2015-08-26, 08:32
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men alliansen tappar så att gapet till vänstern ökar. Det sätter ännu större press på allianspartierna att göra något.

De rödgröna ökar +0,4% om man räknar med F! Vilket man kanske inte borde men räknar man med Kd så får man göra det också. +0,4% är inom felmarginalen de står alltså nästan still och stampar!

Alliansen tappar -1,8% och de gör de i vissa institut men motsatt i andra. Det tydliga är att Sd ökar stadigt och tär på blocken.

Om trenden står sig att Sd ökar, Alliansen minskar de Rödgröna står still kan Sd gå om alliansen redan 2016. Men vad ska alliansen göra? Det är bara opinionsmätningar som man kan bortförklara.

Tiden är inte mogen för samarbete alliansen Sd. Centern spjärnar emot mest och om de inte förlorar mycket i opinionen händer inget dramatiskt före nästa ordinarie val.

Inget annat parti än Sd har något att vinna på ett extraval men då blir det desto mer dramatisk för Sd kan var det största blocket i september 2018. Flera partier kan få lämna riksdagen.
2015-08-26, 09:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men alliansen tappar så att gapet till vänstern ökar. Det sätter ännu större press på allianspartierna att göra något.

Tror vi kan vara rätt överens om att alliansen historisk sett har besvarat negativa opinionsförändringar genom att helt enkelt inte göra någonting. En lyckas strategi om man inte stödjer alliansen.

Ingen vågar göra något, man har gett SD tolkningsföreträde på allt utan att dom förtjänar det.
2015-08-26, 10:50
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Det är ändå fascinerande att se hur V+MP+F! hamnar kring 15% (~16%). Som vanligt.

De flyttar sig inte från dessa partier utan mellan.

Nåja, inför valet 2014 hade dessa tre kommunistpartier ca 21% så visst verkar ett stort antal ha flytt till något av de demokratiska partierna.

Förvisso i agendastyrda och oseriösa SIFO(som vid något tillfälle visat 13% för MP) men ändå.

http://avpixlat.info/2014/08/29/sifos-fjarde-augustimatning-sd-rekord/
2015-08-26, 11:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Lite intressant att C försöker profilera sig som blattekramarpartiet nr 1 inom allahiansen, moderaterna har tvärtom försökt tona ned sin öppna hjärtan profil något.

Verkar som att sjuklövern förbereder den sista offensiven före slutatriden.
Fortätter det på samma sätt så kommer allahiansen få det omöjligt att återta regeringsmakten från de röda.
2015-08-28, 07:37
Moderator
v50s avatar
DN/Ipsos augustimätning

Mätningen utfördes mellan 14-24/8 via telefon, 1201 personer intervjuades och andelen osäkra väljare eller som inte skulle rösta i dagsläget uppgick till 14,6%

S: 26,8 (-0,3)
V: 6,6 (+0,2)
MP: 6,8 (+0,3)

SD: 17,8 (+1,9)

C: 6,2 (+0,8)
FP: 5,4 (-0,4)
KD: 3,5 (+0,8)
M: 23,8 (-2,8)

Fi: 2,0 (-0,3)
Övriga: 1,1

S+V+MP: 40,3 (-0,3)

C+FP+KD+M: 38,9 (-1,6)

http://www.dn.se/nyheter/politik/trenden-fortsatter-ny-okning-for-sd/
2015-08-28, 07:50
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
DN/Ipsos augustimätning

Mätningen utfördes mellan 14-24/8 via telefon, 1201 personer intervjuades och andelen osäkra väljare eller som inte skulle rösta i dagsläget uppgick till 14,6%

Den enda signifikanta ändringen är att M tappar till SD.

I överigt känns undersökning per telefon som osäker metod. Många svarar inte i telefon från nummer dom inte känner till, många SDare uppger annat parti eller vill inte svara om någon okänd figur ringer upp och frågar vad som skall rösta på.

DN har tidigare gått ut med att man avisktligt försöker hålla nede SDs siffror eftersom "framgång förder framgång" och det vill man inte ha för SDs del.
Jämför man med andra undersökningar så verkar M och S ligga för högt och SD för lågt.
2015-08-28, 07:56
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
DN/Ipsos augustimätning

Inte så mycket att kommentera utom att moderaterna borde känna av sin backande trend. Ändå ska man komma ihåg att de troligen får hjälp av metoderna att de som går bakåt inte redovisas så mycket bakåt som grundmaterialet visar. På samma sätt som de som ökar hålls tillbaka.

Två trender är tydliga Sd;s ökning, moderaternas minskning och socialdemokraterna något mindre minskning.

Batra måste nog hitta på något snart men vad? S skattehöjnings förslag kanske inte fått genomslag i mätningen och tror hon det kan det var värt att vänta. Å andra sidan kan hon ju protestera högljutt mot det redan nu för att smida medan järnet är varmt.

Skulle vara roligt om vi får facit nu i form av ett extraval.
2015-08-28, 07:58
Medlem
Gynekologstols avatar
Det är i och för sig ingen nyhet, men det är tråkigt att MP har stabiliserat sig runt 6 procent i OU. Under hösten var det fritt fall, så denna stabilisering kommer som en besvikelse för oss som hoppas på att de åker ur riksdagen.
2015-08-28, 08:00
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

I överigt känns undersökning per telefon som osäker metod. Många svarar inte i telefon från nummer dom inte känner till, många SDare uppger annat parti eller vill inte svara om någon okänd figur ringer upp och frågar vad som skall rösta på.

DN har tidigare gått ut med att man avisktligt försöker hålla nede SDs siffror eftersom "framgång förder framgång" och det vill man inte ha för SDs del.
Jämför man med andra undersökningar så verkar M och S ligga för högt och SD för lågt.

Ja den gamla ångtelefonen från 1870 talet i svart backelit är inte den bästa metoden att nå ett signifikant underlag. Morfars mor och farfars far är det vanligaste användaren. Unga och medelålders nås knapp alls på det viset. Det har jackat ur för länge sedan
2015-08-28, 08:36
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

För att inte gå off topic så undviker jag frågan om källa till att de avsiktligt håller nere det där partiet som har en egen tråd för opinionsundersökningar men som diskuteras i vart och varannat inlägg i den här tråden........

Istället undrar jag, varför skulle olika partitillhörigheter förändra svarsfrekvensen per telefon, för mig är det mindre intrusivt än att tala om min åsikt svart på vitt på papper.
2015-08-28, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det är i och för sig ingen nyhet, men det är tråkigt att MP har stabiliserat sig runt 6 procent i OU. Under hösten var det fritt fall, så denna stabilisering kommer som en besvikelse för oss som hoppas på att de åker ur riksdagen.

Hur kan ett parti ha varit under "fritt fall" då man fick 6.9% i riksdagsvalet 2014 och nu ligger på 6.8%?

Flashbackhögerns kroniska önsketänkande kring MP verkar vara en suggestiv gruppterapi som alla dras in i. Detta har snart pågått i 10 år. Hade analysen stämt så hade MP legat på kanske minus 20% vid detta laget.

Nåja, jag gillar heller inte MP, men det är en annan sak.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2015-08-28 kl. 09:06.
2015-08-28, 09:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
För att inte gå off topic så undviker jag frågan om källa till att de avsiktligt håller nere det där partiet som har en egen tråd för opinionsundersökningar men som diskuteras i vart och varannat inlägg i den här tråden........

Istället undrar jag, varför skulle olika partitillhörigheter förändra svarsfrekvensen per telefon, för mig är det mindre intrusivt än att tala om min åsikt svart på vitt på papper.
Tja, min mor röstar SD. skulle inte ens erkänna det för sankte pär, hon slänger på luren om någon ringer och frågar vad hon röstar på.
Den äldre generationen är uppväxta med att vad de röstar på är en hemlighet för alla utanför familjen.

Sen kan jag även tycka det är lite sisådär när en "Muhammed" ringer och frågar vad jag röstar på...
Men jag brukar säga SD.
Många som ringer från telecom. på uppdrag från diverse undersökningar är Muhammed eller Ali.

Nu har det väl bara hänt lokalpolitiker eller rikspolitiker som fått tegelstenar kastade genom rutan, men det har ju trots allt hänt.. man vet aldrig vad stenkastarvänstern kan hitta på.
Senast redigerad av Onanikrem 2015-08-28 kl. 09:09.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in