2015-08-28, 22:18
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
[/spoiler]Har försökt ta till mig denna bevekelsegrund men fram till nu misslyckats. Det du skriver om kontrollbehov och kvinnohat fick mig att tänka tlll lite. Tidigare diskuterade siter som NB haft som favoriter på fb innehöll också ett flertal bilder som skulle kunna tolkas som kvinnofientliga (även om jag själv mest sett dessa bilder som mer eller mindre komiska och oförargliga kan de ha haft en annan - och förtäckt - innebörd för NB). - Man kan tänka sig att killarna på taket studerat och kommenterat tjejerna i kaféet, och man kan också tänka sig att NB lagt märke till LH de dagar hon tidigare arbetat på kaféet. Men vid dessa tillfällen har LH både blivit lämnad och hämtad i bil. - Frågan är därför: Kan NB ha vetat att LH ensam skulle åka hem på sin moped den aktuella söndagen? - Och om han inte känt till detta; hade han då ändå vågat närma sig henne - och således ha gett avkall på det kontrollbehov du pekat på?

Nu tror jag att man måste vara kvinna för att förstå mitt inlägg. Dessutom måste man ha stött på den här typen av män. Vilket jag har gjort.

Till din fråga. Om han inte kände till moppen, och trodde att nån skulle hämta upp henne i bil, så hade han nog inte försökt prata med henne eller göra nånting annat. Men nu kan han ju ha sett moppen på morgonen och visste att ingen skulle hämta henne. Han kan ha befunnit sig vid ladan av en slump vid slutdags. Eller medvetet. Jag tror inte att han planerade överfallet (om han nu är skyldig) ingenting tyder på det. Han kan helt enkelt ha råkat flippa ur, som jag skrev tidigare.
2015-08-28, 22:18
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Min nuvarande magkänsla:

-Åklagaren presenterade allt de har mot MGM vid senaste omhäktningen.
-NB bröt ihop.
-De har inget mer att konfrontera honom med.
-Inget nytt förhör är inplanerat.
-Man tänker gå direkt på åtal.
-Advokaten är informerad och kan förbereda försvaret.
-Man hoppas att sena analyssvar ska kunna ge fällande dom.
-De kommer inom nån vecka.
-För att NB ska bli dömd krävs tumme med jultomten

Jag har hela tiden tyckt att NB har fel GMP. Personutredningen bekräftade min bild av honom, en reko snubbe. Men som jag sagt tidigare är det faktum att han sedan flera år inte har någon som helst kontakt med sin tonårsdotter ett undantag från helyllebilden. För mig framstår detta som aningen asocialt.
Någonting måste ha hänt mellan honom och barnets mamma, ungefär strax innan han emigrerade till England och så småningom Sverige. Visst finns det män även i vårt land som kommer ifrån sina barn, men nog är det väl ofta suspekt i såna fall; missbruk, fängelsevistelser och annat kan jag tänka. Frågan är vad som kan ha hänt i detta fall? Oavsett vad, behöver det inte betyda att han är skyldig iofs.
En annan sak som talar för att NB kan vara asocial, är beskrivningen av hans kontaktnät: "I Sverige har han bara frun, brodern och arbetskamraterna, i Litauen har han mamma och pappa" !
Har han inte mer i Litauen, eller är rapporten slarvigt ihoprafsad?

Jag tror misstanken till stor del bygger på vittnesmål. Att han var häktad på sannolika skäl innan det fanns teknisk bevisning tyder på detta.
Men då är det väsentligt att man kan lita på dessa vittnesmål. Vem har avgivit dem?
Kanske är det bland dem man i värsta fall kan hitta en alternativ GM?

Jag är misstänksam ( precis som du lite grann ) mot den här helyllebilden han ger av sig själv. Det kan ju vara så att han reagerar våldsamt vid avvisande, präglat av något i barndomen. Vem vet vad han har gjort utan att åka fast.

Jag tror han är GM, visst kan man ifrågasätta DNA men inom rimliga gränser. Tycker inte att man i absurdum kan hitta på egendomliga förklaringar till hur MGM:s DNA hamnat både här och där. Finns det också okänt DNA på dessa tillhörigheter?

Jag tror som du att det finns vittnesmål som är av stor betydelse för beviskedjan.
2015-08-28, 22:19
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Den är baserad i spekulation naturligtvis. Du spekulerar i blod på hennes kläder och väger den spekulationen mot andra sannolikheter. Vem har uppgett blod på hennes kläder? Jag kommer inte jämföra sannolikheter baserade i saker vi inte vet. Ditt 7 år långa flashback-CV, dessvärre, talar emot trovärdighet snarare än för och har mer att göra med att försvara din prestige än fallet. Jag undviker pinsamheter som att försöka imponera med mitt CV (som kommer från universitetsstudier och inte att hänga 7 år på Sveriges värsta skvaller- och lynchmobbssajt).

Måste vara årets klavertramp
Tror nog att professor Hamilkar har fler universitetsstudieår på nacken än du...
2015-08-28, 22:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Åklagaren behöver inte uppge allt under förundersökning - däremot under huvudförhandling.

Du är med på att även i nuläget skulle det vara anmärkningsvärt (på JO-nivå eller straffbarhetsnivå) om åklagaren har uppgifter om annat (oförklarat) DNA än från MGM på LH:s kropp?

Objektivitetsplikten gäller under hela förundersökningen - emellanåt innebär den att ett åtal aldrig fullföljs.
2015-08-28, 22:22
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
(...)
Nånting som stört mig ända från början - när jag såg bild på mgm tillsammans med frugan - är hans val av fru. Det är liksom ingen kvinna som killar springer benen av sig efter direkt. Nu ska hon ju enligt uppgift vara en mycket trevlig och snäll person med alla dom rätta kvaliteterna, så inget ont om henne. Men jag kan inte tänka mig att konkurransen är stenhård bland män att vinna hennes gunst.

Så illa ser hon väl inte ut ändå. Nä, det blir tumme ned för den teorin

Citat:
[/spoiler]- Man kan tänka sig att killarna på taket studerat och kommenterat tjejerna i kaféet, och man kan också tänka sig att NB lagt märke till LH de dagar hon tidigare arbetat på kaféet. Men vid dessa tillfällen har LH både blivit lämnad och hämtad i bil. - Frågan är därför: Kan NB ha vetat att LH ensam skulle åka hem på sin moped den aktuella söndagen? - Och om han inte känt till detta; hade han då ändå vågat närma sig henne - och således ha gett avkall på det kontrollbehov du pekat på?

Mitt fetade.
Jag tror som du antyder att GM bör ha känt till att Lisa åkte moped den dagen, kanske inte nödvändigtvis att det var första gången hon gjorde det.
Eftersom NB är ledig på söndagar så är det tveksamt om han kände till det.
2015-08-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Måste vara årets klavertramp
Tror nog att professor Hamilkar har fler universitetsstudieår på nacken än du...

Tja jag har ungefär lika många universitetsår som han har lynchmobbssajtsår. Jag har nog aldrig träffat en seriös akademiker som skulle stoltsera med 7 år på flashback för att stärka sin position - mycket snarare rakaste motsatsen är nog rimligare. Dock tycker jag det är en patetisk och irrelevant kukmätning. Det som var relevant i det inlägget var att bevisa att professor hamilkar inte talade sanning när han menade på att han inte spekulerade, bara gick på åklagarens uttalanden och i samma stycke anför att blod hittats på hennes kläder. Det blir ytterligare oroande när samma person pratat om att vara stringent. And with that conclusion, I rest my case on that particular matter.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-08-28 kl. 22:32.
2015-08-28, 22:25
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Tror du att polisen hittat spår som pekar på någon annan eller lyckades GM med att inte lämna något DNA från sig själv? Tror du att MGM är den enda människan som varit i boden och lämnat spår?

Om Lisas kropp inte blivit överhällt med någon sorts kemikalie eller blivit högtrykspolat som då förstört all främmande DNA på hennes kropp ja då tror jag visst att det är möjligt att polisen hittat andra personers DNA på Lisa, DNA som dom inte än har kunnat identifiera, den DNA kan ju vara från personer hon kramat om, hälsat på med handen etc under dagen, och det kan förstås vara från GM. Och om Lisa's kropp INTE blivit överhällt med någon sorts kemikalie eller blivit högtrykspolat som förstört all främmande DNA på hennes kropp ja då borde ju polisen hittat MGMs DNA på hennes kropp men det har vi ju INTE än så länge fått någon info från polisen om att de hittat.
Och angående hennes tillhörigheter så är jag övertygad om att dom hittat andra än MGMs DNA på dom, sannolikt också där i mellan oidentifierat DNA som kan vara GMs DNA.
2015-08-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är en bra fråga.

Normalt redovisar åklagaren bara den bevisning han vill åberopa, men åklagaren hamnar i stora problem om denne skulle avstå från att redovisa att det finns andra DNA-bevis på LH:s kläder, kropp etc. Ett av skälen är den sk objektivitetsplikten, ett annat är att främmande DNA på LH:s kropp, kläder eller tillhörigheter (dvs inte från LH eller MGM) så uppenbart skulle peka på en annan möjlig GM eller en medgärningsman.

Det kommer att framgå av rättsintygen, och om det finns sådana spår och de inte tas med i bevisningen hamnar det i den sk "slasken" och den lär ombudet (IR) be att få in, om hon kan sina saker (det bör vara så).

Tack för kunskapen! I detta läge innan åtal så finns det då ingen anledning för åklagaren att berätta om "andra dna-träffar"? De borde ju hittat alla vänner till LH och några hon träffat under dagen på cafeét med?
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför går du till så hätska personangrepp? Här spyr du galla över #Theforeigner, som faktiskt för en civiliserad diskussion, med både invektiv och okontrollerbara påståenden om uppträdande i andra trådar. Jag invänder mot folk som, med samma tillgång till bevis, anser att NB är skyldig, men utan att använda ordet idiot. #Theforeigner har inte påstått att NB har en "frisk och sund personlighet", utan det är du som väljer att sätta de orden i hens mun, liksom "Förstår du verkligen inte det?" var en typisk MrFoldsk eftersläng som bara strävar efter att trycka ner den angripne. Du har också felaktigt påstått att jag har kallat åklagaren korrumperad och uppsåtligt försökt att manipulera rätten, vilket är ett annan ohederlig diskussionstaktik från din sida.

För att börja bakifrån: Så här skrev Xenia "Håll dig till sanningen" Onatopp i ett tidigare inlägg:

Citat:
Det var åklagarens syfte med sina avslöjanden idag. Alla ska tro det, allmänheten, vittnen, blivande nämndemän. Du dömer utan att ha hört motparten.

Med andra ord: Han/hon påstår att åklagaren försökte manipulera blivande nämndemän genom att släppa detaljer i förundersökningen. Med andra ord tjänstefel/korruption.

Först sitter alltså människan och sprätter skit på åklagaren och sen gråter den krokodiltårar för att ha blivit orättvist anklagad i saken. Löjligt.

Sen blir man anklagad för att ha lagt ord i en annan skribents mun. Så här skrev jag till theForeigner:

Citat:
Det går inte att utifrån det här säga att NB verkligen har en frisk och sund personlighet utan några störningar. Förstår du verkligen inte det?

Vilket var en kommentar till theForeigners påstående att:

Citat:
Och personutredningen konfirmerade ju bara att MGM inte har någon form för kriminell, våldsamt, spänningssökande personlighetsdrag ej heller någon psykisk störning.

Om någon mer opartisk person tycker att jag har gjort en illvillig tolkning av den danska damens beskrivning av den snälle lille litauern så tar jag gärna feedback på det. Själv tycker jag att det är precis det hon säger. Men det är klart: Om Xenia skrev att någons inlägg var rena fekalierna och personen svarade att den inte uppskattade att få sina ord kallade för "skit" så skulle säkert Xenia svara med ett passivaggressivt angrepp: Lägg inte ord i mun!

I övrigt: Ja eller Jo: Det är IDIOTISKT att gå och känna sig säker på att någon som omhäktats flera gånger i ett mordfall och som har flera oberoende DNA-spår mot sig ändå är oskyldig. Det är ett totalt förnekande av fakta och nykter analys av omständigheter. Det finns ingen anledning att hymla med det, särskilt inte som det sätter ljus på ett av de stora problem som alltid visar sig i trådar som den här: Människors oförmåga att förstå att BEVISEN kommer före personlighetsanalyser.

Det finns fortfarande en möjlighet att NB KAN vara oskyldig, eller inblandad på ett vis som inte innebär att han begick mordet. Men den information vi nu har pekar mot att det är osannolikt att han inte skulle vara inblandad i detta alls. Foreigner tror att NB är oskyldig eftersom hon tänker baklänges och helt fel ur logisk synvinkel: Ja det är faktiskt ett närmast löjligt övertydligt skolboksexempel på flawed thinking. Det är svårt att linda in detta faktum utan att det kan uppfattas som ett personangrepp. Sen tror jag iofs inte att du bryr dig ett dugg om damen i fråga: Du letar bara efter angreppspunkter mot mig.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
.Advokaten delade uppenbarligen inte spaningsledningens uppfattning om vad som menas med att jobba brett, och hon har nog en bättre uppfattning än vad du har om den saken. Nu tycks hon vara mer nöjd, och att hon inte har högre svansföring utan talar i allmänna termer beror på något som stavas F-Ö-R-U-N-D-E-R-S-Ö-K-N-I-N-G-S-S-E-K-R-E-T-E-S-S, något som inte hindrar åklagaren från att föra svansen hur högt som helst.

Skillnaden mellan mig och advokaten är att det inte är mitt jobb att försvara klienten. Du försöker framställa rättsprocesser som nån slags fotbollsmatch, men det är det inte. Åklagaren är bunden av objektivitetsplikten, men advokaten ska bara försvara sin klient. Att en advokat säger att polisen inte utreder behöver inte betyda ett skit - det vet du också. Hur som helst är det saker man kan bedöma först när förundersökningen kommer. Finns det alternativa hypoteser att på allvar beakta och har polisen utrett dem. Den frågan måste naturligtvis också beaktas i ljuset av övrig bevisning. Om en klient har fingeravtryck på mordvapnet och mordet är filmat med övervakningskamera är det kanske inte superintressant att utreda ev. finniga ynglingar som kan ha varit GM istället.

Du behöver inte bokstavera juridiska begrepp för mig. Alla sammanstötningar vi haft i såna frågor har visat att du begriper betydligt mindre om såna saker än jag. Och då begriper jag ändå väsentligt mindre än såna som Bergakungen och Tingsnotarien.
Senast redigerad av MrFold 2015-08-28 kl. 22:30.
Medlem
Citat:
[/spoiler]Har försökt ta till mig denna bevekelsegrund men fram till nu misslyckats. Det du skriver om kontrollbehov och kvinnohat fick mig att tänka tlll lite. Tidigare diskuterade siter som NB haft som favoriter på fb innehöll också ett flertal bilder som skulle kunna tolkas som kvinnofientliga (även om jag själv mest sett dessa bilder som mer eller mindre komiska och oförargliga kan de ha haft en annan - och förtäckt - innebörd för NB). - Man kan tänka sig att killarna på taket studerat och kommenterat tjejerna i kaféet, och man kan också tänka sig att NB lagt märke till LH de dagar hon tidigare arbetat på kaféet. Men vid dessa tillfällen har LH både blivit lämnad och hämtad i bil. - Frågan är därför: Kan NB ha vetat att LH ensam skulle åka hem på sin moped den aktuella söndagen? - Och om han inte känt till detta; hade han då ändå vågat närma sig henne - och således ha gett avkall på det kontrollbehov du pekat på?

Frågan är därför: Kan NB ha vetat att LH ensam skulle åka hem på sin moped den aktuella söndagen? - Och om han inte känt till detta; hade han då ändå vågat närma sig henne - och således ha gett avkall på det kontrollbehov du pekat på?

Har också funderat på det. Har han haft lite koll? De andra tillfällena har Lisa hämtats av föräldrarna men denna söndag har hon tagit sig till jobbet själv med moped. Antingen har någon berättat det eller så har han sett när hon kom körande på morgonen. Hur skulle gm annars kunna veta det ena eller andra när hon gick ut från caféet på kvällen? Hen BÖR haft koll på att hon skulle gå till moppen och att det inte skulle dyka upp någon bil med föräldrar.
Så ser jag det men det behöver inte vara rätt.
2015-08-28, 22:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-Insane
Det sägs att mgm:s blod hittats på Lisas "tillhörigheter". Är det bara jag som tror att det betyder att det hittats på något annat än just hennes kläder?

Av vilken anledning kan åklagaren inte säga att blodet hittats på just hennes kläder? Varför kan vi inte få veta det åtminstone? Det kan väl ändå inte försvåra i rättegången sen? Vi kommer ju ändå kunna läsa FUP innan rättegången börjat.

Sen tog det väl en jävla tid för att få reda på uppgifterna om blodet från labbet. Planterat blod?

Ska bli intressant att få läsa fupen för jag vet ärligt inte vad jag tror i dagsläget. Är han skyldig så ska han självklart dömas för det, men bevisläget verkar inte så jävla vattentätt som åklagaren verkar tycka.

Åklagaren har sagt att DNA från MGM fans på kläder som BO hade på kroppen när hon återfanns – dock med annat ordval.
2015-08-28, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Åklagaren har sagt att DNA från MGM fans på kläder som BO hade på kroppen när hon återfanns – dock med annat ordval.

Åklagaren har väl bara antytt det inte sagt det rakt ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in