• 1
  • 2
2015-08-28, 01:06
Medlem
st0ckiss avatar
Jag var inblandad i nån stor härva för några år sen, som jag knappt har koll på själv vad det handlade om.
Det var nån kändis, nåt pök och massa andra personer inblandade iallafall.
Var på förhör hos polisen, hade självklart inte mycket att säga, men fick veta att jag hade yppandeförbud gällande hela utredningen och förhöret. De sa däremot inget om hur länge detta gällde, vad det gällde eller något, mer än att jag skulle vara tyst om vad som kommit fram under förhöret, typ.
Nu såhär i efterhand blev jag nyfiken på hur länge ett sånt förbud gäller. Är det bara under utredningens gång och tills dom fallit det gäller, eller är det kortare/längre tid?
Citera
2015-08-28, 01:15
Medlem
Schweppes99s avatar
fjanterier, är inte jesus kristus eller advokaat men du har yttrandefrihet. Däremot om något kan äventyra bla rikets säkerhet eller om du skrivit på något papper om att du inte ska snacka då kan du dömas.

mvh tomten
Citera
2015-08-28, 01:25
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweppes99
fjanterier, är inte jesus kristus eller advokaat men du har yttrandefrihet. Däremot om något kan äventyra bla rikets säkerhet eller om du skrivit på något papper om att du inte ska snacka då kan du dömas.

mvh tomten

Nej, du är varken Jesus Kristus eller "advokaat", så du vet verkligen inte vad du talar om.
Yttrandefrihet har jag, men blir jag ålagd ett yppandeförbud får jag inte prata om det, oavsett hur mycket yttrandefrihet jag har.
Citera
2015-08-28, 01:48
Medlem
gasproxs avatar
Förundersökningsprotokoll är ju offentlig handling, så om åtal väcktes borde väl yppandeförbudet ryka då?
Citera
2015-08-28, 01:56
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasprox
Förundersökningsprotokoll är ju offentlig handling, så om åtal väcktes borde väl yppandeförbudet ryka då?

Man tycker ju absolut det, men man ska aldrig vara säker. Vet ju inte vad som togs med från förhöret och vilka insamlade uppgifter som hamnade i FUP:en,
Citera
2015-08-28, 02:02
Medlem
gasproxs avatar
Hur utförs ett yppandeförbud? Får man en muntlig tillsägelse eller skriver man på ett avtal?
Citera
2015-08-28, 02:07
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gasprox
Hur utförs ett yppandeförbud? Får man en muntlig tillsägelse eller skriver man på ett avtal?

Minns faktiskt inte hur det var, detta är ändå 5-8 år sen. Inte helt omöjligt att jag fick skriva på nåt avtal om det.
Citera
2015-08-28, 03:56
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Det låter som om förundersökningsledaren beslutade om ett yppandeförbud enligt 23 kap. 10 § Rättegångsbalken. Bryter man mot ett yppandeförbud utan giltigt skäl så kan man dömas till böter enligt 9 kap. 6 § RB.

Det man kan säga om ett sådant yppandeförbud är att det omfattar vad du själv sa i förhör och i motiven till lagen säger man att ett yppande för utomstående av vad som förekommit vid förhör ofta skulle kunna försvåra utredningen och lända enskild person till men och vid vissa brott kunna vara skadligt även med hänsyn till rikets säkerhet (NJA II 1943 s. 306).

Förundersökningsledaren har i uppgift att pröva om ett sådant förbud är påkallat, det bör därmed bara gälla så länge det fortfarande är påkallat så tiden det gäller beror lite på vilken uppgift det är frågan om. När det gäller ditt fall så handlar det förmodligen om att fallet fick mycket uppmärksamhet då det var en kändis inblandad eller bara att utredningen var komplicerad och om du spred dina uppgifter så skulle det ha kunnat försvårat utredningen, i och med att förundersökningen var över bör det alltså inte längre ha funnits något skäl för ett yppandeförbud.

Yppandeförbud inskränker även meddelarfriheten som poliser, advokater m.m. annars har.
Citera
2015-08-28, 11:08
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det låter som om förundersökningsledaren beslutade om ett yppandeförbud enligt 23 kap. 10 § Rättegångsbalken. Bryter man mot ett yppandeförbud utan giltigt skäl så kan man dömas till böter enligt 9 kap. 6 § RB.

Det man kan säga om ett sådant yppandeförbud är att det omfattar vad du själv sa i förhör och i motiven till lagen säger man att ett yppande för utomstående av vad som förekommit vid förhör ofta skulle kunna försvåra utredningen och lända enskild person till men och vid vissa brott kunna vara skadligt även med hänsyn till rikets säkerhet (NJA II 1943 s. 306).

Förundersökningsledaren har i uppgift att pröva om ett sådant förbud är påkallat, det bör därmed bara gälla så länge det fortfarande är påkallat så tiden det gäller beror lite på vilken uppgift det är frågan om. När det gäller ditt fall så handlar det förmodligen om att fallet fick mycket uppmärksamhet då det var en kändis inblandad eller bara att utredningen var komplicerad och om du spred dina uppgifter så skulle det ha kunnat försvårat utredningen, i och med att förundersökningen var över bör det alltså inte längre ha funnits något skäl för ett yppandeförbud.

Yppandeförbud inskränker även meddelarfriheten som poliser, advokater m.m. annars har.

Tack för ett bra och utvecklat svar!

Så är det nog med största sannolikhet.
Så jag kan anta att mitt yppandeförbud inte gäller längre och sjunga ut för full hals till media? :P
Skämt åsido, jag blev bara så nyfiken på hur det ligger till. Fick ingen mer info än att jag skulle hålla käft om ärendet, typ. Nu blev jag lite klokare iallafall.
Citera
2015-08-28, 11:55
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Tack för ett bra och utvecklat svar!

Så är det nog med största sannolikhet.
Så jag kan anta att mitt yppandeförbud inte gäller längre och sjunga ut för full hals till media? :P
Skämt åsido, jag blev bara så nyfiken på hur det ligger till. Fick ingen mer info än att jag skulle hålla käft om ärendet, typ. Nu blev jag lite klokare iallafall.

Jag skulle tro att du kan det men det är nog säkrast att glömma det hela

Har inte hittat något klart svar på hur länge ett yppandeförbud ska gälla men då det fattas under förundersökningen så bör det bara gälla så länge. Domstolen kan fatta beslut om yppandeförbud under rättegången om det fortfarande är nödvändigt och brott mot rikets säkerhet kan få lite värre konsekvenser än böter genom andra paragrafer.
Citera
2015-08-28, 12:05
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:

Har inte hittat något klart svar på hur länge ett yppandeförbud ska gälla men då det fattas under förundersökningen så bör det bara gälla så länge. Domstolen kan fatta beslut om yppandeförbud under rättegången om det fortfarande är nödvändigt och brott mot rikets säkerhet kan få lite värre konsekvenser än böter genom andra paragrafer.

Ja, det är väl alltid bäst, men hur kul är det? Å andra sidan vet jag knappt nånting om fallet. Blev indragen i nåt skit jag inte haft med att göra, med personer jag aldrig träffat och knappt ens pratat med. Riktigt sjukt hela grejen.

Att hitta info om yppandeförbud överlag var riktigt svårt. Söker man på nätet handlar 9/10 saker om sjukvårdens tystnadsplikt.

Jag blev aldrig kallad till något mer än just det där förhöret, vet ingenting om fallet är avslutat eller något annat, vet inte alls mycket. Så eftersom jag bara blev kallad till förhör och det är 7-8 år sen, så får man anta att det inte gäller längre?
Det var helt klart inget som gällde rikets säkerhet eller något ens liknande det, så det är inget jag behöver oroa mig för.
Citera
2015-08-28, 12:20
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Man skulle dock kunna resonera litet runt räckvidden:

En parameter är det utredda brottet (vilket i sig är litet oklart, sådant kan utvecklas) och dess preskriptionstid - efter denna tid torde det vara egalt för utredningen om något röjs.

En annan parameter är om informationen har något alternativt skydd.

Ytterligare kan man fundera på en förundersökningssekretess rent allmänt, väcks inget åtal gäller denna även framgent, men hur länge då? I OSL anger man typiskt tider runt 50 eller sjuttio år för uppgifter av den här karaktären ( OSL, 35K )

Det lugnaste för TS är förstås att glömma alltsammans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in