2015-08-27, 18:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raettvisa
JO DET VET VI , det finns både tidningsintervjuer och tv intervjuer på DETTA ,,Det sista vi vet om Liza Holm är att hon pratade och verkade bekväm med någon i en SVART SUV,,SVART SUV,,utan för caffeet, ca 18:30,,6-7 min efter hon skickat sitt sista mess till pappan /familjen) Då även hennes telefon blev "dödad",,,DET ÄR HÄR VI MÅSTE STARTA VÅRAT SÖK,,Hoppas polisen fattat det samma,,Hittas inte mördaren före 48 tim ,minskar chansen dramatiskt att hitta förövare, Därför genomförde polisen förhör hela natten med omkringboende,,EN GRANNE SÅG LIZA STÅ OCH PRATA MED EN SVART SUV 18.30,,här slutar alla spår av Liza ,tills hon hittas på nästgårds,,samt vissa tillhörigheter utmed ,och på en åker,,

Nej det "vi" absolut inte. Men du får gärna komma med en källa så kan vi skaffa oss egen uppfattning.
2015-08-27, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Med logisk tänkande kan man inse att det har inte hittats spår av Lisa i bilarna och de släpkärror som kontrollerats.
??? är du på riktigt ??? med mitt logiska tänkande kan jag med vetskap om att yppandeförbud råder och att fup ännu inte är släppt ha mina gissningar på att polisen/förundersökningsledare har bra mycket mer på fötterna än vad som yppats till media, och gissningsvis dna-spår i bil, det är vad jag kallar logiskt tänkande med det vi vet, att sen foliehattar här från fb ringer Inger Rönnbäck med sina teorier säger inte ett skit, skulle inte förvåna mej ifall du legat på och ringt henne lika ihärdigt som du dryftar dina påhitt här i tråden
2015-08-27, 18:11
Avslutad
Efter som det rör sig om en kille på 18-19år, så har han säkert varit
inne här.
Kan till och med följa tråden!!!
Fattar någon med något mer mellan öronen än vanligt är
vad jag skrivit?
2015-08-27, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Efter som det rör sig om en kille på 18-19år, så har han säkert varit
inne här.
Kan till och med följa tråden!!!
Fattar någon med något mer mellan öronen än vanligt är
vad jag skrivit?

vet inte hur jag ska tolka det du säger, inte sällan man kan misstänka att du ofta är onykter när du sitter bakom tangentbordet, kan du ta fram mer info om denna adoptivson, länka ? senast igår kallade du dej för AJ:s bortadopterade son.......
2015-08-27, 18:24
Avslutad
Kolla på alla korta intervjuer med
A.J en gång till!
Det är givet att han håller inne med något, skyddar någon etc
Och det är hanns adoptivson som också bor på Herresätet eller väldigt nära.
Det förklarar även varför det är så tyst runt detta, ingen av de övrigt
överlevande i servitrisen vill
berätta vad dom helt sett.
Det är klart att även en Myndighet som Polisen är både trevliga och anar ingen misstanke till självaste A.J där med "faller garden ner"
och Polisen manipuleras
till att stå med "mössan i handen".
Där av stagnerar allt!
Man måste sätta press på rätt
ställe på "slagfältet"!
Det har inte gjorts, nu ligger
Rättsväsendet och skvalpar som
en drivande livbåt in mot vassen.
2015-08-27, 18:29
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har inte sagt att jag tror på alternativ GM, och jag ser inte det absurda i att en utomstående väljer Martorp, en till synes öde jordbruksfastighet.

Om man ska lägga in rationalitet i att inte lämna kroppen på mordplatsen så är det för att den går att koppla till mördaren. och lika rationellt som det är, lika irrationellt är det att lämna kroppen på en plats som går att koppla till mördaren.

Precis som du skriver: en till synes öde fastighet. Vem kan VETA att den till synes öde fastigheten verkligen är öde vid denna tid en söndagkväll. Förmodligen den som arbetar i området.

Varför välja den platsen? Jag tror att MGM ville vinna tid, tanken att hundar lättare hittar en kropp som lämnas utomhus fanns kanske där. Inlagd i ett skåp i en bod blir svårare för hund att nosa fram till.

Varför lämna kroppen på hemmaplan? Där tror jag att tidsfaktorn och paniken spelar in. Skynda, skynda var nog huvudtanken. Och att gömma bättre senare.
2015-08-27, 18:34
Medlem
http://www.vastgotabladet.se/article/mordutredningen-gar-vidare/
2015-08-27, 18:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av whisperinger
vet inte hur jag ska tolka det du säger, inte sällan man kan misstänka att du ofta är onykter när du sitter bakom tangentbordet, kan du ta fram mer info om denna adoptivson, länka ? senast igår kallade du dej för AJ:s bortadopterade son.......

Jag är absolut inte onykter!
Det är bara det att jag använder en Iphone
när jag skriver och självaste Siri eller vad otyget
till program heter gör att det blir lite "sluddrigt"

Igår så kläckte jag ut mig det som ett sarkastiskt
skämt
Idag så träffade jag en närstående person till
A.J spanska fru som berättade just detta.
Detta var inte ett personligt svar till dig utan
tillräckligt för allt.

Lämnar nu tråden då jag tror att någon
känner smaken av metal och jakten kan börja.
Varsågod !
Adjö!
2015-08-27, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=14trdds&s=8#.Vd8zyM7q4fF

Förarsätet ser tomt ut så kvinnan som står vid bilen är troligen bilföraren. Är det verkligen caféägarinnan på bilden?
Edit: Och äger hon en SUV?
2015-08-27, 18:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det där med hur mycket fortlöpande insyn en misstänkt och hans advokater har rätt till i utredningsfasen enligt 23 kap. 18 § rättegångsbalken är en intressant fråga i sig. Det föreligger ju helt klart en konflikt mellan åklagarens önskan att inte visa sina kort i onödan för försvaret och den misstänktes rättigheter. I princip är det bra för rättssäkerheten om en misstänkt kan få ta del av allt, men det vore förstås att gå alltför långt. Vad jag förstår har vikten av den misstänktes rätt fått ökad betydelse på grund av europeisk påverkan på svensk juridik den senaste tiden.

http://www.aklagare.se/PageFiles/3824/R%C3%A4ttsPM%202008%204.pdf

Jag tycker man bör inta en balanserad position här. Det är rätt givet att åklagarna om de fick bestämma skulle sträva efter att begränsa insynen mer än vad som idag är den misstänktes rätt. Det är bra att de inte får fria händer och det finns definitivt en fara i att åklagare och polis använder sitt informationsövertag för att så att säga locka den misstänkte i fällan och det har också potential att det skall gå snett med slutresultatet om åklagare och polis exempelvis lyckas få fram ett falskt erkännande eller dylikt.

Samtidigt finns det förstås också en poäng med att misstänkta inte skall kunna anpassa sig efter den information åklagarna har.
Det är svåra avvägningsfrågor du här tar upp till belysning.

I rättssäkerhetens namn är det viktigt att en misstänkt gärningsman under vissa särskilt känsliga stadier av en utredning inte ska tillföras den sortens kunskap som kan användas till konstruerade alibin eller andra lögner som försvårar brottets utredande och i förlängningen kan komma att bli till förfång för brottsoffren. – Å andra sidan, för den händelse den misstänkte är oskyldig, måste sådan information kunna delges som gör det möjligt att rentvå och försvara sig, och gärna då på ett så tidigt stadium som möjligt vilket måste anses vara till gagn för alla inblandade parter, inte minst för polisen som då kan spana vidare.

En misstänkt och dennes försvarare har rätt att fortlöpande ta del av vad som händer och sker under en förundersökning, men bara under förutsättning att det inte anses vara till men för utredningen. Mycket hänger här på åklagarens urskiljningsförmåga och goda omdöme.

I detta fall har åklagaren haft flera svåra avvägningar att göra: dels har han pga lägre misstankegrad tvingats släppa två tidigare häktade samtidigt som han fortfarande håller förundersökningarna gentemot dessa personer öppna. Han har inte haft en sådan klar bild av händelseförloppet att han slutligt kunnat smälla igen dörren om AB/IB och säga att inga misstankar nu längre finns mot dem. Detta är naturligtvis djupt otillfredsställande för såväl AB/IB som för utredningen i sin helhet, och detta endast 4 veckor före planerat åtal mot NB. - Chefen för grova brott, LJ, däremot, upplyser på en direkt fråga att förhör med AB/IB finns i tankarna men att förhören i så fall måste ske i deras hemland (uppgiften borttagen i sla.se/skövde:s uppdaterade version).
2015-08-27, 18:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Förarsätet ser tomt ut så kvinnan som står vid bilen är troligen bilföraren. Är det verkligen caféägarinnan på bilden?
Edit: Och äger hon en SUV?
Jag vågar inte argumentera med dig, men jag tycker det verkar vara en lite småtokig plats att ställa bilen på och kliva ur. Enligt Ratsit finns en Mercedes Benz på bostadsadressen.
2015-08-27, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vem har sagt att en våldtäkt har begåtts, och var skedde det första inbrottet? Uppförde sig GM rationellt eller irrationellt? En lantbruksegendom ser helt tom och öde ut, inga bilar, inga människor. Han kör in på baksidan där han inte syns från vägen. Där står en bod, olåst. Lägger in kroppen och sticker därifrån. Rationellt eller irrationellt?

Antag att hans uppgift bara är att göra sig av med kroppen och känner till Martorp. Då är agerandet rationellt, eller hur?

Tror du verkligen själv på vad du framför? Är det inte du som hamnat i en återvändsgränd när du försvarar saker du tidigare framfört, som är absurda?

Låst eller olåst bod, en stressad brottsling söker sig inte till platser där han själv är otrygg. Brottslingar håller på med sina illdåd på platser där de är trygga, och där de har kontroll.

Ingenting ser öde och tomt ut som du felaktigt framför, för en främling vet inte var folk är och hur länge de är borta. Ingen tar sådana risker, på annans egendom som du påstår, som att dumpa en kropp i en arbetsbod, ovavsett om den var låst eller olåst.

Men en gärningsman som kan omgivningarna gör en kalkyl var han är säkrast och vad som är ett bra gömställe. En arbetsbod är Lituerns revir.

För att veta att något är öde, måste man rekognisera, vilket kanske en inbrottstjuv gör, men inte en person som just har varit så exalterad att han begått ett brott mot en ung flicka. Jag tror det var en uppjagad gärningsman och att han hade druckit alkohol. För det är så meningslöst alltihop.

Du talar igen om en uppgift att göra sig av med kroppen, vilket jag finner vara otäcka insinuationer som visar att det finns många olika dimensioner när man diskuterar yttrandefrihet och rättssäkerhet.

För denne Litauer ska självklart ha en rättssäker process, men du har ingen rätt att förstöra andra människors liv för hans skull, genom att tro att förtal av oskyldiga skapar rimliga tvivel i en domstol.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in