2015-08-29, 16:20
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Det kan inte vara så att du tränar dåligt TS? Av de pass du skrivit in i journalen så ser din träning hemsk ut.. Klart att du inte blir stark om du tränar sådär. Du gnäller bara, prova att ta i lite när du tränar?

Min träning ser hemsk ut säger du men endå är jag redan nu mycket starkare än dig. Feeling good ?
Kom tillbaka när du gör en 8a på 42 kg i hantelpress eller 8 på 24 kg biceps hantlar.
Citera
2015-08-29, 16:43
Medlem
Uppskattningen som läggs upp för vad rena människor kan ta i bänk är väldigt låg enligt mig. 5-10 reps på 100 kg klarade många av att uppnå inom ett år-ett och ett halvt år när jag var tränare. Och de var inte tvingade till att nöta övningen 3 pass per dag. Bänka gjorde de 3 gånger i veckan ihop med rodd, böj, mark, axelpress. Om något så gjorde de mycket mer pullups och magträning än bänk. Bara min erfarenhet dock. Detta var med långt ifrån perfekt teknik.

Tänk nu på hur många förbättringar man kan göra för att lätt öka bänken ytterligare om man nu tar dessa 10 reps på 100 kg:

1. Håll axlarna bakåt tight, och håll hårdare i stången: ca. 2,5-5 kg extra

2. Brygga upp och minska lyftvägen: har sett vissa få ut 15 kg av detta i extremfall, men vi säger 10 kg extra.

3. Lär dig ta i med benen för att trycka nacken hårdare i bänken, samt ge dig lite extra tryck i bottenläget: 5 kg

4. Lär dig lyfta snabbare genom att sluta slösa energi på den negativa fasen som bodybuilders, och fokusera på att sänka snabbt och lyfta snabbt. Det är den koncentriska styrkan som låter dig göra repetitionen. Över tid gav denna träning 5 kg på några veckor.

Alltså finns det ett par "ess i ärmen" som den som lyfter 100 x 10 kan använda för att rätt snabbt öka till 122,5-130 x 10 på inte alltför lång tid. Lägg till 5 kg ökning per år i fem år (kan vara lite mer i början för en inte alltför vältränad person) så är du uppe i 140-150 +. Om vi sen leker med tanken att personen inte bryr sig om kroppsfett kan dessa ökningar bli bra mycket större bara genom att äta ett par hamburgare extra om dagen
Citera
2015-08-29, 16:55
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Min träning ser hemsk ut säger du men endå är jag redan nu mycket starkare än dig. Feeling good ?
Kom tillbaka när du gör en 8a på 42 kg i hantelpress eller 8 på 24 kg biceps hantlar.
Annars kan det vara som så att du är lite slö mentalt? Kanske där skon klämmer?

Måste bara fråga, vad tror du att jag kör med i hantelpress och "biceps hantlar"?
Senast redigerad av EATCHILDREN 2015-08-29 kl. 17:17.
Citera
2015-08-29, 18:20
Medlem
Jag har styrketränat 18 månader. Nu bänkar jag 110x10 med stopp, böjer 180x10 ATG samt markar 270 på en kroppsvikt av 85 kg. Helt ren. 10x140 i bänk ser jag mig själv göra inom 2 år. Det går att nå det du anser som omöjligt utan doping.
Citera
2015-08-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfHustler
Jag har styrketränat 18 månader. Nu bänkar jag 110x10 med stopp, böjer 180x10 ATG samt markar 270 på en kroppsvikt av 85 kg. Helt ren. 10x140 i bänk ser jag mig själv göra inom 2 år. Det går att nå det du anser som omöjligt utan doping.

I tråden "Hur har gymkulturen förändrats sedan ni började träna?":

Citat:
Jag tycker överlag att folk lägger mer energi på tävlingslyften (mark, knä, bänk, stöt och ryck) vilket jag bara ser som positivt. Däremot är det fler på gymmet som slänger på sig ett par hörlurar, kör sina sets och pratar inte med någon. Förr var det naturligt att prata med alla på gymmet mellan seten.

Sen finns det fler starka idag med än för 10-20 år sedan. Kvalgränserna till SM höjs och rekord slås oftare än någonsin. Det är även enklare att hitta motivation, inspiration och kunskap från hela världen genom sociala medier.
Senast redigerad av Wayto 2015-08-29 kl. 19:37.
Citera
2015-08-29, 20:15
Medlem
Citat:

De är ju snudd på helt orimligt bra resultat. Fy fan du måste ha en suverän genetik för det är med styrkelyft. Du måste ju vidare verkligen haft stenkoll från start hur man ska göra.

Vad fan har hänt med den gamla goda tiden när man gick och lyfte fel i 5 år innan man kom in på rätt spår? Har du verkligen bara tränat gym i 18 månader?

Man ska inte misstro andra men bakom sådana utsvävningar döljer det sig så ofta undangömd fakta. T ex "nja 18 månader seriöst men tränade i 10 år innan lite av och till"

Edit: Fick fan räkna på detta om det ens är möjligt. Om du drar 270 i mark bör du reppa på 250. Det är inte många promille som skulle gå in och reppa på över 100 om de aldrig gymmat förut. Så vi antar att du började på 80kg första veckan. Då har du höjt dig 250-80 = 170 kg på 18 månader. 18 månader = ca 72 veckor...du har alltså höjt dig 170/72 = 2.36kg i veckan non stop i 18 månader. Nog för att det går att rusa i början men någonstans kring 150 bör de ju ha tagit stopp. Att snitta över 2 kg i veckan efter 180-200 känns fan inte rimligt? Och du väger 85 kg nu också..

Har du verkligen gjort detta så borde du seriöst fundera på en SL karriär för du måste vara elit i genetik och talang.
Senast redigerad av Tremadog 2015-08-29 kl. 20:22.
Citera
2015-08-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
I tråden "Hur har gymkulturen förändrats sedan ni började träna?":
Jag tränar på friskis
Senast redigerad av AdolfHustler 2015-08-29 kl. 23:37.
Citera
2015-08-29, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
De är ju snudd på helt orimligt bra resultat. Fy fan du måste ha en suverän genetik för det är med styrkelyft. Du måste ju vidare verkligen haft stenkoll från start hur man ska göra.

Vad fan har hänt med den gamla goda tiden när man gick och lyfte fel i 5 år innan man kom in på rätt spår? Har du verkligen bara tränat gym i 18 månader?

Man ska inte misstro andra men bakom sådana utsvävningar döljer det sig så ofta undangömd fakta. T ex "nja 18 månader seriöst men tränade i 10 år innan lite av och till"

Edit: Fick fan räkna på detta om det ens är möjligt. Om du drar 270 i mark bör du reppa på 250. Det är inte många promille som skulle gå in och reppa på över 100 om de aldrig gymmat förut. Så vi antar att du började på 80kg första veckan. Då har du höjt dig 250-80 = 170 kg på 18 månader. 18 månader = ca 72 veckor...du har alltså höjt dig 170/72 = 2.36kg i veckan non stop i 18 månader. Nog för att det går att rusa i början men någonstans kring 150 bör de ju ha tagit stopp. Att snitta över 2 kg i veckan efter 180-200 känns fan inte rimligt? Och du väger 85 kg nu också..

Har du verkligen gjort detta så borde du seriöst fundera på en SL karriär för du måste vara elit i genetik och talang.
Jag har utövat sporter som innebandy, fotboll samt lite kampsport innan. Jag var helt ny gällande styrketräning Januari 2014. Efter 1 månads träning så tog jag 190 mark, 160 böj och 105 bänk (dock ingen tävlingsgodkänd bänk och böj som idag).
Jag gillar tyngdlyftning mer än styrkelyft. Jag kan stöta 140 kg. Jag ser SL mer som komplementsövningar. OM jag skulle ha möjlighet på något rekord så kanske jag skulle fundera på SL men det finns brutalt starka killar i min viktklass i Sverige.
Kul med reflektioner. Hoppas din träning går framåt! Hur har din utveckling varit?
Citera
2015-08-29, 23:38
Medlem
Citat:

Låter som vi har en kommande svensk mästare i styrkelyft här. Kvalgränsen till sm i 83 kilosklassen är 590kg i totalen. Borde du klara plättlätt.
Citera
2015-08-30, 00:15
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog

Han snackar bara massa skit. Ingen absolut ingen drar 270 i mark efter 18 mån träning ens på steroider. Arnold drog 320 kg som bäst och franco columbo 340 kg efter 10-15 års supertung träning på steroider och perfekta förutsättning.

Själv har jag 32 cm slak och ferrari i garaget...
Citera
2015-08-30, 01:11
Medlem
Citat:
Jag har utövat sporter som innebandy, fotboll samt lite kampsport innan. Jag var helt ny gällande styrketräning Januari 2014. Efter 1 månads träning så tog jag 190 mark, 160 böj och 105 bänk (dock ingen tävlingsgodkänd bänk och böj som idag).
Jag gillar tyngdlyftning mer än styrkelyft. Jag kan stöta 140 kg. Jag ser SL mer som komplementsövningar. OM jag skulle ha möjlighet på något rekord så kanske jag skulle fundera på SL men det finns brutalt starka killar i min viktklass i Sverige.
Kul med reflektioner. Hoppas din träning går framåt! Hur har din utveckling varit?

För att inte bli för OT här så kan vi relatera din utveckling till trådstarten. Jag tror absolut inte det är omöjligt. Det är liksom inte den mest unika utvecklingen jag hört om även om den är helt absurd. T ex Johannes Årsjö sa att han markade 200kg första gången han testa och givet att han fuldrar en bit över 400 idag och är topp 10 i världen skadefri så har jag ingen anledning att misstro honom. Det finns en del folk som har sjuka vinklar och genetik för marklyft.

Så till TS, det är inte omöjligt. Problemet med allt sånt här är att man utgår från sin egen utveckling när man bedömer vad som är rimligt. Dvs alla som presterar lite väl mycket bättre än en själv hamnar i dopningfacket. Man ska vara försiktig med sådant för man tror alltid man är på topp, 6 månader senare utvecklas man i en takt som gör att man undra vad fan man tänkte när man var fast på x kilo och trodde det var genetiskt max. Jag själv kör idag med vikter som jag förr var halvt 100 på att man var tvungen att dopa sig för. Men visst, 270 efter 18 månader på 85kg låter lite världselit-varning men någon mer erfaren får gärna rätta mig.

Men herr Hustler bör givetvis satsa på SL. Dina maxlyft kommer placera dig bra som fan redan nu i din viktklass och med en sådan utveckling på 18 månader är det skrämmande att tänka vad du kan åsdakomma på säg 4-5 år.

Själv är jag riktigt nöjd om jag ökar 2.5 kilo per månad i repsvikt på mark efter 200kg strecket och då tyckte jag väl fram till att ha sett dina siffror att jag har hyfsad utveckling givet att jag inte lägger ner hela min själ i kosthållning och träningen. Men men..så maxar någon mer än en själv efter 18 månader...
Senast redigerad av Tremadog 2015-08-30 kl. 01:17.
Citera
2015-08-30, 04:43
Medlem
Med rätt träningsupplägg + kost bör i princip alla klara av att reppa på 100 efter 1, max 2 års träning i bänk. 100 bänk är inte alls högt om du kollar på styrkestandards. Måste hålla med om att ditt upplägg ser rätt så jävla kasst ut, väldigt "bro" aktigt. Har du nåt som helst upplägg för progressiv överladdning osv? Eller går du bara in på gymmet och kör på "känsla"? Om du är ute efter styrka bör du ju i första hand lägga mest energi på de övningar som visar styrka, vem bryr sig om hur mycket du curlar och vad bevisar det? Ser folk som hela tiden som går runt och skyller på steroider för de sitter fast eller har kass utveckling, men de stannar aldrig upp och ser över sin egna träning. Ju mer avancerad du blir desto mer tanke krävs bakom ditt träningsupplägg också.

Vare sig du tränar naturligt eller ej är nyckeln att va konsekvent med din träning kost och återhämtning, den här skiten tar flera år. Du skriver ju själv i din journal att du tränat inkonsekvent med perioder av träning och uppehåll, varför förväntar du dig annat isåfall? Lär dig äta, utföranden av övningar, träna intensivt och hur du lägger upp ett bra program och kom tillbaks om några år. För nu är det ganska uppenbart vart felen ligger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in