2015-09-01, 11:11
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag blir lite orolig över att rättsläkaren på förfrågan från åklagaren nu "korrigerat dödsdatumet"!

För det att "dödsdatumet korrigerats" betyder väl att det redan fanns ett (sannolikt) dödsdatum i obduktionsprotokollet, så VARFÖR skulle det korrigeras?

Har rättsläkaren, iom att det ändå har varit omöjligt att fastställa exakt dödstidspunkt och dödsdatum, låtit sig påverka av vad åklagaren önskar att dödsdatum ska vara så att deras teori nu stämmer bättre ?
Känner åklagaren och rättsläkaren varandra på något sätt?

http://www.expressen.se/gt/nya-uppgifter-om-mordet-pa-lisa-holm/

Publicerad 01 sep 2015 10:26

Polisen har tidigare fått obduktionsprotokollet – nu har rättsläkaren besvarat de sista frågorna gällande det.
Till Skaraborgs Allehanda säger kriminalkommissarie Lars Johansson att dödsdatumet korrigerats till "sannolikt den 7 juni".
Handlar säkerligen bara om ordval, de menar preciserats.
2015-09-01, 11:12
Medlem
[quote=Theforeigner|54547446]Jag blir lite orolig över att rättsläkaren på förfrågan från åklagaren nu "korrigerat dödsdatumet"!

För det att "dödsdatumet korrigerats" betyder väl att det redan fanns ett (sannolikt) dödsdatum i obduktionsprotokollet, så VARFÖR skulle det korrigeras?

Har rättsläkaren, iom att det ändå har varit omöjligt att fastställa exakt dödstidspunkt och dödsdatum, låtit sig påverka av vad åklagaren önskar att dödsdatum ska vara så att deras teori nu stämmer bättre ?

Polisen har tidigare fått obduktionsprotokollet – nu har rättsläkaren besvarat de sista frågorna gällande det.
Till Skaraborgs Allehanda säger kriminalkommissarie Lars Johansson att dödsdatumet korrigerats till "sannolikt den 7 juni".
[/QUOTE

Korrigerat från 7-12 till bara 7 såklart
2015-09-01, 11:14
Medlem
Jag blir inte klok på att han är 35, från Litauen och var här med sin bror/fru för att jobba. Det känns som att han hade lite för mycket att förlora för att bara få för sig för att våldta och mörda någon, dessutom så pass nära där han bor och jobbar. En helt annan sak om han hade varit i Sverige helt ensam.

Antingen så är han förståndshandikappad eller också täcker han för någon.
Senast redigerad av 8332 2015-09-01 kl. 11:17.
2015-09-01, 11:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vafaaannn
Eftersom det är Flashbacktips så förstår man vem den fjärde personen är.

visst, så kanske det är bäst att utreda för hans skull att bli 100% rentvådd, annars kommer vissa fortsätta att skriva sina teorier här i åratal.
Varför påstår du att det är flashbacktips?
2015-09-01, 11:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Skövde Nyheter: Ingen ny misstänkt för mordet på Lisa Holm
Citat:
Bland annat har tidningen GT fört fram uppgiften att polisen utöver den häktade 35-åringen, hans hustru och hans bror skulle ha en fjärde person som är misstänkt i ärendet.

– I nuläget finns det inte fler misstänkta, men självklart har det funnits fler, säger Lars Johansson.
Det finns alltså ingen fjärde formellt misstänkt. Det hindrar inte att det kan finnas en eller flera som kan misstänkas.
2015-09-01, 11:23
Medlem
Citat:
Jag blir lite orolig över att rättsläkaren på förfrågan från åklagaren nu "korrigerat dödsdatumet"!

Jag tycker det har varit lite frågetecken från början där.
Kanske en felformulering bara.
Annars hade komplettera sett bättre ut.
2015-09-01, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför påstår du att det är flashbacktips?

Det lama intresset för den fjärde personen i media tyder på det. Inte ens Aftonbladet vill ta i det.
2015-09-01, 11:24
Medlem
Theforeigners avatar
[quote]
Citat:

[/QUOTE

Citat:
Ursprungligen postat av Vafaaannn

Korrigerat från 7-12 till bara 7 såklart

Mitt fetande.

Ja men om det är så, då är det ju en jätte problematiskt, en himla skillnad förstår du väl !?
Att plötsligt ändra dödsdatum från att vara mellan den 7 och 12 Juni till att vara den 7 Juni
är ju inte bara någon liten grej, det ändrar ju hela tidslinien för inte att säga det betyder att
om Lisa igentligen mördades en av de andra dagarna den 8,9,10,11 eller 12 Juni och MGM haft alibi dom dagarna, ja då hjälper hans alibi ju ingenting iom åklagren nu kan påstå att mordet hände den 7 Juni.
2015-09-01, 11:24
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Jag blir inte klok på att han är 35, från Litauen och var här med sin bror/fru för att jobba. Det känns som att han hade lite för mycket att förlora för att bara få för sig för att våldta och mörda någon, dessutom så pass nära där han bor och jobbar. En helt annan sak om han hade varit i Sverige helt ensam.

Antingen så är han förståndshandikappad eller också täcker han för någon.

Om han sociopatiska drag eller annan störning kan han mycket väl göra för oss ologiska saker.
2015-09-01, 11:25
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Snarare vad hon inte gav...
En flicka / kvinna som har god kontakt med marken och känslig till sin natur inte ger vika för avsikten med övergreppet att skänka njutning till övergreppsmannen. utan tvärtom kan vara utomordentligt jordnära och förvåna våldsmannen på flera sätt.

http://urbotainskrankthet.spotlife.se/2015/08/31/vem-har-mordar-en-17-arig-flicka-mordar-en-ung-kvinna/
Fler har väl gett uttryck för samma eller liknande tro ..

Oj, oj! Det var en betraktelse som heter duga!

Ja, det är frågan: såg hon några personer begå en kriminell handling där i kvällningen, eller mötte hon en våldsverkare?

Eventuell kriminalitet i området tycker man väl att polisen borde ha utrett? Eftersom ett sånt scenario är möjligt? Trots att jag själv har svårt för att förstå vilken typ av kriminalitet som krävs för att det skulle utmynna i ett så grymt dåd. Det var därför jag ställde min fråga från första början.

Ett andra scenario är då en våldsverkare. Nu vet vi inte än med säkerhet om mgm är skyldig. Men jag kan tänka mig att GM är en person lik den du beskriver. Jag är själv inne på samma tankegångar. En person som flippar fullständigt när han märker att han inte har kontroll eller makt över kvinnan. En person som har sett till att alltid ha kommandot i alla sina relationer, men när kvinna börjar trilskas eller sätta sig till motvärn, spårar ur totalt och blir våldsam. Jag vet. Jag har en väninna som i dag lever under skyddad identitet efter ett förhållande med just en sån man.

(Nej, jag är inte väninnan, om nu nån här skulle få för sig det.)

Dessa män drivs i grund och botten av kvinnohat. Och det kan vara bland dessa män man ska söka efter Lisas mördare.
Senast redigerad av ReedMe 2015-09-01 kl. 11:37.
2015-09-01, 11:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Den ena artikeln avänder det i sammanhanget bättre ordet "preciseras", i betydelsen "kvalificeras". Korrigeras används visserligen i den andra artikeln, men vad som rättsläkaren och polisen egentligen menar framgår rätt bra i alla fall, man har nu kvalificerat dödstidpunkten till försvinnandedagen.
2015-09-01, 11:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ganska off-topic för tråden eller vad vill du ha sagt?
Jag tycker inte alls det är off-topic, eftersom Lisas baneman kan vara på fri fot.

Skövde Nyheter: Ännu oklart om våldtäkten
Citat:
Den 18-åriga Skövdekvinna som anmälde våldtäkten hördes återigen under måndagen. Hon har även genomgått en läkarundersökning då man sökte efter eventuella skador och andra spår av händelsen. Prover har tagits och skickats för analys. Polisen har inte fått resultatet av undersökningen ännu.

Den misstänkte förövaren, en 16-årig man, sitter anhållen men nekar till brott. Mannen, som inte är Skövdebo men Skaraborgare, är känd av polisen sedan tidigare.
Åldrarna stämmer bra överens med Lisa och den finnige yngling som statistiskt är mest sannolikt skyldig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in