Min nuvarande magkänsla:
-Åklagaren presenterade allt de har mot MGM vid senaste omhäktningen.
-NB bröt ihop.
-De har inget mer att konfrontera honom med.
-Inget nytt förhör är inplanerat.
-Man tänker gå direkt på åtal.
-Advokaten är informerad och kan förbereda försvaret.
-Man hoppas att sena analyssvar ska kunna ge fällande dom.
-De kommer inom nån vecka.
-För att NB ska bli dömd krävs tumme med jultomten
Jag har hela tiden tyckt att NB har fel GMP. Personutredningen bekräftade min bild av honom, en reko snubbe. Men som jag sagt tidigare är det faktum att han sedan flera år inte har någon som helst kontakt med sin tonårsdotter ett undantag från helyllebilden. För mig framstår detta som aningen asocialt.
Någonting måste ha hänt mellan honom och barnets mamma, ungefär strax innan han emigrerade till England och så småningom Sverige. Visst finns det män även i vårt land som kommer ifrån sina barn, men nog är det väl ofta suspekt i såna fall; missbruk, fängelsevistelser och annat kan jag tänka. Frågan är vad som kan ha hänt i detta fall? Oavsett vad, behöver det inte betyda att han är skyldig iofs.
En annan sak som talar för att NB kan vara asocial, är beskrivningen av hans kontaktnät: "I Sverige har han bara frun, brodern och arbetskamraterna, i Litauen har han mamma och pappa" !
Har han inte mer i Litauen, eller är rapporten slarvigt ihoprafsad?
Jag tror misstanken till stor del bygger på vittnesmål. Att han var häktad på sannolika skäl innan det fanns teknisk bevisning tyder på detta.
Men då är det väsentligt att man kan lita på dessa vittnesmål. Vem har avgivit dem?
Kanske är det bland dem man i värsta fall kan hitta en alternativ GM?