[quote=bottenslam|54523315]
Citat:
Detta säger du som lever i en värld där en allmänt rådande uppfattning är att kapitalism är lösningen på fördelningen av resurser. Det finns ingen grund för att påstå något sådant, vare sig empirisk eller rationell. Det finns inte skuggan av trovärdighet i att hävda att kapitalets fria rörlighet eller marknadens fria styrning av fördelning leder till att mänskligheten i allmänhet får resurser mer jämlikt fördelade. Statistiken visar tvärtom.
Ändå så lever vi i ett samhälle där de flesta tar detta som en sanning i varierande grad. Oavsett hur mycket man tror på denna sanning, så är det en i princip uteslutande allmänt utbredd uppfattning att pengar är något som vi inte har kontroll över, att marknaden har ett inneboende väsen som vi inte styr över. Trots att pengar är skapade av oss själva och om det är något vi kan styra över så är det just pengar. Jag blir helt förbryllad över uppfattningen att ekonomi är något som anses lyda under någon form av okända naturkrafter, än mer förbryllad över att ateister inte ifrågasätter denna uppfattning. Att acceptera marknadsekonomi som en självreglerande kraft och kapitalism som en framgångsrik ideologi på området är lika verklighetsfrånvänt som att tro på gud.
Fast detta har jag ju ett flertal gånger berört och väldigt konkret , tydligt, ingen har nappat...
VAd ekonomisk filosofi är , där det sätter sig i knäet på religiös fanatism, och de två börjar lulla fram med "sanningstalandet" i tungomål...
Om något är genuint splittrat manipulativt, medvetet "skapelsearbete" så är det religiös fanatik i famnen på ekonomisk filosofi... det går att göra en lång lista på de sjukhuvuden som "agerat som guds ombud... " ja, på marknad... ja.. lokalt men globalt så och det är pågående..
Vad säger Thomas Pikety om detta, han är inte direkt ensam, han är ateist i sammanhanget och vi är på religionsforum, så börja inte försöka associera kapital med vänster/höger, råvaror och resurser, har med fördelning att göra : där religionsträsken med sina sekteristiska underavdelningar "tar hand om " trovärdigheten,,... vad trodde du skulle vara en konsekvens av det då?
berätta , HUR en religiös doktrin.. tillför... tack
Citat:
Jag menar inte att detta är argument för att religion inte är en global mentalsjukdom, bara att det är inte den enda.
Jag föredrar att kalla det mental distorsion. Det är lite mindre laddat än sjukdom.
Religion = mentalsjukdom är mågända magstarkt, särskilt när det på gudstroendes manér ska generaliseras med de storslagna ordsvulstigheten.. och talas om guds intention och resp. vers "betydelse" , in i ekonomisk filosofi.. som brukar vara helt vanliga krämare.
Dock är det distortion, ja det hålelr jag med om, men.. det är också
manipulation
neglect
senilitet
populism
vidskeplighet
gemensamma billigare nämnare, såsom reptiltänkandet , panic and attack-tänkandet
och mest av allt : sociopati och bejakandet av exklusiv narcissism in i hierarki, för det är ju enbart lite gudssökare, de också..
varpå allt slutar med att det sammantaget får ses som tvättäkta mentalsjukdom, det är iaf MER än poesi.. och *andlighet.. in my ass andlighet.. det är systematiska koncept, det där med jag-och-min-andlighet, inte ens buddhism har klarat sig utanför sjukan!
nåja.. de är iaf inte genomblöta och lika bortgjorda, men så är buddhism också a vast branch.. det kan ej förnekas att det finns tokstollar där också.
dock, fler som står HELT utanför högduren i detta du berörde, tack fär att du ÖHT nämnde något om ekonomi, här, du är den förste att dra upp den ådran.. som finns mycket väl "beandlighat" inom religioner, men tyvärr ... våldsbegären är lite fööör illa dolda.. synd, för det är smolken i bägaren med det orgasmalstrande gudsbegäret.