2015-09-01, 12:26
  #7597
Medlem
Dullwuts avatar
9 veckor och lite till idag.

Har för det mesta egentligen glömt bort snus, men fick ett smått sug just nu och kände för att skriva av mig lite. Jag kan känna ibland att det skulle vara trevligt att stoppa in en prilla ibland, alternativt ta en cigg när man är ute och går. Men för det mesta så skulle jag säga att jag är helt fri från beroendet. Får aldrig någon fysisk abstinens och suget blir aldrig så pass starkt att jag överväger att börja igen.

Mötte en gammal vän på stan igår som erbjöd mig en cigarett. Jag tackade nej helt utan att tveka, och berättade för honom om mitt "äventyr". Han bad om ursäkt, och sa att det var starkt gjort av mig att tacka nej.

Jag hoppas verkligen att livet glider på smort nu inom den närmaste framtiden. Det känns som att det enda som skulle kunna få mig att börja snus igen skulle vara en period av depression eller ångest.

Intressant nog så har jag och bruden känt varandra i ett år samma dag som jag är 10 veckor utan snus. Funderar på att fira ordentligt den dagen...

Och till er andra som är på dag X som alltid funderar "När slutar suget egentligen?!?!". Mitt svar är att det slutar inte tvärt. Det är en exponentiell nedgång, som är väldigt seg i början. Jag skulle säga att efter 3-4 veckor var det allra värsta över. Efter det har det bara handlat om viljekraft och rationellt tänkande.

Behöver någon prata av sig så finns jag på PM, alternativt här i tråden.

Lycka till på er! Jag hoppas ni kan klara att döda det förbannade nikotinberoendet! Eller vet ni vad... Jag vet att ni kan!
__________________
Senast redigerad av Dullwut 2015-09-01 kl. 12:28.
Citera
2015-09-01, 14:00
  #7598
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Nej, vissa tycker det är lätt. Så varför börjar du igen?

För att det är lätt att sluta?
Citera
2015-09-01, 14:04
  #7599
Medlem
Dullwuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
För att det är lätt att sluta?
Det svåra med att sluta är att aldrig börja igen.
Citera
2015-09-01, 14:34
  #7600
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dullwut
Det svåra med att sluta är att aldrig börja igen.

Visst, men om anledningen att inte börja eller att sluta är att beroende är ett obehagligt tillstånd, så måste jag säga att förmågan/möjligheten att lätt avbryta bruket är av vikt.

Om det är andra motiv som är viktiga (vilka?), så kan saken komma i ett annat ljus, varvid förmågan/möjligheten att lätt avbryta bruket eventuellt är ointressant.
Citera
2015-09-01, 14:34
  #7601
Medlem
SnobbenLs avatar
sitter och vräker i mig popcorn just nu. Det är konstigt som fan men jag har faktiskt abstinens. Så härligt att kunna känna såhär men ändå inte vara "sugen" på snus. Snart så släpper det och jag kan återgå till att vara en lycklig och avslappnad icke-snusare. *Tuggar popcorn*

Lycka till allihop
Citera
2015-09-01, 15:11
  #7602
Medlem
christerys avatar
Passerat 14 dagar nu med 1 dag, lite cigg men dom är jag inte ens sugen på. Igår inga cigg, idag 2 när jag var ute och cyklade. Ciggen gör mig inte lite vimsig som snuset gjorde i början. Kan vara nikotinfria åxå. Men snål som jag är så skall jag röka upp dom.

Lite argsint, men det verkar släppa mer och mer.
Citera
2015-09-01, 15:50
  #7603
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Passerat 14 dagar nu med 1 dag, lite cigg men dom är jag inte ens sugen på. Igår inga cigg, idag 2 när jag var ute och cyklade. Ciggen gör mig inte lite vimsig som snuset gjorde i början. Kan vara nikotinfria åxå. Men snål som jag är så skall jag röka upp dom.

Lite argsint, men det verkar släppa mer och mer.

Om du tillslut lyckas sluta så är det trots och inte tack vare din strategi. Det du gör är tortyr!
Citera
2015-09-01, 16:06
  #7604
Medlem
SpooN.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
För att det är lätt att sluta?


Så du började snusa igen för att det är lätt att sluta...
Du kanske tror att du har kontroll över snuset men det har du bara när du slutat helt och aldrig får återfall.

Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Visst, men om anledningen att inte börja eller att sluta är att beroende är ett obehagligt tillstånd, så måste jag säga att förmågan/möjligheten att lätt avbryta bruket är av vikt.

Om det är andra motiv som är viktiga (vilka?), så kan saken komma i ett annat ljus, varvid förmågan/möjligheten att lätt avbryta bruket eventuellt är ointressant.

Vad svamlar du om? Det betyder ingenting hur lätt det är att sluta när du ändå faller tillbaka i slutändan? Ska du hålla på och säga att du kan sluta enkelt när du vill enda tills graven?
Citera
2015-09-01, 16:41
  #7605
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Vad svamlar du om? Det betyder ingenting hur lätt det är att sluta när du ändå faller tillbaka i slutändan? Ska du hålla på och säga att du kan sluta enkelt när du vill enda tills graven?

Haha Ja fattar inte heller vad han dillar om.
Citera
2015-09-01, 19:33
  #7606
Medlem
Christopher.s avatar
Varför ska man sluta?
Citera
2015-09-01, 19:35
  #7607
Medlem
Dullwuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Passerat 14 dagar nu med 1 dag, lite cigg men dom är jag inte ens sugen på. Igår inga cigg, idag 2 när jag var ute och cyklade. Ciggen gör mig inte lite vimsig som snuset gjorde i början. Kan vara nikotinfria åxå. Men snål som jag är så skall jag röka upp dom.

Lite argsint, men det verkar släppa mer och mer.

Du kommer ha det mycket lättare att sluta snusa/röka om du slutar inta nikotin. Det du håller på med nu kommer att dra ut på din abstinens oerhört mycket.

Men lyckas du sluta ändå så spelar ju metoden inte så stor roll
Citera
2015-09-01, 19:38
  #7608
Medlem
Dullwuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Varför ska man sluta?
Spara pengar, bättre hälsa, fräschare munhygien med mera.

Frågan borde istället vara "Varför ska man inte sluta?".
Visst, nikotin kan vara rätt trevligt ibland, men när man snusat ett tag så är man ju mer eller mindre helt immun mot nikotinets välbefinnande känsla. Det enda som gör att du mår bra när du snusar är att blir av med abstinensen temporärt. Skulle du sluta permanent så mår du lika bra som när du har prillan inne... Utan att behöva ha en prilla inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in