2015-08-30, 22:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Vilket då betyder att det hela skulle bli svårare att tidsbestämma om L.H tex varit gömd i ett plåtskåp exempelvis som några nämnt här på tråden...inte många insekter kommer in där..

Varför kommer inte många insekter in i ett plåtskåp? Det har talats om foderautomat och plåtskåp av den typ som används i omklädningsrum.

Jag kan inte se att din hypotes har bärighet, särskilt inte när vi inte känner till vilken typ av plåtskåp som din slutsats bygger på. Åtminstone kan din hypotes knappast utgöra en förklaring till varför dödstidpunkten inte har kunnat bestämmas.
2015-08-30, 22:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Att uppgiften saknas i obduktionsprotokollet säger mig att rättsentomologen inte kan uttala sig säkert om dödstidpunkten.
Rättsentomologen obducerar inte. I vatchareeyafallet var obduktionen klar 2 oktober, medan rättsentomologen var klar 17 juli.

Det är inte NFC som gör rättsentomologisk undersökning. Det var Statens veterinärmedicinska anstalt som undersökte insektslarverna på Vatchareeyas kropp.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-30 kl. 22:52.
2015-08-30, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför kommer inte många insekter in i ett plåtskåp? Det har talats om foderautomat och plåtskåp av den typ som används i omklädningsrum.

Jag kan inte se att din hypotes har bärighet, särskilt inte när vi inte känner till vilken typ av plåtskåp som din slutsats bygger på. Åtminstone kan din hypotes knappast utgöra en förklaring till varför dödstidpunkten inte har kunnat bestämmas.

Nej just det vi vet ju inte vilket ev skåp det är, men ett slutet plåtskåp skulle ju förhinda insekter mm att komma åt kroppen ...eller?
2015-08-30, 22:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Rättsentomologen obducerar inte. I vatchareeyafallet var obduktionen klar 2 oktober, medan rättsentomologen var klar 17 juli.

Det är inte NFC som gör rättsentomologisk undersökning. Det var Statens veterinärmedicinska anstalt som undersökte insektslarverna på Vatchareeyas kropp.

Uppgiften saknas enligt uppgift i detta fall oavsett.
2015-08-30, 22:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Men jag misstänkar alltså att det var källan till Letsdoits fundering...
Kan inte utesluta det, dvs jag kan ha gjort en felkoppling och förväxlat vittnesuppgifterna. Sedan tror jag att pizzabesöket också kan ha kommit in i bilden när det gäller de tidsmässiga förutsättningarna för vittnesiakttagelsen på vägen mot Martorp. - Men som någon nyligen påpekade: Vi vet inte om pizzabesöket har någon substans, och när det gäller GT:s uppgifter vet vi inte heller om de kan omsättas på fallet. - Med så mycket ofullständig info och rykten som är i svang blir det gärna diverse hopkok och skrivbordskonstruktioner som sedan i slutändan till stora delar kan visa sig sakna verklighetsförankring.
2015-08-30, 23:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Nej just det vi vet ju inte vilket ev skåp det är, men ett slutet plåtskåp skulle ju förhinda insekter mm att komma åt kroppen ...eller?

Det finns ventilationsöppningar på alla omklädningsskåp. Fuktiga/svettiga arbetskläder behöver det.

https://www.google.se/search?q=omkl%C3%A4dningssk%C3%A5p&espv=2&biw=1920 &bih=945&tbm=isch&imgil=0XB8zyoRvIs6JM%253A%253B3v q0byETuFvy3M%253Bhttps%25253A%25252F%25252Fwww.net auktion.se%25252Fa uction%25252Fproduct%25252Fomkladningsskap-12%25252F&source=iu&pf=m&fir=0XB8zyoRvIs6JM%253A%2 52C3vq0byETuFvy3M%252C_&usg=__sP7ZheeWHtD4elv91h3S 9hMjs-8%3D&ved=0CEgQyjdqFQoTCLqNpLrJ0ccCFUvbLAodWLoPvA&e i=4V3jVfqYOsu2swHY9L7gCw#imgrc=1B2b6q6cwD4gVM%3A&u sg=__sP7ZheeWHtD4elv91h3S9hMjs-8%3D
2015-08-30, 23:01
Moderator
OYs avatar
Citat:

Om det är ett slutet plåtskåp ja, men skåp som används i omklädningsrum är inte slutna, inte heller foderautomater, och det är de typerna av skåp som har nämnts i tråden vad jag vet.
2015-08-30, 23:08
Medlem
Citat:
Om det är ett slutet plåtskåp ja, men skåp som används i omklädningsrum är inte slutna, inte heller foderautomater, och det är de typerna av skåp som har nämnts i tråden vad jag vet.

Finns det väl visst slutna skåp i ett omklädningsrum, iaf dom jag bytt om i, foderautomater..nej...

Med undatag av ventillationshål/galler
2015-08-30, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det finns ventilationsöppningar på alla omklädningsskåp. Fuktiga/svettiga arbetskläder behöver det.

https://www.google.se/search?q=omkl%C3%A4dningssk%C3%A5p&espv=2&biw=1920 &bih=945&tbm=isch&imgil=0XB8zyoRvIs6JM%253A%253B3v q0byETuFvy3M%253Bhttps%25253A%25252F%25252Fwww.net auktion.se%25252Fa uction%25252Fproduct%25252Fomkladningsskap-12%25252F&source=iu&pf=m&fir=0XB8zyoRvIs6JM%253A%2 52C3vq0byETuFvy3M%252C_&usg=__sP7ZheeWHtD4elv91h3S 9hMjs-8%3D&ved=0CEgQyjdqFQoTCLqNpLrJ0ccCFUvbLAodWLoPvA&e i=4V3jVfqYOsu2swHY9L7gCw#imgrc=1B2b6q6cwD4gVM%3A&u sg=__sP7ZheeWHtD4elv91h3S9hMjs-8%3D

ja helt korrekt
2015-08-30, 23:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Finns det väl visst slutna skåp i ett omklädningsrum, iaf dom jag bytt om i, foderautomater..nej...

Med undatag av ventillationshål/galler

Finns det ventilationshål/galler på skåpet så är det inte slutet i den meningen att insekter inte kan ta sig in i skåpet, ge dig nu, du pratar smörja.

Om kroppen har förvarats i ett skåp av den typ som används för kläder i omklädningsrum så var det med största sannolikhet inte slutet enligt ovanstående, och då faller din hypotes att skåpet kan vara orsaken till att en dödstidpunkt inte kan fastställas med hjälp av insekter, det är vad jag vill ha sagt med mina kommentarer på dina inlägg i den frågan.

EDIT;Jag tänker inte ge mig in i hårklyverier med dig om vad som menas med slutet plåtskåp. Vi vet vad din hypotes gick ut på, jag sågade din hypotes därför att vi inte vet vilken typ av skåp som kroppen förvarades i, inte ens att offret hittades i ett skåp.
Senast redigerad av OY 2015-08-30 kl. 23:19.
2015-08-30, 23:22
Medlem
Citat:
Finns det ventilationshål/galler på skåpet så är det inte slutet i den meningen att insekter inte kan ta sig in i skåpet, ge dig nu, du pratar smörja.

Om kroppen har förvarats i ett skåp av den typ som används för kläder i omklädningsrum så var det med största sannolikhet inte slutet enligt ovanstående, och då faller din hypotes att skåpet kan vara orsaken till att en dödstidpunkt inte kan fastställas med hjälp av insekter, det är vad jag vill ha sagt med mina kommentarer på dina inlägg i den frågan.

Precis och skåpet står inne i ett rum i en byggnad med förmodligen stängd dörr&fönster , vilket är mer tätslutet än om kroppen vore liggandes ute...(försvårar fastställa dödstidspunkt!)
Och kan jag kan nöja mig med den kommentaren i frågan.
2015-08-30, 23:26
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, här gäller det ju att titta närmare på vad det är vittnet egentligen har sett i fråga om dels tiden för iakttagelsen, och dels hur fordonen sett ut som vittnet sett susa förbi. - Det kan t.ex. ha varit två killar som ville köra lite rally på söndagskvällen - eller en bil som GM gärna ville lämna bakom sig.

Om iakttagelsen kan sättas i samband med brottet kan två bilar ha befunnit sig nära kaféet precis när LH (helt osynlig bakom kaféet) varit på väg hem. Hon kan då för GM och hans kompanjon ha råkat dyka upp i ett mycket komprometterande ögonblick. Men även att fler förövare är inblandade kan inte uteslutas (låt vara att utkastandet av mobildelar mm pekar mot endast en GM). - Det hela bör klarna av dödsorsak och de omständigheter vi ännu så länge inte känner till.

Är inne på den linjen med. LH befann sig troligast intill mopeden på baksidan och syntes inte från vägen, hon förberedde sin hemfärd. Jag tror att överfallet skedde i ladan och sedan vidare in i f d mjölkrummet. Min tro bygger jag, i det här fallet, på att ägodelar har hittats i ladan och avspärrningar har skett i omgångar. Sedan bar det snabbt och panikartat av till Martorp. Efteråt vidare till butiken. Stämmer uppgiften om ett pizzainköp kl 19.45 skulle också tidsfönstret bli något mindre snävt.

Är den yngre brodern oskyldig så vore det högst märkligt om han var helt ovetande då bröderna både står nära och lever nära varandra.

Anledningen till att NB var morgontidig på jobbet kan förstås vara att han ville försäkra sig om att inga spår syntes från kvällen innan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in