Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-30, 00:40
  #1
Medlem
loliravers avatar
Hej forum!

Jag tittar just nu på "Andar, finns dom? - Spökjägaren Zak Bagans och hans två medhjälpare jagar spöken på några av världens mest onda platser" på tv4 fakta och jag undrar om enbart människor kan bli spöken eller om det är så att mer eller mindre allt levande kan bli spöken?

Djur borde ju kunna bli spöken anser jag, frukt och grönsaker blir det troligen inte men det skulle vara bra om några spökexperter här på Flashback kunde svara på min fråga.

Tack!

//Loliraver - kanske en framtida spökjägare
Citera
2015-08-30, 02:27
  #2
Medlem
dobbelinas avatar
Poltergeist potatis undviker man genom att stänka vigvatten på Estrella påsen innan förtäring.
Citera
2015-08-30, 03:35
  #3
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Poltergeist potatis undviker man genom att stänka vigvatten på Estrella påsen innan förtäring.

Är du helt säker på att det där stämmer?

Om jag inte minns fel så brukar väl mänskliga spöken hemsöka någon special plats, typ deras hus eller något.

Nu är jag såklart ingen expert på spöken men jag skulle tro att rotfruktsspöken skulle.... vara fast mer eller mindre, dom kan ju inte gå eller liknande.

Kan dom verkligen hemsöka påsen dom nu finns i?

Ingenting är såklart omöjligt men det känns lite som att det är som att Gustav, som är ett spöke, hemsöker sin kista på kyrkogården.
Citera
2015-08-30, 16:13
  #4
Medlem
loliravers avatar
En användare här på Flashback, som ville förbli anonym, skickade mig följande länk i ett PM:
https://www.quora.com/Do-plants-have-ghosts

Tydligen så blir växter inte spöken.

That means plants do not "become" ghosts. May be due to immovable position. There is no karma to plants. Karma is for moving beings like humans. They are after desires- to be fulfilled
Citera
2015-08-30, 16:17
  #5
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Puh, då kan jag sova lugnt.
Den där dåliga vindruvan jag slängde såg riktigt hämndlysten ut.
Citera
2015-08-30, 18:47
  #6
Medlem
Wastelandwolfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver

Kan dom verkligen hemsöka påsen dom nu finns i?


Självklart så kan dom det. Om du har t e x en påse med hemsökta ostbågar, och när du förtär dom så intar dom din kropp, och du blir därigenom bli besatt av dessa hemska väsen. Det enda som mig veterligen hjälper är då det gamla klassiska metoden att vräka i sig en ansenlig mängd rutten torsk.
5-6 kilo rekommenderas i dom flesta gamla häxböcker.

Det är det värsta som dom vet och kommer att raskt lämna dig vid närmaste tarmtömning.
Citera
2015-08-30, 19:21
  #7
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wastelandwolfe
Självklart så kan dom det. Om du har t e x en påse med hemsökta ostbågar, och när du förtär dom så intar dom din kropp, och du blir därigenom bli besatt av dessa hemska väsen. Det enda som mig veterligen hjälper är då det gamla klassiska metoden att vräka i sig en ansenlig mängd rutten torsk.
5-6 kilo rekommenderas i dom flesta gamla häxböcker.

Det är det värsta som dom vet och kommer att raskt lämna dig vid närmaste tarmtömning.

Ja detta verkar ligga helt i linje med att kilopriset på torsk stigit parallellt med att allt fler konverterat till den samvetslösa vegetarianismen.
Citera
2015-08-30, 20:24
  #8
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wastelandwolfe
Självklart så kan dom det. Om du har t e x en påse med hemsökta ostbågar, och när du förtär dom så intar dom din kropp, och du blir därigenom bli besatt av dessa hemska väsen. Det enda som mig veterligen hjälper är då det gamla klassiska metoden att vräka i sig en ansenlig mängd rutten torsk.
5-6 kilo rekommenderas i dom flesta gamla häxböcker.

Det är det värsta som dom vet och kommer att raskt lämna dig vid närmaste tarmtömning.


Men då kommer vi till den viktiga frågan, blir fiskar också till spöken?
Citera
2015-08-31, 06:39
  #9
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Men då kommer vi till den viktiga frågan, blir fiskar också till spöken?
Kan spöken simma?
Självklart kan de inte det, de sjunker ju medetsamma eftersom de har kedja med en järnkula fäst på sig.
Citera
2015-08-31, 10:12
  #10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Kan spöken simma?
Självklart kan de inte det, de sjunker ju medetsamma eftersom de har kedja med en järnkula fäst på sig.

Nä, du tänker nog på fångar.
Spöken påstås dock ofta ha en kedja att rassla med (förutom spöket Laban som tycker det blir så otäckt så han skrämmer sig själv).
Citera
2015-08-31, 19:57
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
En användare här på Flashback, som ville förbli anonym, skickade mig följande länk i ett PM:
https://www.quora.com/Do-plants-have-ghosts

Tydligen så blir växter inte spöken.

That means plants do not "become" ghosts. May be due to immovable position. There is no karma to plants. Karma is for moving beings like humans. They are after desires- to be fulfilled
Fast det där med att vara mobil eller stationär är inte en riktigt knivskarp gräns mellan växter och djur. Blir inte havstulpaner spöken då? De är små kräftdjur som sitter fast som en växt.
Citera
2015-08-31, 20:00
  #12
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nä, du tänker nog på fångar.
Spöken påstås dock ofta ha en kedja att rassla med (förutom spöket Laban som tycker det blir så otäckt så han skrämmer sig själv).


Fast spökfiskar kanske inte har en kedja utan lite nät med sig istället?

Det här kan kanske vara det som öppnar upp ögonen för spöken för alla i hela Sverige, vi har säkert alla hört talats om spöknät i Östersjön men vill säga att dom har lagt ut dom.

Det hela är nog så enkelt att när spökfisken slutar vara ett spöke så lämnar den kvar lite spöknät?

Nu kan jag inte hitta något som tyder på att spökfiskar faktiskt lämnar kvar spöknät, men varför kallar vi det just för spöknät om det inte har något att göra med spöken?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback