2015-09-01, 23:15
Medlem
Om rättsläkaren säger sannolikt 7 juni så har han/hon på fötterna så det räcker. Alla vet att advokaten kommer ifrågasätta hur säker uppgiften är, om det är möjligt att hon levde längre. Och det är det ju såklart, men ej troligt. Denna argumentation kommer man att ha stöd för utifrån fakta från obduktionen och observationer samt de medicinska testerna som gjorts på kvarlevorna. Rättegången kommer att granskas stenhårt av media och press. Inte en chans att rättsläkaren sätter hela sin trovärdighet och karriär på spel genom att påstå något som de inte har stöd för.
2015-09-01, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Så klar jag hoppas att LH inte plågades.
Dessutom hoppas jag enbart på att Lisa's mördare hittas och döms hårt, och det gäller förstås också om det visar sig att MGM är GM, men då måste ett erkännande eller säkra bevis dyka upp.
Tror fortfarande inte att rätt man sitter häktad.

Vad är det som talar emot att rätt man sitter häktad menar du? Snälla svara inte statistiken..
2015-09-01, 23:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Blir nyfiken. Hur vet du att DNA-fynden hittats på samma ställen som kroppen? Att uppemot tio olika DNA har hittats? Att det rör sig om mikroskopisk besudling?
Var är källor till denna specialkunskap?
Du får nog titta på sammanhanget. #MrFold kom med en lista på gissningar. Jag modifierade den lite, jag kan också gissa.
2015-09-01, 23:20
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det tror jag är bekräftat: tillhörigheter

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är en trolig tolkning, men jag väljer att vara lite försiktig här. Tillhörigheter används oftast i plural även när man menar en enda. ("Det är en av hennes tillhörigheter")

Citat:

Dream on, nå visst skulle allt detta vara väldigt komprometterande. Men nog borde det väl finnas annat DNA på Lisa eller föremål, t.ex. arbetskamraternas? Spännande vore också om det fanns okänt DNA.

om fynd på flera ställen, avsaknad av andra personers DNA och DNA som inte bara kommer från mikroskopiska besudlingar - mitt fetade

Du felciterar mig här, medvetet eller?

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag vet inte varför någon av dessa tre skulle vara så osannolika, du får förklara?

Varför ska jag förklara dina gissningar?

Citat:
Det här med att saker som ev. varit inne i boden på Martorp nästan per automatik skulle vara kontaminerade med DNA från personer som vistats i boden är mig veterligen bara en trådsanning.
(...)

Nå, det har jag heller aldrig påstått.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-09-01 kl. 23:25.
2015-09-01, 23:21
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Fair enough men en rättsläkare som agerar så är åtminstone proffesionellt korrupt i min mening, i sådana har viktiga saker ska man inte låta sig övertygas. Men om så varit fallet vet jag inte, min erfarenhet säger att det inte är sannolikt och att det finns en professionell förklaring men jag kan givetvis inte veta säkert utan allt tillgängligt material.

Mitt fetande.
Helt enig.

Och hoppas ju förstås också att det är osannolikt men tror dock tyvärr att sådant händer, särskilt om en åklagare, i ett hög profilerat fall, målat upp sig i ett hörn med fel man i häcktet, alltså det man kallar "damage control"
2015-09-01, 23:21
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Det slår mig att dagens medianyhet, att det kan finnas intresse för ytterligare en misstänkt, har gått rätt snabbt och obemärkt förbi här i tråden. Någon (finnig?) tonåring som kallats till nytt förhör? Är det en helt annan GM som utpekats eller rör det ett samarbete med NB och hans familj ?
2015-09-01, 23:23
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du får nog titta på sammanhanget. #MrFold kom med en lista på gissningar. Jag modifierade den lite, jag kan också gissa.
Nej, jag håller inte med om att det var "modifieringar". Det ser mer ut som om du inför andra punkter på listan. Min fråga var: på vilka grunder?
2015-09-01, 23:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej, jag håller inte med om att det var "modifieringar". Det ser mer ut som om du inför andra punkter på listan. Min fråga var: på vilka grunder?
Inga alls, jag bara gissade, precis som #MrFold gissade utan grunder.
2015-09-01, 23:26
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Vilket inte bara vore brottsligt utan fatalt för hela rättsväsendet! God tro, har inget med et sådant förfarande att göra.

Enig, men om en rättsläkare ändå gjort det kan hen ha inbillat sig att det var i god tro (jag ändrade det till "kanske" i god tro) människan har ju tyvaärr lätt för att ljuga för sig själv.
Och vem vet, kanske rättsläkare och åklagaren spelar golf eller går på jakt tillsammans
2015-09-01, 23:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så det är en gissning att punkt 1 och 2 är olika bevispunkter.

Jag har tagit mig friheten att modifiera din lista.
+ Flera fynd av DNA har gjorts (BEKRÄFTAT), vilket framgår av nästa punkt.
+ Fynden har avsatts på olika föremål.
+ Fynden har hittats på samma ställe som kroppen hittades
+ Uppemot tio olika DNA har hittats, vissa från okända donatorer, andra från personer som ofta rör sig i omgivningen och har identiferats.
+ Det rör sig enbart om mycket små mängder DNA/källan är en mikroskopisk besudling
+ DNA kommer från olika källor, t ex blod, saliv (BEKRÄFTAT - en källa är blod)
+ Det finns inget främmande, annat än Lisas eget, DNA på kroppen.

Vad ska du ha din töntlista till? Vad försöker du åstadkomma?

"Töntlista" - imponerande argumentation. Hur var det där med personangrepp nu igen?

Inte vet jag vad du menar med din modifierade lista. Jag tyckte jag var tydlig med att det här är faktorer som verkar i försvårande riktning OM de visar sig stämma - jag skrev ju att går de i andra riktningen så är det i vart fall inte till MGM:s nackdel. Du blandar bra och dåliga saker från ett bevisperspektiv (oavsett om det handlar om att bevisa eller motbevisa åklagarens kommande gärningsbeskrivning) men sätter plustecken framför allihop. Det förvirrar ju bara.

Listan var ett försök att resonera kring bedömningar av bevisstyrka utifrån ett resonemang om både helheten och delarna. Det förvirrar möjligen dig - vi som känner dig vet ju redan att du är duktig på att gräva hit och dit i delar men betydligt sämre på det där med att göra helhetsbedömningar av givna fakta. Det är som tur är inte mitt problem utan ditt dock.
2015-09-01, 23:30
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Om rättsläkaren säger sannolikt 7 juni så har han/hon på fötterna så det räcker. Alla vet att advokaten kommer ifrågasätta hur säker uppgiften är, om det är möjligt att hon levde längre. Och det är det ju såklart, men ej troligt. Denna argumentation kommer man att ha stöd för utifrån fakta från obduktionen och observationer samt de medicinska testerna som gjorts på kvarlevorna. Rättegången kommer att granskas stenhårt av media och press. Inte en chans att rättsläkaren sätter hela sin trovärdighet och karriär på spel genom att påstå något som de inte har stöd för.

OK men om rättsläkaren haft på fötterna så det räcker förklara för mig då varför rättsläkare inte skrev att dödstidspunkten var den 7 Juni i den avlutande obduktionsrapporten?
2015-09-01, 23:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Du felciterar mig här, medvetet eller?
.

Det var inte avsikt att vara en citering utan mitt förtydligande av vad det var för omständigheter du kommenterade. Det blev otydligt pga ordvalet, borde stått "min anmärkning" istället för "mitt fetade"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in