2015-08-31, 07:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
1. Faktum är att hon med stor sannolikhet har befunnit sig i eller intill ladan. Varför köra till ladan? Omöjligt att svara på då vi inte känner till de omständigheter som har föregått bortförandet. En bekant som lockar? En hypotes tagen ur tomma intet isåfall (?) då inget annat i den här historien har indikerat på att en bekant skulle vara GM.

2. Eller så inte. Uppgiften om tidig ankomst kan tyda på motsatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Även om kaféet öppnar kl 10 så har de väl bagare som jobbar där och som då börjar jobba flera timmar innan öppning.
Som jag har förstått av interiörbilder och beskrivningar av kaféet sträcker sig serveringsdelen från kaféets norra ände till södra änden utefter västra väggen med fönster mot ladan. Bageriet finns alltså i byggnadens östra del, utan fönster mot ladan. Bagaren kan inte ha sett ladan i sådan utsträckning att hen kan uttala sig om NB:s ankomsttider generellt.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-31 kl. 08:37.
2015-08-31, 08:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
I DN idag.
Mobilen spårar dig-överallt.

DN:s reporter har fått unik tillgång till den centrala databasen för sitt eget abonnemang. Dagislämning, affärsmöte, var man tillbringar natten.

Skulle tro att polisen har en fullgod information hur bröderna rört sig från måndagen den 8 juni och framåt i veckan tills de togs in till förhör.

Undrar om natten mellan den 7-8 juni när bröderna skulle haft besök av LH:s pappa, polis eller militär om bröderna plus kvinnan alla tre var i kontakt med de som knackade på.
Hur många var framme/uppe och visade sig och fick informationen.
Om de sedan fick lämna sina telefonuppgifter redan under måndagen så bör polis känna till vad de befann sig på söndagen den 7 juni och kanske var det detta som föranledde polisen att ta in de till förhör.
DN: Mobilen spårar dig – överallt
Citat:
Geografisk plats har registrerats över 10.000 gånger under sex månader, i snitt var 25:e minut dygnet runt. Loggningen sker konstant, även när mobilen inte används.
2015-08-31, 08:42
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur kom Lisa till ladan för att kunna överfallas?

Den som iakttog NB en kvart för tidigt på måndag morgon var troligen en förbipasserande. Hur kan hen avgöra normal ankomsttid? Passerade hen ladan vid NB:s ankomst varje dag, oavsett om han kom 7 eller 6:45?

Det bör ha varit poliser, mamman, pappan och kanske hans militärkollegor på plats när NB anlände. Kanske även kaféägarinnan, kollegor till henne mm. Kanske kollegor till NB, eller vanliga närboende.

Att han kom tidigare än vanligt kan ha framkommit i förhör i efterhand. Polisen kunde ju just vid det tillfället inte veta att han var tidig. Eftersom de ryckt upp folk ur sängarna mitt i natten och det måste körts mycket fordon på vägarna där under natten, och att de letade efter en försvunnen flicka, kan ha gjort att ortsbor var tidigare på fötter denna morgon. Jag tycker inte att det finns nåt konstigt med att NB var tidig till jobbet under dessa premisser, oavsett om han är skyldig eller oskyldig.

Eller har jag missuppfattat frågan?
2015-08-31, 08:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det bör ha varit poliser, mamman, pappan och kanske hans militärkollegor på plats när NB anlände. Kanske även kaféägarinnan, kollegor till henne mm. Kanske kollegor till NB, eller vanliga närboende.

Att han kom tidigare än vanligt kan ha framkommit i förhör i efterhand. Polisen kunde ju just vid det tillfället inte veta att han var tidig. Eftersom de ryckt upp folk ur sängarna mitt i natten och det måste körts mycket fordon på vägarna där under natten, och att de letade efter en försvunnen flicka, kan ha gjort att ortsbor var tidigare på fötter denna morgon. Jag tycker inte att det finns nåt konstigt med att NB var tidig till jobbet under dessa premisser, oavsett om han är skyldig eller oskyldig.

Frågan är hur någon kan veta vilken tid de brukar komma. Varierar det, eller kommer de alltid prick 7, utom just 8 juni?

Men en annan fråga är om det är ankomsttiden som är annorlunda.
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
En bekant som bor nära MGM sa att de alltid var punktliga till jobbet, man kunde ställa klockan efter dem typ. Men denna måndag 8 juni åkte de 15 min tidigare än vanligt till ladan vid caféet, men det behöver ju inte ha med handsken att göra.
Uppgiften kommer ursprungligen härifrån, om jag har förstått rätt, och det innebär inte att de kom fram annan tid än de brukar, de åkte hemifrån tidigare än de brukar.
2015-08-31, 08:50
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:

Saken gäller, om jag förstått det rätt, vem som kan ha iakttagit bröderna varje dag under en längre tid för att vara säker på att de aldrig kommer en kvart för tidigt till takjobbet.

Och även jag finner det orimligt att bygga misstankar på att de möjligen var tidigare på plats än vanligt denna speciella morgon.
2015-08-31, 08:57
Medlem
Citat:
Hur kom Lisa till ladan för att kunna överfallas?

Svårt att svara på då vi inte vet om NB och Lisa pratat med varandra tidigare eller setts tidigare, jag vet att många var inne på spåret ett tag att Lisa skulle köpa sprit av honom men de finns inget som tyder på att han ens hade sprit hemma åt sig själv och än mindre var en langare. Han verkar inte vara knarkartypen heller, och hade han varit det hade väl husrannsakan hittat något.

Helt omöjligt är det ju inte att Lisa och NB eventuellt träffats tidigare, allt som Lisa gjorde efter hon slutat jobba tyder ju på att hon skulle träffa någon efteråt.
Senast redigerad av 8332 2015-08-31 kl. 09:02.
2015-08-31, 09:02
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Frågan är hur någon kan veta vilken tid de brukar komma. Varierar det, eller kommer de alltid prick 7, utom just 8 juni?

Men en annan fråga är om det är ankomsttiden som är annorlunda.

Uppgiften kommer ursprungligen härifrån, om jag har förstått rätt, och det innebär inte att de kom fram annan tid än de brukar, de åkte hemifrån tidigare än de brukar.

Okej då förstår jag. Vi kan anta att de befann sig vid ladan klockan 7 den 8:de juni, eller några minuter tidigare, eftersom nån tydligen ställer sin klocka efter dessa punktliga bröder. Nån har tydligen stenkoll. Vad hinner man då uträtta på en kvart? Inte mycket. Vi kan utesluta befattning med kroppen i alla fall. Slänga lite saker i omgivningen? Vem vet.

Jag tycker att tidsfönstret är för snävt för att det ens ska vara värt att spekulera kring det. Om bröderna åkt hemifrån en timme tidigare än normalt, då hade det funnits anledning att fundera kring detta.

Men som jag skrev tidigare, under omständigheterna var det inte konstig att de åkte hemifrån tidigare.
2015-08-31, 09:04
Medlem
Citat:
Okej då förstår jag. Vi kan anta att de befann sig vid ladan klockan 7 den 8:de juni, eller några minuter tidigare, eftersom nån tydligen ställer sin klocka efter dessa punktliga bröder. Nån har tydligen stenkoll. Vad hinner man då uträtta på en kvart? Inte mycket. Vi kan utesluta befattning med kroppen i alla fall. Slänga lite saker i omgivningen? Vem vet.

Jag tycker att tidsfönstret är för snävt för att det ens ska vara värt att spekulera kring det. Om bröderna åkt hemifrån en timme tidigare än normalt, då hade det funnits anledning att fundera kring detta.

Men som jag skrev tidigare, under omständigheterna var det inte konstig att de åkte hemifrån tidigare.

Det hela förutsätter ju att man drar igång prick 7 också, säg att man istället ska börja 7 men man kanske börjar sätta första spiken kvart-tjugo över då pratar vi helt plötsligt om 30-40 min.

Jobbade de inte själva ganska mycket också?
2015-08-31, 09:06
Bannlyst
Citat:
Som jag har förstått av interiörbilder och beskrivningar av kaféet sträcker sig serveringsdelen från kaféets norra ände till södra änden utefter västra väggen med fönster mot ladan. Bageriet finns alltså i byggnadens östra del, utan fönster mot ladan. Bagaren kan inte ha sett ladan i sådan utsträckning att hen kan uttala sig om NB:s ankomsttider generellt.

Kanske bagaren går ut och tar en cig ibland vid den tiden?
2015-08-31, 09:11
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Poängen är givetvis att det handlar om en på det hela taget obekräftad uppgift om att bröderna synts till i affär, kort efter den sista tidpunkt Lisa rapporterats vara i livet.

Vi vet INTE om pizzaköpet är belagt (rätt dag, rätt plats, vilka var med?), vi vet inte när LH dödats, vi vet inte hur LH hamnat i Martorp, vi vet i stort sett bara (indirekt) att mopeden stod vid kafeet då pappan kom dit vilket i alla fall pekar på att LH inte var kvar vid kafeet då.

Vi vet inte om LH levt då hon lämnade kafeet, vi vet inte om LH dog på vägen, vi vet inte om hon var död då hon kom till Martorp. Det enda som sagts är att fyndplatsen inte sägs vara mordplatsen, men för allt vi vet kan det vara så i alla fall. Samtidigt kan mordplatsen vara i stort sett var som helst, rimligtvis dock inom transportavstånd mellan kafeet och Martorp. Teoretiskt skulle försvinnandet skett på kvällen, mordet dagen efter eller senare ändå.

Vi vet alltså inte särskilt mycket. Låt oss nu hoppas att utredarna vet mer.

Precis. Tyvärr är det ju så att lilla vi vet och allt det som vi inte vet förvanskas lätt och blandas ihop med spekulationer i tråden och blir till trådsanningar. Ibland pga rena missuppfattningar, men dessvärre även av troll i tråden.

Och som du skriver i din kloka sammanfattning så SÄGS fyndplatsen inte vara brottsplatsens. Alltså ännu en sak vi inte är säkra på, då det inte bekräftats:
http://www.expressen.se/gt/uppgift-lisa-17-inte-dodad-vid-fyndplatsen/

Jag är övertygad om att åklagaren har en del äss i sin rockärm som han av strategiska skäl måste hålla på för att inte möjliggöra efterhandskonstruktioner eller anpassning av MGM/försvaret.
Jag tycker för övrigt att åklagaren hittills gjort ett mycket bra jobb.
De flesta av våra frågor kommer vi - förhoppningsvis - tids nog att få svar på.
2015-08-31, 09:14
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Det hela förutsätter ju att man drar igång prick 7 också, säg att man istället ska börja 7 men man kanske börjar sätta första spiken kvart-tjugo över då pratar vi helt plötsligt om 30-40 min.

Jobbade de inte själva ganska mycket också?

Spelar det nån roll vilken tid de sätter första spiken? Det är väl ankomsttiden till ladan som är väsentlig?

Jag ska nog ta mig en kopp kaffe tror jag. Känner mig ovanligt trög denna morgon.
2015-08-31, 09:17
Medlem
Citat:
Spelar det nån roll vilken tid de sätter första spiken? Det är väl ankomsttiden till ladan som är väsentlig?

Jag ska nog ta mig en kopp kaffe tror jag. Känner mig ovanligt trög denna morgon.

Jag har aldrig varit på ett balt-bygge men oftast så brukar man fixa och dona lite direkt på morgonen kanske åka och hämta nått verktyg eller kolla på något annat som man ska göra senare. Nu kanske Litauen hade en extrem arbetsmoral så han gick direkt på jobbet, det är svårt att svara på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in