2015-08-27, 20:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Känner du igen teori ??

Ja. Varför?
Citera
2015-08-27, 20:54
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ja. Varför?
Varför ?? Vet du inte ens vad du frågar om längre.
Påstående då ?? Som skall exempelvis försvaras ..
Citera
2015-08-27, 21:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför ?? Vet du inte ens vad du frågar om längre.
Påstående då ?? Som skall exempelvis försvaras ..

Min tes är inte presenterat som ett auktoritets-argument, men som en tes den (demografisk) normala, mentalt fungererande individen kan dra sina egna konklusioner om/från.
Citera
2015-08-27, 21:48
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Min tes är inte presenterat som ett auktoritets-argument, men som en tes den (demografisk) normala, mentalt fungererande individen kan dra sina egna konklusioner om/från.
Ja jag har hela tiden utgått från att individer här inne innehar förstånd att tänka själva.
Både med och utan dina konklusioner ..
Vet att din tes ej är mer än din egen hemmasnickade tes.
Tack för att du erkände detta.
Inte lätt att hålla sig i skinnet i en sådan pass allvarlig tråd som denna.
Det blir så när man har fördomar om religion och mentala störningar.
Vi är ju trotts allt onormalt normala alla, eller inte.
Citera
2015-08-27, 21:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det har varit tydligt från början för (demografisk) mentalt normalfungerande.

Citat:

Jag generaliserar inte, men subkategoriserar på ett sätt som möjliggör korrelationer.
Citera
2015-08-28, 00:32
Bannlyst
Citat:
Ja jag har hela tiden utgått från att individer här inne innehar förstånd att tänka själva.
Både med och utan dina konklusioner ..
Inte lätt att hålla sig i skinnet i en sådan pass allvarlig tråd som denna.
Det blir så när man har fördomar om religion och mentala störningar.
Nu "projicerar" du det islash skrev till dig som var menat som argumentationsbrist-kritik och även som en slags "hint" för du är inte självmedveten alls.
Tänker på det h*n sa om att du målar in dig i ett hörn(som oftast) och inte "gör om och gör rätt" vilket alla med en mental förmåga över 15 år gör.

Projicera år rätt håll.. miss dumb-bello
Citera
2015-08-28, 00:39
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Nu "projicerar" du det islash skrev till dig som var menat som argumentationsbrist-kritik och även som en slags "hint" för du är inte självmedveten alls.
Tänker på det h*n sa om att du målar in dig i ett hörn(som oftast) och inte "gör om och gör rätt" vilket alla med en mental förmåga över 15 år gör.

Projicera år rätt håll.. miss dumb-bello

Det gör inget Jegoooooo alla kan inte argumentera bra. Men du kommer att lära dig så småningom.
Lär av mig .. !
Är en snäll själ så jag kan dela med mig av det.
Citera
2015-08-28, 03:06
Bannlyst
Citat:
Det gör inget Jegoooooo alla kan inte argumentera bra. Men du kommer att lära dig så småningom.
Lär av mig .. !
Vill jag ha hjälp frågar jag inte korkade människor.
Citera
2015-08-29, 05:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Lär av mig .. !

Även OM nu auktoritetsargument öht anses vara relevante, är den självutnämnde auktoritet utan annat belägg än retorik fortfarande värdelös.
Citera
2015-08-29, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Det är oerhört långsökt att påstå något sådant. I förlängning betyder det ju att ca två tredjedelar av jordens befolkning är gravt psykiskt störda? Och det måste ju vem som helst inse att det inte stämmer.

"Gravt psykiskt störda" är kanske fel uttryck, men de har ju en ganska allvarlig mental blockering, eftersom de tror på något som bara står i en bok. Vad som helst som någon tror på och som har någon form av empirisk och rationell grund har åtminstone skuggan av trovärdighet. De abrahamitiska religionerna saknar alla detta.
Citera
2015-08-30, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
"Gravt psykiskt störda" är kanske fel uttryck, men de har ju en ganska allvarlig mental blockering, eftersom de tror på något som bara står i en bok. Vad som helst som någon tror på och som har någon form av empirisk och rationell grund har åtminstone skuggan av trovärdighet. De abrahamitiska religionerna saknar alla detta.

Detta säger du som lever i en värld där en allmänt rådande uppfattning är att kapitalism är lösningen på fördelningen av resurser. Det finns ingen grund för att påstå något sådant, vare sig empirisk eller rationell. Det finns inte skuggan av trovärdighet i att hävda att kapitalets fria rörlighet eller marknadens fria styrning av fördelning leder till att mänskligheten i allmänhet får resurser mer jämlikt fördelade. Statistiken visar tvärtom.

Ändå så lever vi i ett samhälle där de flesta tar detta som en sanning i varierande grad. Oavsett hur mycket man tror på denna sanning, så är det en i princip uteslutande allmänt utbredd uppfattning att pengar är något som vi inte har kontroll över, att marknaden har ett inneboende väsen som vi inte styr över. Trots att pengar är skapade av oss själva och om det är något vi kan styra över så är det just pengar. Jag blir helt förbryllad över uppfattningen att ekonomi är något som anses lyda under någon form av okända naturkrafter, än mer förbryllad över att ateister inte ifrågasätter denna uppfattning. Att acceptera marknadsekonomi som en självreglerande kraft och kapitalism som en framgångsrik ideologi på området är lika verklighetsfrånvänt som att tro på gud.

Jag menar inte att detta är argument för att religion inte är en global mentalsjukdom, bara att det är inte den enda.

Jag föredrar att kalla det mental distorsion. Det är lite mindre laddat än sjukdom.
Citera
2015-08-30, 03:46
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=bottenslam|54523315]
Citat:
Detta säger du som lever i en värld där en allmänt rådande uppfattning är att kapitalism är lösningen på fördelningen av resurser. Det finns ingen grund för att påstå något sådant, vare sig empirisk eller rationell. Det finns inte skuggan av trovärdighet i att hävda att kapitalets fria rörlighet eller marknadens fria styrning av fördelning leder till att mänskligheten i allmänhet får resurser mer jämlikt fördelade. Statistiken visar tvärtom.

Ändå så lever vi i ett samhälle där de flesta tar detta som en sanning i varierande grad. Oavsett hur mycket man tror på denna sanning, så är det en i princip uteslutande allmänt utbredd uppfattning att pengar är något som vi inte har kontroll över, att marknaden har ett inneboende väsen som vi inte styr över. Trots att pengar är skapade av oss själva och om det är något vi kan styra över så är det just pengar. Jag blir helt förbryllad över uppfattningen att ekonomi är något som anses lyda under någon form av okända naturkrafter, än mer förbryllad över att ateister inte ifrågasätter denna uppfattning. Att acceptera marknadsekonomi som en självreglerande kraft och kapitalism som en framgångsrik ideologi på området är lika verklighetsfrånvänt som att tro på gud.
Fast detta har jag ju ett flertal gånger berört och väldigt konkret , tydligt, ingen har nappat...

VAd ekonomisk filosofi är , där det sätter sig i knäet på religiös fanatism, och de två börjar lulla fram med "sanningstalandet" i tungomål...

Om något är genuint splittrat manipulativt, medvetet "skapelsearbete" så är det religiös fanatik i famnen på ekonomisk filosofi... det går att göra en lång lista på de sjukhuvuden som "agerat som guds ombud... " ja, på marknad... ja.. lokalt men globalt så och det är pågående..

Vad säger Thomas Pikety om detta, han är inte direkt ensam, han är ateist i sammanhanget och vi är på religionsforum, så börja inte försöka associera kapital med vänster/höger, råvaror och resurser, har med fördelning att göra : där religionsträsken med sina sekteristiska underavdelningar "tar hand om " trovärdigheten,,... vad trodde du skulle vara en konsekvens av det då?

berätta , HUR en religiös doktrin.. tillför... tack

Citat:
Jag menar inte att detta är argument för att religion inte är en global mentalsjukdom, bara att det är inte den enda.

Jag föredrar att kalla det mental distorsion. Det är lite mindre laddat än sjukdom.
Religion = mentalsjukdom är mågända magstarkt, särskilt när det på gudstroendes manér ska generaliseras med de storslagna ordsvulstigheten.. och talas om guds intention och resp. vers "betydelse" , in i ekonomisk filosofi.. som brukar vara helt vanliga krämare.

Dock är det distortion, ja det hålelr jag med om, men.. det är också

manipulation
neglect
senilitet
populism
vidskeplighet
gemensamma billigare nämnare, såsom reptiltänkandet , panic and attack-tänkandet
och mest av allt : sociopati och bejakandet av exklusiv narcissism in i hierarki, för det är ju enbart lite gudssökare, de också..

varpå allt slutar med att det sammantaget får ses som tvättäkta mentalsjukdom, det är iaf MER än poesi.. och *andlighet.. in my ass andlighet.. det är systematiska koncept, det där med jag-och-min-andlighet, inte ens buddhism har klarat sig utanför sjukan!

nåja.. de är iaf inte genomblöta och lika bortgjorda, men så är buddhism också a vast branch.. det kan ej förnekas att det finns tokstollar där också.

dock, fler som står HELT utanför högduren i detta du berörde, tack fär att du ÖHT nämnde något om ekonomi, här, du är den förste att dra upp den ådran.. som finns mycket väl "beandlighat" inom religioner, men tyvärr ... våldsbegären är lite fööör illa dolda.. synd, för det är smolken i bägaren med det orgasmalstrande gudsbegäret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in