2010-07-22, 13:38
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Jag har aldrig riktigt förstått vad som gäller när det kommer till "vanliga" inlägg. Om jag t.ex gjort en utmärkt lista om X och postat den i någon tråd sen lite senare kommer en tråd up som behandlar ungefär samma ämne är det då korspostning att kopiera den gamla listan och återanvända den i den nya tråden?
Ja, kort sagt.
Du kan ju hänvisa till det inlägget men grundfelet ligger ju hos TS som inte sökte innan han postade den nya tråden.
Citera
2010-07-22, 14:07
Medlem
loveak47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFingal
Rapportera din gamla tråd som felplacerad och be att få den flyttad till virusforumet.

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Rapportera din första tråd och be om att få den flyttad.

Tvåa...

Tack
Citera
2010-07-22, 14:14
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Ja, kort sagt.
Du kan ju hänvisa till det inlägget men grundfelet ligger ju hos TS som inte sökte innan han postade den nya tråden.

Fast det kan ju vara relevant för trådar som behandlar olika ämnen, tråden behöver ju inte behandla exakta samma ämne för att inlägget skall förlora sin relevans. Du kan ju ha en tråd som behandlar vad som är bäst av Xbox och Playstation och där gör du en lista med fördelar du ser hos Xbox. Samma lista vore också relevant i en annan tråd som behandlar vad som är bäst av Xbox och Nintendo.
Citera
2010-07-22, 14:14
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Jag har aldrig riktigt förstått vad som gäller när det kommer till "vanliga" inlägg. Om jag t.ex gjort en utmärkt lista om X och postat den i någon tråd sen lite senare kommer en tråd up som behandlar ungefär samma ämne är det då korspostning att kopiera den gamla listan och återanvända den i den nya tråden?
Det smidigaste sättet att komma runt det är att hänvisa till sitt första inlägg med en länk och citera det.

Då har du ju inte postat samma inlägg två gånger, utan bara citerat ett redan gjort inlägg.
Citera
2010-07-22, 14:52
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Fast det kan ju vara relevant för trådar som behandlar olika ämnen, tråden behöver ju inte behandla exakta samma ämne för att inlägget skall förlora sin relevans. Du kan ju ha en tråd som behandlar vad som är bäst av Xbox och Playstation och där gör du en lista med fördelar du ser hos Xbox. Samma lista vore också relevant i en annan tråd som behandlar vad som är bäst av Xbox och Nintendo.
Se Jeckes svar här ovan.
Citera
2013-08-30, 17:31
Medlem
wastedandlazys avatar
Råkade starta samma tråd två ggr. Nu är båda i papperskorgen.

Får jag starta EN likadan ny i rätt kategori?
Citera
2013-08-31, 11:22
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastedandlazy
Råkade starta samma tråd två ggr. Nu är båda i papperskorgen.

Får jag starta EN likadan ny i rätt kategori?
Kontrollera först att det inte redan finns en tråd i ämnet.
Citera
2015-08-28, 10:47
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Det stämmer, men det kan tilläggas att det inte behöver vara en trådstart, det räcker med att en användare postar samma inlägg i flera olika trådar (även om det naturligtvis är svårare att upptäcka).

Så om jag postar ett svar som liknar ett svar jag tidigare postat i en annan tråd så blir det en korspostning ?
Citera
2015-08-28, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Så om jag postar ett svar som liknar ett svar jag tidigare postat i en annan tråd så blir det en korspostning ?

Att svara "Ja, det stämmer" både i en tråd som undrar om Jorden är rund och en om solen är varm är förstås inte korspostning.
Sammanhanget tas i beaktning.
Citera
2015-08-28, 12:38
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager

Ett svar där man upprepar ett liknande svar är inte korspostning. OFta förstår ju inte folk riktigt vad man säger och man får då omformulera sig såklart.

Regeln finns till för att förhindra spammande. Vilket innebär att om du svarar två liknande inlägg efter varandra utan att någon annan kommenterat ditt inlägg, ja då kan du i teorin åka dit för korspostning även om vi antagligen tror att det ena är en dubbelpost som ibland sker och raderas utan straff.

De som åker dit för korspostning är oftast folk som startar likadana trådar i olika forumdelar för att få maximalt antal svar, eller personer som söker reda på massa gamla trådar och svarar indentiska svar i dem, ofta är det dock reklam för något. Exempelvis om någon vill göra reklam för persienner, så söker de efter alla trådar om persienn-tips och sen svarar de samma reklaminlägg i alla.
Det är den typen av beteender som regeln är till för att förhindra.

Om det istället är så att admin4 och admin5 startar identiska trådar där de frågar hur många deciliter det går på en liter och du väljer att svara i båda trådarna att "Det går tio deciliter på en liter, deci betyder nämligen tiondel på typ latin eller nått". Så har inte du korspostat. Du har egentligen svarat korrekt på båda trådstarterna, felet är att den ena trådstarten borde låsas och hänvisa till den andra, så om så är fallet så bör inte du åka dit för korspostning.

Om däremot Admin4 startat båda trådarna, ja då är det uppenbar korspostning från Admin4, den som svarar åker inte dit för korspostning, men chansen är snarare att folk då väljer att svara "Idiot, du har redan frågat det i den här tråden", vilket resulterar i att en moderator utdelar ett gult kort.

Mycket riktigt tar vi sammanhanget i beaktande så som användaren ovan detta inlägget konstaterar. Jag ska ge ett exempel:
Om en person startat flera trådar som liknar varandra, exempelvis om en användare köpt ett nytt hus och väljer att starta en tråd i hem-forumdelen där han utfördligt på tio rader beskriver hur det verkar som om en vägg är möglig, och frågar hur han ska åtgärda det så är det en fullgod trådstart i den forumdelen.
Om han samtidigt i juridik väljer att starta en tråd där han utförligt med samma tio rader beskriver hans eventuellt mögliga vägg och sen avslutar med att fråga vad det är han borde göra, ja då har han två helt olika trådar, även om startinläggen är identiska i tio rader av elva... Trådarna kommer nämligen utveckla sig helt olika och röra helt olika saker, sånt tar vi självklart hänsyn till!
Senast redigerad av wh0re 2015-08-28 kl. 12:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in