Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Är något annat än en videofilm på när GM tar offret av daga bevis på mord?
- Fingeravtryck på mordvapnet: MGM kan ha hjälpt den verklige mördaren att "städa undan"
- MGM har setts vid mordplatsen strax före mordet: MGM kan ha varit i sällskap med den verklige mördaren bara
- MGM har ett tydligt motiv för mord: Det kan den verklige mördaren ha haft också
etc etc.
Detta är inte binärt. Det är inte antingen "utgör direkt bevis för mord" eller bara "utgör endast indirekt bevis för mord". Det är inte heller så att det finns en grundhypotes som är "Skyldig till griftefridsbrott" eller "Skyldig till skyddande av brottsling" som man börjar på och sen måste bevisa att det "även" var mord. Finns det ingen särskild anledning att tro att MGM bara skulle ha kunnat agera "städgumma" så är även såna saker som DNA på kroppen god bevisning för mord (Givet att inte annan trolig förklaring finns till att DNA finns där, t ex att de var gifta och bodde ihop)
I det här specifika fallet finns dock ett aber som har att göra med den yngre brodern och du vet mycket väl att jag tagit upp det flera gånger (Du verkar av nån anledning inte vara särskilt intresserad av att diskutera just denna "alternativa hypotes" däremot). Det ändrar inte faktum att värdet av DNA-bevisningen blir starkare ju fler av mina s k omständigheter som visar sig vara uppfyllda. Men det skulle fortfarande kunna bli svårt för åklagaren att visa att det inte inte kan ha varit brodern som begick just mordet, även om MGM genom DNA-bevisningen anses bunden till att ha varit inblandad i förloppet.
Alla bevis som åklagaren har presenterat kan spekuleras bort. Men låt oss anta att vi inte kan göra det, de ligger bergfast. Finns det något bevis i din lista,eller åklagarens lista, som bevisar någons, NB, AB, IB eller någon annans skuld till ett mord?
Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Angående värderingen av bevisstyrka i DNA-fynden: Logiskt sett borde alla omständigheter nedan uppräknade ÖKA bevisvärdet (och omvänt blir det naturligtvis inte riktigt lika starkt om något/några av dem saknas).
+ Flera fynd av DNA har gjorts (BEKRÄFTAT)
+ Fynden har avsatts på olika föremål
+ Fynden har hittats på olika ställen
+ Ingen annan DNA (utöver offrets) har hittats på föremålen, åtminstone inte DNA av sån kvalitet att det kan knytas till person
+ Det rör sig inte enbart om mycket små mängder DNA/källan är inte en mikroskopisk besudling
+ DNA kommer från olika källor, t ex blod, saliv (BEKRÄFTAT - en källa är blod)
+ DNA kan knytas till själva kroppen (Oklart uttalande av åklagaren som kan ses som bekräftelse)
Uppräkningen är i vad jag personligen bedömer som någorlunda ökande styrka/värde, men ordningen kan säkert diskuteras.
Två av de sju omständigheterna kan vi redan räkna in. Skulle alla övriga fem vara uppfyllda skulle jag säga att MGM sitter ordentligt i skiten. För varje faktor som plingar in blir det väsentligt svårare att förklara bort fynden som slumpartad kontaminering. Jag hävdar att redan på det vi säkert vet så blir det inte lätt.
MGM har dessutom målat in sig lite i ett hörn (om han är skyldig) genom sitt enträgna förnekande av att ens ha träffat Lisa. Det finns nu ingen som helst möjlighet att hävda en story där han t ex hjälpt Lisa efter att hon ramlat av mopeden eller nåt sånt. Eller: Möjlighet finns ju, men trovärdigheten kommer att vara väldigt låg. Det är lite som med Kristoffer i Vatchareeyamordet: "Jag låser i princip alltid min bil" - "Vadå, finns blod från offret i min bagagelucka (Vi har inte sagt att det var i bagageluckan)" - "Nä förresten - jag låser aldrig min bil"
Jag gissar att det blir åtminstone 5 av 7 träffar. Vi får se hur väl det stämmer med verkligheten.
På vilket sätt har NB målat in sig i ett hörn? Han kan tala sanning efter att ha blivit överbevisad av åklagarens lista, och ha trovärdighet kvar. Han ville slippa bli dömd öht, det är förklaringen. Att någon försöker slippa ifrån ansvar för brott är inte bevis om mord.
Eftersom Kristoffers förklaring om den låsta bilen aldrig ändrades så faller din jämförelse. Varför drog du upp det?
Du nämner indirekt bevis igen. På viket sätt var fibern i vatchareeyafallet indirekt bevis? Vad är ett indirekt bevis?