2015-08-28, 21:50
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Min nuvarande magkänsla:

-Åklagaren presenterade allt de har mot MGM vid senaste omhäktningen.
-NB bröt ihop.
-De har inget mer att konfrontera honom med.
-Inget nytt förhör är inplanerat.
-Man tänker gå direkt på åtal.
-Advokaten är informerad och kan förbereda försvaret.
-Man hoppas att sena analyssvar ska kunna ge fällande dom.
-De kommer inom nån vecka.
-För att NB ska bli dömd krävs tumme med jultomten

Jag har hela tiden tyckt att NB har fel GMP. Personutredningen bekräftade min bild av honom, en reko snubbe. Men som jag sagt tidigare är det faktum att han sedan flera år inte har någon som helst kontakt med sin tonårsdotter ett undantag från helyllebilden. För mig framstår detta som aningen asocialt.
Någonting måste ha hänt mellan honom och barnets mamma, ungefär strax innan han emigrerade till England och så småningom Sverige. Visst finns det män även i vårt land som kommer ifrån sina barn, men nog är det väl ofta suspekt i såna fall; missbruk, fängelsevistelser och annat kan jag tänka. Frågan är vad som kan ha hänt i detta fall? Oavsett vad, behöver det inte betyda att han är skyldig iofs.
En annan sak som talar för att NB kan vara asocial, är beskrivningen av hans kontaktnät: "I Sverige har han bara frun, brodern och arbetskamraterna, i Litauen har han mamma och pappa" !
Har han inte mer i Litauen, eller är rapporten slarvigt ihoprafsad?

Jag tror misstanken till stor del bygger på vittnesmål. Att han var häktad på sannolika skäl innan det fanns teknisk bevisning tyder på detta.
Men då är det väsentligt att man kan lita på dessa vittnesmål. Vem har avgivit dem?
Kanske är det bland dem man i värsta fall kan hitta en alternativ GM?
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-08-28 kl. 22:03.
2015-08-28, 21:50
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoyers
Jag förstår fortfarande inte vad motivet var. Vad har man för anledning till att mörda en okänd ung tjej?

Det första jag kommer att tänka på är sexualbrott, våldtäkt, fast det tror jag inte är fallet. MGM skulle då ha lämnat en del DNA på BO, man får ju inte intrycket av att han är bra på att undanröja bevis direkt. Tvärtom, hans undanröjningsjobb är ju rentav sopigt.

Kanske var han bara galen? Han kanske "hörde röster" eller liknande?
Utgår alltså ifrån att NB är GM

Mycket sorgligt iallafall, mina tankar går till familj och vänner.

Ibland händer det att våldtäktsmannen råkar ta död på tjejen innan han kommit så långt. Då blir det ingen våldtäkt - förutom vissa män då, som sätter på liket. Fanns en seriemördare i USA som brukade återvända till sina offer för att ha sex med dem, under nån veckas tid efteråt. Sen blev det tydligen för äckligt även för honom.
2015-08-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om GM forslade Lisa's lik till Martorp, inklusive alla hennes tillhörigheter och la dom på golvet/bordet i den boden (boden på Martorp där Lisa sannolikt hittades) som MGM i sitt jobb använt i flera år och där MGMs DNA och sannolikt mikroskopiska blodpartiklar därför sannolikt fanns mer eller mindre över alt, och om GM sedan när han gömt Lisa's kvarlevor i något skåp i boden sedan tog alla hennes tillhörigheter med sig och på sin bilfärd BORT IFRÅN Martorp kastade ut hennes tillhörigheter ja då kan det ju förklara varför polisen hittat blod/DNA på Lisa's tillhörigheter iom de kontaminerats i boden.

Tror du att polisen hittat spår som pekar på någon annan eller lyckades GM med att inte lämna något DNA från sig själv? Tror du att MGM är den enda människan som varit i boden och lämnat spår?
Senast redigerad av helsan 2015-08-28 kl. 21:53.
2015-08-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-Insane
Det är precis det jag menar, åklagarn har inte sagt att det är hennes kläder som blodet specifikt har hittats på.

Sen måste det finnas någon anledning till varför åklagaren är så ospecifik. Man har ju läst tidigare i andra fall att åklagare till media sagt att blod har hittats på offers kläder. Men varför inte i detta fall? Vad är dina spekulationer kring det Herbert?

usch, jag vill inte föreställa att mina spekulationer skulle ha minsta värde. Jag skulle tro att fallet helt enkelt behandlats med en särdeles ovanlig kollegial respekt och sekretess och att man lagt helt locket på allting av det skälet. Det skulle i sin tur kunna leda till att advokaten får ovanligt lite information jämfört med (alla) andra fall som inte behandlas med sådan respekt. Men det kan ju vara en helt åt helvete fel gissning. Personligen tycker jag att det är osmakligt att inga av våra mördade döttrar skulle komma i närheten av sådan respekt från rättsstatens verksamhet. Rättsstatens fundament är att alla ska vara lika inför lagen.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-08-28 kl. 22:01.
2015-08-28, 22:02
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är naturligt att man får tankar av tvivel när man läser personutredning. Vi människor är funtade på det viset att vi försöker bedöma personers karaktärer och utifrån det gissa vad de kan tänkas göra och inte göra. Den tågordningen är det naturliga för vårt tänkande, inte att först studera faktiska omständigheter.

Jag skulle råda dig att invänta FUP innan du börjar låsa dig i tankar kring skuld/oskuld. Det väsentliga är bevisen - inte karaktärsanalyser av den misstänkte. Vi har idag påtalat flera exempel i tråden på personer som verkade helylle och ändå var kapabla till grova brott. Flera av varandra oberoende DNA-spår (om inte polisens beskrivning är helt missvisande) är sannerligen inte lätta att snacka bort. Om det verkligen var så att DNA avsätts hej vilt i en lokal bara nån kliver in där i såna mängder att en mördare som drar runt med grejer där kontaminerar det så borde det väl finnas DNA från andra personer på grejerna också? Jag kan köpa idén för ETT DNA-bevis, men för två? Blod?

Tänk också på att en kedja av varandra oberoende bevis minskar sannolikheten för att allt skulle vara en elakartad tillfällighet. Det är vissa i krimtrådarna som har svårt att ta till sig det konceptet, men så är det. Både logiskt och rent rättsligt.

Nu säger jag inte att den häktade är skyldig. Vi behöver se FUP först. Jag har just nu svårt att tänka mig naturliga förklaringar på flera DNA-spår varav ett i blod + annan bevisning, men jag ska göra ett ärligt försök att analysera bevisen objektivt när de kommer. För det motsatta kan också hända: Att personer pga sin förment dåliga "karaktär" ses som skyldiga till brott där bevisningen är klen eller snudd på obefintlig. Jag har studerat flera såna fall i USA och anser även att daCosta-målet var ett exempel på det. Så någon ren åklagarkramare är jag inte.

Nåt som skulle kunna ställa till problem för åklagaren, det skulle kunna vara om alla tillhörigheterna med mgm:s DNA på, hittades i hans skåp. Då gissar jag (jag är inte expert) att åklagaren måste visa att ingen annan mer än mgm har tillgång till skåpet, och att mgm sällan använder sig av skåpet och att det därför kan ses som rimligt att han inte öppnat det på en vecka. Kanske.
2015-08-28, 22:02
Medlem
Kan man manipulera en personutredning?

Har du testat droger någon gång? Nej. (Vad tjänar man på att svara "ja" på den frågan?)

Osv..
2015-08-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är naturligt att man får tankar av tvivel när man läser personutredning. Vi människor är funtade på det viset att vi försöker bedöma personers karaktärer och utifrån det gissa vad de kan tänkas göra och inte göra. Den tågordningen är det naturliga för vårt tänkande, inte att först studera faktiska omständigheter.

Jag skulle råda dig att invänta FUP innan du börjar låsa dig i tankar kring skuld/oskuld. Det väsentliga är bevisen - inte karaktärsanalyser av den misstänkte. Vi har idag påtalat flera exempel i tråden på personer som verkade helylle och ändå var kapabla till grova brott. Flera av varandra oberoende DNA-spår (om inte polisens beskrivning är helt missvisande) är sannerligen inte lätta att snacka bort. Om det verkligen var så att DNA avsätts hej vilt i en lokal bara nån kliver in där i såna mängder att en mördare som drar runt med grejer där kontaminerar det så borde det väl finnas DNA från andra personer på grejerna också? Jag kan köpa idén för ETT DNA-bevis, men för två? Blod?

Tänk också på att en kedja av varandra oberoende bevis minskar sannolikheten för att allt skulle vara en elakartad tillfällighet. Det är vissa i krimtrådarna som har svårt att ta till sig det konceptet, men så är det. Både logiskt och rent rättsligt.

Nu säger jag inte att den häktade är skyldig. Vi behöver se FUP först. Jag har just nu svårt att tänka mig naturliga förklaringar på flera DNA-spår varav ett i blod + annan bevisning, men jag ska göra ett ärligt försök att analysera bevisen objektivt när de kommer. För det motsatta kan också hända: Att personer pga sin förment dåliga "karaktär" ses som skyldiga till brott där bevisningen är klen eller snudd på obefintlig. Jag har studerat flera såna fall i USA och anser även att daCosta-målet var ett exempel på det. Så någon ren åklagarkramare är jag inte.

Är det ett krav för en åklagare i detta fallet att redovisa alla dna-bevis som hittats eller behöver hen bara berätta om de som hittats från MGM?
2015-08-28, 22:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Citat:
/.../ Det finns en viss typ av killar som lider av ett så stort kontrollbehov att de bara kan ha förhållanden med kvinnor som de vet att de får behålla för sig själv och som de kan kontrollera fullt ut /.../ Dessa typer av män brukar i regel hata vackra och självständiga kvinnor. Och inte så lite heller. De är i grund och botten riktiga kvinnohatare. /.../ kanske ett misslyckat våldtäktsförsök /.../ han flippade fullständigt när han såg Lisa /.../ lagt märke till henne vid tidigare tillfällen och gått och hetsat upp sig /.../
Har försökt ta till mig denna bevekelsegrund men fram till nu misslyckats. Det du skriver om kontrollbehov och kvinnohat fick mig att tänka tlll lite. Tidigare diskuterade siter som NB haft som favoriter på fb innehöll också ett flertal bilder som skulle kunna tolkas som kvinnofientliga (även om jag själv mest sett dessa bilder som mer eller mindre komiska och oförargliga kan de ha haft en annan - och förtäckt - innebörd för NB). - Man kan tänka sig att killarna på taket studerat och kommenterat tjejerna i kaféet, och man kan också tänka sig att NB lagt märke till LH de dagar hon tidigare arbetat på kaféet. Men vid dessa tillfällen har LH både blivit lämnad och hämtad i bil. - Frågan är därför: Kan NB ha vetat att LH ensam skulle åka hem på sin moped den aktuella söndagen? - Och om han inte känt till detta; hade han då ändå vågat närma sig henne - och således ha gett avkall på det kontrollbehov du pekat på?
2015-08-28, 22:11
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
Hur skulle bortförandet av mopeden vara ett smart eller taktiskt drag av GM?
Att mopeden stod kvar - och med nycklarna isatta - visade att något hade hänt Lisa, som ju sagt att hon just skulle åka hem. Dessutom ger mopedens läge polisen anledning att koncentrera sökandet till närområdet.
Citat:
Du förutsätter också att det logistiskt och tidsmässigt ens är möjligt för GM att undanröja mopeden.
Hinner man köra iväg en kropp, kan man sannolikt ta med mopeden samtidigt. Tiden bör ha räckt till.
Citat:
Sedan ifrågasätter jag hur annan GM än AJ inte skulle kunna ha känt till mopeden när Lisa sannolikt satt/stod, på vid eller kring mopeden vid eventuellt bortförande. Jag ser inte varför AJ nödvändigtvis borde känt till Lisas moped mer än vilken annan GM som helst.
Jag misstänker själv att GM inte känt till mopeden, eftersom jag anser att denne borde röjt undan mopeden av skäl som jag nämnt ovan.
Och vi vet att AJ känt till mopeden, men vi vet inte om NB gjort det.

Om AJ organiserat något så drastiskt som att röja undan ett lik, bör han även ha låtit fixa undan mopeden.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-28 kl. 22:14.
2015-08-28, 22:12
Medlem
Tycker det är helt galet att börja spekulera i att en man har dödligt patologiskt kontrollbehov för att hans fru inte anses vara en pinuppa. För övrigt har jag sett bilder där hon ser helt normal ut i jämförelse med dom första bilderna som spreds.
Senast redigerad av Herbert.Spencer 2015-08-28 kl. 22:14.
2015-08-28, 22:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckybuddhaluke
Är det ett krav för en åklagare i detta fallet att redovisa alla dna-bevis som hittats eller behöver hen bara berätta om de som hittats från MGM?

Det är en bra fråga.

Normalt redovisar åklagaren bara den bevisning han vill åberopa, men åklagaren hamnar i stora problem om denne skulle avstå från att redovisa att det finns andra DNA-bevis på LH:s kläder, kropp etc. Ett av skälen är den sk objektivitetsplikten, ett annat är att främmande DNA på LH:s kropp, kläder eller tillhörigheter (dvs inte från LH eller MGM) så uppenbart skulle peka på en annan möjlig GM eller en medgärningsman.

Det kommer att framgå av rättsintygen, och om det finns sådana spår och de inte tas med i bevisningen hamnar det i den sk "slasken" och den lär ombudet (IR) be att få in, om hon kan sina saker (det bör vara så).
2015-08-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är en bra fråga.

Normalt redovisar åklagaren bara den bevisning han vill åberopa, men åklagaren hamnar i stora problem om denne skulle avstå från att redovisa att det finns andra DNA-bevis på LH:s kläder, kropp etc. Ett av skälen är den sk objektivitetsplikten, ett annat är att främmande DNA på LH:s kropp, kläder eller tillhörigheter (dvs inte från LH eller MGM) så uppenbart skulle peka på en annan möjlig GM eller en medgärningsman.

Det kommer att framgå av rättsintygen, och om det finns sådana spår och de inte tas med i bevisningen hamnar det i den sk "slasken" och den lär ombudet (IR) be att få in, om hon kan sina saker (det bör vara så).

Åklagaren behöver inte uppge allt under förundersökning - däremot under huvudförhandling.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in