2015-09-02, 00:54
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Det här är väl uppdaterad info?

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2819061-rattslakaren-da-dog-lisa-holm

Citat:
Det rättsläkaren nu gjort är att komplettera det dödsbevis som skickas in till Skatteverket med den dag då Lisa Holm sannolikt dog.
- Sen får man i samband med rättegången redovisa hur man kommit fram till det, säger Lars Johansson.
Spaningsledaren Lars Johansson vill fortfarande inte kommentera själva dödsorsaken.
- Obduktionsprotokollet har vi inte släppt något från ännu. Där står en dödsorsak som vi inte går ut med i nuläget.
Vad beror det på?
- Vi vill prata mer med den misstänkte om detta.

Inte heller åklagare Lars-Göran Wennerholm vill i nuläget kommentera dödsorsaken.
- Nej, jag kan inte berätta dödsorsaken, säger han till GP.
35-åringen sitter fortsatt häktad och åtal ska väckas mot honom senast den 23 september.
- Vi är i slutskedet av utredningen och vi ska försöka sammanställa och få ihop allt material. Sen ska försvaret få del av det och kunna ha synpunkter, säger Lars-Göran Wennerholm.
Kommer åtal att väckas mot de andra två samtidigt som mot 35-åringen?
- De är fortfarande skäligen misstänkta och jag kommer ta ställning till det när jag fått hela utredningen på bordet, när allt är klart.
2015-09-02, 00:56
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det där sa du ju precis i början också när vi hade ännu mindre fakta än nu. Då erkände du också att det i grunden handlade om att du anser dig ha en fantastisk förmåga att bedöma och läsa av folk rent psykologiskt och att du utifrån den (hur det nu var möjligt för en person du bara läst lite basfakta om på nätet) kommit fram till att han måste vara oskyldig. Sen la du iofs till att det var en massa olika saker mer (Vad nu det skulle kunnat vara med det lilla vi visste), men ville inte då heller berätta vad.

Jag antar att du fattar att det inte är direkt till fördel för din trovärdighet va?

Mitt fetande.

Är det det här 30 Juni, 2015 inlägget du menar:

Det hela började med att jag skrev så här om åklagaren:
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja vi får se vad det är han har för teknisk bevisning, tycker dock att jag förnimmade dåligt självförtroende i åklagarens röst när han i dag intervjuades.

T34Panzer svarar mig så här:
Citat:
Kan du utveckla detta lite? Jag tyckte mest han lät ovillig att släppa ifrån sig fler detaljer än nödvändigt.
ps OT- preteritum av förnimma heter förnam

Och jag svarade:

Citat:
"Kan inte utveckla det ytterligare annat än att jag är mycket bra på att avläsa människors egentliga sinnestilstånd på bla. deras röstläge, samt blir bland vänner familj och kollegor kallad den levande lögndetektor"

Så nu när du läser det igen fattar du då hur hur du svartmålar och snedvrider vad jag har skrivit, och hur du tydligen inte har förmågan att uppfatta att lögndetektor delen var skriven med ett glimt i ögat.

Du är en sorglig typ du Mr Fold.

Här är länk om du inte tror mig:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Senast redigerad av Theforeigner 2015-09-02 kl. 01:02.
2015-09-02, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det här är väl uppdaterad info?

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2819061-rattslakaren-da-dog-lisa-holm

Anledningen varför dom inte vill prata mer om dödsorsaken innan mer förhör med NB är för han körde på henne på fyllan(vilket obduktionsrapporten visar på) och tvinga fram ett erkännande.

NB fick panik när han kört på henne , han skulle nu förlora sitt jobb,hem fru? evt sitta inne
och i sin berusning tar han beslutet att frakta bort henne och ta livet av henne.

Obduktionsrapporten visar tydligt någon form av påkörnings skada och sen det som slutligen bragde henne om livet.

Tror att det är så det gick till först olycka och sedan mord.
Senast redigerad av hansomvet 2015-09-02 kl. 01:37.
2015-09-02, 01:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Hur skulle då dagens samhälle se ut om statistik inte fanns?
Det är en hypotetisk frågeställning som är otroligt svår att besvara. Samhället skulle sannolikt ta ett stort kliv till*baka i tiden, i en negativ bemärkelse. Rimligen skulle valmöjligheterna medvetet minskas för att underlätta tillvaron och besluten skulle bli suboptimala. Utan statistik begränsas förmågan att tänka eftertänksamt om samhället. Utan sta*tistik begränsas möjligheten att identifiera pro*blem, se om problem förvärras eller huruvida åtgärder faktiskt fungerar. Även grundläggande mänskliga behov skulle riskera att skadas och kanske till och med att livslängden går ned och barnadödligheten upp. Forskning och utveck*ling skulle inte heller driva samhället till ett ökat välstånd i framtiden.

Tänkte väl det - att det här hade du med din bristande skrivförmåga inte kommit på själv.
Om man citerar en text bör man visa att det är just citerad text!

Hela stycket har du ju bara klipp och klistrat från http://www.scb.se/sv_/Om-SCB/Ditt-svar-gor-skillnad/Statistiken-ar-en-forutsattning-for-demokratin/
2015-09-02, 01:46
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansomvet
Anledningen varför dom inte vill prata mer om dödsorsaken innan mer förhör med NB är för han körde på henne på fyllan(vilket obduktionsrapporten visar på) och tvinga fram ett erkännande.

NB fick panik när han kört på henne , han skulle nu förlora sitt jobb,hem fru? evt sitta inne
och i sin berusning tar han beslutet att frakta bort henne och ta livet av henne.

Obduktionsrapporten visar tydligt någon form av påkörnings skada och sen det som slutligen bragde henne om livet.

Somsagt, den teorin har lagts fram gång på gång men den teorin är inte ens trolig.
För det första så gick man ut tidigt att LH blivit mördad. Om BO blivit påkörd så är det svårt att säga att det är mord om det inte finns motiv och det saknas en koppling mellan LH och MGM.
Dessutom har det visat sig att det som obduktionen kom fram till var ingen nyhet för polisen utan helt i deras linje vad de trott.
En annan sak är ju att det finns ju ingen som frivilligt vill bli anklagad från mord när man själv vet att det varit en olyckshändelse.
2015-09-02, 01:56
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Anledningen varför dom inte vill prata mer om dödsorsaken innan mer förhör med NB är för han körde på henne på fyllan (vilket obduktionsrapporten visar på) och tvinga fram ett erkännande.

Och du tror alltså detta efter att ha studerat obduktionsprotokollet? Så tolkar jag ditt inlägg.
Då skulle du alltså ha insyn i utredningen, he he.
Såna som du ska ju ha yppandeförbud alltså
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-09-02 kl. 02:04.
2015-09-02, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Somsagt, den teorin har lagts fram gång på gång men den teorin är inte ens trolig.
För det första så gick man ut tidigt att LH blivit mördad. Om BO blivit påkörd så är det svårt att säga att det är mord om det inte finns motiv och det saknas en koppling mellan LH och MGM.
Dessutom har det visat sig att det som obduktionen kom fram till var ingen nyhet för polisen utan helt i deras linje vad de trott.
En annan sak är ju att det finns ju ingen som frivilligt vill bli anklagad från mord när man själv vet att det varit en olyckshändelse.

Vad jag menade var att i obduktionsrapporten finns säkert spår av någon lindrigare påkörning , absolut inget dödande , men NB har efter olyckan fått panik och fraktat bort LH och tagit livet av henne i ett desperat försök att komma undan.

Tycker detta är en bra mer troligare teori än att NB skulle blivit lite kåt och bara haft ihjäl henne för något sexuellt.
2015-09-02, 02:08
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Vad jag menade var att i obduktionsrapporten finns säkert spår av någon lindrigare påkörning , absolut inget dödande , men NB har efter olyckan fått panik och fraktat bort LH och tagit livet av henne i ett desperat försök att komma undan.

Tycker detta är en bra mer troligare teori än att NB skulle blivit lite kåt och bara haft ihjäl henne för något sexuellt.

Jag förstod vad du menade men jag säger till dig att det finns ingen logik i det du säger.
Som jag säger så var det som kom fram ur obduktionsrapporten ingen nyhet för polisen utan helt i linjen vad de antagit förut. Det hade ALDRIG varit möjligt för polisen att direkt gå ut med att hon var mördad om det funnits skador av en påkörning. Det säger sig självt.
Känns som du går igång av din osannolika teori.

Så hur tänker du sen? Eftersom både bror och fruga även är misstänkta så skulle alltså först NB kört på LH och sen blivit rädd och fraktat bort henne samt tagit livet av henne p.g.a. att han var rädd för att mista fruga och jobb. Och därefter åker han hem och berättar för frun?
Alltså snälla, lägg ner dumsnacket
2015-09-02, 02:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det här med att saker som ev. varit inne i boden på Martorp nästan per automatik skulle vara kontaminerade med DNA från personer som vistats i boden är mig veterligen bara en trådsanning. DNA kan avsättas ganska lätt från en person - det tror jag vi alla vet. Men här snackar vi om besudling i två led och där måste sannolikheten rimligen vara lägre. Om någon t ex lägger hänger en tröja över en av mina köksstolar i några minuter - kan vi då räkna med att det är troligt att identifierbart DNA från mig, nån av mina ungar hamnar på den???.

Skulle vara intressant med ett utlåtande från Hamilkar här.

Nu är inte jag någon DNA-expert men sekundär transfer av DNA - dvs exempelvis att en person avsätter DNA på ett föremål som sedan avsätter DNA som hamnar på en annan person - är i sig mer än en teoretisk möjlighet. Som alltid beror det ju sedan på omständigheterna. I ditt exempel tror jag det hade varit klart möjligt.

http://www.lawofficer.com/articles/2009/01/transfer-theory-forensic-dna-a.html
2015-09-02, 02:35
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

En hårt arbetande helyllekille skulle nog ringa polisen i så fall. Det verkar för extremt att täcka upp en lindrigare påkörning med ett mord. Varför inte bara smita från olyckan? Om hon inte var medvetslös skulle han alltså ha slagit ihjäl henne för att hon inte skulle sätta dit honom (vilket vore osannolikt att hon skulle, om det var en olycka). Om hon vidare var medvetslös efter den lindriga påkörningen, skulle han enkelt kunnat smita från olycksplatsen - om det inte fanns andra vittnen där.
Och fanns det vittnen till olyckan skulle de ju även få bevittna mordet, eller åtminstone bortfraktningen av kroppen inför utförandet av mordet.
Din hypotes faller på detta.
2015-09-02, 02:50
Medlem
När obduktionen redovisas så antar jag att den också innehåller obducentens arbetsmetod och logik som leder till slutsatsen att hon dog inom en viss tidsperiod också redovisas.

Då kan nog fler experter analysera och komma fram till om åklagaren manipulerat eller övertalat obducenten att fastställa det datum som blev eller om obducenten helt enkelt inte kunde säga när hon dog.

Det är förvånansvärt dåligt isåfall, men jag tror att man till stor del tappat förtroendet för obducenten när det tog två månader att fastställa en så viktig uppgift.

I värsta fall finns ingen arbetsmetodik redovisad och man kommer aldrig att få veta hur obducenten kom fram till datumet.

Rent logiskt sett är det dock mest sannolikt att hon dog redan första kvällen hon var försvunnen och utifrån att det varit så svårt bedöma dödsdatum kan vi bara anta att kroppen var i ett mycket dåligt skick.
Senast redigerad av endumbonde 2015-09-02 kl. 02:53.
2015-09-02, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Är det normal porr, t.ex där unga flickor sitter runt ett bord och suger på löskukar?
Det är mkt som stängts ner på den sidan. Skit samma, du får tro vad du vill och det gör jag oxå.
Det är ingen porr överhuvud taget!
Det är någon sorts "sexualupplysningssida", med tex sexhoroskop, information om könssjukdomar mm.
Bilden du nämner är från en sexualundervisning, och det är inte "unga flickor" utan vuxna kvinnor på den.
Sidan ser ungefär likadan ut som för några månader sedan, när den nämndes här först.
Länk: https://www.facebook.com/pages/Pramogos-ir-%C4%AFdomyb%C4%97s/523333161076089?ref=profile

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in