Citat:
Ursprungligen postat av
Slackoff
Jag kollade lite på studierna, men när jag såg meningen som jag har fetat, förstår jag vad du ville säga, så jag kommenterar bara detta:
Åtminstone är det uppenbarligen meningen att vi skall tro det. När media sammanfattar larmrapporter om vår mat, så är alltid slutsatsen att allt är farligt, så det bästa är att äta lite av varje.
Förvirrade konsumenter är bra för Livsmedelsindustrin och Läkemedelsindustrin, det kan vi vara säkra på.
Och media tar ju inget ansvar för vår hälsa.
Men en självständigt tänkande människa med lite bondförnuft inser ju att det inte kan vara så. I så fall skulle våra kroppar vara extremt känsliga helt plötsligt, trots att vi funnits på jorden i flera hundratusentals år. Hur har vi klarat oss hittills?
Då måste man ju fundera över hur det har gått till? Vad åt vi förut, vad är naturligt för oss att äta, alltså vad är våra kroppar anpassade till?
Vi har levt på jakt, fiske och växter, det som naturen gav. Folk som fortfarande lever på det sättet är friska, men när de börjar äta av vår västerländska kost med dess höga andel av socker och kolhydrater så blir de sjuka. Det är den stora skillnaden mellan vår kost och den vi åt till för kanske ett par tusen år sedan.
Ren logik säger åtminstone mig att det verkar hälsosammare att försöka återgå till den naturliga kosten, som våra kroppar är anpassade för. Och de är inte anpassade för en kolhydratrik kost. Det märks t ex på att när man drar ner på socker och kolhydrater, så fungerar magen genast bättre, midjemåttet krymper, blodfetterna och blodsockret blir lägre. Därmed minskar risken för hjärt-kärl-sjukdom, diabetes och inflammationer. Sömnen förbättras, vilket minskar risken för depressioner.
Jag tror att det kommer att ta ytterligare tid innan forskarvärlden ger oss mer entydiga besked, på grund av att den mesta forskningen är styrd av läkemedelsindustrin.
Så det enda vi kan göra, så vitt jag förstår, är att själva prova oss fram till vad som verkar bäst, den egna erfarenheten är den bästa mätaren när det gäller hälsan.
Och hälsan är ju det viktigaste vi har. Det var någon som sa ungefär: När man är frisk, så önskar man sig allt möjligt, men när man är sjuk önskar man bara en sak: att bli frisk!