2015-08-27, 21:08
Moderator
OYs avatar
sverigesradio.se citat;

Advokat Inger Rönnbäck företräder 35-åringen, och hon berättar hur den litauiske mannen förklarar de dna-spår som har hittats.

– Jag kan inte exakt gå in på vad han har svarat. Men de platser som är aktuella för spår är hans arbetsplatser, där han arbetar sex dygn per vecka och avsätter spår. Som hantverkare skadar man sig ibland och avsätter spår på olika platser. Det är vad han kan säga om det.

Åklagaren talar ju om DNA-spår på Lisa Holms tillhörigheter. Gäller den förklaringen även för de dna-fynden?

– Javisst, och vi har fortfarande inga skriftliga resultat, då är det svårt att värdera. Det kan ingen göra utan helt färdiga utlåtanden, inte ens åklagaren. Det är därför det dröjer, menar Inger Rönnbäck.

Vore intressant att veta om polisen har berättat för NB var Lisa hittades och var fynden av tillhörigheter har hittats. Hur kan NB ge den här förklaringen utan att veta att Lisa har varit på de platser där han jobbade?
2015-08-27, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Här är de senaste häktningsskälen, jag vet inte om de redan är postade.

Mitt fetade. Vad kan det vara som dröjer, vad är det som garanterat tar tid?

En annan sak: Personutredningen av NB, har den kommenterats någonstans?

Vissa skriftliga rapporter från forensic tar tid, det är väl vissa prover, som måste tas och uteslutas, inte hört ett skit från den, ifall den föranlett en sinnesundersökning skulle vi väl isåfall fått höra det nu..........
2015-08-27, 21:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Här är de senaste häktningsskälen, jag vet inte om de redan är postade.

Mitt fetade. Vad kan det vara som dröjer, vad är det som garanterat tar tid?

En annan sak: Personutredningen av NB, har den kommenterats någonstans?

Det är troligen så att åklagaren redan nu vet när olika provsvar kommer in, och så räknar man framåt i tiden. Tar det mer än 14 dagar för alla rapporter och intyg att komma in blir det automatiskt så att omhäktningen kommer att beviljas.

Sedan kan åtal väckas när allt är klart, om det skulle visa sig gå litet snabbare, och då får den åtalade och försvaret förstås åtalet i sin hand då och där. Med all sannolikhet kommer IR att begära ut den sk "slasken" för att försöka hitta möjligheter i denna, kanske vet åklagaren (och rätten) redan nu att IR begärt någon ny undersökning som tar tid, samtidigt som den också är sekretessbelagd.

Det är givetvis helt OK att åtalet dröjer om skälet är att allt skall gå rätt till och alla möjligheter undersöks.
2015-08-27, 21:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whisperinger
Så sant, vore intressant att höra OY nu

Vad ska jag kommentera tycker du? Jag håller med PeoFallmo, jag tycker också att ett rimligt antagande är att NB har hanterat offrets tillhörigheter och har med mordet att göra på ett eller annat vis. Jag kan göra det antagandet därför att jag är fri att anta precis vad jag vill, dock så tror jag att även polisen tänker att det är en rimlig förklaring till att den misstänktes DNA finns på offrets tillhörigheter och att polisen därför söker stöd för att hypotesen är riktig.
2015-08-27, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad ska jag kommentera tycker du? Jag håller med PeoFallmo, jag tycker också att ett rimligt antagande är att NB har hanterat offrets tillhörigheter och har med mordet att göra på ett eller annat vis. Jag kan göra det antagandet därför att jag är fri att anta precis vad jag vill, dock så tror jag att även polisen tänker att det är en rimlig förklaring till att den misstänktes DNA finns på offrets tillhörigheter och att polisen därför söker stöd för att hypotesen är riktig.

bra svar, ville bara höra en motpol till xenia som inte ens tror han beskaffat sig med hennes tillhörigheter utan det är smittat eller planterat
2015-08-27, 21:24
Medlem
Citat:
sverigesradio.se citat;

Advokat Inger Rönnbäck företräder 35-åringen, och hon berättar hur den litauiske mannen förklarar de dna-spår som har hittats.

– Jag kan inte exakt gå in på vad han har svarat. Men de platser som är aktuella för spår är hans arbetsplatser, där han arbetar sex dygn per vecka och avsätter spår. Som hantverkare skadar man sig ibland och avsätter spår på olika platser. Det är vad han kan säga om det.

Åklagaren talar ju om DNA-spår på Lisa Holms tillhörigheter. Gäller den förklaringen även för de dna-fynden?

– Javisst, och vi har fortfarande inga skriftliga resultat, då är det svårt att värdera. Det kan ingen göra utan helt färdiga utlåtanden, inte ens åklagaren. Det är därför det dröjer, menar Inger Rönnbäck.

Vore intressant att veta om polisen har berättat för NB var Lisa hittades och var fynden av tillhörigheter har hittats. Hur kan NB ge den här förklaringen utan att veta att Lisa har varit på de platser där han jobbade?

Och det är väl inte sagt att hjälmen och andra saker som hittades strax före och efter lisa hittades låg vid lisa? Eller har jag missat det...
2015-08-27, 21:25
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
sverigesradio.se citat;

Den blödande hantverkaren som mest jobbar på egen hand alltså .
Det låter troligt eller inte. Lider månne litauern av blödarsjuka och sår som aldrig koagulerar och läks?
Lögnerna är lätta att genomskåda och mördaren och försvarsadvokaten har redan beslagits med lögn då de uppgivit att litauern aldrig sett eller haft någon kontakt med LH.
Det blir för litauern att krypa in på livstid.
Vissa likheter med etiopiern som mördade Elin Krantz i Göteborg 2010 som också blånekade och ljög trots överväldigande bevisning tycker jag.
Utlänningar som inte står för och vägrar att erkänna vad de gjort i Sverige, fy fan säger jag.
Synd att vi inte har dödsstraff för sånt här drägg.
2015-08-27, 21:26
Bannlyst
Citat:
sverigesradio.se citat;

En hanske i en lada där NB hade fullt jobb,,där Lisas handske hittas ,där hon som siste man hänger nyckeln till caffeet, är det svårt att fatta eller? de kan vara DNA från hud eller blod på hans arbetsplats,,,,
2015-08-27, 21:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
bra svar, ville bara höra en motpol till xenia som inte ens tror han beskaffat sig med hennes tillhörigheter utan det är smittat eller planterat
Jaha, och när sa jag att jag tror det?
2015-08-27, 21:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtFuck
Mmm jag undrar varför han lipade om han är skyldig? Har dom hittat hans sagg?

Jag tror att det är mänskligt att lipa när man inser att det är kört. Han tänkte kanske på konsekvensen för sitt barn, att barnet kommer att få leva med att pappan är en mördare, att han har gjort sitt barn illa, att han har förstört sitt liv, jag ser inget konstigt i att han lipar om han är skyldig.
2015-08-27, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, och när sa jag att jag tror det?

hela tiden, det är din inställing, inget perspektiv annat än det du har fokus på
Senast redigerad av whisperinger 2015-08-27 kl. 21:34.
2015-08-27, 21:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
hela tiden
Nej, det har jag inte sagt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem