2015-08-31, 17:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
En bekant som bor nära MGM sa att de alltid var punktliga till jobbet, man kunde ställa klockan efter dem typ. Men denna måndag 8 juni åkte de 15 min tidigare än vanligt till ladan vid caféet, men det behöver ju inte ha med handsken att göra.

Jag har rättat mig själv i ett inlägg strax efter det som du svarade på. Han jag känner såg inte när de åkte, bara att de kom en kvart tidigare än vanligt. Jag tänkte att de åkte raka vägen till jobbet, men de kan ha åkt ännu tidigare hemifrån.

Den enda som möjligtvis kan se sånt
är någon som bor i själva Högsätet så
är din "vän" A.J???

Det är hur som helst svårt att se
både ladugården och deras bostad
om din "vän" nu inte hyr något
av husen mitt i mot J&J Nordics
gamla lokal den långa byggnaden
efter ladugården?
Då hyr din "vän" av Ar*ne Jön**on
och är inte den mest tillförlitliga
källan eller hur?
Jäv finns det något som heter.
Det är för övrigt så att alla där i
närheten hyr eller har något nära
med A.J.
Så jag är inte förvånad om
vittnen håller inne med ett och
annat, värkar knäpptyst.
Olustig situation.
2015-08-31, 17:34
Bannlyst
Enligt delvis obekräftade rykten hittades en mobil, klockspänne, ring.
Varför tog mördaren av ringen och klockan? Det ska röra sig om ett tiotal fynd sägs det. Plånbok? Andra smycken?

Är det saker mördaren tänkt behålla men inte vågade?
2015-08-31, 17:40
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Jag vet inte, hela den perioden runt när hon slutat är lite luddig. Det var lugnt på fiket så jag tror knappast hon slutade prick 18:00, men hon skickade SMSet runt 18:23 att hon var på väg hem, varför? Låter som att hon väntat på någon som inte dykt upp. Kollegorna sa väl också att de aldrig såg henne åka iväg, också det tyder ju på att hon stod kvar som i att hon väntade på någon.

17:45 fiket är städat och klart, det har varit lugnt i ca 1 timme innan stängning så alla stolar och allt kunde sättas upp i god tid.

17:55 folk får börja gå ut och ge sig hem

18:00, kassachefen för dagen (Ansvarig person) stänger och låser

18:03, alla åker hem?

18:23 Lisa skickar SMS att hon nu är på väg.
Att kollegorna inte hörde henne ge sig iväg är inte konstigt, särskilt inte med facit i hand. Men även om hon hade givit sig iväg så hade kollegorna antagligen inte hört det ändå då de troligen hade sin bil på södra parkeringen.

Sedan kan man även tänka sig att de inte lämnade caféet förrän 18.10 trots förberedelser då det sägs ha varit en lugn dag vad gäller kunder. Det ger isåfall 13 minuter tills smset loggades och det är inte så jättelång tid för smsande och förberedelser fram till helt klar för start. Vad jag menar är att det inte behöver vara något konstigt med tiden fram till skickande av sms, det behöver inte alls vara så att hon väntade på någon vilket jag inte, kanske inte helt oväntat, tror.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hon kan också ha pratat med en bekant finnig yngling som väntade bakom hörnet, ännu så länge utan att uppträda hotfullt. En obekant hade hon knappast pratat med så länge.
Du kunde inte låta bli va?

Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Det är oavsett ganska lång tid för en cigg, speciellt om man har typ 1 timme att åka hem så man vill sätta igång så fort som möjligt och komma iväg.

Jag vet inte nån människa som slutar och sen helt utan anledning väntar i typ en halvtimme med att åka hem.
Som sagt. Och plötsligt blev det "typ en halvtimme".

📲⌚⏳⌛

👓💄👚👖👢👝🔞
Ej ontopic: hur beter sig en typisk kvinnlig tonåring? Flamsig, lite utåtagerande, lite bråkig, lätt sur, lätt till skratt, fnissig, tvär, ouppmärksam, självupptagen, oerfaren, obetänksam, har lätt att döma, kan verka självsäker ihop med kompisar. En tjej som dessutom är populär och ovanligt söt kan ha ganska gott självförtroende med allt vad det innebär ihop med ung ålder.
2015-08-31, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har polisen kollat din/dina vänner om de nu existerar överhuvudtaget? Verkar ju väldigt suspekt att notera varje dag när grannarna åker till jobbet.
Är det den/de som vittnat om biltrafiken också?

Ja det luktar inte "hallon" om den!
Är inte förvånad att se en sådan enbent
tango dansare fladdra förbi här i tråden.

Det är något märkligt med den "vännen"
och även personen som påstår.
Läs det jag skrev högre upp PNoster.
Kolla en satellit bild över området!
Går också att få ett hum av platsen
via bilder om du aldrig varit där.
2015-08-31, 17:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Vad är det som är så konstigt med iaktagelsen "den tidigare kvarten"?
Finns säkert folk som haft exakt samma morgonrutiner i decennier...

Det är inget konstigt om uppgiften är sann, dock är det inte heller särskilt konstigt att folk är källkritiska.

Vittnet påstås kunna se ladan ifrån hemmet, det är intressant med tanke på att en annan påstådd vittnesuppgift innehåller information som gör gällande att Lisa sågs mittemot caféet vid en bil som liknade AJ:s, sågs ifrån en balkong som, såvitt jag känner till, fortfarande inte är hittad.

Hur många hushåll nära ladan har utsikt över ladan, finns det ens något?
Senast redigerad av OY 2015-08-31 kl. 17:44.
2015-08-31, 17:43
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Om jag säger så här, han behöver inte åka förbi för att se att de var på plats.
Då kan man gissa att denna person bor i första huset av de sju räknat från ladan där takläggning pågick.
2015-08-31, 17:44
Medlem
På den korta sträcka/tid MGM har till arbetsplatsen, så är en kvart (15min) en ganska stor avvikelse, i synnerhet om dom annars följer tids-mönster. Jobbar man fasta tider, 6 dagar i veckan, så är tids-mönster snart en automatisk handling.

Jag tror du missförstod mig Jag syftade på att flera tycker det är märkligt att vittnet hade den kollen.
Det finns dom som tex. går upp,sätter på kaffe och radion,tar en ostmacka mm och har gjort så sedan tidräkningen började...
2015-08-31, 17:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
På den korta sträcka/tid MGM har till arbetsplatsen, så är en kvart (15min) en ganska stor avvikelse, i synnerhet om dom annars följer tids-mönster. Jobbar man fasta tider, 6 dagar i veckan, så är tids-mönster snart en automatisk handling.

Jag tror du missförstod mig Jag syftade på att flera tycker det är märkligt att vittnet hade den kollen.
Det finns dom som tex. går upp,sätter på kaffe och radion,tar en ostmacka mm och har gjort så sedan tidräkningen började...

Det kan ju vara så att det ostmackeätande vittnet endast tittar ut genom fönstret tidig morgon måndag till fredag och ägnar sig åt annat lördag och söndag eftermiddag och kväll, men jag tycker trots det att det är märkligt att vittnet inte har något att berätta för sina vänner om vad som hände kring ladan söndag kväll mellan arton och nitton.
2015-08-31, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra du tänker hörru. Men du är urtypen för alternativteoretikesorten som hatar poliser. Om pga vänsteråsikter i största allmänhet eller för att du själv fått smaka lite av farbror Blås hårdare bandage när du gjort nåt fuffens låter jag vara osagt. Dina resonemang är grunda och består till 75-80% av gnäll på rättsväsendet som du inte underbygger med något substantiellt. Däremot en massa skitprat om rasism hos poliserna, att man blundar för rikare människors brott etc etc etc.

Var det rätt att anhålla NB? Per definition JA, eftersom det senare ledde till ett häktningsbeslut som nu förlängts ett antal gånger. Det av den enkla anledningen att det finns bevisning som räcker till häktning på sannolika skäl. Den frågan har prövats ett antal gånger nu av flera olika domare i både tings- och hovrätt. Därför är ditt ältande i tråden om anhållandet totalt poänglöst. Beslutet var rätt. Punkt. Att NB kommer att få skadestånd för hela häktningstiden ifall han blir frikänd betyder inte att man säger att domstolarna gjort fel i den delen. Det är ett utflöde av ett ställningstagande att den som suttit häktad utan att dömas har lidit en skada som man ska kompenseras för även om rättsväsendet inte har gjort fel i formell mening.

Vad du tror om mina motiv till att hänga i tråden skiter jag ärligt talat blankt i.

Och hur många oskyldiga har du klämt dit i ditt liv? Med tanke på ditt känslomässiga utbrott.
"Beslutet var rätt. Punkt." Det sa allt om din förmåga till kritiskt tänkande och till mod.
Undrar fortfarande varför du hänger här. Varför du inte hänger på skyttebanan tex?
Senast redigerad av nopomil 2015-08-31 kl. 18:29.
2015-08-31, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan ju vara så att det ostmackeätande vittnet endast tittar ut genom fönstret tidig morgon måndag till fredag och ägnar sig åt annat lördag och söndag eftermiddag och kväll, men jag tycker trots det att det är märkligt att vittnet inte har något att berätta för sina vänner om vad som hände kring ladan söndag kväll mellan arton och nitton.

Det kan ju bero på flera saker.Ute med båten över helgen,yppandeförbud,bortbjuden på middag etc.
2015-08-31, 17:54
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är inget konstigt om uppgiften är sann, dock är det inte heller särskilt konstigt att folk är källkritiska.

Vittnet påstås kunna se ladan ifrån hemmet, det är intressant med tanke på att en annan påstådd vittnesuppgift innehåller information som gör gällande att Lisa sågs mittemot caféet vid en bil som liknade AJ:s, sågs ifrån en balkong som, såvitt jag känner till, fortfarande inte är hittad.

Hur många hushåll nära ladan har utsikt över ladan, finns det ens något?

Måste vittnet/vittnena tvunget befinna sig på utsidan av ladan....

2015-08-31, 17:57
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Och hur oskyldiga har du klämt dit i ditt liv? Med tanke på ditt känslomässiga utbrott.
"Beslutet var rätt. Punkt." Det sa allt om din förmåga till kritiskt tänkande och till mod.
Undrar fortfarande du hänger här. Varför du inte hänger på skyttebanan tex?

Med tanke på att domstolen beviljade häktningsyrkandet får man nog säga att beslutet var korrekt. Sedan är det en helt annan sak att säga att den som blev anhållen sedermera kommer att bli dömd för brottet men själva beslutat att anhålla är svårt att ifrågasätta om en domstol beviljar det efterföljande häktningsyrkandet (och notera att detta beslut överklagades också till hovrätten som likt tingsrätten beviljande yrkandet).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in