2015-08-27, 20:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror alltså att en 35-årig litauer, som växt upp i Litauen, kan vara en betydligt mer hårdför person än en en 35-årig medelsvensson från Sverige, enbart av det skälet att Litauen är ett hårdare ställe att växa upp i. En person som idag är 35 år har varit Sovjetmedborgare ("ryssockuperad) under sina första tio år och hans föräldrar, skollärare och andra vuxna betydligt längre. Miljön kan ha format honom mentalt tuffare, segare och hårdare helt enkelt. Är han som vi andra, men mer härdad, så orkar han hålla stilen, längre.

Om man vill ha en förklaring till "skyldig" och "nekar envist" finns det, som du påpekar, gott om exempel. Jag är inte överraskad över att ett erkännande inte kommer och ser inte det som ett tecken på oskuld. Om det, om/när han fälls, beror på psykopati eller uthållighet vid förhör får kunnigt folk avgöra.
Litauen av idag, dvs efter 1991 har varit hårdare drabbat av kriminalitet och fattigdom än Sverige, däremot låstes brottslingar och misstänkta brottslingar in i före murens fall i betydligt högre grad än i Sverige än efter, således var snarare Litauen och Sovjet tryggare före murens fall än dagens Sverige.
Efter murens fall ökade kriminaliteten men den har sedan dess sjunkit, delvis p.g.a. att de tyngre kriminella elementen flyttat till Sverige,
Att det är speciellt hårt i Litauen är nonsens, det möjligen hårdare än på transbarer på Södermalm men inte annars.
.
2015-08-27, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
NBs DNA finns på LHs tillhörigheter, alltså måste han ha hanterat grejerna efter hennes död. Ser det som orimligt att han skulle ha rört vid dem under det att hon levde, om han inte är GM.

Att hans DNA finns överallt på kullen och att det skulle förts över till henne/hennes grejer under det att någon annan hanterar kroppen ser jag som helt orimligt.

Karlns DNA finns på offret och/eller hennes saker. Klart är han inblandad. Punkt.

Så sant, vore intressant att höra OY nu
2015-08-27, 20:30
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtFuck
Mmm jag undrar varför han lipade om han är skyldig? Har dom hittat hans sagg?

Han kan nog lipa även om han är skyldig. Killen verkar ju inte vara en vaneförbrytare direkt.

Jag gissar att dom inte hittat nåt sagg på kroppen, för då hade nog åklagaren sagt till media att DNA finns PÅ Lisas kropp, och inte svassa runt på det vis han nu gör.

Enda rimliga förklaringen till att inte berätta om ev sagg, skulle vara av hänsyn till hennes familj i så fall. Pappan är ju militär, eller nåt. Åklagaren vill kanske skona dom fram till rättegången.
2015-08-27, 20:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whisperinger
??? man inväntar ff bevis och förväntas få dom sista i nästa vecka, står ju överallt i media, nån sanningshalt ligger väl i det ? väcks åtal i september är det jävligt snabbt jobbat, och det lär du begripligen med förstå som är så engagerad, det argumentet med att det är lång tid är ju ett bevis för din ickeförståelse hur man arbetar och hur lång tid det tar att få in alla rapporter, toxologi mm + hänsyn till alla jävla sprängningar/skjutningar/våldtäkter som nu sker..........komplext, men du ger dej inte, devisen tomma tunnor skramlar mest genomsyrar den här tråden uppeldad av dej
Jag har inte påstått att det har tagit lång tid, tvärtom, det har gått förvånansvärt fort har jag skrivit. Hur är det med din läsförståelse?

Man kan leta bevis hur länge som helst, men åtal ska väckas någon gång. Om bevisningen är övertygande nu ska åtal väckas nu, inte om en månad.
2015-08-27, 20:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Klart att hon inte har berört det, hon vill ha kvar advokattiteln.
Han saknar regelrätt alibi men det hade varit av visst intresse att höra vad han sagt sig ha gjort. - Fiskat?
2015-08-27, 20:32
Bannlyst
Blodspår, ok. Aset har gjort det då.
2015-08-27, 20:33
Medlem
hade mannen inte varit ifrån Litauen eller invandrare så hade han frigetts.

Detta är, vad jag tror då, en oskyldig man. Vem vet, Lisa kanske tog självmord och ville sätta dit den hårt arbetande mannen- vem vet?
Jag var inte där, var du?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han saknar regelrätt alibi men det hade varit av visst intresse att höra vad han sagt sig ha gjort. - Fiskat?
Du får väl ringa advokaten och be henne berätta på bekostnad av advokattiteln. Eller vänta tills vi andra också kan läsa i FUP.
Bannlyst
Citat:
Jag har inte påstått att det har tagit lång tid, tvärtom, det har gått förvånansvärt fort har jag skrivit. Hur är det med din läsförståelse?

Man kan leta bevis hur länge som helst, men åtal ska väckas någon gång. Om bevisningen är övertygande nu ska åtal väckas nu, inte om en månad.

Min läsförståelse är helt intakt, du skrev precis i det inlägg jag citerade, "varför har inte åklagare väckt åtal än" det var min invändning
2015-08-27, 20:34
Bannlyst
Jo att han lipa kan ju han börjar loosa psyket på bara tanken isolering på häktet igen...blodspår..han e toast!!!
2015-08-27, 20:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whisperinger
Min läsförståelse är helt intakt, du skrev precis i det inlägg jag citerade, "varför har inte åklagare väckt åtal än" det var min invändning
Ja, om bevisningen är klar ska han väcka åtal. Men jag har inte klagat på att det har tagit lång tid.
2015-08-27, 20:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Du får väl ringa advokaten och be henne berätta på bekostnad av advokattiteln. Eller vänta tills vi andra också kan läsa i FUP.
Ja, och samma sak gäller mer detaljerad information betr. de DNA-bevis och annat som finns.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in