2015-08-31, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Jag gillar det lilla leende som växer fram på Wennerholm när journalisten tar upp kritiken från NBs advokat .
Åklagaren har ett rykte om att han är extremt noggrann , han är nog rätt person i detta uppmärksammade mål .
Om han inte har rätt (i Hovrätten - första riktiga domstolen) så blir hans fall extremt stort. Det är han säkerligen pinsamt medveten om. Speciellt som han måste lita på en mängd personal med mer eller mindre tvivelaktig kompetens (poliser - inta alla men i detta sammanhang de flesta). Risken för följa-johnbeteende är stor i denna typ av prestigefyllda utredningar.

Om han misslyckas här (särskilt om det visar sig vara en annan GM inkl yngre brodern) så kommer ingen att vilja röra vid honom. Den insikten finns säkerligen mer och mer hos honom. Betyder att vi kan vänta oss att han väntar än mer med att gå till åtal. Vore ryktet om honom att han inte var så noggrann och han missade så blir fallet mycket mindre. Således finns ett ökande prestigeproblem, vilket kommer sätta mer och mer press på att det inte finns luckor i utredningen, vilken ännu (även om det kan bero på brist på korrekt information) mest liknar ett såll.
2015-08-31, 15:44
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grindstugan
Om han inte har rätt (i Hovrätten - första riktiga domstolen) så blir hans fall extremt stort. Det är han säkerligen pinsamt medveten om. Speciellt som han måste lita på en mängd personal med mer eller mindre tvivelaktig kompetens (poliser - inta alla men i detta sammanhang de flesta). Risken för följa-johnbeteende är stor i denna typ av prestigefyllda utredningar.

Om han misslyckas här (särskilt om det visar sig vara en annan GM inkl yngre brodern) så kommer ingen att vilja röra vid honom. Den insikten finns säkerligen mer och mer hos honom. Betyder att vi kan vänta oss att han väntar än mer med att gå till åtal. Vore ryktet om honom att han inte var så noggrann och han missade så blir fallet mycket mindre. Således finns ett ökande prestigeproblem, vilket kommer sätta mer och mer press på att det inte finns luckor i utredningen, vilken ännu (även om det kan bero på brist på korrekt information) mest liknar ett såll.

Absolut. Detta mål är inget man vill bränna som åklagare. Instämmer också att vi får avvakta hovrättens dom innan vi med säkerhet (förutsätter att HD inte meddelar PT) kan bli varse utfallet i detta mål.

Jag kan givetvis redan så fort jag läst FUP:en säga åt var det lutar

(dock med stor reservation med hänsyn till omedelbarhetsprincipen och vad vittnena de facto uppger när de vittnar under ed i domstolen).
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-08-31 kl. 15:46.
2015-08-31, 15:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag tycker dock att Theforeigner har en viss poäng här.
För att anamma svordomar så pass att de blir kraftuttryck som man själv tar till sig och använder, bör man nog umgås en hel del med människor som slänger sig dem. Men litauerna har ju mest umgåtts med varandra och av vad som framkommit kan de heller inte svenska så bra.
Det är fullt rimligt att ifrågasätta vilket språk dessa påstådda svordomar har uttalats på, om de alls har uttalats.
Gör dig inte dummare än du månne är.
Men, svordomen är ett påhitt av #Maya35. Hon säger att hon hörde det i början, men hon berättar det först idag.
2015-08-31, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Viss skillnad på hur du beskriver detta mellan dessa två inlägg, har fetmarkerat lite kors&tvärs - och jag tror du inser skillnaden va?
I vilket fall är det irrelevant så länge inte MGM gjort något extrastopp på vägen, eller tagit en omväg.

Som jag tolkar dig, ska det vara så enkelt som att dom (förmodligen) startade 15min tidigare än rutin och anlände 15 min tidigare än rutin, med betoningen (vittnat) på att dom anlände 15min "för tidigt" vid ladan/arbetsplatsen.
Det är avvikelsen jag är ute efter.

( bor nära, tolkas lätt som att din vän sett MGM starta, inte ankomma. )
Har frågat Qwart tidigare om detta. Svaret var mer eller mindre att hans kryptiska formulering då för 20.000 inlägg sedan eller så ville skydda sin källa, som om jag förstår det rätt har yppandeförbud (men om det Qwart säger här är rätt tummat på det mer eller mindre kraftigt). Sålunda blir det vid en rättegång intressant att höra ett sådant vittnesmål direkt, samt att stämma av med tider för inlägg här på FB. Finns ju alltid en risk att det varit ute på FB innan det avgivits till polisen och då spelar det nog rent juridiskt ingen roll som vittnesmål. Dessutom är det väldigt intressant att vittnet (om det nu finns) haft sådant intresse av att exakt notera tiden (oaktat om det var så eller ej). Varför det? Är det en granne som kartlägger sina medgrannars förehavanden? Har denne något speciellt syfte med det? Planerar något? Bara ogillar människor från andra länder? Har för lite att göra? Ja, det kan bli många spännande frågor som kan bli svåra eller pinsamma att svara på.

Just diskussionen på FB och att MP i stora horder var inblandade kan försvåra användning av vittnesmål i en ev. rättegång högst avsevärt. Något att tänka på...
2015-08-31, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men, svordomen är ett påhitt av #Maya35. Hon säger att hon hörde det i början, men hon berättar det först idag.

Din kvinnliga intuition haltar. Och det ordentligt. Jag hittar inte på. Invänta fup innan du kastar ur dig anklagelser.
2015-08-31, 16:12
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grindstugan
Har frågat Qwart tidigare om detta. Svaret var mer eller mindre att hans kryptiska formulering då för 20.000 inlägg sedan eller så ville skydda sin källa, som om jag förstår det rätt har yppandeförbud (men om det Qwart säger här är rätt tummat på det mer eller mindre kraftigt). Sålunda blir det vid en rättegång intressant att höra ett sådant vittnesmål direkt, samt att stämma av med tider för inlägg här på FB. Finns ju alltid en risk att det varit ute på FB innan det avgivits till polisen och då spelar det nog rent juridiskt ingen roll som vittnesmål. Dessutom är det väldigt intressant att vittnet (om det nu finns) haft sådant intresse av att exakt notera tiden (oaktat om det var så eller ej). Varför det? Är det en granne som kartlägger sina medgrannars förehavanden? Har denne något speciellt syfte med det? Planerar något? Bara ogillar människor från andra länder? Har för lite att göra? Ja, det kan bli många spännande frågor som kan bli svåra eller pinsamma att svara på.

Just diskussionen på FB och att MP i stora horder var inblandade kan försvåra användning av vittnesmål i en ev. rättegång högst avsevärt. Något att tänka på...

Jodå, jag har allt noterat inlägget om detta tidigare, och även sett hur det förvrängts. En förvrängning som kan plockas upp av vem som helst..
Men nu efter en period, så ser jag det som ganska "safe" att gå tillbaka till grunden och ställa frågan, då det eventuella förhöret/uppgiften om det redan är på pränt, och blir ifrågasatt innan/om det uppstår förfrågan om justering.

Man får inte glömma att det pågår en polisutredning på riktigt utanför detta forum, helt riktigt.

Detsamma gäller frågan om att kunna åldersbestämma blodfläckar, för utredningen skulle det kanske vara relevant?
Senast redigerad av rotesau 2015-08-31 kl. 16:15.
2015-08-31, 16:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Aftonbladet/Brottcentralen: Mordfallen som skakade Sverige
Citat:
Tråden om Lisa Holm-fallet har nästan 30 miljoner visningar i ett diskussionsforum på nätet.
– Det säger något om hur stort intresset är för fallet. Människor är oerhört engagerade, konstaterar programledaren Thabo Motsieloa.
[...]
första veckans program granskas bland annat morden som skakat Sverige denna sommar. Lisa Holm, 17, från Skövde. Den unga kvinnan från Upplands Väsby som aldrig kom hem från sin joggingtur. Mamman och sonen som knivhöggs till döds på Ikea.
2015-08-31, 16:39
Medlem
Qwarts avatar
Ursprungligen postat av Qwart
En bekant som bor nära MGM sa att de alltid var punktliga till jobbet, man kunde ställa klockan efter dem typ. Men denna måndag 8 juni åkte de 15 min tidigare än vanligt till ladan vid caféet, men det behöver ju inte ha med handsken att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Vem har kort näsa nu?

Jag har rättat mig själv i ett inlägg strax efter det som du svarade på. Han jag känner såg inte när de åkte, bara att de kom en kvart tidigare än vanligt. Jag tänkte att de åkte raka vägen till jobbet, men de kan ha åkt ännu tidigare hemifrån.
2015-08-31, 16:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Ja det kan du tycka, men det är inte orimligt.
En bekant till mig bor väldigt nära, och jag har själv pratat med honom, och han berättade det för mig att de alltid var punktliga. Han jag känner brukade alltid åka till jobbet vid samma tid varje morgon, och bröderna brukade alltid komma vid samma tid när de jobbade med ladan vid caféet.
Förutom den 8 juni på morgonen, då de kom en kvart tidigare.

Vad jag förstår så bor vittnet nära brödernas bostad, därför kan han se när bröderna är hemma och när de kör hemifrån. Vittnet kör till jobbet samma tid varje morgon och ser då att bröderna är på plats vid ladan när han kör förbi. Jag undrar bara, hur kunde vittnet se att bröderna var en kvart tidiga den där morgonen när vittnet alltid kör hemifrån och förbi ladan vid samma tid varje morgon?

Om vittnet körde förbi ladan den tiden som han alltid brukar göra, hur kunde han då veta att bröderna hade varit vid ladan en kvart tidigare än de brukar vara? Bröderna kan ju ha kört hemifrån en kvart tidigare än vanligt men inte kört direkt till ladan och således inte varit vid ladan en kvart tidigare än vanligt.

Jag misstror dig inte, men saken bör redas ut tycker jag.

mvh

EDIT;

Qwart citat;

Citat:
Jag har rättat mig själv i ett inlägg strax efter det som du svarade på. Han jag känner såg inte när de åkte, bara att de kom en kvart tidigare än vanligt. Jag tänkte att de åkte raka vägen till jobbet, men de kan ha åkt ännu tidigare hemifrån.

Det förändrar inte så mycket i sak. Hur kunde vittnet se att bröderna var vid ladan en kvart tidigare än de brukar vara när vittnet själv alltid kör hemifrån samma tid varje dag och således bör passera ladan samma tid varje dag?
Senast redigerad av OY 2015-08-31 kl. 16:46.
2015-08-31, 16:46
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Viss skillnad på hur du beskriver detta mellan dessa två inlägg, har fetmarkerat lite kors&tvärs - och jag tror du inser skillnaden va?
I vilket fall är det irrelevant så länge inte MGM gjort något extrastopp på vägen, eller tagit en omväg.

Som jag tolkar dig, ska det vara så enkelt som att dom (förmodligen) startade 15min tidigare än rutin och anlände 15 min tidigare än rutin, med betoningen (vittnat) på att dom anlände 15min "för tidigt" vid ladan/arbetsplatsen.
Det är avvikelsen jag är ute efter.

( bor nära, tolkas lätt som att din vän sett MGM starta, inte ankomma. )

Ja det blev rörigt när jag tog för givet att de åkte en kvart tidigare hemifrån, om de kom en kvart tidigare till jobbet. Men det har jag rättat till för några veckor sen i mina inlägg, och nu igen.
De kom iaf en kvart tidigare, när de åkte hemifrån vet jag inte.
2015-08-31, 16:48
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja men iom att NBs arbetsgivare AJ, som förmodligen begärt mötet, ju visste redan kvällen innan, den 7 Juni, att Lisa försvunnit och därmed att polis etc skulle befinna sig vid cafeet/ladan på måndags morgon, då är det väl sannolikt att han, AJ, av någon anledning, kanske bett bröderna komma lite tidigare den morgon. Kanske AJ hade något avtal med polisen och därför ville att mötet med bröderna skulle ske lite tidigare än vanligt.

Självklart kan det ha varit så!
2015-08-31, 16:50
Medlem
Citat:
Om det är ett existerande vittnesmål, så kan svaret precis tvärtom, bestå i att den tidiga ankomsten har sin orsak i att handsken planerats läggas dit.

Ja, handsken irriterar. Den är viktig på antingen det ena viset, eller det andra.

Ja handsken irriterar verkligen. Jag spekulerar i om MGM helt enkelt upptäckt att han missat den. När han skulle göra sig av med tillhörigheterna upptäckte han kanske att en handske saknades. Därför kan han ha åkt tidigare till jobbet på måndagen för att leta. Hinner inte leta klart utan rätt var det är dyker chefen med x antal anställda upp för måndagsmötet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in