Citat:
[FranzLisztBlevEj75|54515867]
Denna typ av viktning är ett mycket kraftfullt sätt att justera över/under-representation i rådata. En potentiell fara med metoden är dock att de svarande "minns" fel (medvetet eller omedvetet). Detta diskuteras bla Detta kan leda till att OIs systematiska fel ändras över tid. Speciellt problematisk är kombinationen av mycket stark/svag Bradley och kraftiga ökningar/minskningar i opinionen.
Ett förenklat exempel med påhittade siffror: SD får 6% i valet 2010. I en OU precis efter valet uppger endast 3% ärligt att de stödjer SD samt att de röstade SD i valet. Eftersom vi vet att det senare borde vara 6% kan vi vikta med en faktor 6/3, och få rätt resultat, (6/3)*3 = 6. Nästan 4 år senare, precis inför valet 2014, är SDs verkliga stöd 12%. I en ny OU uppger fortfarande endast varannan SDare partisympati och valbeteende ärligt, alltså 6%. Av dessa kan hälften viktas rätt som tidigare, men de nytillkomna väljarna röstade inte SD 2010 och kan därför inte korrigeras. Resultatet blir att OU visar (6/3)*3 + 3 = 9. Precis efter valet kan vi däremot - om den verkliga opinionen stått still - däremot vikta rätt igen, (12/6)*6 = 12.
Du är helt otrolig men du lurar många okritiska. Har du möjligen en anställning hos ett Telfoninstitut?
Ingen kan påstå att en tillfrågad svarar fel eller ljuger eller har glömt sin partitillhörighet. Institutet kan inte veta det! Men att man glömt eller inte vill kännas vid hur man röstade i ett tidigare val det kan jag köpa.
Instituten som söker folk på telefon misslyckats helt enkelt att få tag på rätt proportion av väljare. Sd sympatisörer undviker att vara med, de är onåbara eller om de nås säger sig vara osäkra. Finns inget skäl att ljuga när man kan tiga eller ännu bekvämare inte svara alls.
Citat:
Problemet hos många telefon-OI är nog att de inte ens försöker kompensera för effekterna jag beskrivit ovan. Det finns ju egentligen inget hinder för dom att göra det bara för att de använder telefon. Dock lär web-OI ha det lite enklare då svaren nog är mer sanningsenliga. Men i princip är det mer av en fråga om att vara villig att efterbehandla data på ett smart sätt snarare än en fråga om hur svaren i en OU samlas in.
Självrekryterade paneler har den fördelen att den som är med, vill vara med. Det är villiga sverigedemokrater, inte sådana som gömmer sig när de hör vem som ringer.
Varför man inte vill vara med vet vi, Bradley,! Men tydligen förstår ingen att Bradley kommer in redan när man söker folk och inte får något svar i andra änden. Alternativt får luren i örat, pang!! Eller jag vill inte vara med har jag sagt!!!! Eller jag vet inte vad jag ska rösta på??
Men ljuger, nej fan det tar emot mycket mer än något av ovanstående alternativ.
Telefonistituten vill inte erkänna att deras system dras med obotlig brister som antagligen bara kommer att bli större med tiden. De måste förändra sin rekryteringsmetod eller hamna ännu mer långt bort i ok!