Citat:
Ursprungligen postat av
Zambora
Bästa Theforeigner.
Det är både tråkigt och en aning pinsamt att läsa att du varken förstår juridiken eller språket. Det är egalt att åklagaren har löpande kontakt med rättsmedicin och att uppgifterna revideras efter hand.
Kan SFI vara något för dig?
Ok, nu räcker det. Jag har också bidragit till drevet mot Theforeigner men det har gått väl långt och överstyr nu. Ok, att konspirationstanken som hen framhållit är väl magstark, men en sak är ändå sann: Det var en osäker uppgift om Lisas dödstidpunkt i det slutliga obduktionsprotokollet, 7-12 juni. Att nu ett mer preciserat datum anges är värt att granska i sömmarna oavsett. "Sannolikt 7 juni" är vad som gäller nu alltså. Uppenbarligen har rättsläkarna haft problem med saken och man kan undra varför. Diskussionen borde handla mer om det istället för allt tjafs som har varit.
Jag ska ge mig på ett försök till förklaring av hur det skulle kunna vara, lite våghalsigt eftersom jag inte alls är expert på sånt här.
1. Man vet dödsorsak, t.ex. ett slag i huvudet med trubbigt föremål. Skadan är dödlig, men inte nödvändigtvis direkt dödande, det
kan ta flera dagar.
2. Maginnehåll visar att hon ätit 4-6 timmar innan dödens inträde men säger ingenting om
när det hände.
3. Rättsentomologens rapport visar att fluglarverna var högst 1 dygn gamla. Det
kan bero på att hon förvarats skyddande.
4. Tecken finns på att hon varit frysförvarad, men inte hur länge. Kroppstemperatur ger då ingen fingervisning.
Det blir då en öppen fråga om när hon egentligen dog och i ett slutgiltigt, vetenskapligt underbyggt protokoll kan man inte skriva under på något annat än 7-12 juni.
Men om rättsläkaren får kompletterande information från utredarna om sådant de vet har hänt, kan hen dra vidare slutsatser. Om det visar sig t.ex. att Lisa inte har blivit hanterad på några särskilda sätt, kan det leda till att hon "sannolikt" dog tämligen direkt, eller varje fall den 7 juni. Alltså, om man kan påvisa, av andra utredningstekniska skäl, att hon inte hållits fången levande o.s.v.