2015-08-31, 01:57
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Hittade precis detta från Morgan J.
Citat:
Migrationsminister Morgan Johansson (S) bekräftade ännu en gång i söndagens SVT Agenda att massinvandringen, som redan är det politiska område regeringen Löfven satsar mest pengar på, är den enskilt viktigaste frågan och man öppnar nu för samtal med den så kallade oppositionen bland DÖ-systerpartierna för att denna ska kunna upprätthållas.

Och
Citat:
Vidare avvisade Johansson att volymer har något med problematiken att göra och man vill tvinga kommuner ta emot asylsökande

Länk (med även intervjun): http://avpixlat.info/2015/08/30/migrationsministern-oppnar-for-blockoverskridande-samtal-om-massinvandringen/

Ja, otroligt konstigt att SD fått 25,2% i Aug och är största parti idag, jättekonstigt
Vi får väl tacka Morgan för hjälpen. 30% nästa.

Citat:
Ursprungligen postat av Möllan63
Det publiceras en ny undersökning från Inizio / Sverige Tycker vilken dag som helst. Jag deltog i en enkät i fredags på nätet. Så håll utkik!
Inte så troligt. Den senaste från Inizio st släpptes för 11 dagar sedan och mättes mellan den 11:e-19:e Aug.
Jag deltog nyss i en från samma OI iofs, skumt. Tänker de släppa en extra pga den otroliga ökningen tro, eller vill de frisera ned den för höga siffran från sist kanske
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2015-08-31 kl. 02:29.
2015-08-31, 02:54
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det kommer att hända saker när Sd har 35% 2018! Vi antar att S tar 20% M tar 15%. Då blir det 30% kvar att fördela på V , Mp, C, Fp, Kd, Fi och övriga. Vilka åker då ut om de inte hinner byta profilfrågor?
Låter som rätt sannolika siffror. Gissar att Fp och MP ligger pyrt till dvs runt 4-5% då. Fi kommer inte in men snor säkert 2 % skrikvänsterröster. KD är svårare. fortsätter de som idag åker de ur. Vänder de kraftigt i invandringsfrågan kan de få 6-7%. C sitter tyvärr säkert med röhättan, 8%.
V 7-8%.

Citat:
Jag tror att alla PK-partiernas drömscenario är en Europeisk överenskommelse som gör att trycket på Sverige minskar drastiskt.
Jadå. Men det kommer OM det ens blir något att bli en volymminskning för vår del av kanske 40% max. Inget som SD röstaren i gemen kommer bli nöjd med.

Citat:
Då behöver de bara säga att -"det kommer inte fler och de som kommer kan vi ta hand om". De behöver inte ändra sin politik.
Visst, men som sagt, det kommer bli alldeles för liten minskning om det ens blir av.
Tror SD kanske tappar max 2% av väljarna pga det. Vi vill så mkt mer. Och varför i helvete skulle vi gå tillbaka till sverigeraserarna pga av det? 7K spottar oss fortfarande i
ansiktet i Aug 2015. Och de hinner aldrig vända skutan på 3 år. Det kommer ta decennier innan de kan ta tillbaka väljare om någonsin.

Citat:
Om en sådan överenskommelse inte blir av så rasar alliansen i hop och börjar samarbeta med Sd. De rödgröna är då i en klar minoritet. Alltså efter valet 2018 stryps inflödet av asylanter.
Troligt scenario. Även om jag hellre hade sett en sparkad S ledning och ett samarbete där.
Helst vill jag ha ett ensamt SD i regering. Och jag skulle inte bli chockad om så sker.
Folk är jävligt förbannade idag.
2015-08-31, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saefvgren
Oppositionspartiernas respektive förslag ställs väl mot varandra innan det förslag som återstår ställs mot regeringens förslag?
Alltså förutsätter du här att SD skulle fått bilda regering med sina 35% eftersom vänsterns och högerns förslag ställs mot varandra i den första omröstningen.
Resultatet blir detsamma.

Blir SD största block krävs det att åtminstone delar av de bägge andra blocken aktivt röstar på varandras budget för att SD:s förslag skall falla.

Den dagen Anna Kinberg-Batra ger alla moderater i riksdagen order att de skall trycka på ja-knappen för socialdemokraternas förslag ...
2015-08-31, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Resultatet blir detsamma.

Blir SD största block krävs det att åtminstone delar av de bägge andra blocken aktivt röstar på varandras budget för att SD:s förslag skall falla.

Den dagen Anna Kinberg-Batra ger alla moderater i riksdagen order att de skall trycka på ja-knappen för socialdemokraternas förslag ...

Den dagen sker nog långt innan de släpper fram en budget från SD.
Samma gäller garanterat om S måste släppa fram högerns budget.
2015-08-31, 11:33
Medlem
svenabs avatar
Ingen Demoskop i Augusti?
Som jag förstår har de visat en undersökning i månaden under lång tid. Så varför inte nu?
2015-08-31, 11:42
Medlem
Salamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Ingen Demoskop i Augusti?
Som jag förstår har de visat en undersökning i månaden under lång tid. Så varför inte nu?

Det var någon som mailade dem tidigare i tråden och frågade. Har för mig att de svarade något om att de tycker det är svårt att fånga opinonen under slutet av Juli och att en Augustimätning därför skulle bli snedvriden.
2015-08-31, 11:59
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salaman
Det var någon som mailade dem tidigare i tråden och frågade. Har för mig att de svarade något om att de tycker det är svårt att fånga opinonen under slutet av Juli och att en Augustimätning därför skulle bli snedvriden.

Tack! Tråden är enorm och det är svårt att hänga med i allt.

2014 var ju ett valår och jag ser nu att de hoppat över augusti 2012 och 13 också.
Tja då får man väl invänta resultaten för september.
2015-08-31, 12:00
Medlem
Lost-Souls avatar
Förtroendet för Åkesson växer lavinartat enligt ny undersökning:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fortroendetapp-for-lofven-och-romson

Sämre går det för Diesel-Åsa & Svetsar-Steffe.
2015-08-31, 12:13
Medlem
Fris avatar
Sån är svensk politik idag, att den partiledare som får störst förtroende är en ung oerfaren nykomling (Lööf). Jebba Bushs entré i politiken är däremot ingen succé. Jag tror PR-nischen ung kvinnlig partiledare redan är upptagen, liksom hennes kristdemokratiska ideologiska kärnfråga om att införa homosexuella adoptioner.
2015-08-31, 12:42
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul

Märkligt ändå att Löfven och AKB ligger så pass högt i förtroendeligan. Trots att dom haft fördel med att inte synas och höras hade åtminstone jag trott på större förtroendefall.

Diesel-Åsa lär aldrig lämna gropen.
Senast redigerad av Mikojan 2015-08-31 kl. 13:07.
2015-08-31, 12:45
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:

Diesel-Åsa är snart nere på -5 och Åkesson kämpar snart om tredje platsen. 2016-2017 så tävlar han om förstaplatsen. 2018 leder han klart på +30.

Svetsar-Steffe är osynlig och saknar ledaregenskaper. Att Annie Lööf är no 1 säger väl det mesta, får ont i huvudet när hon pratar (hon har en konstig röst som skär genom huvudet på något sätt).
2015-08-31, 13:20
Medlem
Citat:

Hela tabellen, inte för att SVT tjänar pengar på klick men för att hålla besökarsiffrorna nere:

Citat:
FÖRTROENDET FÖR PARTILEDARNA - LISTA
Lista över förtroendet för partiledarna enligt Novus mätning 20-25 augusti 2015. Förändring sedan mars inom parentes.

Annie Lööf (C) 27 procent (+2)

Stefan Löfven (S) 26 (-6)

Anna Kinberg Batra (M) 22 (-1)

Gustav Fridolin (MP) 21 (-2)

Jimmie Åkesson (SD) 20 (+5)

Jonas Sjöstedt (V) 20 (oför)

Jan Björklund (FP) 20 (+1)

Ebba Bush Thor (KD) 9 (-1)

Åsa Romson (MP) 7 (-6)
Delad plats med Björklund/Sjöstedt, Fridolin och Batra kan vara omkörda nästa mätning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in