2015-09-01, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Vad skulle alternativet vara? Att staten ska bekosta försvarets utredningar oavsett?

Alternativet skulle väl vara att advokaten å åklagaren får samma insyn.
Inte heelt lyckat kanske.
2015-09-01, 16:04
Medlem
netr0pas avatar
Så mycket snack om NÄR LH dog men ingen snackar alls om HUR hon dog och om hon blev våldtagen eller ej.

Verkar som poliserna inte bekräftat detta heller? Har inte haft tid att gå genom hela tråden och första inlägget har bara gammal info.
2015-09-01, 16:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det finns inte med på kartan att en 80-åring skulle ha intresse för en 17-åring. Att ens insinuera att så är fallet säger mer om dig, än om AJ.
Inte det? SVT Nyheter Stockholm: 74-åring dömd för våldtäkt mot barn

Varför skulle inte en 80-åring kunna intressera sig för en 17-åring?
2015-09-01, 16:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Tror du på fullaste allvar att det gick till så att åklagaren ringde till rättsläkaren och sa "kan du skriva att hon dog den 7 juni, det skulle passa utredningen". I så fall har jag inget mer att tillägga.

Att ifrågasätta att så skulle varit fallet är som att ifrågasätta att domaren och åklagaren skriver domen tillsammans.

Självklart kommunicerar åklagare och rättsläkare. Åklagaren får rapporten, som varken du eller jag läst. I den står det antagligen att för närmare precisering av dödsorsak behövs kompletteringar vidtas och besked i frågan kan väntas den [x]. Åklagaren ringer då den [x] och hör om dödsdatum kunnat fastställas och får det för utredningen glädjande beskedet att så är fallet (det är bra oavsett vem det är som är misstänkt).

Hur var det nu med fallet Osmo Vallo? Men då var det ju en polis som var GM så det kanske förklarar det.
2015-09-01, 16:09
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Utgångspunkten är att man är mer "oskyldig" för att man har tillgång till pengar.
Tjafsargument! I USA så är det visserligen en sanning (med modikifikation) att man kan köpa sig frihet via pengar. Men det krävs enorma summor och inte en jävel tror att OJ Simpson är oskyldig.
I sverige tror jag inget liknande skulle kunna ske.
2015-09-01, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det finns inte med på kartan att en 80-åring skulle ha intresse för en 17-åring. Att ens insinuera att så är fallet säger mer om dig, än om AJ.

Ja har nämnt det oxå i typ"ge dig"
80 åring söker 17 åring och krama?... Nä
2015-09-01, 16:15
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur var det nu med fallet Osmo Vallo? Men då var det ju en polis som var GM så det kanske förklarar det.

Hur det var? Poliserna kom mycket lindrigt undan, minst sagt....
2015-09-01, 16:15
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag undrar också vad som gjort han säker
nu på dom sista dagarna bara.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21342825.ab

Ja, och sen så blir man (jag gör i alla fall) ju ennu mera orolig när man läser detta :

http://www.expressen.se/gt/nya-uppgifter-om-mordet-pa-lisa-holm/

Hur betydande del i utredningen är det att ni får ett dödsdatum?
– Vi kommer presentera ett händelseförlopp och det är klart att detta är en viktig del i det. Självklart är det så. Det kan också ta bort andra möjliga gärningsmän eller spekulationer.
2015-09-01, 16:16
Medlem
LeeVans avatar
[quote=Theforeigner|54547584]
Citat:

Mitt fetande.

Ja men om det är så, då är det ju en jätte problematiskt, en himla skillnad förstår du väl !?
Att plötsligt ändra dödsdatum från att vara mellan den 7 och 12 Juni till att vara den 7 Juni är ju inte bara någon liten grej, det ändrar ju hela tidslinien för inte att säga det betyder att om Lisa igentligen mördades en av de andra dagarna den 8,9,10,11 eller 12 Juni och MGM haft alibi dom dagarna, ja då hjälper hans alibi ju ingenting iom åklagren nu kan påstå att mordet hände den 7 Juni.

Lisa Holm dödades sannolikt på söndagen den 7 juni – samma dag som hon försvann. Det är beskedet som rättsläkaren nu kommit med”.

Jag finner rättsläkarens uttalande anmärkningsvärt och menar att försvaret inte borde ha något större problem med att bringa rimligt tvivel kring den lämnade uppgiften. Det förefaller som om rättsläkaren vägt in andra omständigheter än de som BO,s kvarlevor haft att berätta. Om så är så förefaller det inte särskilt klokt.
2015-09-01, 16:20
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag förstår hur du tänker, men jag tror att rättsläkaren ganska snart efter obduktion kunde ge poliserna ett (muntligt och inofficiellt) preliminärt datum, kanske åtminstone 7-8/6, möjligen 7-9/6. Sedan verkar det ju finnas teknisk bevisning (eller iaf indicier) som pekar mot 7/6.

Tydligen finns det saker som tyder på att de t.o.m. kommer att kunna precisera ungefärlig tid. (?)

"Vilken tid på dygnet dog hon?
– Det kommer vi precisera i förundersökningsprotokollet när vi lägger ihop vad rättsläkaren kommit med och vad teknikerna konstaterat. Vi kommer nog kunna precisera det mer noggrant."

Tyvärr kan det inte vara så, därför att åklagaren fick den slutliga obduktionsrapport här om dagen och efter han fått den sa han i media att dödstidspunkten fortfarande angetts till mellan 7 och 12 Juni.
2015-09-01, 16:22
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Alternativa teorier i all ära men börjar vi nu anklaga en rättsläkare för att i mångt och mycket ha förfalskat eller åtminstone osant intygat ett dödsdatum?

Jag vet inte, men vad tycker du om denna utveckling ang dödstidspunkten, hur vill du förklara förloppet, det är ju himla konstigt?
2015-09-01, 16:26
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det har inte Theforeigner gjort. Hen har spekulerat om hur viktigt det är att allt går rätt till. Dödsdatum (uppfattning om) borde rimligen stå i rättsläkarens rapport. Är det åklagares/spaningsledares uppgifter att ringa upp eller liknande för att få det "korrigerat" (alt preciserat) efter rapporten? Brukar det gå gå till så menar du?
Det kan ju vara bra att klargöra på vilken nivå Sverige befinner sig på i detta avseende - menar jag.

Exakt !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in