2015-09-01, 22:37
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Jag tycker synd om mamman. Hon mår inte bra alls.

http://www.expressen.se/gt/familjens-kritik-mot-nya-bevisen/

Kommer din andra son att vittna för sin storebror vid en rättegång?

– Ja visst, men ingen har frågat.

Har ni haft någon kontakt med er 35-årige son?

– Nej, jag har ingen kontakt med min son. Jag har skrivit sex brev till honom men inte fått något svar. Alla möjliga dåliga tankar driver mig ur vettet.

– Han måste ju få ringa åtminstone ett samtal! Det smärtsammaste i allt detta, det värsta är, ovetskapen.
Tja, jag vet inte om jag delar din sympati för mamman, mer än för andra inblandade i brott men den artikel du hänvisar till innehåller en anmärkningsvärd uppgift om brist på information till de anhöriga.
Citat:
"Har den svenska åklagarmyndigheten kontaktat er?

– Nej, det har de inte. Vi vet inte om vi kan åka till Sverige för att närvara vid rättegången. Vi talar inte språket, och vet heller inte om vi får tillstånd att närvara vid rättegången"
Naturligtvis har svenska myndigheter skyldighet att upplysa dem om rätten till tolk och att få närvara utom i händelse det skulle bli "lyckta dörrar", som det hette förr. Hela den svenska rättsprocessen ska mamman ha rätt att få kännedom om och det åligger myndigheten att se till.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det kom ju verkligen från rätt person - gissningarnas (förklädda till "alternativ till åklagarens hypotes") okrönta dragqueen

...en analys av vilka faktorer som kan förväntas öka bevisvärdet av DNA-fynden. ....
Jag minns åklagarens uttalande som att han hade säkrat DNA på kläder, vilka satt på kroppen eller hade någon annan omdelbar koppling till denna. Givet att MGM hävdar sig inte ha haft någon kontakt med BO, så är väl sådana spår, om de är färska, av samma dignitet som sådana direkt på kroppen ? Skulle MGM ändra sig och tillstå kontakt, kommer han ju att implicera sig själv mer eller mindre på brottsplatsen och dra på sig en väldig bevisbörda.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det viktiga är väl att det finns innan åtal väcks? Vidare så har vi domare i flera instanser och advokater som säkerligen kommer syna om det begåtts några oegentligheter. Det är en rättsstat som Sverige.

I övrigt föranleddes min andra kommentar av ett användare skrev att det är skumt att läkaren ändrar rapporten efter samtal med åklagaren, det lät då som de skulle varit överens om att osant intyga dödsdatumet.

Råder ju ingen tvekan om att det finns rättsröta i Svenska domstolar, att det skulle finnas här eller inte är ju bara en hypotes lika giltig som någon annanstans eller hur?

Klart är att om man först inte kan enas om tidpunkt, och sedan kan föreligger en brist i proffessionalitet, och sådan bör ifrågasättas.
Medlem
Citat:
Det viktiga är väl att det finns innan åtal väcks? Vidare så har vi domare i flera instanser och advokater som säkerligen kommer syna om det begåtts några oegentligheter. Det är en rättsstat som Sverige.

I övrigt föranleddes min andra kommentar av ett användare skrev att det är skumt att läkaren ändrar rapporten efter samtal med åklagaren, det lät då som de skulle varit överens om att osant intyga dödsdatumet.

Men har du verkligen inte förstått ännu vad förvåningen handlar om? Att det får gå till så här i "rättsstaten" Sverige dvs att dödsdatum förmedlas utanför slutlig rapport? Om du tycker det är rättssäkert säger det mycket om dig som representant för "rättvisan". Som sagt - det är upp till oss andra att dra slutsatser.
2015-09-01, 22:38
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Åklagaren ville pressa ett datum ur rättsläkaren, för att säkerställa att NB inte har alibi. Rättsläkaren har svarat med ett troligt datum, och åklagaren är nöjd. Men vi får se om advokaten pressar fram hur troligt detta datum är.

Exakt, om nu dödsdatumet inte är tillförlitligt så ska varje kompetent åklagare slå det sönder och samman. Det är därför vi har advokater.
2015-09-01, 22:40
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men har du verkligen inte förstått ännu vad förvåningen handlar om? Att det får gå till så här i "rättsstaten" Sverige dvs att dödsdatum förmedlas utanför slutlig rapport? Om du tycker det är rättssäkert säger det mycket om dig som representant för "rättvisan". Som sagt - det är upp till oss andra att dra slutsatser.

Jag tycker vi avvaktar FUP och läser rapporten innan vi yttrar oss mer, det tänker i vart fall jag göra.
2015-09-01, 22:42
Medlem
Citat:
Exakt, om nu dödsdatumet inte är tillförlitligt så ska varje kompetent åklagare slå det sönder och samman. Det är därför vi har advokater.

Kompetens, där kom det! statens handgångne kan alltså inte bevisas vara kompetenta men det är dessa den åklagade har att luta sig mot!
2015-09-01, 22:42
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Råder ju ingen tvekan om att det finns rättsröta i Svenska domstolar, att det skulle finnas här eller inte är ju bara en hypotes lika giltig som någon annanstans eller hur?

Klart är att om man först inte kan enas om tidpunkt, och sedan kan föreligger en brist i proffessionalitet, och sådan bör ifrågasättas.

Det är bara svårt att ifrågasätta något utan adekvat underlag, jag har dock inget emot att granska FUP noggrann och vara kritisk mot både det ena och det andra men utan angivet underlag famlar jag lite i mörker och gör säkert mer skada än nytta.
2015-09-01, 22:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Undrar om det kan komma upp lite annat DNA här?

SL:

http://www.mariestadstidningen.se/skaraborg/2015/09/01/mordades-troligen-samma-dag-som?refresh=true

Eller redovisas inte alltid sådant, i så fall?

Vad jag har förstått så betyder slutgiltig rapport i den här härvan att när den slutgiltiga rapporten hamnar på utredarens bord så kan dess innehåll förändras över tid, när den slutgiltiga slutgiltiga rapporten fastställs går knappast att svara på, bra att känna till tror jag.

Är det i någon rapport som samtliga relevanta DNA redovisas så bör det vara i den slutgiltiga rapporten även om den inte är slutgiltig på riktigt därför att fler relevanta DNA kan tillkomma.

Så, jag tror att det kan komma upp andra personers DNA än NB:s i den slutgiltiga rapporten, och när det sedan har gått en tid så kan det hända att det läggs till ytterligare personers DNA i den slutgiltiga rapporten.

Hur som helst, jag förmodar att det endast redovisas relevant DNA i den slutgiltiga rapporten samt i förekommande fall DNA ifrån person som inte kan identifieras, dock bör detta DNA vara relevant tills den slutgiltiga slutgiltiga rapporten stämplas som officiell del av förundersökningsprotokollet.

Min erfarenhet säger mig att om det har hittats DNA ifrån okänd person på ett bevisföremål så tas det med i rapporten, men hur det kommer att se ut i det här fallet vet jag inte, vad som helst kan hända känns det som.
2015-09-01, 22:43
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Kompetens, där kom det! statens handgångne kan alltså inte bevisas vara kompetenta men det är dessa den åklagade har att luta sig mot!

Den "åklagade" har sig främst att luta sig mot domstolen och om inte i tingsrätten så i hovrätten.
2015-09-01, 22:45
Medlem
Citat:
Jag tycker vi avvaktar FUP och läser rapporten innan vi yttrar oss mer, det tänker i vart fall jag göra.

Det handlar inte enkom om detta fall! Däremot har detta fallet öppnat ögonen för hur rättsosäkert rättsläkare och polis/åklagare beter sig. Vem hade trott det innan att dödsdatum konfirmeras per telefon istället för i en rapport men det kanske är vardagsmat för dig.
2015-09-01, 22:48
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:

Jag har aldrig påstått att rättsläkaren gått med på någon konspiration med åklagaren.

Det som jag misstänker kan ha hänt är att rättsläkaren i den slutliga skriftliga obduktionsrapporten, har angivit dödstidspunkten till att vara mellan den 7 och 12 Juli.
Härefter har åklagaren kontaktat rättsläkaren och förklarat/framvisat info (som åklagaren tolkat förhållandesvis fritt) från sin utredning som (enbart) stödjer att Lisa dog den 7 Juni och rättsläkaren har känt sig överbevisad och på denna bakgrund, kanske i god tro, ändrat dödstidspunkten til den 7 Juni.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-09-01 kl. 23:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in