2015-08-30, 01:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
När ingen letar efter bevis så finns inga. Och ännu värre är det när ingen går ut i media och berättar att det finns bevis på en annan misstänkt än den häktade.

Det är ingen enkel förklaring att en person med klanderfritt förflutet dödar en 17-åring. Om han dessutom köper några pizzor en timme senare blir det inte enklare, om nu det i tidningen bevittnade pizzaköpet är sant.

Vem har föreslagit att NB spred tillhörigheterna?

Det hade varit enklare om NB dömts för våldsbrott mot kvinnor hemma i Litauen och varit på behandling för alkoholmissbruk. Men det är fortfarande en väsentligt enklare förklaring än en konspiration med flera inblandade. Och "klanderfritt förflutet" talar också emot både att någon skulle komma på tanken att be honom gömma ett lik eller att han skulle gå med på det.

DNA finns på minst en av Lisas "tillhörigheter" så på något vis måste han ha befattat sig med dem om det inte är en kontaminering.

Bevis på en konspiration av det här slaget hade mycket väl kunnat hittas även utan ett medvetet sökande efter en konspiration. Redan kartläggningen av den misstänkte hade kunnat ge det.
2015-08-30, 01:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delta2
Att AJ är en jävel att göra affärer med vet jag mycket väl . Det vet jag flera som har sagt som jag pratat med på sistone . Men det är väl en viss skillnad på att vara skrupelfri i affärer och att fixa så att någon med kopplingar till honom klarar sig undan från ett brott av den här kalibern . Han riskerar ju att förlora allt plus att ingen av hans släktingar varken skulle vilja eller kunna bo kvar på säteriet efter att en sån grej skulle komma ut . Om NB är så lojal att han tänker sitta inburad i ett antal år för att tillgodose AJ:s syften är jag nog ändå skeptisk till . Det blir onekligen spännande att se vad som händer framöver . Om NB förstår att hans utlovade eventuella pengar för städningen enligt din hypotes börjar flaxa iväg all världens väg och han börjar prata eller om han tänker fortsätta blåneka eftersom han tror det kommer att göra att han blir rentvådd från att det är han själv som har rövat bort och dödat LH . Att han blånekar för AJ:s skull länge till tror jag ju inte på . Hoppas att AJ har starkt hjärta för om han har mutat NB så måste det vara ganska nervös väntan fram till rättegången ...
Jag tror ingen räknade med att åka fast, fast vad jag tror saknar betydelse. Han nekar för egen skull i första hand, hoppas på att slippa dömas och få sina rödingar.
2015-08-30, 01:30
Medlem
katws avatar
Citat:

Det är ingen enkel förklaring att en person med klanderfritt förflutet dödar en 17-åring.

Klanderfri enligt honom själv ja. Vad han sysslade med i Storbritannien bland annat har vi ingen aning om.
2015-08-30, 01:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det hade varit enklare om NB dömts för våldsbrott mot kvinnor hemma i Litauen och varit på behandling för alkoholmissbruk. Men det är fortfarande en väsentligt enklare förklaring än en konspiration med flera inblandade. Och "klanderfritt förflutet" talar också emot både att någon skulle komma på tanken att be honom gömma ett lik eller att han skulle gå med på det.

DNA finns på minst en av Lisas "tillhörigheter" så på något vis måste han ha befattat sig med dem om det inte är en kontaminering.

Bevis på en konspiration av det här slaget hade mycket väl kunnat hittas även utan ett medvetet sökande efter en konspiration. Redan kartläggningen av den misstänkte hade kunnat ge det.
Visst kan han ha befattat sig med kropp, kläder och andra tillhörigheter i samband med dumpningen. Hur skulle kartläggningen kunnat ge bevis på konspiration?
2015-08-30, 01:33
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Visst händer det. AE:s första mordoffer var ungefär jämnårig med honom.

Men nästa var mycket yngre, NB kan ha ouppklarade brott i sin bakgrund.
2015-08-30, 01:34
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Jag tror ingen räknade med att åka fast
Och då kan du ju äntligen ta och förklara det begåvade i att lägga kroppen på AJ:s ägor.
2015-08-30, 01:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Klanderfri enligt honom själv ja. Vad han sysslade med i Storbritannien bland annat har vi ingen aning om.

Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Men nästa var mycket yngre, NB kan ha ouppklarade brott i sin bakgrund.
Visst kan det det, men inget talar för det. AJ kan ha hundra nedgrävda flickor i sin källare, men inget talar för det. Misstankar ur inget leder oss ingen vart.
2015-08-30, 01:38
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Jag tror ingen räknade med att åka fast, fast vad jag tror saknar betydelse. Han nekar för egen skull i första hand, hoppas på att slippa dömas och få sina rödingar.
Statistiken talar starkt för att ingen uppstädare sitter livstid för någon annan. Kan du ge ett enda exempel på när något liknande skulle ha hänt? Att en uppstädare skulle åtalas för mord?
2015-08-30, 01:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Och då kan du ju äntligen ta och förklara det begåvade i att lägga kroppen på AJ:s ägor.
Av obetänksamhet i en ovan situation dumpade han kroppen på en bekant plats. Mördare dumpar ofta kroppen på bekanta platser, så varför kan inte någon som bistår en mördare göra det?
2015-08-30, 01:41
Medlem
katws avatar
Citat:
Visst kan det det, men inget talar för det. AJ kan ha hundra nedgrävda flickor i sin källare, men inget talar för det. Misstankar ur inget leder oss ingen vart.

Nej, varför skulle AJ ha det? Du jämför bara så det ska passa och låta bra i dina egna syften. Det leder oss heller ingen vart.
2015-08-30, 01:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Du skrev medlare. Men visst kan personer ha sett en gäst eller släkting, och åklagaren försummat att berätta det för media. Alla kan göra misstag.

AJ är medlare i din teori och jag antog då att GM var en släkting eller besökare som skulle beskyddas och MGM aktiverades.
Skulle se det mer troligt att det framkommit här i tråden om det funnits nån besökare, men ingen tycks veta om nån sådan hittills iaf.
Jag skriver däremot att det vore underligt om de inte skulle ha granskat en sådan likaväl dvs innan de ens hittade henne och litauerna blev huvudföremål. De satt ju i fem dygn och letade suspekta och GMP var inkopplade.
2015-08-30, 01:45
Medlem
hasselmuzs avatar
Förutom allt annat med DNA och vittnen så är ju polisens besked till caféägaren att hon kan vara lugn, det finns ingen mördare lös, det som för mig talar mest för NB:s skuld.

Skulle dom våga säga det om dom inte var säkra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in