2015-08-29, 17:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag vet vad åklagaren har sagt, och vet att felöversättningar mellan icke närbesläktade språk är mycket vanligt. Det räcker för mig, som inte har din mani att dra upp precis allt möjligt, som t.ex. Vårgårdafallet...
Vad har jag dragit upp i vårgårdafallet?
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jo, i din hypotes från igår. För om en person har avsatt blod på en mördad persons ägodelar är det större sannolikhet för att personen är mördaren än lejd lakej.

Vi kanske slipper höra om detta idag. Vi kan ju ägna oss åt fakta istället.
Hypotesen igår motsäger inte statistiken att GM är en finnig yngling.
2015-08-29, 17:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det är det åldriga lantbrukarparet du syftar på där förstår jag.
Ja, polska gästarbetare som dragit dit några landsmän som först var och rekade på gården
och sen kom de en tidig morgon och la sig i bakhåll för mannen i en lada där de utsatte
den stackars människan för en sån överjävligt brutal misshandel att han miste livet
i en stor blodpöl. Därefter gav de sig i huset och var snart uppe och tog livet av frun också.
Kvävde henne till döds. Offren var väl nära de 75 åren om jag minns rätt nu.

Dessa satans mördare från Polen åkte sedan delvis fast på grund av blod från ett av offren
i sin bil och efter att asen dömts sattes båda asen i fängelse i sitt hemland.
Må de ruttna i helvetet för övrigt.
Vilket är ett öde jag förstås också önskar Lisa Holms mördare
Vad hade dessa satans mördare från Polen för bakgrund? Går det att jämföra med NB:s?
2015-08-29, 17:07
Bannlyst
Hittills har flera hundra förhör genomförts och närmare tusen spår har följts upp och misstankarna mot MGM har stärkts, enligt åklagaren. Är det då rimligt att tro att de helt missat att kolla upp alternativa gärningsmän som t.ex 80-åriga farbror godsägare eller "galen" släkting till honom? Jag bara undrar?
Själv har jag nog lite svårt att tro det även om vissa teorier här är väldigt spännande, dock något för fantasifulla.
2015-08-29, 17:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Hittills har flera hundra förhör genomförts och närmare tusen spår har följts upp och misstankarna mot MGM har stärkts, enligt åklagaren. Är det då rimligt att tro att de helt missat att kolla upp alternativa gärningsmän som t.ex 80-åriga farbror godsägare eller "galen" släkting till honom? Jag bara undrar?
Själv har jag nog lite svårt att tro det även om vissa teorier här är väldigt spännande, dock något för fantasifulla.
Var står att tusen spår har följts upp?

Är det rimligt att tro att polisen har sökt misstänkta då den har haft en misstänkt?
2015-08-29, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Är det rimligt att tro att polisen har sökt misstänkta då den har haft en misstänkt?

Här står om "de tusen spåren", länk: http://www.dagensjuridik.se/2015/07/semestertider-far-inte-paverka-advokaten-kritisk-till-omhaktningen-i-lisa-holm-fallet

Ja, jag tror absolut det är rimligt och även självklart att följa upp de spår man har och om det hade lett till någon annan misstänkt hade vi fått veta det, men nu har det inte varit så utan misstankarna har hela tiden stärkts.
2015-08-29, 17:17
Medlem
Citat:
Glöm statistiken med finnig yngling. Statistiken dras upp på grund av att finnig yngling och offer haft en nära relation som gått snett. Så vitt känt har Lisas finnige yngling alibi för mordtillfället. Att en random finnig yngling begår mord på en okänd tjej torde inte vara så vanligt.
Senast redigerad av Vierstein 2015-08-29 kl. 17:21.
2015-08-29, 17:17
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Du tog upp det fallet här, med en liten antydan om ett samband. Suck...
Citat:
NB som lakej är betydligt mindre sannolikt än NB som GM.
2015-08-29, 17:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, jag kastar ingen statistik. Fortfarande är en finnig yngling statistiskt mest sannolik GM. Att jag nu beskriver brottet närmare gör ingen skillnad, ju mer detaljerat brottet beskrivs desto sämre statistikunderlag finns det att tillgå.

Hur placerar du resterande i din hypotes förutom ung med finnar? Det är nämligen en närstående i Lisas bekantskapskrets - en som känner henne - du åberopat med din 90-procentare.

Jag undrar således hur AJ hamnar i detta.
2015-08-29, 17:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Här står om "de tusen spåren", länk: http://www.dagensjuridik.se/2015/07/semestertider-far-inte-paverka-advokaten-kritisk-till-omhaktningen-i-lisa-holm-fallet

Ja, jag tror absolut det är rimligt och även självklart att följa upp de spår man har och om det hade lett till någon annan misstänkt hade vi fått veta det, men nu har det inte varit så utan misstankarna har hela tiden stärkts.
#MrFold nämner här: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart) en sådan uppföljning av spår i vatchareeyafallet. Den misstänkte nämnde två fiender, och polisen förhörde dem. Den ene hade varit utomlands under aktuell tid, och den andre mindes inte vad han gjorde. Polisen nöjde sig med det. Det är inte vad jag kallar att följa upp spår, och ändå är det mer än vad polisen kan ha hunnit göra med tusen spår.

Från dagen innan: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 20692
Citat:
Under utredningen har polisen förhört över hundra personer och fått in runt tusen tips som alla har blivit följda.
Att polisen har följt alla tusen tips den har fått in är orimligt. Många av dessa avförs direkt vid genomläsning som orimliga, ointressanta eller omöjliga att följa upp. Jag tror åklagare Olsson slirar lite på sanningen, eller så är vi oense om vad det betyder att "följa tips".
2015-08-29, 17:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Är det rimligt att tro att människor kan avföras på andra vis än att de från början betraktas som misstänkta? Jag skulle bli förvånad om inte flertalet av de personer som rört sig inom området/har anknytning till Martorp och/eller omkringliggande fastigheter har förhörts av polisen i utredningens inledningsskede. Att Lisas närmaste omgivning kartlagts dagarna efter försvinnandet kan vi också vara säkra på, liksom att det uppenbart inte kommit fram något där som givit anledning till närmare intresse från polisens sida.

Anta att det ser ut ungefär så. Vad är det då du egentligen begär av en brottsutredning när man väl fått en misstänkt först häktad och sen omhäktad på sannolika skäl (dvs det finns substantiell bevisning för personens skuld)? Ska man ha team avdelade som fortsätter att söka i helt andra riktningar trots att det inte finns några som helst indikationer på att något skulle stå att finna där? Ska man begära ut ev BUP-journaler på alla finniga ynglingar i Götene med omnejd och förhöra lärare och annan personal om ifall de visat något intresse för Lisa? Ska man kartlägga all mobiltrafik på hela Kinnekulle och förhöra alla män under 65 som någon gång under eftermiddagen enligt pejling varit inom 1 mils radie från caféet?

Du måste ju ha några idéer om detta eftersom du ständigt återkommer till det i dina poster. Polisens resurser är hursomhelst begränsade de som alla andra och varje utredning oavsett vad den gäller måste bedrivas inom någon slags rimlighetens gränser. Det finns garanterat också en avtagande marginalnytta efter att de inledande stora svepen gjorts tillsammans med fokus på de för utredningen väsentligaste delarna. Så exakt vad/hur är det du tycker (åtminstone i generella termer) att förundersökningar borde göra mer som de inte gör idag? Inklusive denna.
2015-08-29, 17:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hur placerar du resterande i din hypotes förutom ung med finnar? Det är nämligen en närstående i Lisas bekantskapskrets - en som känner henne - du åberopat med din 90-procentare.

Jag undrar således hur AJ hamnar i detta.
En man i Lisas ålder och/eller en bekant har jag skrivit. GM kan ha varit en ung man närstående AJ som förmedlade kontakt med NB.

Att en man med NB:s oförvitliga bakgrund skulle begå ett mord helt plötsligt är inte sannolikt. Det är mer sannolikt att han som lojal arbetare skulle utföra ett mindre grovt brott mot betalning från en vän och arbetsgivare. Vännerna som hjälpte Morot i Trollhättan gjorde det, såvitt känt, utan betalning.
2015-08-29, 17:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Enligt följande artikel åkte hon moped till jobbet också:

"Tidigt på söndagsmorgonen tar Lisa Holm mopeden till jobbet. Hon kör igenom kvarteret där hon har växt upp och passerar morgonpigga grannar.
- Vi brukar heja på varandra när hon kör förbi. Jag har känt henne hela min uppväxt, säger Oliver Rosin, som bor i området.
För första gången tar hon mopeden till jobbet, enligt Lena Svedung. Så fort Lisa fyllde 15 år tog hon körkort för EU-mopeder och sågs ofta körande på sin vespa.
- Hon kör ofta moped när hon ska ta sig långa sträckor. Det här var en sådan gång, säger en nära vän.
På plats i kaféet fanns redan ägaren Lena Svenung och bagarna som satt i gång med dagens bullbak. Utanför dörren sken morgonsolen över de gröna åkarna som omger byggnaden.
- Jag var där väldigt tidigt och tog emot henne. Hon var sugen på att jobba och började hjälpa till, säger Lena Svenung.
Arbetspasset började vid 09.30-tiden och Lisa Holm fick börja med att brygga kaffe. Dagen fortsatte med att hon fick diska, tvätta och ta hand om kafégästerna. Vid lunchtid ställde sig Lisa Holm i kassan för att ta emot kunderna."

Källa: http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/
Läste artikeln men tyckte den innehöll lite väl mycket broderier, och journalisters tolkningar av diverse hopplock av andrahandsuppgifter.

Om man i stället tar fasta på den här artikeln:
http://www.mariestadstidningen.se/mariestad/2015/07/27/standig-oro-och-massor-av-fragor?refresh=true
...så ser man att ett stycke saknas [inom hakparenteser], jämfört med den här (ännu ej uppdaterade) versionen:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Citat:
Bara några timmar innan hade Lisa Holms familj gjort ett besök på caféet för att lämna några grejor innan 17-åringen skulle åka hem på sin moped.
Det var sista mötet med de anhöriga.
– Jag minns att de var här [och själv var jag förvånad att Lisa skulle åka moppe hem. Jag visste inte ens att hon hade en moped], säger arbetskamraten och Skaratjejen Rebecka Romlycke som tillsammans med Lowa Andersson var de sista som såg Lisa.
Jag håller frågan öppen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in