2015-09-01, 16:27
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Inte det? SVT Nyheter Stockholm: 74-åring dömd för våldtäkt mot barn

Varför skulle inte en 80-åring kunna intressera sig för en 17-åring?

Undantag finns ju givetvis. Men du tror inte att de flesta 80-åriga män faktiskt föredrar mogna, medelålders kvinnor framför 17-åriga flickor? Unga pojkar/flickor i all ära, men mycket av sexappealen sitter väl innanför pannbenet på personen också? Jag har träffat en hel del snygga, manliga fotomodeller i mina dar som inte varit det minsta sexuellt attraktiva. Med det vill jag inte ha sagt att alla flickor/pojkar/modeller saknar sexappeal. Men att tända på en person handlar inte bara om utseende. Enligt mig i alla fall.
2015-09-01, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det där är rättsteknik. Så ser inte verkligheten ut. I Verkligheten spelar det roll vem som är misstänkt. Oftast blir vissa inte ens utredda eller så lägger åklagaren snabbt ner fallet för att hen inte anser sig kunna bevisa brott. Vi är inte lika inför lagen.

Du har rätt i att vi inte alla är lika inför lagen i vissa mål, men inte i detta fall. Jag kan inte se något som skulle vara avvikande eller i strid med rättsordningen. Hittills så är detta exemplariskt skött. Men det är ju det vi alla är här för att granska!

Detta är ett brottmål, och de är från rättsväsendet duktiga på att få till åtal och rättvisa rättegångar när de som jobbar med saken inte har egna intressen i saken.

De fall som ger rättsväsendet dåligt rykte är de fall där det finns folk inom rättsordningen som arbetar utanför rättsordningen, och det blir ingen åtgärd. De skyddas för att man inte vill undergräva allmänhetens förtroende för rättsväsendet. Du visar härmed, att de som låter åklagare, advokater och justitieråd komma undan ansvar för brott har uppnått det motsatta, och undergrävt förtroendet.

Det blir fel om man inte förutsättningslöst ser på en sak. Men man kan säga att de som håller på att ge varandra kollegialt skydd, skadar sina kollegor mest i slutändan. För jag tycker inte kwasten och åklagaren i detta fall har något gemensamt, samma sak beträffande åklagaren i Assangefallet och kokainmålet. De som skadas mest är de kollegor som gör sitt jobb utan att missköta sig.

Men det har en smittoeffekt att tilltron är undergrävd för en åklagare som sköter sitt jobb, just för att ingen tar bort rättsväsendets varböldar. Det handlar om rötägg som åtnjuter kollegialt skydd och kommer undan med brott just för att de är kollegor. Men det är mest "white collar crime" det handlar om, inte våldtäkter och mord.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag vet inte, men vad tycker du om denna utveckling ang dödstidspunkten, hur vill du förklara förloppet, det är ju himla konstigt?

Jag utgår från att åklagare och rättsläkare inte är korrupta. Skulle man ha någon annan utgångshypotes kan vi lägga ner att ens ha domstolar, visst förekommer rättskandaler men det är undantagen inte regeln.

Utgår man från den arbetshypotesen är en rimlig förklaring att det lämnats något slags förbehåll vid angivandet av dödsbeviset att detta kommer att kunna komma korrigeras så snart den slutliga rapporten är helt fastställt eftersom när den lämnades hade dödsbeviset korrigerats. Varken du eller jag har slutliga rapporten till handa så vi kan inte spekulera i vad som står där men att rättsläkaren skulle ha ändrat dödsdatum för att tillmötesgå åklagaren är så pass osannolikt att det inte ens är värt att utan tillgång till rapporten spekulera.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Undantag finns ju givetvis. Men du tror inte att de flesta 80-åriga män faktiskt föredrar mogna, medelålders kvinnor framför 17-åriga flickor? Unga pojkar/flickor i all ära, men mycket av sexappealen sitter väl innanför pannbenet på personen också? Jag har träffat en hel del snygga, manliga fotomodeller i mina dar som inte varit det minsta sexuellt attraktiva. Med det vill jag inte ha sagt att alla flickor/pojkar/modeller saknar sexappeal. Men att tända på en person handlar inte bara om utseende. Enligt mig i alla fall.
Visst har du rätt, jag svarade på det här kategoriska inlägget.
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det finns inte med på kartan att en 80-åring skulle ha intresse för en 17-åring. Att ens insinuera att så är fallet säger mer om dig, än om AJ.
2015-09-01, 16:30
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Tyvärr kan det inte vara så, därför att åklagaren fick den slutliga obduktionsrapport här om dagen och efter han fått den sa han i media att dödstidspunkten fortfarande angetts till mellan 7 och 12 Juni.
Jag är inte insatt i alla detaljer eller datumen, men om man ponerar att försvarsadvokaten skulle ha invändningar (ana "ugglor i mossen") ang det "nya" datumet - vad skulle hon kunna göra (kräva) då?
2015-09-01, 16:31
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag är inte insatt i alla detaljer eller datumen, men om man ponerar att försvarsadvokaten skulle ha invändningar (ana "ugglor i mossen") ang det "nya" datumet - vad skulle hon kunna göra (kräva) då?

Att rättsläkaren vittnar under ed och redogör för hur han fastställt dödsdatumet. En vass advokat skulle nog kunna ringa in honom ganska bra då.
2015-09-01, 16:31
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Dessa frågor är mycket intressanta. Trots det verkar ingen ha svar på dem.

Av dina frågor hat jag funderat på framför allt på dessa:

1. exakt när AJ åkte till Stockholm ?

2. Varför AJ åkte till Stockholm ?

3. Med vem AJ åkte till Stockholm

4. Hur AJ åkte till Stockholm, bil? tåg? flyg?

Han borde ju ha åkt ons eller torsdag. Över en natt eller bara över dagen (torsdag).
Vilka åkte med? Sannolikt åkte han väl bil. Men vilken? Någon måste ju veta det dvs ha sett det.

Videon från caféet där AJ och LS syns omslingrade, med GJ i bakgrunden har det sagts, är sannolikt från som du skriver den 13:e. Hämtade han GJ eller åkte GJ med till och från Stockholm? Ingen har väl ännu (!) bekräftat om GJ fanns på Säteriet då LH försvann.

Ja man får ju bara hoppas att det finns förhör med AJ + evt andra i hans familj i FUP, med tanke på hela den mystiska bil historien där AJ bytt in en nersmutsad (blod?), illaluktande, högtryksspolad bil etc den 26 Juni så skulle man förmoda att sådana förhör finns med i FUP.
2015-09-01, 16:34
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Inte det? SVT Nyheter Stockholm: 74-åring dömd för våldtäkt mot barn

Varför skulle inte en 80-åring kunna intressera sig för en 17-åring?
För att han efter sitt första och enda möte med den 17-åriga servitrisen undslapp sig
kommentaren att "det var en förtjusande flicka", så dras det tydligen sina växlar på det,
märker man...

Det produceras ju fagert tal titt som tätt om vikten av att måna om rättssäkerheten
i tråden.
Hur är det med rättssäkerheten för en man på drygt 80 år?
Åtnjuter han den också eller är han kanske fritt villebråd i och med att han råkar vara
välbärgad, i en helt annan ekonomisk situation än de tre aktuella litauerna?
En sån bör tåla mycket kanske ? Han kan man peka ut hur mycket som helst för han är
ju den mordmisstänktes arbetsgivare, rik och därmed närmast per automatik skum?

Bara undrar.
2015-09-01, 16:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag vet inte, men vad tycker du om denna utveckling ang dödstidspunkten, hur vill du förklara förloppet, det är ju himla konstigt?

En ganska enkel förklaring är ju att det handlar om en vetenskaplig medicinsk bedömning, där fler och fler prover, analyser och intyg kommer in efter hand och den vetenskapliga basen för att ge en tidpunkt blir bättre i samband med detta.

I början vet man i princip bara vem det är och ett intervall när det måste ha hänt, byggt på fyndtidpunkt (bortre gräns) och sista kontakt (vittnesmål, kontakt med, fysisk observation etc) med LH (hitre gräns). I den stunden kan döden ha inträffat mellan kvällen och den dag hon hittades.

Sedan förfinas undersökningen och dödstidpunkten bestäms allt noggrannare. Nu tycks det vara klarlagt att det mesta pekar på kvällen då hon försvann.

Det kan också finnas andra indicier och uppgifter som kan vara instrumentella i den här bedömningen. Tror man till exempel på SMS-meddelandet tror man antagligen att hon levde då. Att hon dött långt innan hon hittades kan man antagligen gansa lätt belägga. Sedan letar man vidare efter olika indikationer, men det här är alltså naturvetenskap och erfarenhetsmässigt väl belagt.
2015-09-01, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag redogjorde endast för att i vårdnadstvister har den med sämre ekonomi ingen underlägsen ställning eftersom den kan anlita vilken advokat den vill och staten står kostnaden. Det handlar inte om värderingar utan om gällande rätt.

Så ser det inte ut. Ekonomisk ställning (och maktposition/oheliga allianser) spelar roll.
2015-09-01, 16:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
För att han efter sitt första och enda möte med den 17-åriga servitrisen undslapp sig
kommentaren att "det var en förtjusande flicka", så dras det tydligen sina växlar på det,
märker man...

Det produceras ju fagert tal titt som tätt om vikten av att måna om rättssäkerheten
i tråden.
Hur är det med rättssäkerheten för en man på drygt 80 år?
Åtnjuter han den också eller är han kanske fritt villebråd i och med att han råkar vara
välbärgad, i en helt annan ekonomisk situation än de tre aktuella litauerna?
En sån bör tåla mycket kanske ? Han kan man peka ut hur mycket som helst för han är
ju den mordmisstänktes arbetsgivare, rik och därmed närmast per automatik skum?

Bara undrar.
Jag svarade på det här kategoriska inlägget.
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det finns inte med på kartan att en 80-åring skulle ha intresse för en 17-åring. Att ens insinuera att så är fallet säger mer om dig, än om AJ.
Jag påstår inte att AJ skulle ha haft intresse för Lisa, eller att han på något sätt är skum.
2015-09-01, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En ganska enkel förklaring är ju att det handlar om en vetenskaplig medicinsk bedömning, där fler och fler prover, analyser och intyg kommer in efter hand och den vetenskapliga basen för att ge en tidpunkt blir bättre i samband med detta.

I början vet man i princip bara vem det är och ett intervall när det måste ha hänt, byggt på fyndtidpunkt (bortre gräns) och sista kontakt (vittnesmål, kontakt med, fysisk observation etc) med LH (hitre gräns). I den stunden kan döden ha inträffat mellan kvällen och den dag hon hittades.

Sedan förfinas undersökningen och dödstidpunkten bestäms allt noggrannare. Nu tycks det vara klarlagt att det mesta pekar på kvällen då hon försvann.

Det kan också finnas andra indicier och uppgifter som kan vara instrumentella i den här bedömningen. Tror man till exempel på SMS-meddelandet tror man antagligen att hon levde då. Att hon dött långt innan hon hittades kan man antagligen gansa lätt belägga. Sedan letar man vidare efter olika indikationer, men det här är alltså naturvetenskap och erfarenhetsmässigt väl belagt.

Men det är ingen som ifrågasätter det. Det som ifrågasätts är hur rättsläkaren författar en slutgiltig rapport som sedan ändras/förfinas gällande en sådan central detalj som dödsdatum.
.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in