2015-09-01, 23:32
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
OK men om rättsläkaren haft på fötterna så det räcker förklara för mig då varför rättsläkare inte skrev att dödstidspunkten var den 7 Juni i den avlutande obduktionsrapporten?

Jag tror faktiskt inte vi kommer få veta eller åtminstone gissa med något sånär precision förrän vi ser rapporten.
2015-09-01, 23:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
"Töntlista" - imponerande argumentation. Hur var det där med personangrepp nu igen?

Inte vet jag vad du menar med din modifierade lista. Jag tyckte jag var tydlig med att det här är faktorer som verkar i försvårande riktning OM de visar sig stämma - jag skrev ju att går de i andra riktningen så är det i vart fall inte till MGM:s nackdel. Du blandar bra och dåliga saker från ett bevisperspektiv (oavsett om det handlar om att bevisa eller motbevisa åklagarens kommande gärningsbeskrivning) men sätter plustecken framför allihop. Det förvirrar ju bara.

Listan var ett försök att resonera kring bedömningar av bevisstyrka utifrån ett resonemang om både helheten och delarna. Det förvirrar möjligen dig - vi som känner dig vet ju redan att du är duktig på att gräva hit och dit i delar men betydligt sämre på det där med att göra helhetsbedömningar av givna fakta. Det är som tur är inte mitt problem utan ditt dock.
Hur var det med fibern i vatchareeyafallet? På vilket sätt var det indirekt bevis som kan jämföras med lisafallet?
2015-09-01, 23:35
Medlem
Polisen har fuckat upp allting från dag ett. Lägga locket på är ju idiotiskt vittnen glömmer ju detaljer när tiden går. Likadant med Ida fallet nu som först går man ut med uppgifter. Varje sekund är viktig i massmedia. Hur ska folk veta månader efter vad de sett i området då de inte ens vet hur mordet gått till eller var eller ens vem det var de såg. Lutar åt att det blir två kalla fall. Enda chansen är om förövarna åker fast i ett annat brott.....
Senast redigerad av Nybromannen 2015-09-01 kl. 23:38.
2015-09-01, 23:36
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Inga alls, jag bara gissade, precis som #MrFold gissade utan grunder.

Det enda jag har gissat är att 5 av de 7 möjliga omständigheterna kommer att visa sig vara för handen i bevismaterialet. 2 är det redan och 1 till är trolig (givet min uppdelning). Jag har inte påstått att det var något mer än en gissning.
2015-09-01, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det slår mig att dagens medianyhet, att det kan finnas intresse för ytterligare en misstänkt, har gått rätt snabbt och obemärkt förbi här i tråden. Någon (finnig?) tonåring som kallats till nytt förhör? Är det en helt annan GM som utpekats eller rör det ett samarbete med NB och hans familj ?

Det hör till rutinerna att polisen mer eller mindre i tysthet utreder personer som har anknytning till brottsplatsen eller offret. Det är inte fråga om någon ny misstänkt. Att utreda andra personer än den misstänkte är också ett sätt att avfärda och dra åt snaran. När utredningen är klar och alla dessa personer, förutom utom MGM(s), är konstaterat oskyldiga återstår bara galningen som råkade vara på genomresa, den osynlige mannen som också hade kännedom och tillgång till fyndplatsen.
2015-09-01, 23:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det enda jag har gissat är att 5 av de 7 möjliga omständigheterna kommer att visa sig vara för handen i bevismaterialet. 2 är det redan och 1 till är trolig (givet min uppdelning). Jag har inte påstått att det var något mer än en gissning.
Är någon av dessa omständigheter, fakta eller gissningar, bevis om mord?
2015-09-01, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
OK men om rättsläkaren haft på fötterna så det räcker förklara för mig då varför rättsläkare inte skrev att dödstidspunkten var den 7 Juni i den avlutande obduktionsrapporten?

Dödstidpunkten är 7-12 juni, men sannolikt 7 juni. Så inget är egentligen ändrat, bara förtydligat som jag ser det.
2015-09-01, 23:43
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Vad är det som talar emot att rätt man sitter häktad menar du? Snälla svara inte statistiken..

Om jag skulle förklara dig det, då skulle jag vara tvungen och skriva en hel novell, och det har jag varken tid eller lust till tyvärr, därför för mig är det i likhet med åklagren (dock med motsatt uppfattning förståss) en "helhetsbild" som säger mig att MGM inte är rätt GM, men jag kanske gör det någon gång i närmast tiden och om jag gör det så postar jag det förstås här i tråden.
2015-09-01, 23:47
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Är någon av dessa omständigheter, fakta eller gissningar, bevis om mord?
Men sluta nu! Hen radar upp saker som skulle kunna leda till fällande och noterar hur många av de punkterna som, enligt vad som är känt genom media, hittills har uppfyllts. Fatta och sluta tjata om gissningar o bevis. Han analyserar vad som krävs och vad som hittills uppfyllts. Basic.
2015-09-01, 23:48
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Dödstidpunkten är 7-12 juni, men sannolikt 7 juni. Så inget är egentligen ändrat, bara förtydligat som jag ser det.

Jamen varför var det inte skrivet i den slutgiltiga obduktionsrapporten då?
2015-09-01, 23:48
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Hur var det med fibern i vatchareeyafallet? På vilket sätt var det indirekt bevis som kan jämföras med lisafallet?

Nu förstår jag vad du menar, blev helt förvirrad först av hur du kunde tro att jag syftade på Vatchareeyafallet. Det är otydligt skrivet av mig, även om jag iofs tycker att du läser dåligt ikväll också (Det var tredje feltolkningen)

Citat:
En sån enkel sak som om fibrer med stor likhet till fibrer från klädseln i MGM:s bil på kroppen blir en länk i en beviskedja som gör det alltmer osannolikt att "otur och tillfälligheter" kan ha orsakat det.

Notera "om" och "MGM". Jag syftar på alltså på ett hypotetiskt bevis som med någorlunda god sannolikhet kopplar ihop offrets kropp med den misstänktes bil. Något sånt fanns väl inte i Boden? Däremot minns jag nu (jag har inte FUP kvar) att det fanns fibrer på kroppen som det diskuterades om ifall de kunde komma från GM:s försvunna ryggsäck, en jutesäck för ris eller nån annan vara, ett rep eller något helt annat.

Nu tvivlar jag inte på att sån bevisning inte kommer att duga åt foreigner, Fagro, Nopomil och den övriga alternativteoretiska eliten i tråden. Om en sån beviskedja kommer att övertyga dig ska bli spännande att se. Att den kommer att övertyga rätten om det inte finns för stora frågetecken runt DNA-bevisningen och den yngre broderns göranden och låtanden är jag däremot ganska säker på.

Om det däremot bara skulle finnas DNA på ett par tillhörigheter men inte kroppen, iakttagelser av brödernas bil i hög fart på vägen strax efter 18.30 och brist på alibi för MGM - ja då ser det naturligtvis svårare ut och då får jag erkänna att åtalet är tunnare än jag trott.
2015-09-01, 23:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Men sluta nu! Hen radar upp saker som skulle kunna leda till fällande och noterar hur många av de punkterna som, enligt vad som är känt genom media, hittills har uppfyllts. Fatta och sluta tjata om gissningar o bevis. Han analyserar vad som krävs och vad som hittills uppfyllts. Basic.
Och jag argumenterar emot. Vad som krävs för att målet ska gå i stöpet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in