Citat:
Ursprungligen postat av
Eaglesandshit
Flyt i spelet=ej krampaktiga 1-0 vinster hemma mot jumbon. Ingen kan väl påstå att AIK har spelat bra fotboll? Sedan vinner dom, vilket förstås är det enda som räknas i efterhand, men laget är knappast i "zonen", jag är inte det minsta imponerad av det de presterar, bortsett från det faktum att de trots mediokra insatser lyckas knipa sina 3 poängare.
Gefle borta och Åtvidaberg hemma var naturligtvis inget vidare av AIK. Till viss del hemma mot Kalmar också, då vi borde ha stängt matchen, men istället fick en krampaktig och nervös andra halvlek. Hemma mot Elfsborg och borta mot Norrköping tycker jag dock att AIK visar på bra prov, även om man har domslut med sig borta mot förstnämnda.
Landslagsuppehållet kommer lägligt för AIK, även om man kan argumentera om det efter 6 raka vinster. Men faktum är att vi inte har spelat speciellt bra. Goitom har varit helt under isen de senaste matcherna, likaså Ofori - vilka har varit våra två i särklass bästa spelare sett till hela säsongen. Jag tycker hela laget undantaget Carlgren, Etuhu och HHH har gått ned sig den sista månaden, trots gynnsamma resultat. Sen har förstås Jos gett oss en annan stabilitet i backlinjen, samtidigt som Ishizaki är mer av en lagspelare än Bahoui var.
Dessa cirka två veckor emellan matcherna gör nog AIK bara gott. Sen har vi en tuff bortamatch mot Falkenberg som blir oerhört viktig. Nu har Falkenberg visserligen börjat förlora och inte göra mål hemma, så vi får hoppas att den trenden håller i sig. Jag tror just den bortamatchen blir nyckeln. Kan vi ta den, så kommer vi klippa ett Häcken utan något att spela för hemma. Giffarna borta och Bajen borta måste bli minst 4 poäng.
Som jag sade tidigare så tror jag att AIK måste leda serien när vi går in i omgång 26 mot Malmö hemma för att vi ska ta SM-guld.