritiker.
Den krigsförklaringen såg vi redan i samband med uthängningen i Expressen 2013. Det här är bara en logisk följd av en redan tidigare deklarerad krigsförklaring. Men vad som särskiljer det här från tidigare är att man aldrig visat ett så tydligt uppsåt att de facto tysta (läs: döda) en regimkritiker inför öppen ridå som med den här värnlösa damen. Det är helt vidrigt.