2015-08-31, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlatbackTurtle
Jag har inte stora muskler och "sånt" - jag styrketränar 4-5 ggr/veckan.

Verkar vara rätt vanligt bland kvinnor att de tror att man bygger megamuskler så fort man rör en vikt. Men jag klandrar de inte, det handlar om okunskap.

Borde det inte räcka med crosstrainer om jag bara vill ha en fast kropp, varken mer eller mindre?
Citera
2015-08-31, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Du har mycket att jobba med låter det som. Utan vilja kommer du aldrig lyckas med någonting alls och hur ska vi lyckas skaffa dig vilja och tålamod? Du ser ut som du gör av en anledning.

Bästa tipset är att lyfta tungt (nej, du kommer inte bli en she-hulk) för att bli lite fastare i kroppen och få upp metabolismen. Äta lite och nyttigt, räkna kalorierna och använd trainern flitigt.

Fast hur du skulle klara det utan varken vilja eller tålamod övergår mitt förstånd. Kanske en gördel är lösningen för dig?

Kanske du vill dela med dig av hur du tänker för att hålla viljan uppe? Ja har ju inte sagt att jag inte vill gör ett ordentligt försök trots allt.
Citera
2015-08-31, 19:24
Medlem
FlatbackTurtles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karamell86
Borde det inte räcka med crosstrainer om jag bara vill ha en fast kropp, varken mer eller mindre?

Det som spelar störst roll är ju hur du äter.

Sedan så måste ju motivationen vara där, du ska göra någon som du tycker är roligt. Jag tycker det är superkul att styrketräna så det gör det hela mycket enklare. Hitta en träningsform som du tycker är rolig. Det viktigaste jag har märkt när det kommer till att hålla igång är att variera övningar/träningsformer. Jag joggade ett tag innan jag började med styrketräningen och det var så tråkigt. Första gångerna var helt ok men sedan var det samma sak, igen och igen och igen. Pisstråkigt.
Citera
2015-08-31, 19:28
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Kanske du vill dela med dig av hur du tänker för att hålla viljan uppe? Ja har ju inte sagt att jag inte vill gör ett ordentligt försök trots allt.

Vad menar du med fast kropp? Länka gärna en bild.

Varför kan du inte göra situps 10 minuter per dag? Det hjälper till att få en fast och fin mage.

Det enda du behöver i princip är att äta så lite att du förlorar din övervikt. Du behöver varken trainer eller annan träning. Om du tränar på trainern så går det antingen snabbare att nå ditt mål eller så kan du äta lite mer. Lägger du på styrketräning så når du ditt mål ändå lite snabbare eller kan äta ändå lite mer plus att du får en snyggare kropp.

Det finns inga knep för att hålla viljan uppe annat än att man har ett mål att nå. Det tar självklart emot många dagar och det är bekvämare att sitta i soffan.
Citera
2015-09-01, 14:36
Medlem
1. Räkna ut ditt bmr - http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
2. Dra av 1000 kcal på resultatet, detta är nu hur mycket du ska äta om dagen.
3. Skaffa lifesum, logga din mat så du vet hur mycket kcal du äter.
4. Träna och håll ett högt proteinintag för att behålla så mycket muskler som möjligt.
5. Du kommer nu gå ner ~ 1 kg i veckan, fortsätt tills du blir nöjd.
Citera
2015-09-03, 09:01
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Är en tjej på 30 och har en hel del övervikt.

Idag va jag och köpte en crosstrainer, va för slags kropp ska jag förvänta mig av en crosstrainer? Va gör den med kroppen?

Mycket 70% av fettet ligger just på magen, även armar, ryggen och under rumpan sitter en hel del fett.

Ni kommer kanske föreslå sitt-ups o annat, men ja är en sån person som inte har tålamod med sånt. Crosstrainer känns som det enda som ja har tålamod med.

Det värsta jag vet med min kropp är magen och de tjocka överarmarna.

Alla tips och positiva tankar som hjälper mig att inte ge upp är jag tacksam för, tyvärr saknar jag vilja. Där är mitt största problem, berätta gärna hur ni tänker för att orka fortsätta dag efter dag och månad efter månad. Ja vill så gärna gå ut med sport-BH nästa sommar med alldeles platt mage.

Tycker du inte själv att det var väldigt impulsivt och ogenomtänkt gjort?
"Vad gör den med kroppen??" Öhm...nånting man tar reda på innan man slänger ut x antal tusen på en pryl, kanske?
Många överviktiga har det här kortsiktiga tänket.
"Jag köper den här prylen och så kommer den fixa allt"

Och det fungerar tyvärr inte så.
Du hade intr behövt lägga ut en enda krona. Eller nja, ett par ok skor då.
Sen ut och springa. Det ger resultat, du tränar benen och rumpan och framförallt hjärtat. En timmes löpning bränner ca 700lcal och det är ca 1/4 av det dagliga kaloribehovet.

Kombinera detta med en bra diet där du tar bort det mesta av socker, sötsaker mm. Du kommer lätt tappa en 2-3kg i månaden.

Jag gjorde ett kul experiment en gång när jag tyckte jag vägde lite för mkt.
Bytte ut mitt vanliga frukostbröd mot knäckemackor. Sen sprang jag hem från jobbet. Ca 4km på nätterna. Kilona rasade.

Det du behöver inse är att kilona kommer inte ramla av dig utan insats. Utan du måste jobba för det. Men alla vill att det ska vara enkelt...tyvärr är det inte det. Men din kropp kommer att tacka dig.

En crosstrainer kan bränna mkt kcal då den aktiverar både under och överkroppen. Man får snabbt en mkt hög puls.
Lite fastare i kroppen men den bygger ingen muskelmassa direkt..
Citera
2015-09-03, 12:33
Medlem
Saiceres avatar
Ptja, crosstrainer kan funka om du kör tillräckligt med den och passar vad du äter men ditt problem verkar vara motivation och vilja.

Du bör ta en funderare över om du verkligen, verkligen VILL vara överviktig resten av livet. VILL du vara missnöjd med kroppen jämt?

Så länge din vilja att träna och ta tag i maten är lägre än din vilja att, jag vetifan vad du gör istället, knyppla? Raka hästar? Glo på tv och dricka bärs? så spelar det ingen roll vilken träningsmaskin du använder.

Men! Om du övertalar dig själv att ta tag i det hela och se till att du får den kroppen du vill ha, då kommer en crosstrainer absolut få dig en bit på vägen. När du når en platå har du förhoppningsvis fått upp så pass mycket intresse och vana för träningen att du vet hur du ska gå tillväga för att fortsätta din resa.

Lycka till!
Citera
2015-09-03, 12:47
Bannlyst
Skulle faktiskt gå emot majoriteten som förespråkar knäböj och latinoass. Vissa kvinnor kan ta promenader och få fina fasta kroppar och fylliga rövar. Det beror även mycket på gener och kosthållning.

Testa och se, bli du nöjd med kroppen så fine. Däremot kan man lätt vilja sikta högre om man börjat träna lite. Då behöver du ta till vikter för att få de där extra musklerna och formerna.
Citera
2015-09-03, 13:00
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Är en tjej på 30 och har en hel del övervikt.

Idag va jag och köpte en crosstrainer, va för slags kropp ska jag förvänta mig av en crosstrainer? Va gör den med kroppen?

Mycket 70% av fettet ligger just på magen, även armar, ryggen och under rumpan sitter en hel del fett.

Ni kommer kanske föreslå sitt-ups o annat, men ja är en sån person som inte har tålamod med sånt. Crosstrainer känns som det enda som ja har tålamod med.

Det värsta jag vet med min kropp är magen och de tjocka överarmarna.

Alla tips och positiva tankar som hjälper mig att inte ge upp är jag tacksam för, tyvärr saknar jag vilja. Där är mitt största problem, berätta gärna hur ni tänker för att orka fortsätta dag efter dag och månad efter månad. Ja vill så gärna gå ut med sport-BH nästa sommar med alldeles platt mage.

Lämna tillbaks crosstrainern och skaffa ett gymkort eller skaffa ett kort på en crossfit Box! ( man kan få testa att träna 1 gång gratis, för att se om den typen av träning passar en! Gör det!!) köp även en träningsdagbok, klipp ut en bild på din drömkroppen och klistra på spegeln i badrummet, som en påminnelse och motivation till att träna och äta hälsosamt. Någon nämnde tidigare att skaffa Lifesum, det är ett väldigt bra råd!

Läs på om kost samt träning. Va inte rädd för att bli muskulös, för det är ganska så svårt för tjejer att bli..utan det är bara att köra på. Känner du någon som tränar på gym eller crossfit? För då kan du ju fråga den personen om du får bli med henne/honom, samt att be den personen att "piska" dig när din motivation minskar och du kommer på ursäkter för att inte träna.. För du kommer att hamna där efter några veckors tränande eller när du har världens träningsvärk( det har hänt och händer fortfarande den bäste)

Lycka till! Och Ge inte upp!

PS. Hur mycket väger du?
Senast redigerad av MrEchoz 2015-09-03 kl. 13:02.
Citera
2015-09-03, 18:01
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Det är svårast i början, det är då man gärna slutar, men när du väl fått in rutinen och ser träningen som ett nöje snarare än ett arbete/en plikt så kommer motivationen automatiskt.

Angående motivation: https://www.youtube.com/watch?v=k_FFIFhG6to

Sedan, som andra sagt, dumpa crosstrainern. Det du borde göra är att börja träna på ett gym. Kör mycket träning med nedre delen av kroppen(squats, marklyft osv) men även övre delen av kroppen, samtidigt som du ligger på ett kalorieunderskott och äter mycket protein, så kommer du uppnå resultat. Snyggt formad rumpa, platt mage, snygga ben osv. Det kommer bli tufft, och det kommer krävas disciplin, men du kommer börja märka skillnad redan de första månaderna.

Lycka till!
Citera
2015-09-03, 19:21
Bannlyst
Ah en sådan här tråd igen. Besvaras inte den här typen av frågeställning i någon av de klistrade trådarna?
Citera
2015-09-03, 20:44
Medlem
En crosstrainer är ju perfekt ifall man vill få motionen som krävs för att man ska få en hälsosam kropp. Kör man de tyngre programen så får man ju även med rygg och andra delar av kroppen. Jag tycker det är det bästa man kan köra i motionsväg. Sen i ditt fall TS så är det ju väldigt mycket kost inblandat för att du ska klara att gå ner i vikt. Svårt att säga om det räcker med en crosstrainer för att bygga muskelmassan. Ingen aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in