2015-08-29, 14:31
Medlem
slemhogs avatar
Jag har överskattat hur stor och stark man kan bli utan steroider.

Här är mina nuvarande träningsvikter

(FB) Slemhögens träningsjournal (Dags att bli seriös)
(FB) Slemhögens träningsjournal (Dags att bli seriös)

Jag har har nu kört mer än 1 år sen min skada seriöst, har massa muskelminne och ökat 10 kg i vikt, mycket muskler och gått om mina tidigare träningsresultat men det går saaaakta. Totalt har jag tränat många år innan.

När man är på min nivå som jag är ökar man 10 kg i en övning på ett halvår typ trots man tar i som fan och äter som en häst. Jag väger runt 100 kg nu på 190+ cm och är ganska stor. Bodyfat kanske 17-20%. Min testosteronnivå är lite över medel för min åldersgrupp, hårig och mycket skägg och kroppshår, normalstark innan jag börja träna och tog väl 40-50 kg i bänk några ggr.

Mitt mål är att ta 10*100 i bänk, 10*100 i skivstångsrodd/kabelrodd och 10*55-60 kg skivstångscurl och ca 200 kg mark men det är väldigt svårt att uppnå och sakta går det, men jag är nog där om 6 mån-1 år förhoppningsvis. Man får ligga i so en häst med träning, äta rätt hela tiden och träna 4 ggr i veckan men det tar fler år trots man redan är stark från 70*8 i bänk till 10*100 kg bänk.
Ändå är bröst nog min muskelgrupp jag är naturligt starkast i, ökar bäst och har barrel shaped bröst korg.
Jag ser det som uteslutet att det ens är möjligt att ta 10* 130-140 kg i bänkpress som REN eller liknande vikter som är ganska lätta vikter om man jämför med eliten och riktiga steroidbodybuilders.
Iaf för mig . Visst bänka 1 rep 130-140 kg är nog inga problem i framtiden och många kan fixa det men inte 10 reps

Jag skulle tippa på 10* 110-120 kg i bänk är vad en natural kan ta som tränat 5-15 år riktigt hårt ätit rätt och seriöst om man har medelatletiska förutsättningar. Tidigare trodde jag 10*140 kg var max ren men jag är tveksam och aldrig sett någon på gymmen som är ren köra på dom vikterna och dom största gymgubbarna runt 40 somt tränat hela livet rena, är stora och kraftiga och har massa fläsk brukar bänka på 8 ggr 120-130 max. Deffa bort fläsket till normal nivå 10-15% bodyfat och dom bänker max 110-120 *10 reps.
Jag tror en atletisk gifted minoritet kan bänka 10*130-140 kg som rena.

Man kan öka sin styrka ca 3-3.5 ggr från man är otränad som ren i dom stora övningarna typ bänk, rodd, mark osv, that´s about it.

Resten som är starkare än så är bara massa steroid nissar som sticker sprutir i arslet och skriker på källargymmen till heavy metal musik när dom tränar.
Senast redigerad av slemhog 2015-08-29 kl. 14:52.
Citera
2015-08-29, 14:36
Medlem
Dina genetiska förutsättningar är det som spelar roll. Vet flera personer som blivit stora som oxar rena.

Har du mätt dina testo nivåer eller tror du bara att ett helskägg är tecken på höga nivåer?
Citera
2015-08-29, 14:41
Medlem
snubbuls avatar
Börjar inlägget med att slå fast att jag aldrig tagit någon form av steroider eller andra dopningspreparat.

Kan säga att din tes angående bänkpress inte stämmer. Har själv tränat gym seriöst ca 5 år, under denna period har jag inte haft seriös kosthållning och inte heller legat över 1g protein/kg under några längre perioder.
Om man nu ska mäta styrka i 10or, vilket jag iofs inte anser att man ska göra vilket det då börjar övergå mot uthållighet, så gör jag 10or på 120kg just nu. Skulle jag lägga upp ett program för att öka där så skulle jag givetvis det.
Väger runt 75kg och är 177cm lång.

Min egen erfarenhet är dock att det är oerhört svårt att öka i flera/samtliga muskelgrupper utan doping och att de som kör rent kan vara väldigt starka i en muskelgrupp, men då ofta släpar i andra. Detta problem upplever jag inte folk som använder steroider har.
Citera
2015-08-29, 14:43
Medlem
bithaxs avatar
Det går nog om du är svart.

Svarta män har ju högre testo nivåer än vita män naturligt.
På grund av detta är också prostatacancer mer vanligt förekommande bland den mörkhyade befolkningen.

Andra saker som påverkar är längd på ben och armar. Kortare ben och armar innebär att hävstångseffekterna blir mindre vid olika övningar.
Senast redigerad av bithax 2015-08-29 kl. 14:51.
Citera
2015-08-29, 14:53
Medlem
Många överskattar hur stor man kan bli men underskattar hur stark skulle jag vilja säga.
Enligt Martin Berkhan kan en normal man nå längden -100 i vikt vid tävlingsform (5-6%). Vilket jag tycker låter rimligt. Med exeptionella gener säkert lite mer. Detta skulle då betyda att man kan tävla i Classic Bodybuilding (olympic bodybuilding) & Mens Physique ren med kanske 10-15 års träning bakom sig.
Går man efter Casey Butts formel kan man bli ytterligare lite större men de flesta verkar ense om att längden -100 stämmer bättre.

Mått på hur stark man kan bli känner jag inte till men det går att bli väldigt stark. Det är bara att titta på rekorden. Intressantast blir då att titta på de lägre viktklasserna där det inte finns så mycket massa men dom lyfter betydligt mer än de större killarna i förhållande till kroppsvikten.
Citera
2015-08-29, 14:55
Medlem
bithaxs avatar
Tror jag missförstod dig.
Senast redigerad av bithax 2015-08-29 kl. 14:59.
Citera
2015-08-29, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Många överskattar hur stor man kan bli men underskattar hur stark skulle jag vilja säga.
Enligt Martin Berkhan kan en normal man nå längden -100 i vikt vid tävlingsform (5-6%). Vilket jag tycker låter rimligt. Med exeptionella gener säkert lite mer. Detta skulle då betyda att man kan tävla i Classic Bodybuilding (olympic bodybuilding) & Mens Physique ren med kanske 10-15 års träning bakom sig.
Går man efter Casey Butts formel kan man bli ytterligare lite större men de flesta verkar ense om att längden -100 stämmer bättre.

Mått på hur stark man kan bli känner jag inte till men det går att bli väldigt stark. Det är bara att titta på rekorden. Intressantast blir då att titta på de lägre viktklasserna där det inte finns så mycket massa men dom lyfter betydligt mer än de större killarna i förhållande till kroppsvikten.

PS Jag gör 10x10x50kg på mina armpass i skivstångscurls och väger bara 67kg DS
Citera
2015-08-29, 14:57
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Den formeln har jag hört förut och äver övertygad den stämmer bra ca typ 190 cm 90 kg 5% bodyfat som ren.

Angående styrkerekord så är alla som tagit rekord dopade eller så har dom tidigare dopat sig och man höjer då sitt genetiska max som ligger kvar även när man är odopad sen på tävlingar osv. Man blir alltså mycket starka för resten av livet om man tidigare stoppat sprutor i arslet.

Sen tror jag man kan bli starkare i t ex bänk 1 rep max ifall man bara ligger och nöter det hela tiden men skiter i annat, men nu pratar jag om att bli allround stark och vanliga gymträning och hur stark man kan bli då.
Det går inte bli speciellt stor eller stark när man är ren, snarare blir man stor och fet bara med en del muskler under och ser ut som en friidrottare ifall man deffar bort fläsket på sin höjd.
Senast redigerad av slemhog 2015-08-29 kl. 15:05.
Citera
2015-08-29, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Den formeln har jag hört förut och äver övertygad den stämmer bra ca typ 190 cm 90 kg 5% bodyfat som ren.

Angående styrkerekord så är alla som tagit rekord dopade eller så har dom tidigare dopat sig och man höjer då sitt genetiska max som ligger kvar även när man är odopad sen på tävlingar osv. Man blir alltså mycket starka för resten av livet om man tidigare stoppat sprutor i arslet.

Är inte säker på vad steroider skulle ge en kille på 66kg i styrkelyft som tar 170kg i bänk.
Jag är ingen steroidexpert men dom är väll främst för att bygga massa samt att reparera vid skada och förkorta återhämtningstiden.

Sen håller jag med om att det är få elitidrottare, oavsett sport, som aldrig varit i "apoteket".
Citera
2015-08-29, 15:18
Medlem
slemhogs avatar
"Varit på Apoteket" Skönt uttryck.

Jag tränade förut en period på ett mer seriöst mindre gym med heavy metal där en proffs bodybuilder tränade med sin arnold fysik utan tröja och även ett par grabbar runt 22, inte speciellt stora sen helt plötsligt en dag kom dom in 6 mån senare, 22 år gamla och yngre än mig och drog hela 110 kg i skivstångsrodd*10 och hade fått världens basröst, kraftfull utseende i ansiktet, blivit enorma och finnar. Kul att se hur stor effekt steroider ger och gör alla så starka
Senast redigerad av slemhog 2015-08-29 kl. 15:21.
Citera
2015-08-29, 16:02
Medlem
speedcolas avatar
Citat:

Övertygad om att man kan tävla och nå höga placeringar i alla fall i MP efter så lite som 5 års träning om det görs rätt, och man inte har förutsättningarna mot sig. Fast du kanske menade i de tyngsta klasserna.

Förövrigt så är det nog en ganska rimlig uppskattning av Behrkan, som kan appliceras på de flesta.
Citera
2015-08-29, 16:10
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Det kan inte vara så att du tränar dåligt TS? Av de pass du skrivit in i journalen så ser din träning hemsk ut.. Klart att du inte blir stark om du tränar sådär. Du gnäller bara, prova att ta i lite när du tränar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in