2015-08-28, 15:55
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Skämtar du? Jämförelser ska självfallet göras med valresultatet. Det är nämligen facit.

Att jämföra med en Ipsos-undersökning som visade sig vara helt åt helskotta värdelös är naturligtvis idioti. Dessutom skrev du själv "sen valet". "Sen valet" betyder valresultatet, inte odugliga kretiners felprognoser från före valet.

I Ipsos sen valet.

Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Eftersom detta är en opinionsmätning så bör den jämföras med en opinionsmätning och inte med ett valresultat. Just av den anledning att den avviker så mycket från valresultatet.

Ökningen är just från 9.5 till 17.8 med Ipsos mätmetod

Jo, men det var 9.4 i sista undersökningen.

Citat:
Ursprungligen postat av terminatorarnold
Hade Ipsos dom så lågt som 9.4 innan valet?

Ja tydligen. Finns väl 300 tillräckligt med tolkningar här i tråden varför olika OI hamnar fel. "Fusk", "Statistiska avvikelser", "Socialt stigma" osv. Själv håller jag på tredje alternativet Månsan på det första.

Det jag ville säga är att Ipsos har ökat i lika hög grad som andra OI sen valet, hade jag velat fuska till siffrorna hade jag nog sett till att hamna mer och mer "efter".
2015-08-28, 16:06
Medlem
Sgt.Blands avatar
Har Bonnier-gruppen blivit mer vänligt inställda till SD på senaste tiden eller? Jag tycker att många av deras blaskor pumpar ut ökningen för SD i senaste Ipsos som om det var goda nyheter. Det skulle inte vara helt förvånande ändå faktiskt sett till motsättningarna mellan judarna och muslimerna.
2015-08-28, 17:04
Medlem
Storus Pittuss avatar
Jag har inte varit anhängare av teorin att en enskild dramtisk händelse kan få sd:s stöd att skjuta i höjden. Jag är nog beredd att omvärdera min tidigare ståndpunkt. Jag är trots allt mer benägen att ändra mig än vissa OI som kör på med värdelösa modeller.

Jag har varit inne på det tidigare, men den senaste tiden, från fällandet av regeringens budget och efterföljande DÖ, har nyhetsflödena och samhällets dynamik samverkat till en perfekt storm där alla vindar blåser i sd:s riktning. Det har gett utfall i ökande stöd i ou men det sker också en ständig bearbetning av den stora grupp väljare som inte är fanatiskt partitrogna. Dessa tänker allt mer i banor som hamnar innanför den bubbla av den politiska rymden som är Sverigedemokraternas. På det sättet finns det förmodligen nu en större pool av potentiella sd-väljare än någonsin. Enligt konventionell visdom så borde poolen minska ju fler som går över till sd för att till slut nå det beryktade "taket". Nu har ju all konventionell visdom hittills visat sig värdelös på att förstå och värdera sd så jag tror min teori är bättre än alla takresonemang.

Poolen av rekryter blir allt mer medvetna om att det 7-klövern säger inte stämmer med det de själva upplever. För den här gruppen kan en enskild händelse vara allt som behövs. Däremot tror jag inte det behöver vara ett stort terrorattentat. Det kan vara i det stora sammanhanget något trivialt men som drabbar den enskilde direkt eller utlöser starka känslor av orättvisa. Jag tog själv steget till sd efter en längre tids frustration över samhällsutvecklingen, en frustration som fungerade som förberedelsefasen, där en händelse fungerade som trigger. Utan att min världsbild formats i sd-vänlig riktning hade triggerhändelsen kanske bara resulterat i en axelryckning. Nu är många så less på den havererade mångkulturen och orättvisorna som drabbar vanliga svenskar att de står mycket närmare det slutliga steget till att rösta på sd. När vi hela tiden matas med rapporter som förstärker sd:s argument, trots medias försök till mörkning och vitpixling, kommer allt fler att tänka "enough is enough". Jag är övertygad om att rekorden i ou kommer att fortsätta trilla in.

/SP

Citat:
Ursprungligen postat av Turretini
Det är svårt att spekulera om 2018 och 2022, regeringsmakt och eventuella allianser med andra partier. Om ingenting händer kan SD nog förvänta sig i snitt +0.5% väljarstöd per månad. Men det vore osannolikt om vägen fram till nästa eller nästnästa val är en fråga om en helt linjär utveckling.

Jag tror att vi inom de närmsta åren, definitivt innan 2022 men kanske också innan 2018, kommer att få se någon sorts terrordåd i Sverige eller i alla fall i Norden. Det finns flera scenarier (som är mera sannolika än inte, över tid) som kan förlösa vad som redan ligger latent i större delen av Sveriges folk, sådant som utan problem kan ge SD ett ökat väljarstöd á 5-10% över en vecka. Jag är övertygad om att vi kommer att få se det. SDs utsikter till inflytande i regeringen kan avgöras väldigt fort. Det är också något av en joker, för såna händelser kan också förmå andra partier att inta en hållning av "nu räcker det". Det kan också vara något att skylla på för flera av dem som länge velat slå sig in på en invandringskritisk linje, men som inte ännu kunnat göra det för att det skulle ses som en "pudel". En terrorhändelse skulle vara den perfekta förevändningen för exempelvis M, när de snart ser att deras hållning med Batra osv inte funkar, att helt byta spår.

Det enda som kan sätta käpparna i hjulen för SD är om JÅ gör något väldigt illa (enskilda fadäser hos andra kommer inte avspegla sig negativt i opinionen över tid), eller om ett annat parti av betydelse tar en mera radikal invandringskritisk linje.
2015-08-28, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Har Bonnier-gruppen blivit mer vänligt inställda till SD på senaste tiden eller? Jag tycker att många av deras blaskor pumpar ut ökningen för SD i senaste Ipsos som om det var goda nyheter. Det skulle inte vara helt förvånande ändå faktiskt sett till motsättningarna mellan judarna och muslimerna.

Tja dem skiter väl i vem dem säljer sin blaska till... glöm aldrig att kvällstabloid är bara en kvällstabloid... hur seriösa dem är ligger i betraktarens ögon.. hoppas att det första Jimmiestatsminister gör är att sätta pressstödet på beting...
2015-08-28, 20:00
Medlem
Jag kan tycka att SD kunde vara lite mer offensiva i debatterna gällande flyktingpolitiken. PK-media kör ju för tillfället dagliga reportage om den stora mängden "flyktingar", som vill till Europa. Ingen analyserar migrationsströmmen på ett rimligt sätt, dvs hur många av flyktingarna är flyktingar?

Men vad SD måste poängtera är något som folk i gemen faktiskt inte känner till, men som är migrationsverkets officiella siffror:

En klar majoritet av beviljade uppehållstillstånd går inte till flyktingar. Anknytningsinvandring och "arbetskraftsinvandring" (=Mohammed tar hit sin kusin som hjälper till på pizzerian ett tag) överväger helt.

Om invandringen hade haft humanitära skäl, hade antalet kvotflyktingar höjts, men där ligger Sveriges siffra på 1.900 oförändrad. Och dessa vet vi är flyktingar.

Sådant pratas det inte om högt. Här kunde SD berätta hur det ligger till.
2015-08-28, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
SD har ökat 1,3 procentenheter per månad under de tre sommarmånaderna. Om det skulle fortsätta i fyra månader till så ligger SD på 26 procent i medel vid årsskiftet, och över 30 procent i Sentio.

Det kan se utopiskt ut men om SD utnyttjar budgetfrågan maximalt under ett par månader så tror jag det kan gå. Nu finns chansen att visa att man är det enda oppositionspartiet. Alliansen måste hållas ansvarigt för vänsterbudgeten. AKB ska darra som ett asplöv när hon tvingas debattera mot Åkesson eller Oscar Sjöstedt. Varenda skattehöjning är hon ansvarig för och det måste folket förstå.

Vad som oroar mig är att många fortfarande inte förstår DÖ vilket till och med är tydligt i vissa trådar här på forumet trots att det är genuint politiskt intresserade som håller till här.

När väl budgeten och skattehöjningarna slagit igenom , inklusive bensinskattehöjningen, blir det säkerligen tydligare för alla och envar.

Men ja..M borde rimligtvis tappat mer till SD redan nu.....men jag tror det stora raset kommer senare i höst.
2015-08-28, 20:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Skämtar du? Jämförelser ska självfallet göras med valresultatet. Det är nämligen facit.

Att jämföra med en Ipsos-undersökning som visade sig vara helt åt helskotta värdelös är naturligtvis idioti. Dessutom skrev du själv "sen valet". "Sen valet" betyder valresultatet, inte odugliga kretiners felprognoser från före valet.

Nu är jag inte säker på vad du menade här men en Ipsos-undersökning ska förstås jämföras med tidigare undersökningar från Ipsos om man vill bedöma förändringen. Att jämföra en Ipsos-undersökning med andra undersökningar eller med valresultatet visar bara hur fel de ligger i sina mätningar.
2015-08-28, 21:03
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Jag kan tycka att SD kunde vara lite mer offensiva i debatterna gällande flyktingpolitiken. PK-media kör ju för tillfället dagliga reportage om den stora mängden "flyktingar", som vill till Europa. Ingen analyserar migrationsströmmen på ett rimligt sätt, dvs hur många av flyktingarna är flyktingar?

Men vad SD måste poängtera är något som folk i gemen faktiskt inte känner till, men som är migrationsverkets officiella siffror:

En klar majoritet av beviljade uppehållstillstånd går inte till flyktingar. Anknytningsinvandring och "arbetskraftsinvandring" (=Mohammed tar hit sin kusin som hjälper till på pizzerian ett tag) överväger helt.

Om invandringen hade haft humanitära skäl, hade antalet kvotflyktingar höjts, men där ligger Sveriges siffra på 1.900 oförändrad. Och dessa vet vi är flyktingar.

Sådant pratas det inte om högt. Här kunde SD berätta hur det ligger till.
Tror det handlar om att man sparar på sådana saker till rätt tillfälle. SD behöver inte gå på offensiven när 7K och media så skickligt jobbar för dem. Däremot när siffrorna i OU planar ut så lär nog SD trycka på lite mer. Glöm inte att det trots allt är tre år kvar till valet.
2015-08-28, 22:04
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu är jag inte säker på vad du menade här men en Ipsos-undersökning ska förstås jämföras med tidigare undersökningar från Ipsos om man vill bedöma förändringen. Att jämföra en Ipsos-undersökning med andra undersökningar eller med valresultatet visar bara hur fel de ligger i sina mätningar.

Om vi ska bedöma hur mycket SD ökat sedan valet ska opinionsnivån idag självfallet jämföras med valresultatet och inget annat. Att jämföra med konstaterade felgissningar från före valet är naturligtvis av noll och intet värde.

SD hade i valet 12,86%. Inget annat. Inte 9%, inte 10% och inte 8,5%. Glöm alla siffror utom 12,86% om ni ska försöka reda ut SDs ökning sedan riksdagsvalet 2014.
2015-08-28, 22:53
Medlem
Har flera gånger påtalat detta i tråden, så länge SD hålls utanför inflytande i migrationsfrågor kommer partiet att fortsätta växa.

De senaste åren har detta visat sig vara en naturlag, och gör denna slutsats enbart av empiriska (erfarenhetsmässiga) grunder.

När kommer 7-klövern att inse, deras utfrysning av SD är kamikaze-politik (självmordsflygare) och är dömd att misslyckas?

Senast i maj var det en OM som inte hade rekord för SD, men tror att snart har SD haft 20 st OM i rad med "högstanotering" för respektive opinionsmätare!

http://www.svd.se/har-utfrysningen-natt-vags-ande/om/opinionsmatningar-2015
Senast redigerad av Hultabultan 2015-08-28 kl. 23:44.
2015-08-28, 23:21
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Om vi ska bedöma hur mycket SD ökat sedan valet ska opinionsnivån idag självfallet jämföras med valresultatet och inget annat. Att jämföra med konstaterade felgissningar från före valet är naturligtvis av noll och intet värde.

SD hade i valet 12,86%. Inget annat. Inte 9%, inte 10% och inte 8,5%. Glöm alla siffror utom 12,86% om ni ska försöka reda ut SDs ökning sedan riksdagsvalet 2014.

Alla håller inte med dig.

Ipsos har en ökning från augusti 2014 till augusti 2015 som är 187,13% De korrigerade sin mätning i september 2014 till 12,5% men vad de gjort sedan dess vet bara dom själva.

Sentio hade en ökning från augusti 2014 till augusti 2015 på 198% Alltså en större ökning än Ipsos!!

Källa Status.st procenträkningen får ni göra själva om ni vill ifrågasätta min matematik

Verkligheten har bara ett värde från september 2014 12,86% vad det är nu har vi ingen aning om. Vad vi däremot vet är att Sentio var betydligt närmare än Ipsos, och YouGov men ändå underskattade de Sd.

Om vi räknar ut Sd:s opinionssiffror utifrån Sentios felgissning inför valet 2014 får vi följande 25,5%

Räknar vi enligt Ipsos felgissning inför valet 2014 blir det bara 24,03%

Tolkar skillnaden som att Ipsos fortsätter att underskatta Sd och att kalibreringen de gjorde efter valet 2014 inte var seriös bara ett spel för galleriet.

Skulle det vara val i dag tror jag att Sd skulle få 25,5%.

Media skulle beskriva det som en sensation, men det är det alltså inte utan helt realistiskt.
2015-08-28, 23:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Nej självklart kan man inte göra så. Om ett OI har ett systematiskt fel så att de som t.ex. Ipsos alltid ligger för lågt blir det helt missvisande att jämför Ipsos mätningar med valresultat eller något annat OI. Bara då ser man vilken förändring just det opinionsinstitutet har mätt upp.

Rätt självklart egentligen, om en Ipsos mätning dag x säger 10% och dag y 15%, då har de mätt upp en ökning med 5 procentenheter eller 50%. Alltså, även om ett OI har ett systematiskt fel kan deras mätningar användas för att se trenden, men bara om deras mätfel inte varierar för mycket. Spretar felen för mycket är det bättre att helt ignorera det institutet och fokusera på de som klarar uppgiften bättre.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-08-29 kl. 00:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in