2015-08-31, 23:17
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Dom litar på åklagaren. Något annat vet inga domare. Att höga jurister går i samma fotspår är inget ovanligt. Har hänt förut. De är människor som känner och tycker. Du vill gärna att det ska verka som motsatsen.
Den första domaren, som började trampa upp stigen, fd detta kollega till åkl LGW, hittade dessutom på ett brott som inte finns så domare han var. Väldigt "förtroendeingivande".

Det är därför det är så skönt att vi har en hovrätt som kan granska lägre rätt, vilken den gjorde i det här fallet och kom fram till samma sak. Instämmer i att enskilda domare mycket väl kan ha fel ibland men sannolikheten är ändå rätt liten att även hovrätten (domför med tre domare istället för en) gör samma fel. Notera att jag sa låg sannolikhet och inte en omöjlighet, det är jag väl medveten om. Kontentan är i vart fall att ett beslut eller dom som prövats i högre instans ofta är korrekt.

Det står jag bakom och det tycker inte jag innebär att jag ser dem som gudar.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-08-31 kl. 23:20.
2015-08-31, 23:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan vara AJ och hans son, inte alls osannolikt att vissa dårar här tipsar polisen i tid och otid. Men jag tror att polisen ganska snart kommer underfund med att AJ inte har horn i pannan och lägger ner saken.
Högst sannolikt är det nån av dessa två, ja. Förmodligen pappan själv.

Här har ju varit igång ett rätt intensivt drev från och till just mot denne gamle man
och somliga tycks hysa ett visst hat gentemot vederbörande att döma av hur det formuleras
på sina håll. Nån vill ju till och med ha honom häktad i nuläget för inblandning i mordet.

Nu ska man dock ta den här senaste artikeln med en rejäl nypa salt och undvika att
suggerera sig in i föreställningen att man har sikte på nån alternativ GM eller person
i skuggorna som agerat "uppdragsgivare" eller medhjälpare.
Pliktskyldigast befattar man sig med ett tips som nån eller flera på enträget vis velat
intressera utredarna inför och så här låter det ju följaktligen:
Polisen vill inte kommentera uppgiften om att det finns en utpekad person som är av extra intresse – men spaningschef Lars Johansson säger:

– Vi följer upp tips som kommer in och bland de tipsen så finns naturligtvis namn. Vi undersöker alla tips med personer som kan vara av intresse för utredningen. Men det finns inga fler än bröderna och kvinnan som har blivit delgivna brottsmisstanke, säger Lars Johansson.

http://www.expressen.se/gt/en-fjarde-person-i-lisa-holm-utredningen/
Tipsaren eller tipsarna i det här fallet med "den fjärde personen" lär näppeligen uppleva
annat än besvikelse. Det torde inte bära in i finkan för nån som plötsligt dyker upp i dramats
sista skälvande minuter hur mycket det än kan önskas att så ska bli fallet.
2015-08-31, 23:20
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Visa mig den teorin, jag minns inte, eller så förvränger du teorin, länka nu istället för att prata strunt.

Hyste hat skrev du inte men ogillade. Alldeles oavsett, din "Muhammed" är utlänning. Tidigare förde du fram som argument att Lisa skulle burit sig avvisande åt mot NB för att han var just utlänning. När kommer nästa snilleblixt från din sida? Eller kan vi enas om att det kanske börjas sina så smått på teorier?
Senast redigerad av katw 2015-08-31 kl. 23:24.
2015-08-31, 23:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
/.../ Nu återstår bara "minst" en till.
Om vi då - i stället för att orera om alla DNA-bevis som ska finnas mot NB och vilka vi ännu inte sett och hunnit detaljgranska - försöker ställa upp en alternativ hypotes där NB är utsedd till syndabock för något som en eller flera andra personer gjort sig skyldig(a) till, så kan man börja med att konstatera följande:

1. LH försvann under helgen då Sveriges nationaldag firades på olika sätt, bl.a. med alkohol och droger. Det sjöngs och skrålades i stugor och på herresäten, och under söndagen var det många som fortsatte firandet eller var kraftigt bakis. GM kan tillsammans med en kompis ha besökt kaféet och fått vittring på LH. De bör ha vetat att LH skulle åka moped hem ensam; hur de sedan fått den vetskapen är en öppen fråga.

2. GM, alt. hans kompis, verkar hemtam i bygden; synes t.o.m. ha haft tillgång till nycklar till vissa byggnader.

3. Om diverse fyndkartor stämmer har LH:s tillhörigheter placerats ut på ett ologiskt vis: Det ser ut som att GM har påbörjat färden från kaféet räknat, kört in på grusvägen, fortsatt den lilla vägen bort mot brödernas hus; sedan vänt; härefter slagit in på vägen mot Gum, osv. Flera tillhörigheter verkar ha återfunnits nära platsen för där LH återfanns. - Detta kan tyda på att vissa av LH:s tillhörigheter har placerats ut i efterhand. - Återigen: Ingenting som bröderna skulle ha gjort. De hade ju bara behövt bege sig upp i skogen och gräva ned allt de ville bli av med, eller sänkt grejerna i något vattendrag (de fiskade ofta och var väl förtrogna med vattendjup, osv).

Den här hypotesen måste ta hänsyn till det NB-blod som ska ha återfunnits, och en sak som då aktualiseras är: Har NB skurit sig på något (LH:s mobildelar givetvis undantagna) under dagarna efter LH:s försvinnande, och i så fall: under vilka omständigheter?

Hypotesen saknar f.n. möjliga GM men begränsar tänkbara sådana till NB:s bekantskapskrets.

Hypotesen innefattar det chefsåklagaren förespråkat: en vidsynt blick, att inte låsa sig för ett händelseförlopp; hålla alla vägar öppna.
2015-08-31, 23:24
Medlem
TubbyTommys avatar
Kan detta vara ett PR-trick från polisen för att rentvå AJ tro ?

I allt hemlighetsmakeri och hyschande så är man alldeles för specifik i dessa uttalanden.
Man nämner just Flashback som källa för det 'riktade intresset'. Alla här som följt tråden en längre period vet mkt väl vem man syftar på.
Skulle inte förvåna mig om det kom en artikel, ganska snart, som säger att den fjärde personen är avskriven.

*Xenon och *TheForeigner kan mkt väl ha rätt i sina spekulationer dock. AJ är en märklig typ.
Att han direkt efter mordet beter sig enligt alla klassiska mallar för en mördares beteendemönster talar inte till hans fördel.
Resa bort hit och dit när Sveriges största skallgång sker i din 'bakgård' ?

*Ursäkta eventuell felstavning. Jag har duplexi
Senast redigerad av TubbyTommy 2015-08-31 kl. 23:57.
2015-08-31, 23:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är inte omöjligt, men det kunde likaväl gälla någon annan GM än NB.
Nu ser jag sådan kontakt som teknisk bevisning, förutsatt att den går att spåra alltså. Men MGM har aldrig kunnat ge någon förklaring till den tekniska bevisning han konfronterats med (förutom det senaste blodfyndet kanske). Jag antar att han i så fall blivit konfronterad med chattandet, eller vad det nu kan vara, med Lisa på detta sexforum. Facerape? Nä, jag tror inte det skulle gå hem...

Ja, visst kan det handla om en annan gärningsperson, jag säger inte emot det, inte alls. Någon som kan tala flytande svenska, det passar ju somliga bättre. Min poäng är att en sådan kontakt kan förklara ett och annat som tråden har förbryllats över. Personligen så ser jag en sådan kontakt långt mer troligare än att mördaren spanade och planerade för att sedan lägga sig i bakhåll, men jag kan givetvis ha fel.

Jag har inte nämnt något om ett sexforum, det är du som gör det. Vad är det för fel på en vanlig datingapp, msn eller liknande?

Han har kanske blivit konfronterad med det till en viss grad, det vet vi ingenting om. Vilka frågor NB har fått och vad han har svarat vet vi väl egentligen inte så mycket om, eller? Om han har agerat under synonym så tänker han sig kanske att han inte kan kopplas till en viss profil. Att han tog sönder mobilen kan ju tyda på att han inte är väldigt insatt i hur elektroniska spår uppstår och kan hittas.
2015-08-31, 23:26
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Mycket goda nyheter att det finns spår även åt annat håll (om det är tillförlitligt dvs), en av mina största farhågor i allt detta har varit att om nu NB är oskyldig är den riktige mördaren långt borta, allt som kan minska den risken är mycket goda nyheter.

Visst är det så

Sen om den "fjärde mannen" har en mer trolig GMP, är det ju ännu bättre. Förutsatt att han kan sättas dit, förstås.
2015-08-31, 23:30
Medlem
Theforeigners avatar
Undrar om den ny uppgiften om den "fjärde mannen" som polisen nu intresserar sig för kan vara en person vars alibi ifrågasatts av ett familjemedlem eller annan person som tidigare get denna person alibi?
Och/eller att någons närstående betett sig konstigt/misstänktsamt efter Lisa's försvinnande och att denne närstående's samvete inte längre kunde uthärda det psykologiska presset?

MGMs advokat sa ju häromdagen att någon kommit med upplysningar som "de har på sitt hjärta i det här" låter i mina öron som någon som länge vetat att något inte var rätt men nu inte längre orkar med att bära på denna hemlighet:

http://www.expressen.se/gt/nya-uppgifter-talar-till-35-aringens-fordel/

Hon berättar att hon har nåtts av uppgifter om att hennes klient är oskyldig till mordet på Skövdeflickan Lisa Holm, 17.
– De hör av sig och vill säga saker som de har på sitt hjärta i det här, säger Inger Rönnbäck.
2015-08-31, 23:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hyste hat skrev du inte men ogillade. Alldeles oavsett, din "Muhammed" är utlänning. Tidigare förde du fram som argument att Lisa skulle burit sig avvisande åt mot NB för att han var just utlänning. När kommer nästa snilleblixt från din sida? Eller kan vi enas om att det kanske börjas sina så smått på teorier?

Du tycks inte förstå skillnaden på när någon provar hypoteser och när någon tror eller anser något. Ärligt talat, du är ta mig fan korkad, för så dum kan man inte spela tror jag.

Jag har aldrig påstått att offret är rasist, inte heller att hon ogillade utlänningar, har inte heller påstått att offret har burit sig avvisande åt mot NB därför att han är utlänning.

Sina på teorier? Jag försöker förstå vad som har hänt, ett sätt är att testa hypoteser, men du förstår som sagt inte vad det innebär. Jag måste inte tro på en viss hypotes bara för att jag för fram den till diskussion, gå och lägg dig din fjant.
2015-08-31, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noname11

Jag tackar. Äntligen. Kanske han som jag misstänker kommer åntligen att synas. Jag kan ju inte förståss veta om han är redan kollats av poliser ordentligt.
2015-08-31, 23:39
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Högst sannolikt är det nån av dessa två, ja. Förmodligen pappan själv.

Här har ju varit igång ett rätt intensivt drev från och till just mot denne gamle man
och somliga tycks hysa ett visst hat gentemot vederbörande att döma av hur det formuleras
på sina håll. Nån vill ju till och med ha honom häktad i nuläget för inblandning i mordet.

Nu ska man dock ta den här senaste artikeln med en rejäl nypa salt och undvika att
suggerera sig in i föreställningen att man har sikte på nån alternativ GM eller person
i skuggorna som agerat "uppdragsgivare" eller medhjälpare.
Pliktskyldigast befattar man sig med ett tips som nån eller flera på enträget vis velat
intressera utredarna inför och så här låter det ju följaktligen:
Polisen vill inte kommentera uppgiften om att det finns en utpekad person som är av extra intresse – men spaningschef Lars Johansson säger:

– Vi följer upp tips som kommer in och bland de tipsen så finns naturligtvis namn. Vi undersöker alla tips med personer som kan vara av intresse för utredningen. Men det finns inga fler än bröderna och kvinnan som har blivit delgivna brottsmisstanke, säger Lars Johansson.

Tipsaren eller tipsarna i det här fallet med "den fjärde personen" lär näppeligen uppleva
annat än besvikelse. Det torde inte bära in i finkan för nån som plötsligt dyker upp i dramats
sista skälvande minuter hur mycket det än kan önskas att så ska bli fallet.

Då är fråga ju bara den; Varför kommer information om tipps/utredning om denna "den fjärde mannen" ut i media???
Jag menar, polisen har sagt att dom fått in/följt upp ca 1000 tips, och det är väl ingen tvivel om att det där emellan funnits många andra personer som nämnts vid namn, men dom har det inte nämnts något om i media.
Ingen rök utan eld
2015-08-31, 23:40
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Undrar om den ny uppgiften om den "fjärde mannen" som polisen nu intresserar sig för kan vara en person vars alibi ifrågasatts av ett familjemedlem eller annan person som tidigare get denna person alibi?
Och/eller att någons närstående betett sig konstigt/misstänktsamt efter Lisa's försvinnande och att denne närstående's samvete inte längre kunde uthärda det psykologiska presset?

MGMs advokat sa ju häromdagen att någon kommit med upplysningar som "de har på sitt hjärta i det här" låter i mina öron som någon som länge vetat att något inte var rätt men nu inte längre orkar med att bära på denna hemlighet:

http://www.expressen.se/gt/nya-uppgifter-talar-till-35-aringens-fordel/

Hon berättar att hon har nåtts av uppgifter om att hennes klient är oskyldig till mordet på Skövdeflickan Lisa Holm, 17.
– De hör av sig och vill säga saker som de har på sitt hjärta i det här, säger Inger Rönnbäck.

Det kan vara lite vad som helst. Men någon substans verkar det ändå ha eftersom det tas upp.
Att SL nämner Flashback är intressant. Det behöver dock inte alls gälla AJ som många tycks ta för givet, det kan lika gärna gälla någon annan.
Det kan handla om någon av alla teorier som lagts fram här och att en tipslämnare har lagt ihop två och två, eller 1+1=2 som det heter i denna tråd

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in