Uppskattningen som läggs upp för vad rena människor kan ta i bänk är väldigt låg enligt mig. 5-10 reps på 100 kg klarade många av att uppnå inom ett år-ett och ett halvt år när jag var tränare. Och de var inte tvingade till att nöta övningen 3 pass per dag. Bänka gjorde de 3 gånger i veckan ihop med rodd, böj, mark, axelpress. Om något så gjorde de mycket mer pullups och magträning än bänk. Bara min erfarenhet dock. Detta var med långt ifrån perfekt teknik.
Tänk nu på hur många förbättringar man kan göra för att lätt öka bänken ytterligare om man nu tar dessa 10 reps på 100 kg:
1. Håll axlarna bakåt tight, och håll hårdare i stången: ca. 2,5-5 kg extra
2. Brygga upp och minska lyftvägen: har sett vissa få ut 15 kg av detta i extremfall, men vi säger 10 kg extra.
3. Lär dig ta i med benen för att trycka nacken hårdare i bänken, samt ge dig lite extra tryck i bottenläget: 5 kg
4. Lär dig lyfta snabbare genom att sluta slösa energi på den negativa fasen som bodybuilders, och fokusera på att sänka snabbt och lyfta snabbt. Det är den koncentriska styrkan som låter dig göra repetitionen. Över tid gav denna träning 5 kg på några veckor.
Alltså finns det ett par "ess i ärmen" som den som lyfter 100 x 10 kan använda för att rätt snabbt öka till 122,5-130 x 10 på inte alltför lång tid. Lägg till 5 kg ökning per år i fem år (kan vara lite mer i början för en inte alltför vältränad person) så är du uppe i 140-150 +. Om vi sen leker med tanken att personen inte bryr sig om kroppsfett kan dessa ökningar bli bra mycket större bara genom att äta ett par hamburgare extra om dagen