2015-08-28, 10:22
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
DN har tidigare gått ut med att man avisktligt försöker hålla nede SDs siffror eftersom "framgång förder framgång" och det vill man inte ha för SDs del.
Källa på det?

Förövrigt tycker jag det är intressant att bara de stora partierna (S och M) har minskat sedan valet. I min värld borde även småpartiernas väljare tappa tron på sina respektive partier iom DÖ.

Jag kan knappast tänka mig att en centerväljare hellre vill se C i DÖ än att utgöra opposition, liksom.
2015-08-28, 10:27
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Källa på det?

Förövrigt tycker jag det är intressant att bara de stora partierna (S och M) har minskat sedan valet. I min värld borde även småpartiernas väljare tappa tron på sina respektive partier iom DÖ.

Jag kan knappast tänka mig att en centerväljare hellre vill se C i DÖ än att utgöra opposition, liksom.
Någon gjorde väl Löööööf till centerledare eller?
2015-08-28, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Inte så mycket att kommentera utom att moderaterna borde känna av sin backande trend. Ändå ska man komma ihåg att de troligen får hjälp av metoderna att de som går bakåt inte redovisas så mycket bakåt som grundmaterialet visar. På samma sätt som de som ökar hålls tillbaka.

Två trender är tydliga Sd;s ökning, moderaternas minskning och socialdemokraterna något mindre minskning.

Batra måste nog hitta på något snart men vad? S skattehöjnings förslag kanske inte fått genomslag i mätningen och tror hon det kan det var värt att vänta. Å andra sidan kan hon ju protestera högljutt mot det redan nu för att smida medan järnet är varmt.

Skulle vara roligt om vi får facit nu i form av ett extraval.

Problemet för Batra är att hon kan gnälla så mycket hon vill när hon samtidigt kommenderar de Moderata riksdagsmännen att inte rösta för en annan politik. Speciellt i ett läge då en annan politik troligen har riksdagens stöd.
Det ger ingen trovärdighet.
2015-08-28, 11:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Hur kan ett parti ha varit under "fritt fall" då man fick 6.9% i riksdagsvalet 2014 och nu ligger på 6.8%?

Flashbackhögerns kroniska önsketänkande kring MP verkar vara en suggestiv gruppterapi som alla dras in i. Detta har snart pågått i 10 år. Hade analysen stämt så hade MP legat på kanske minus 20% vid detta laget.

Nåja, jag gillar heller inte MP, men det är en annan sak.
Att MP inte faller utan tvärtom ökar (även i viss mån VP) är inte alls konstigt på något sätt. Just nu sker det en påtaglig polarisering i samhällsdebatten. Helt uppenbart skördar SD frukterna av det, men så gör även de "på andra sidan". Att MP inte stiger mer beror nog på att deras politik i övrigt är urusel i väljarkårens ögon.
2015-08-28, 18:39
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tja, min mor röstar SD. skulle inte ens erkänna det för sankte pär, hon slänger på luren om någon ringer och frågar vad hon röstar på.
Den äldre generationen är uppväxta med att vad de röstar på är en hemlighet för alla utanför familjen.

Sen kan jag även tycka det är lite sisådär när en "Muhammed" ringer och frågar vad jag röstar på...
Men jag brukar säga SD.
Många som ringer från telecom. på uppdrag från diverse undersökningar är Muhammed eller Ali.

Nu har det väl bara hänt lokalpolitiker eller rikspolitiker som fått tegelstenar kastade genom rutan, men det har ju trots allt hänt.. man vet aldrig vad stenkastarvänstern kan hitta på.

Tja, du bekräftar det jag säger, dvs telefonintervjuer bör inte uppvisa någon större skillnad,eller skriver hon hellre ner det på papper, är det mer ok för sankte Pär?
2015-08-28, 19:08
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Istället undrar jag, varför skulle olika partitillhörigheter förändra svarsfrekvensen per telefon, för mig är det mindre intrusivt än att tala om min åsikt svart på vitt på papper.

Det handlar om attityder. Vissa (t.ex. SDare, men inte bara dom) anser att opionsinstut är en del av "etablisemanget". Och dom vill man inte ha med att göra. Så man uppger inte vad man skall rösta på.
2015-08-28, 19:11
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Hur kan ett parti ha varit under "fritt fall" då man fick 6.9% i riksdagsvalet 2014 och nu ligger på 6.8%?

Flashbackhögerns kroniska önsketänkande kring MP verkar vara en suggestiv gruppterapi som alla dras in i. Detta har snart pågått i 10 år. Hade analysen stämt så hade MP legat på kanske minus 20% vid detta laget.

Nåja, jag gillar heller inte MP, men det är en annan sak.

Mp låg på 9-10% i undersökningarna före valet. Det är det du måste jämföra med.
Mps felfaktor är ca 0,75.

Så 6% i undersöknignen är 4,5% i verkligheten.
2015-08-28, 19:12
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Det handlar om attityder. Vissa (t.ex. SDare, men inte bara dom) anser att opionsinstut är en del av "etablisemanget". Och dom vill man inte ha med att göra. Så man uppger inte vad man skall rösta på.

Du argumenterade för att telefonintervjuer skulle vara skilda från andra metoder, det var det jag svarade på, jag svävade inte iväg i andra spekulationer.
2015-08-28, 19:15
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Mp låg på 9-10% i undersökningarna före valet. Det är det du måste jämföra med.
Mps felfaktor är ca 0,75.

Så 6% i undersöknignen är 4,5% i verkligheten.

Jag tror många borgerligt sinnade tanter upptäckte vad Mp verkligen stod för och backade ur. Andra återvände till S och till V.

"Miljö" är helt enkelt inte tillräckligt stark "enfråga" för att vara samma samlande kraft som Sd:d invandringsfråga.
Senast redigerad av Gefundenes F 2015-08-28 kl. 19:17.
2015-08-28, 19:24
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
"Miljö" är helt enkelt inte tillräckligt stark "enfråga" för att vara samma samlande kraft som Sd:d invandringsfråga.
Det är väl i och för sig inte miljö som jag först kommer att tänka på om jag får ange miljöpartiets största hjärtefråga...
2015-08-28, 19:30
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det är väl i och för sig inte miljö som jag först kommer att tänka på om jag får ange miljöpartiets största hjärtefråga...
Tror att Gefundenes menar själva ordet "miljö". Därav citationstecknen. Inte att Miljöpartiet skulle vara ett miljöparti. Det är det få som tror idag.

Men själva ordet "miljö" har hållit kvar Miljöpartiet i riksdagen i många år nu men det kanske är slut med det.
2015-08-28, 23:24
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

NEJ inte du med de naiva "tanterna" som stod för en stor del av Mp:s väljarstöd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in