2015-09-01, 11:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vafaaannn
Det står nätforum i den skövdetidning du la ut
Det behöver inte handla om tipset om den fjärde mannen
Citat:
Bland tipsen har det både funnits personer som har pekats ut som mördare, till att någon har läst något på nätforum och rapporterat det till polisen.
så min fråga kvarstår. Varför påstår du att det är ett flashbacktips?
2015-09-01, 11:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Jag tror att MGM/advokaten gjorde ett monumentalt misstag att förneka att MGM aldrig träffat Lisa tidigare. Det hade varit bättre att säga att de hade träffats tidigare och exempelvis skakat hand och kramats. Nu känns det som om det kan bli "spel mot ett mål" om ingenting mer framkommer som kan hjälpa MGM.
Så länge NB säger att han aldrig har träffat Lisa kan inte advokaten säga annat.
2015-09-01, 11:55
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Nej jag är inte efterbliven , men du verkar vara rätt så störd .
Har du inte fattat att det finns skyddshandskar så är du rätt så unik , kanske därför du blivit rallare istället .
Tänk rätt om du kan !

Du vet alltså att NB alltid, eller vanligtvis, brukar använda handskar? Har du jobbat tillsammans med honom, eller känner nån som har gjort det?
2015-09-01, 11:56
Medlem
Bland tipsen har det både funnits personer som har pekats ut som mördare, till att någon har läst något på nätforum och rapporterat det till polisen.

Vilket är ett hövligt sätt att säga att det kommit allt möjligt, inkl. nätforumstrams.
2015-09-01, 11:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer

Vilket är ett hövligt sätt att säga att det kommit allt möjligt, inkl. nätforumstrams.
Japp, så att påstå att polisen följer upp alla tips är en lögn.
2015-09-01, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Nej jag är inte efterbliven , men du verkar vara rätt så störd .
Har du inte fattat att det finns skyddshandskar så är du rätt så unik , kanske därför du blivit rallare istället .
Tänk rätt om du kan !

Jo jag vet att det finns handskar, jag tycker bara det är otympligt och väljer därav hellre en liten rispa en t.ex blöta handskar som i regel bara är i vägen.

Dom är gästarbetare, som jobbar för en privatperson. Tror du på fullaste allvar att en snål f*n som deras arbetsgivare, som använder sig av baltisk arbetskraft handhåller dom med något som dyra skyddshandskar så är du både efterbliven och naiv.
2015-09-01, 12:04
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det behöver inte handla om tipset om den fjärde mannen

så min fråga kvarstår. Varför påstår du att det är ett flashbacktips?

I Expressen nämner spaningschefen flashback, i samband med tips från "folk som har läst saker på Flashback och undrar om vi har undersökt vissa personer. Allt som kommer in tar vi på allvar".

www.expressen.se/gt/en-fjarde-person-i-lisa-holm-utredningen/
2015-09-01, 12:05
Medlem
En dum fråga kanske som jag var inne på kring midsommar, men av naturliga skäl inte riktigt hunnit följa upp helt då tråden är enorm. Jag vet att jag fick ett bra svar då, men vill bara dröja mig kvar lite för ev tilläggsinformation. Den här trion har ju inte kunnat tala med varandra sedan de häktades.

Är det överhuvudtaget tänkbart att det är den yngre broderns DNA som hittats och att NB är helt oskyldig? Kan bröders DNA vara så lika att NB och hans försvarare inte har en susning om vad som pågår?
2015-09-01, 12:08
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Jag tror att MGM/advokaten gjorde ett monumentalt misstag att förneka att MGM aldrig träffat Lisa tidigare. Det hade varit bättre att säga att de hade träffats tidigare och exempelvis skakat hand och kramats. Nu känns det som om det kan bli "spel mot ett mål" om ingenting mer framkommer som kan hjälpa MGM.
Och hur trovärdigt skulle det vara på en skala? Och skulle någon eventuellt tro på det så är det lätt hänt att man även tror att mgm gjorde mer än bara kramades..
2015-09-01, 12:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miggs
En dum fråga kanske som jag var inne på kring midsommar, men av naturliga skäl inte riktigt hunnit följa upp helt då tråden är enorm. Jag vet att jag fick ett bra svar då, men vill bara dröja mig kvar lite för ev tilläggsinformation. Den här trion har ju inte kunnat tala med varandra sedan de häktades.

Är det överhuvudtaget tänkbart att det är den yngre broderns DNA som hittats och att NB är helt oskyldig? Kan bröders DNA vara så lika att NB och hans försvarare inte har en susning om vad som pågår?
Det har varit uppe förut, men tråden är lång.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har faktiskt svarat på det här redan tidigare i den här jättetråden, men allt försvinner ju i den, så vi tar det igen, och gör det lite utförligare, så allt blir klart:

Det är normalt inga som helst problem att identifiera isär två bröder om DNA:t som är källa till profileringarna ens är tillnärmelsevis intakt. Helsyskon ska inte dela mer än i snitt hälften av sina polymorfismer, så det är en chans på fyra att två helsyskon delar samma två alleler på ett givet locus. Sannolikheten att två helsyskon får samma profil med den marköruppsättning som NFC använder är såldes 1/4^10, eller en på en miljon. Men inte ens om syskonparet i fråga skulle vara det där syskonparet på miljonen är det kört, får då kan man plocka fram ytterligare loci och testa för dem - så länge man vet vilka syskon det skulle kunna vara fråga om, och det gör man ju i det här fallet.

Vad betyder då det där med Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t kommer från (personen ifråga) om man bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting? Jo, det betyder helt enkelt bara att sannolikheten blir större att en nära släkting skulle kunna matcha på slump än vad den eljest skulle vara. I en population orelaterade är sannolikheten någonstans i häradet en på hundra biljoner att någon annan skulle ha precis samma DNA-profil om det inte finns några osäkerheter i den. I en population av helsyskon är sannolikheten alltså bara en på en miljon. Nu är det inte så vanligt att man har ens nästan en miljon helsyskon, men det visar ändå att det blir fråga om helt andra sannolikhetsförhållanden om det rör sig om nära släktingar. Och i inavlade populationer med många kusingiften kan sannolikheterna bli ganska stora också mellan personer som inte ögonskenligen är så nära släkt.

Men det man är rädd för då är alltså en okänd bror eller släkting. Om det handlar om att skilja mellan två befintliga och testbara bröder går det alltså bra direkt i niohundranittioniotusen niohundranittionio fall av en miljon. Och skulle vi ha den där chansen på en miljon är det bara att kolla fler loci. Lämpligen testar man bröderna först innan man börjar testa proverna, så man inte kör slut på knappt prov-DNA på att testa för loci som bröerna ändå inte skiljer sig åt på.

Är jag begriplig?
2015-09-01, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miggs

För många herrans år sen när jag blev dömd för olagligt förfogande då dom hittade en fimp med mitt dna på i en bil som va stulen som jag färdats i sa dom att är det inte jag så är det någon av mina syskon.

Så kan väl stämma, antar jag.
2015-09-01, 12:13
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Japp, så att påstå att polisen följer upp alla tips är en lögn.

Inte om Expressen har citerat spaningschefen korrekt när han får frågan vilken typ av tips som polisen får in: "allt som kommer in tar vi på allvar"

www.expressen.se/gt/en-fjarde-person-i-lisa-holm-utredningen

Så påståendet kan nog inte anklagas för att vara en "lögn".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in