2015-08-31, 16:55
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Vart ville du komma med det?

FP = omklädningsskåp. Omklädningsskåp har ventilation. Du får nog kolla vad jag svarade på.
2015-08-31, 16:57
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad jag förstår så bor vittnet nära brödernas bostad, därför kan han se när bröderna är hemma och när de kör hemifrån. Vittnet kör till jobbet samma tid varje morgon och ser då att bröderna är på plats vid ladan när han kör förbi. Jag undrar bara, hur kunde vittnet se att bröderna var en kvart tidiga den där morgonen när vittnet alltid kör hemifrån och förbi ladan vid samma tid varje morgon?

Om vittnet körde förbi ladan den tiden som han alltid brukar göra, hur kunde han då veta att bröderna hade varit vid ladan en kvart tidigare än de brukar vara? Bröderna kan ju ha kört hemifrån en kvart tidigare än vanligt men inte kört direkt till ladan och således inte varit vid ladan en kvart tidigare än vanligt.

Jag misstror dig inte, men saken bör redas ut tycker jag.

mvh

EDIT;

Qwart citat;

Det förändrar inte så mycket i sak. Hur kunde vittnet se att bröderna var vid ladan en kvart tidigare än de brukar vara när vittnet själv alltid kör hemifrån samma tid varje dag och således bör passera ladan samma tid varje dag?

Om jag säger så här, han behöver inte åka förbi för att se att de var på plats.
2015-08-31, 16:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Den som iakttog att NB kom en kvart tidigare än vanligt, är en bekant till mig som bor väldigt nära händelsernas centrum. De såg bröderna varje morgon när de jobbade vid ladan mitt emot caféet, när de åkte till jobbet. De kunde även se dem om de var hemma.
Bröderna var alltid väldigt punktliga, förutom mån 8 juni.

Den som?
De såg?

När åkte din eller dina vänner till jobbet denna dag?
2015-08-31, 17:02
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Den som?
De såg?

När åkte din eller dina vänner till jobbet denna dag?

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-08-31, 17:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Om jag säger så här, han behöver inte åka förbi för att se att de var på plats.

Jag misstänkte det. Betyder att han bor nära ladan och således kan se bröderna vid ladan ifrån sin egen bostad. Så egentligen är det ovidkommande att vittnet alltid kör till jobbet vid samma tid varje dag, det intressanta är att vittnet ifrån sin bostad ser om någon befinner sig vid ladan, han tittar alltid mot ladan vid samma tider varje morgon. Han bör alltså alltid titta mot ladan minst två gånger varje morgon, en gång en kvart innan bröderna normalt sett brukar vara vid ladan, och en gång när bröderna brukar komma till ladan.

Eller rätt och slätt, vittnet har som minst alltid full koll på läget vid ladan varje morgon mellan den tid som bröderna brukar anlända och en kvart innan den tiden, ska vi tolka det så?

EDIT;Det vore intressant att veta om vittnet även har full koll på ladan när det är helg, vet du det? NB arbetar sex dagar i veckan, har vittnet koll även på till exempel NB:s lördagsrutiner? Om inte, hur vet han att bröderna alltid brukar börja en viss tid?
Senast redigerad av OY 2015-08-31 kl. 17:10.
2015-08-31, 17:06
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332

Jag vet inte nån människa som slutar och sen helt utan anledning väntar i typ en halvtimme med att åka hem.

– Det var en ganska lugn dag och därför kunde vi stänga och var klara 18.15.

http://www.mariestadstidningen.se/mariestad/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor?refresh=true

Sök åtminstone i tråden. Det här har diskuterats i det oändliga för tusentals sidor sedan. En viss skillnad på en halvtimme och åtta minuter.
2015-08-31, 17:09
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag misstänkte det. Betyder att han bor nära ladan och således kan se bröderna vid ladan ifrån sin egen bostad. Så egentligen är det ovidkommande att vittnet alltid kör till jobbet vid samma tid varje dag, det intressanta är att vittnet ifrån sin bostad ser om någon befinner sig vid ladan, han tittar alltid mot ladan vid samma tider varje morgon. Han bör alltså alltid titta mot ladan minst två gånger varje morgon, en gång en kvart innan bröderna normalt sett brukar vara vid ladan, och en gång när bröderna brukar komma till ladan.

Eller rätt och slätt, vittnet har som minst alltid full koll på läget vid ladan varje morgon mellan den tid som bröderna brukar anlända och en kvart innan den tiden, ska vi tolka det så?

Vittnet har ändrats till vittnen nu. Du får räkna fler ögonpar.
2015-08-31, 17:15
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grindstugan
Om han inte har rätt (i Hovrätten - första riktiga domstolen) så blir hans fall extremt stort. Det är han säkerligen pinsamt medveten om. Speciellt som han måste lita på en mängd personal med mer eller mindre tvivelaktig kompetens (poliser - inta alla men i detta sammanhang de flesta). Risken för följa-johnbeteende är stor i denna typ av prestigefyllda utredningar.

Om han misslyckas här (särskilt om det visar sig vara en annan GM inkl yngre brodern) så kommer ingen att vilja röra vid honom. Den insikten finns säkerligen mer och mer hos honom. Betyder att vi kan vänta oss att han väntar än mer med att gå till åtal. Vore ryktet om honom att han inte var så noggrann och han missade så blir fallet mycket mindre. Således finns ett ökande prestigeproblem, vilket kommer sätta mer och mer press på att det inte finns luckor i utredningen, vilken ännu (även om det kan bero på brist på korrekt information) mest liknar ett såll.

Om och om , du kan väl vänta med att döma ut Åklagaren tills vi vet hur detta slutar .
Att utredningen skulle likna ett såll , det har vi ju inte en aning om än .
Möjligheten att MGM skulle vara oskyldig betraktar jag som ungefär noll .
2015-08-31, 17:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Om och om , du kan väl vänta med att döma ut Åklagaren tills vi vet hur detta slutar .
Att utredningen skulle likna ett såll , det har vi ju inte en aning om än .
Möjligheten att MGM skulle vara oskyldig betraktar jag som ungefär noll .

Frågan är kanske om det finns bevis tillräckligt för att övertyga domstolen. DNA spåren som sådana bevisar inte så mycket alla gånger, det kan behövas stödbevisning, den strukturala bevisningen kan kanske komma att bli avgörande.
2015-08-31, 17:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Har polisen kollat din/dina vänner om de nu existerar överhuvudtaget? Verkar ju väldigt suspekt att notera varje dag när grannarna åker till jobbet.
Är det den/de som vittnat om biltrafiken också?
2015-08-31, 17:27
Medlem
Vad är det som är så konstigt med iaktagelsen "den tidigare kvarten"?
Finns säkert folk som haft exakt samma morgonrutiner i decennier...
2015-08-31, 17:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ja det blev rörigt när jag tog för givet att de åkte en kvart tidigare hemifrån, om de kom en kvart tidigare till jobbet. Men det har jag rättat till för några veckor sen i mina inlägg, och nu igen.
De kom iaf en kvart tidigare, när de åkte hemifrån vet jag inte.

...Vilket är helt i sin ordning att ta för givet. Bägge bröder, åkte nog ihop/samma bil - direkt hemifrån till arbetsplats. En avvikande omväg av relevans, hade troligtvis inte resulterat i att bara den ena brodern fortf sitter häktad?

Har sett dina korrigeringar. Den skribent som hädanefter förvanskar vad du skrivit, står dumförklarad.
Som en parentes är det ju lämpligt att det då eventuellt handlat om en qwart (15min)

Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Ja handsken irriterar verkligen. Jag spekulerar i om MGM helt enkelt upptäckt att han missat den. När han skulle göra sig av med tillhörigheterna upptäckte han kanske att en handske saknades. Därför kan han ha åkt tidigare till jobbet på måndagen för att leta. Hinner inte leta klart utan rätt var det är dyker chefen med x antal anställda upp för måndagsmötet.

Helt klart också ett alternativ om den rutin-avvikande kvarten existerat.

Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Vad är det som är så konstigt med iaktagelsen "den tidigare kvarten"?
Finns säkert folk som haft exakt samma morgonrutiner i decennier...

På den korta sträcka/tid MGM har till arbetsplatsen, så är en kvart (15min) en ganska stor avvikelse, i synnerhet om dom annars följer tids-mönster. Jobbar man fasta tider, 6 dagar i veckan, så är tids-mönster snart en automatisk handling.
Senast redigerad av rotesau 2015-08-31 kl. 17:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in