2015-09-01, 18:59
Medlem
Börsen kommer nå ATH igen om ett par år. Jag sitter iaf lugn och fortsätter månadsspara.
Som alla "experter", banker osv säger så behöver du inte pengar inom det närmaste är det lika bra. De blir värda lika mycket om inte mer inom en snar framtid.

Ska du däremot använda pengarna inom ett år, så förstår jag inte varför du spelar med pengar på börsen...
Citera
2015-09-01, 19:13
Medlem
De svarta orosmolnen pa borsen beror pa en fet Kinaoro.
Citera
2015-09-01, 19:15
Medlem
Skylarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Celeno verkar hålla andan och är ovanligt tyst, liksom alla andra optimistiska sittlugntibåten-pläderare här i tråden är nu.
Inga att hålla i handen nu när det går käpprätt åt helvete mot botten . Tror att vissas filosofi är att bara hålla andan,
och fortfarande ger vissa experter och proffs råd om att behöver man inte pengarna inom 6 månader, så kanske man inte behöver göra något.
De verkar bli osäkrare och osäkrare, dock.

Är man långsiktig i sitt sparande, så finns det absolut ingen anledning att paniksälja. Det är ett klassiskt misstag. Men som vanligt tror en del att jorden går under bara för att börsen går ner 10%. För min del får det gärna fortsätta ner 20% till. Eller mer.

Ang. Celeno så är jag nyfiken på om han köper på nuvarande nivå eller om han väntar på att det ska bli billigare. Eller om han gör något annat.
Citera
2015-09-01, 19:38
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Celeno verkar hålla andan och är ovanligt tyst, liksom alla andra optimistiska sittlugntibåten-pläderare här i tråden är nu.
Inga att hålla i handen nu när det går käpprätt åt helvete mot botten . Tror att vissas filosofi är att bara hålla andan,
och fortfarande ger vissa experter och proffs råd om att behöver man inte pengarna inom 6 månader, så kanske man inte behöver göra något.
De verkar bli osäkrare och osäkrare, dock.

Känner du så efter en sådan här korrektion ska du inte äga aktier. Jag är hellugn och köper på mig mer. Värdet på dina aktier i dag är helt irrelevant. Om ett, två och tio år kommer de kosta vad de är värda.
Citera
2015-09-01, 20:26
Medlem
Ni som köper långsiktigt på dessa nivåer. Vad ser ni i spåkulan?

Börsen är till stora delar värderad till dessa nivåer pga den låga räntan då det inte finns andra egentliga investeringsalternativ.
Citera
2015-09-01, 20:41
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trombonen111

Börsen är till stora delar värderad till dessa nivåer pga den låga räntan då det inte finns andra egentliga investeringsalternativ.
Undertecknad börjar köpa H&M vid ungefär 300 och Apple vid 100. Industribolagen och investmentbolagen ska nog ner en bra bit till innan det blir intressant.

Ser fram emot många fina år med tillväxt och utdelningshöjningar, kursen kommer för eller senare att följa efter.
Senast redigerad av P.G 2015-09-01 kl. 21:18.
Citera
2015-09-01, 20:47
Medlem
Citat:

Jag köper långsiktigt. Räntan är låg och kommer så att förbli i lång tid är min uppfattning, ser inget som får upp räntorna i vår del av världen inom överskådlig framtid. Jag har inte så stora förväntningar om avkastning från börsen heller, men företagen tuffar och går, jag väljer ganska defensivt, företag som betalar ut utdelningar och som har tillväxtpotential under lång tid framöver.
Citera
2015-09-01, 21:15
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Gör det något långsiktigt då menar du?

Köper jag idag och kursen om 3år är lägre så ska vi väl inte bortse från att jag under tiden plockat 3st utdelningar. Och fler blir det samtidigt som jag kan använda den för att köpa in mig mer på den nya lägre nivån.

Sen därifrån skjuter det ju iväg med hävstångseffekt uppåt igen.
Senast redigerad av Bbobi 2015-09-01 kl. 21:17.
Citera
2015-09-01, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Gör det något långsiktigt då menar du?

Köper jag idag och kursen om 3år är lägre så ska vi väl inte bortse från att jag under tiden plockat 3st utdelningar. Och fler blir det samtidigt som jag kan använda den för att köpa in mig mer på den nya lägre nivån.

Sen därifrån skjuter det ju iväg med hävstångseffekt uppåt igen.

Det fetmarkerade är inget argument för att köpa på nuvarande nivåer.
Citera
2015-09-01, 22:33
Medlem
christallqhulaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Penningmängden ökar explosionsartat. Det brukar kallas inflation, men av någon anledning kallas det inte för det nu. Av... politiska skäl?

Alla normala saker har ökat i pris, och bostäder har rusat i pris. Bara i år så har de redan höga priserna i Stockholms innerstad ökat nästan 20%.

i vissa förorter har det gått upp sjuka 40%.
Citera
2015-09-01, 22:39
Medlem
Räntebesked på torsdag 09:30, Ingves sänker kanske igen.
Citera
2015-09-01, 22:50
Medlem
Babbeloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craapy
Räntebesked på torsdag 09:30, Ingves sänker kanske igen.
Blir nog en höjning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in