2015-08-31, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jaha - det var ju intressant att höra att du anser att jorden är platt. Eller inte...

Problemet är att det inte handlar om din tro eller vad du anser. Det handlar om vetenskap. Vi vet - utan tillstymmelse till tvekan - att jorden är en sfär.

Det är ett fullständigt befängt påstående.

Nej, det var säkert inte speciellt intressant för andra att höra att jag tror att jorden är en plan yta, och också att den är stationär kan jag tillägga nu. Men man måste väl ha rätt att uttrycka en åsikt i ett ämne? Vad jag tror eller inte tror har ju ingen betydelse i det stora hela, det har du helt rätt i, för alla måste ju göra sin egen bedömning och sin egen forskning i ämnet. Jag har studerat the flat earth theory i flera månader nu och har blivit tämligen övertygad om att den mycket väl skulle kunna vara den mest korrekta, men kände inte att jag ville börja presentera en massa belägg, för det har redan flera andra gjort och då blir det bara att upprepa allt igen.

Om nu alla de "vi" (vilket verkar vara erat favoritpronomen för att beskriva er hive-mind-mentalitet) vet utan en tillstymmelse till tvekan att jorden är en sfär så är det väl bara att ni håller fast vid eran övertygelse. Jag respekterar till fullo vad andra har för uppfattning om den värld vi lever i.
Senast redigerad av rosalotus 2015-08-31 kl. 15:46.
Citera
2015-08-31, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Skojigt värre

Exemplet på svenska som jag drog till med var mest bara som en rolig ordlek. Satans största språk och det språk som dominerar detta falska matrix är just engelska, så det är i de engelska orden som vi måste söka efter dolda budskap och det är där vi kan påbörja avkodningen för att nå fram till sanningen.
Varför då?
Citera
2015-08-31, 16:40
Medlem
Anon2s avatar
Underbart. (Nåja).
Detta visar på ett övertydligt sätt vilka fullständiga idioter folk som tror på konspirationsteorier är.
Jag hatar konspirationsteoretiker lika mycket som rasister. Ni är en skam för våran art. Seriöst.
Jag skäms å homo sapiens vägnar.
Senast redigerad av Anon2 2015-08-31 kl. 16:42.
Citera
2015-08-31, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adjagosse
Varför då?

Kanske är det bättre att säga så här:

Om man vill och är intresserad av att hitta dolda budskap i det engelska språket så kan man börja där och se om man hittar några ledtrådar till alternativa teorier om vår omvärld. Eller så kan man studera bilder och logotyper av olika slag.

Men nu är vi nog lite off topic
Senast redigerad av rosalotus 2015-08-31 kl. 16:47.
Citera
2015-08-31, 16:57
Bannlyst
Citat:
Kanske är det bättre att säga så här:

Om man vill och är intresserad av att hitta dolda budskap i det engelska språket så kan man börja där och se om man hittar några ledtrådar till alternativa teorier om vår omvärld. Eller så kan man studera bilder och logotyper av olika slag.

Men nu är vi nog lite off topic
Kanske är det bättre att säga så här: det går att hitta mönster som tyder på allt möjligt om man letar efter det.
Citera
2015-08-31, 17:05
Moderator
Citat:
Nej, det var säkert inte speciellt intressant för andra att höra att jag tror att jorden är en plan yta, och också att den är stationär kan jag tillägga nu. Men man måste väl ha rätt att uttrycka en åsikt i ett ämne? Vad jag tror eller inte tror har ju ingen betydelse i det stora hela, det har du helt rätt i, för alla måste ju göra sin egen bedömning och sin egen forskning i ämnet. Jag har studerat the flat earth theory i flera månader nu och har blivit tämligen övertygad om att den mycket väl skulle kunna vara den mest korrekta, men kände inte att jag ville börja presentera en massa belägg, för det har redan flera andra gjort och då blir det bara att upprepa allt igen.

Om nu alla de "vi" (vilket verkar vara erat favoritpronomen för att beskriva er hive-mind-mentalitet) vet utan en tillstymmelse till tvekan att jorden är en sfär så är det väl bara att ni håller fast vid eran övertygelse. Jag respekterar till fullo vad andra har för uppfattning om den värld vi lever i.
Jag hoppas att du inte har forskat klart ännu. Har du provat att blåsa några såpbubblor och undrat varför de blir runda som ett klot och inte platta som pannkakor?
Där har du något att fundera på, ifall du skulle vilja forska lite mer om jordens form.
Citera
2015-08-31, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adjagosse
Kanske är det bättre att säga så här: det går att hitta mönster som tyder på allt möjligt om man letar efter det.

Sant. Men det kan finnas en skillnad mellan mönster som framträder bara lite då och då (random) och mönster som framträder precis hela tiden och som därför kanske berättar samma sak om något som därför skulle kunna tänkas vara en ledtråd till någon form av djupare insikt eller kunskap om något.

Men nu spinner jag inte vidare mer på detta, för din fråga ledde oss off topic.
Citera
2015-08-31, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Jag hoppas att du inte har forskat klart ännu. Har du provat att blåsa några såpbubblor och undrat varför de blir runda som ett klot och inte platta som pannkakor?
Där har du något att fundera på, ifall du skulle vilja forska lite mer om jordens form.

Japp, har blåst såpbubblor flera gånger i barndomen. Helt klart så blir de alltid runda till formen av en slags process som då sker. Men om jorden är skapad och utformad av en intelligent Skapare och inte blev till med hjälp av samma sorts process som såpbubblor så är det ju inte tvunget att jorden är ett perfekt runt klot. Skaparen kan ju ha bestämt sig för att vi skulle leva här på en plan yta.

NASAs bilder på jorden visar ju en perfekt rund form på jorden, medan någon av dem har ju ganska nyligen har gått ut och sagt att jorden egentligen inte är helt rund utan snarare päronformad. Hur får de ihop den informationen med det foto som de tidigare har visat upp?
Citera
2015-08-31, 18:01
Moderator
Citat:
Japp, har blåst såpbubblor flera gånger i barndomen. Helt klart så blir de alltid runda till formen av en slags process som då sker. Men om jorden är skapad och utformad av en intelligent Skapare och inte blev till med hjälp av samma sorts process som såpbubblor så är det ju inte tvunget att jorden är ett perfekt runt klot. Skaparen kan ju ha bestämt sig för att vi skulle leva här på en plan yta.

NASAs bilder på jorden visar ju en perfekt rund form på jorden, medan någon av dem har ju ganska nyligen har gått ut och sagt att jorden egentligen inte är helt rund utan snarare päronformad. Hur får de ihop den informationen med det foto som de tidigare har visat upp?
Varför pratade du om "sin egen bedömning och sin egen forskning" för att sedan klämma till med "gud kan ha gjort det så". Det behövs ingen forskning för att komma fram till det. Total naturvetenskaplig okunskap räcker alldeles utmärkt.

Ett fotografi har oftast för dålig precision för att avgöra den lilla skillnaden från ett perfekt klot.
Jordens diameter genom polerna skiljer bara ca 0,3% mot diametern genom ekvatorn.
Citera
2015-08-31, 18:25
Medlem
Citat:
Men om jorden är skapad och utformad av en intelligent Skapare och inte blev till med hjälp av samma sorts process som såpbubblor så är det ju inte tvunget att jorden är ett perfekt runt klot. Skaparen kan ju ha bestämt sig för att vi skulle leva här på en plan yta.
Sen också faktumet att jorden verkar vara platt. Det är det mest intuitiva. Det låter ganska konstigt att vi skulle leva på en boll som snurrar tusentals kilometer i timmen. Varför känner vi inte skillnaden i hastigheten om vi åker till Afrika, där jordens yta snurrar hundratals kilometer i timmen snabbare? Varför slängs inte vattnet bort från jorden, som från en snurrande tennisboll?

Deras magiska uppfinning gravitationen är svaret. Gravitationen kan vara stark eller svag beroende på vad man vill att den ska förklara. Den är stark nog att hålla vattnet på jorden, men fiskarna har ändå inga problem att simma i vattnet, precis som små insekter som kan övervinna gravitationen hur lätt som helst.

Gravitationen får också planeter att snurra (men ändå faller månen inte på jorden fast gravitationen är ibland så stark, den bara råkar vara precis lagom att månar inte faller på planeter) och den skapade Big Bang enligt Stephen Hawking, så det används för att förklara allt möjligt.

Jorden är inte en såpbubbla.
Senast redigerad av elsydeon 2015-08-31 kl. 18:28.
Citera
2015-08-31, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Problemet är att det inte handlar om din tro eller vad du anser. Det handlar om vetenskap. Vi vet - utan tillstymmelse till tvekan - att jorden är en sfär.
Hur vet du det? För att du har sett NASAs fejkade bilder och CGI animationer, som den här: https://www.youtube.com/watch?v=FG0fTKAqZ5g

Vi kan lita på auktoriteter som NASA som har nazistiska rötter [1], men vi kan inte lita på våra egna sinnen, som visar oss att jorden är platt? Det är ju ett perfekt sätt att kontrollera människor, att få dom att ge upp tilltron till sina sinnen och tankeförmågan, så att folk tror på allt som auktoriteter säger.

[1] http://www.businessinsider.com/nazi-scientists-space-program-2014-2?IR=T
Senast redigerad av elsydeon 2015-08-31 kl. 18:34.
Citera
2015-08-31, 18:34
Medlem
madtops avatar
Citat:
Men man måste väl ha rätt att uttrycka en åsikt i ett ämne? Vad jag tror eller inte tror har ju ingen betydelse i det stora hela, det har du helt rätt i, för alla måste ju göra sin egen bedömning och sin egen forskning i ämnet. Jag har studerat the flat earth theory i flera månader nu och har blivit tämligen övertygad om att den mycket väl skulle kunna vara den mest korrekta, men kände inte att jag ville börja presentera en massa belägg, för det har redan flera andra gjort och då blir det bara att upprepa allt igen.

Är du intresserad av att lära dig och förstå varför vi vet att jorden är en sfär? Och varför en platt jord är fullständigt osannolik?

För övrigt verkar det vara helt absurt att "studerat the flat earth theory i flera månader ". Varför lägger du inte i stället ner 2 timmar på att studera alla bevis som visar på att teorin inte stämmer?

Ett av mina favoritbevis är hur flygplan navigerar. Har du satt dig in i vilken rutt ett plan mellan Stockholm och New York tar? Varför navigerar de utefter något som ser ut som en båge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in