2015-08-28, 21:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Ja, det är bra att du kvalificerar din teori med förklaringen att den är baserad i spekulation.
Den är inte baserad i någon som helst spekulation. Den är baserad på åklagarens uttalanden, och på en tolkning av vad dessa innebär som jag dels har anfört argumentation för varför den bör gälla, och vars sanningshalt vi någorlunda snart kommer att kunna syna. Jag har hängt här i sju år, och har en belagd träffsäkerhet när det gäller att bedöma om åtal kommer att leda till fällande dom som inte är sämre än någon annan flashbackares. Jag behöver inga klappar på huvudet från nyreggade alternativteoretiker.

Citat:
Personligen har jag ingen tro om var blodet påhittas. Det kan lika gärna vara så enkelt som (fritt från huvudet) att han gick förbi en ensamstående moppe en söndag i ett ödsligt område, tyckte det var aningen konstigt, gick fram till den, har funderat på att köpa en liknande ett tag och kände lite på gasen, gick sedan vidare för att fiska, eller en miljon andra möjligheter
För att anse att det där är en rimlig möjlighet, måste du helt bortse från vad förundersökningsledningen har sagt. Om om du gör det så till den milda grad, varför tror du då öht på den när den påstår att den har hittat NB:s DNA alls?
2015-08-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den är inte baserad i någon som helst spekulation. Den är baserad på åklagarens uttalanden, och på en tolkning av vad dessa innebär som jag dels har anfört argumentation för varför den bör gälla, och vars sanningshalt vi någorlunda snart kommer att kunna syna. Jag har hängt här i sju år, och har en belagd träffsäkerhet när det gäller att bedöma om åtal kommer att leda till fällande dom som inte är sämre än någon annan flashbackares. Jag behöver inga klappar på huvudet från nyreggade alternativteoretiker.

För att göra det antagandet måste du helt bortse från vad förundersökningsledningen har sagt. Om om du gör det så till den milda grad, varför tror du då öht på den när den påstår att den har hittat NB:s DNA alls?

Den är baserad i spekulation naturligtvis. Du spekulerar i blod på hennes kläder och väger den spekulationen mot andra sannolikheter. Vem har uppgett blod på hennes kläder? Jag kommer inte jämföra sannolikheter baserade i saker vi inte vet. Ditt 7 år långa flashback-CV, dessvärre, talar emot trovärdighet snarare än för och har mer att göra med att försvara din prestige än fallet. Jag undviker pinsamheter som att försöka imponera med mitt CV (som kommer från universitetsstudier och inte att hänga 7 år på Sveriges värsta skvaller- och lynchmobbssajt).
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-08-28 kl. 21:33.
2015-08-28, 21:14
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Varför nedvärdera fynd/uppgifter från MPS som leder till att BO efter någon timma hittades inom det sökområde som avspärrades utifrån MPS fynd/uppgifter?
För det första är det inte jag som "nedvärderat" uppgifter från MP, jag enbart tydliggjorde skillnaden mellan MP som organisation och de individer som deltar i söket. Stor skillnad.

För det andra, vadå nedvärdera? Ursprungliga postaren nopomil ifrågasatte individer i MP-sökets observationers betydelse. Inget konstigt med att ifrågasätta ett vittnes trovärdighet eller relevans.

Polisen har senare sagt att MP-sökarnas vittnesmål om att litauerna betett sig underligt inte haft någon avgörande betydelse för att de skulle tas in. Läs om det här: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6239894
2015-08-28, 21:17
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
Utredarna kan mycket väl ha ställt frågor som "har du varit slagsmål?". Han kanske inte vet exakt hur mycket eller lite som måste berättas för svensk polis och är därför så utförlig som möjligt. Han gick säkert in mer i detalj för utredarna - det vi får läsa är ju en parafrasering där de sannolikt tar med det de tycker är relevant.
Han kanske berättade att han snattat en dubbel-japp när han var 10 år gammal men att utredarna bedömde det som såpass irrelevant att det inte platsar i personutredningen.

He, he. Jag snattade en plopp i tonåren och har fortfarande dåligt samvete när jag tänker på den. En klasskompis lurade mig till att sno den... Får skylla på henne.

NB verkar ju vara en hyvens kille rakt igenom. Ordentlig, ordningsam och lugn. Nästan så jag börjar fundera på om han lider av nån sorts kontrollbehov. Nånting som stört mig ända från början - när jag såg bild på mgm tillsammans med frugan - är hans val av fru. Det är liksom ingen kvinna som killar springer benen av sig efter direkt. Nu ska hon ju enligt uppgift vara en mycket trevlig och snäll person med alla dom rätta kvaliteterna, så inget ont om henne. Men jag kan inte tänka mig att konkurransen är stenhård bland män att vinna hennes gunst. Det finns en viss typ av killar som lider av ett så stort kontrollbehov att de bara kan ha förhållanden med kvinnor som de vet att de får behålla för sig själv och som de kan kontrollera fullt ut, kvinnor som har låg självkänsla och dåligt självförtroende och som ofta inte ser nåt vidare ut. Dessa typer av män brukar i regel hata vackra och självständiga kvinnor. Och inte så lite heller. De är i grund och botten riktiga kvinnohatare.

OM nu mgm är skyldig till mord (vilket vi inte vet med säkerhet att så är fallet än) efter kanske ett misslyckat våldtäktsförsök, så kan det ju vara så att han flippade fullständigt när han såg Lisa, som var så underbart söt och vacker. Han helt enkelt spårade ur fullständigt. Han hade säkert lagt märke till henne vid tidigare tillfällen och gått och hetsat upp sig över henne. Att det handlar om olycka kan vi släppa. Polisen är mycket tydlig med att det handlar om mord. Så, OM det skulle visa sig att mgm verkligen är skyldig, så är det här den enda förklaringen som jag kan hitta till detta nästan osannolikt grymma mord.

Ja, nu får jag väl massor av skit för att jag skrivit det här. Men, men.
2015-08-28, 21:21
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det är en dumstrutshypotes att misstänka AJ för inblandning i detta fall eftersom han, som känt till Lisas moped, skulle ha varit smart nog att se till att denna undanröjdes.
Hur skulle bortförandet av mopeden vara ett smart eller taktiskt drag av GM? Du förutsätter också att det logistiskt och tidsmässigt ens är möjligt för GM att undanröja mopeden.

Sedan ifrågasätter jag hur annan GM än AJ inte skulle kunna ha känt till mopeden när Lisa sannolikt satt/stod, på vid eller kring mopeden vid eventuellt bortförande. Jag ser inte varför AJ nödvändigtvis borde känt till Lisas moped mer än vilken annan GM som helst.
2015-08-28, 21:34
Medlem
Jag förstår fortfarande inte vad motivet var. Vad har man för anledning till att mörda en okänd ung tjej?

Det första jag kommer att tänka på är sexualbrott, våldtäkt, fast det tror jag inte är fallet. MGM skulle då ha lämnat en del DNA på BO, och man får ju inte intrycket av att han är bra på att undanröja bevis direkt. Tvärtom, hans undanröjningsjobb är ju rentav sopigt.

Kanske var han bara galen? Han kanske "hörde röster" eller liknande?
Utgår alltså ifrån att NB är GM

Mycket sorgligt iallafall, mina tankar går till familj och vänner.
Senast redigerad av zoyers 2015-08-28 kl. 22:02.
2015-08-28, 21:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det finns en hel del i tråden som är ovanligt snabba med att avfärda personutredningen som helt och hållet partisk. Och visst, som påpekats är sådant säkert fallet i regel. Om vi däremot bedömer utredningen som ett enskilt fall kan vi ju konstatera att den i stort talar till NBs fördel.

Jag kan inte tänka mig att han skulle mytta ihop saker om att sin barndom var trygg och att han sällan dricker alkohol. Sånt är nog lätt att motbevisa bara genom att fråga runt lite.

En slutsats jag drog är att han verkar leva att ganska soft liv. Bra lön (ingen hyra ju), gymnasial och avslutad eftergymnasial utbildning, goda relationer med föräldrar och arbetsgivare. Man kan därför anta att han inte har någon uppdämd aggressivitet som följd av dåliga relationer eller dålig psykisk hälsa. Han bedöms av utredarna som "lugn och sansad".

Arbetsgivaren AJ har därtill bara gott att säga om honom. Han verkar vara en schysst snubbe helt enkelt är mitt intryck. Ja, jag vet vad ni kommer säga - "alla trodde hagamannen var för normal också så det där säger egentligen ingenting". Jaja... men det talar åtminstone inte till hans nackdel att han är i god psykisk hälsa och är omtyckt av de flesta, håll med om det.

Nä alltså jag börjar faktiskt tvivla på att rätt man sitter. Ett starkt skäl till att jag och många andra i tråden trott att det är han som är skyldig är för att åklagaren drivit sin linje väldigt starkt och inte backat. De har inte ens tagit in fler misstänkta än litauerna. Eftersom vi inte känner till deras bevisning får vi ju helt enkelt lita på deras omdöme... eller?
Det kanske inte är så att det finns ett stort isberg av all möjlig bevisning mot MGM utan det vi ser kanske är allt som finns.

Ponera att åklagare redan lagt sitt stora trumfkort på bordet - blod och DNA från MGM på Lisa Holms tillhörigheter (och möjligen kropp, ej säkert vad åklagare syftar på i intervjuer). Bara föreställ er att det är det största beviset. Och tänk er sen att NBs förklaring till varför hans DNA är på henne också stämmer - han har jobbat fysiskt i lokalerna sedan flera år tillbaka och skadat sig och detta har sedan på ett eller annat sätt fläckats av på henne. Man kan väl föreställa sig att BO blivit släpad av annan GM på marken i och kring lokalerna där MGM jobbat och i så fall ter sig hans förklaring till DNA:et mycket naturlig - även om vi inte har någon insyn i exakt hur detta DNA ser ut.

Sedan finns det ju mer än DNA:et som talar till den misstänktes nackdel men det är egentligen ganska triviala om man tänker efter. Saker som säkert kan förklaras på ett eller annat sätt. Att han enligt uppgift betett sig underligt är ju en bedömningsfråga och kan möjligen avskrivas kulturell skillnad Sverige/Litauen. Att han sedan råkat befinna sig på olika platser under MP-söket kan bero på att han velat hjälpa till men inte helt förstått sammanhanget eftersom han troligen inte talar språket särskilt bra, om ens alls. De påstådda vittnesuppgifterna om att han åkt i hög hastighet med bil behöver inte nödvändigtvis stämma och om de gör det är det ändå inte säkert att det har med saken att göra.

Slutligen har jag ingen alternativ teori till vad som kan ha hänt eftersom ingen annan MGM presenterats varken av polis. Och egentligen har det inte framkommit någon annan intressant MGM från FB heller.
Jag tycker vi lämnar mer öppet för att fel man sitter. Många diskussioner nu går ut på att rätt man sitter och om sådant är fallet kan vi lika gärna koppla av och invänta FUP, åtal och sen fällande dom.

Det är naturligt att man får tankar av tvivel när man läser personutredning. Vi människor är funtade på det viset att vi försöker bedöma personers karaktärer och utifrån det gissa vad de kan tänkas göra och inte göra. Den tågordningen är det naturliga för vårt tänkande, inte att först studera faktiska omständigheter.

Jag skulle råda dig att invänta FUP innan du börjar låsa dig i tankar kring skuld/oskuld. Det väsentliga är bevisen - inte karaktärsanalyser av den misstänkte. Vi har idag påtalat flera exempel i tråden på personer som verkade helylle och ändå var kapabla till grova brott. Flera av varandra oberoende DNA-spår (om inte polisens beskrivning är helt missvisande) är sannerligen inte lätta att snacka bort. Om det verkligen var så att DNA avsätts hej vilt i en lokal bara nån kliver in där i såna mängder att en mördare som drar runt med grejer där kontaminerar det så borde det väl finnas DNA från andra personer på grejerna också? Jag kan köpa idén för ETT DNA-bevis, men för två? Blod?

Tänk också på att en kedja av varandra oberoende bevis minskar sannolikheten för att allt skulle vara en elakartad tillfällighet. Det är vissa i krimtrådarna som har svårt att ta till sig det konceptet, men så är det. Både logiskt och rent rättsligt.

Nu säger jag inte att den häktade är skyldig. Vi behöver se FUP först. Jag har just nu svårt att tänka mig naturliga förklaringar på flera DNA-spår varav ett i blod + annan bevisning, men jag ska göra ett ärligt försök att analysera bevisen objektivt när de kommer. För det motsatta kan också hända: Att personer pga sin förment dåliga "karaktär" ses som skyldiga till brott där bevisningen är klen eller snudd på obefintlig. Jag har studerat flera såna fall i USA och anser även att daCosta-målet var ett exempel på det. Så någon ren åklagarkramare är jag inte.
2015-08-28, 21:35
Medlem
Det sägs att mgm:s blod hittats på Lisas "tillhörigheter". Är det bara jag som tror att det betyder att det hittats på något annat än just hennes kläder?

Av vilken anledning kan åklagaren inte säga att blodet hittats på just hennes kläder? Varför kan vi inte få veta det åtminstone? Det kan väl ändå inte försvåra i rättegången sen? Vi kommer ju ändå kunna läsa FUP innan rättegången börjat.

Sen tog det väl en jävla tid för att få reda på uppgifterna om blodet från labbet. Planterat blod?

Ska bli intressant att få läsa fupen för jag vet ärligt inte vad jag tror i dagsläget. Är han skyldig så ska han självklart dömas för det, men bevisläget verkar inte så jävla vattentätt som åklagaren verkar tycka.
2015-08-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-Insane
Det sägs att mgm:s blod hittats på Lisas "tillhörigheter". Är det bara jag som tror att det betyder att det hittats på något annat än just hennes kläder?

Av vilken anledning kan åklagaren inte säga att blodet hittats på just hennes kläder? Varför kan vi inte få veta det åtminstone? Det kan väl ändå inte försvåra i rättegången sen? Vi kommer ju ändå kunna läsa FUP innan rättegången börjat.

Sen tog det väl en jävla tid för att få reda på uppgifterna om blodet från labbet. Planterat blod?

Ska bli intressant att få läsa fupen för jag vet ärligt inte vad jag tror i dagsläget. Är han skyldig så ska han självklart dömas för det, men bevisläget verkar inte så jävla vattentätt som åklagaren verkar tycka.

Tja, enligt hamilkar, som inte spekulerar överhuvudtaget och bara går på åklagarens uttalanden (hamilkars egen kursiverade, fetmarkerade emfas), så är det just kläderna som blodet hittas på. Jag har ingen aning och tror inte alls det behöver vara kläderna, speciellt då ingen - inte ens åklagaren - hävdat det i verkligheten.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-08-28 kl. 21:45.
2015-08-28, 21:47
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
OK, om det bara finns blod på saker som hittats där MGM arbetat men om det finns blod på saker ute i terrängen blir det värre att förklara. MGMs blod kan väl inte finnas överallt i området?!

Om GM forslade Lisa's lik till Martorp, inklusive alla hennes tillhörigheter och la dom på golvet/bordet i den boden (boden på Martorp där Lisa sannolikt hittades) som MGM i sitt jobb använt i flera år och där MGMs DNA och sannolikt mikroskopiska blodpartiklar därför sannolikt fanns mer eller mindre över alt, och om GM sedan när han gömt Lisa's kvarlevor i något skåp i boden sedan tog alla hennes tillhörigheter med sig och på sin bilfärd BORT IFRÅN Martorp då kastade ut hennes tillhörigheter från bilen, ja då kan det ju förklara varför polisen hittat blod/DNA på Lisa's tillhörigheter iom de kontaminerats i boden.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-08-28 kl. 22:06.
2015-08-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Tja, enligt hamilkar, som inte spekulerar överhuvudtaget och bara går på åklagarens uttalanden, så är det just kläderna som blodet hittas på. Jag har ingen aning och tror inte alls det behöver vara kläderna, speciellt då ingen - inte ens åklagaren - hävdat det i verkligheten.

Det är precis det jag menar, åklagarn har inte sagt att det är hennes kläder som blodet specifikt har hittats på.

Sen måste det finnas någon anledning till varför åklagaren är så ospecifik. Man har ju läst tidigare i andra fall att åklagare till media sagt att blod har hittats på offers kläder. Men varför inte i detta fall? Vad är dina spekulationer kring det Herbert?
2015-08-28, 21:48
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Hur skulle bortförandet av mopeden vara ett smart eller taktiskt drag av GM? Du förutsätter också att det logistiskt och tidsmässigt ens är möjligt för GM att undanröja mopeden.

Sedan ifrågasätter jag hur annan GM än AJ inte skulle kunna ha känt till mopeden när Lisa sannolikt satt/stod, på vid eller kring mopeden vid eventuellt bortförande. Jag ser inte varför AJ nödvändigtvis borde känt till Lisas moped mer än vilken annan GM som helst.

Tja, kretsen som skulle känna till att Lisa för första gången skulle åka moppe hem bör ju vara begränsad, förutsatt att just hon och ingen annan random flicka var utsedd som offer.
Senast redigerad av hasselmuz 2015-08-28 kl. 22:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in